Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    Originally posted by Haggis View Post
    Kuuluuko M50b25:ssa jäähdyttimen tuulettimen pyöriä koko ajan? Silloinkin kun kone on kylmä?

    Visco pyörii aina ja sähköflekti kun kone on "liian kuuma" tai ilmastointi on päällä.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Kv1984
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 584
      • Jyväskylä

      Originally posted by Haggis View Post
      Kuuluuko M50b25:ssa jäähdyttimen tuulettimen pyöriä koko ajan? Silloinkin kun kone on kylmä?
      Kuuluu, ainakin omissa M50:eissä flekti on pyörinyt koko ajan. Viskokytkimellähän se näissä toimii.

      E34 518i Jet Black (ex)
      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
      E38 M52B28 Oxfordgrün

      Comment

      • MPV
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 1193
        • Muhos

        Originally posted by peto2 View Post
        Oikeastaan kolme skenaariota tulee mieleen.

        1. Kalvo rikki -> Bensa menee alipaineletkuja pitkin imusarjaan. Vuodon koosta riippuen käy rikkaalla tai tulvii niin ettei edes käy.

        2. Päästää kaiken läpi paluulinjaan -> Ei käy ilman bensanpainetta.

        3. Ei päästä paluulinjaan mitään -> Käy rikkaalla bensapaineet taivaissa.

        :think
        Mulla kävi tuo kolmas. Mutta sekin niin että maantieajon jälkeen jäi aina bensanpaineet korkealle, kävi rikkaalla ja normaalia korkeampaa tyhjäkäyntiä. Muutama tunti parkissa ja kävi taas normaalisti tyhjää.

        Comment

        • jj5
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1340
          • pks

          Originally posted by jj5 View Post
          Onkos kellään kokemusta sellaisesta, että tulpan kärjet on katkenneet sylinteriin.
          Pitääkö olla huolissaan, eli tuleeko vaurioita kuinka todnäk? Todnäk autolla on ajettu satoja tai tuhansia km tämän jälkeen. 4 kärkinen tulppa eli 2 kärkeä oli vielä jäljellä.



          M50B25
          Noniiin. Puristuspaineet mittailtu ja muutenkin ihmetelty. Vaikuttaa siltä, että säikähdyksellä selvittiin.
          sigpic

          Comment

          • Haggis
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1570
            • Wackyland

            Originally posted by Jondis View Post
            Jos kyse siis viskosta niin se pyörii aina koneen mukana, kylmällä koneella se pitäisi pystyä pysäyttämään käsin(koita vaikka ruuvarilla varovasti) ja kone sammuksissa sen pitäisi pyöriä vapaasti(kylmänä siis).
            Näin arvelinkin. Tuli vain puheeksi kun kaverin kanssa jäähdytin nestettä ilmattiin.
            Käyttis:Kia Optima TF

            Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

            Comment

            • Kv1984
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 584
              • Jyväskylä

              M50B20: Millaisen "hätäohjelman" ecu lyö päälle, kun ajaa ilman lambda-anturia? Käykö se aavistuksen rikkaammalla ja heppoja karkaa?

              Vikakoodeja ei ole, mutta a) anturi on mallia askartele paskartele johtojen liitokset itse ja b) auto tuntuis toimivan paremmin ilman ko. anturia (tai sitten vain kuvittelen) :think

              E34 518i Jet Black (ex)
              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
              E38 M52B28 Oxfordgrün

              Comment

              • Klasu-
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 546
                • Helsinki

                Hätäohjelma on yhtä kuin kiinteä polttoainekartta ilman lambdakorjausta.

                Mahdollisesti sisältää myös sytytysennakon vähentämistä --> teho tippuu.


                "Merkittömät" tarvikelambdat, ja etenkin liitospatentit lambdajohdoissa ovat monesti huono idea. Lambdan johdossa ei saisi mieluusti olla yhtään ylimääräistä liitäntää. Käytettävät jännitteet/niiden vaihtelut ovat lambdapiirissä niin pieniä, että toiminta on sensitiivistä kaikenlaisille häiriöille.

                Jos havaintosi pitää paikkansa, moottorinohjain luulee lambdan toimivan oikein, eikä mene hätäohjelmalle --> huono toiminta

                Liitin irti moottorinohjain ymmärtää, että lambdassa on vika, ja menee kiinteälle kartalle.

                Comment

                • Kv1984
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2013
                  • 584
                  • Jyväskylä

                  ^ Kiitos selvennyksestä Voiko lambda toimia huonosti vaikka livedatalla luettuna jännitelukemat liikkuu?

                  E34 518i Jet Black (ex)
                  E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                  E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                  E38 M52B28 Oxfordgrün

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    Kyllä voi.

                    Jokaisen jännitelukeman tulisi aina korreloida senhetkistä seossuhdetta.

                    Verrataan vaikka rengaspainemittariin, haluat, että 2bar mittarilukema vastaa 2bar painetta.

                    Jos mittalukema heittää suuntaan tai toiseen, et saavuta koskaan haluttua arvoa, kun et heiton määrää tai suuntaa voi yhdellä mittarilla operoidessasi tietää.

                    Tällätavalla toimivan lambdan toiminta vaan on aika haastava todeta ilman pakokaasuanalysaattoria, kun et livedatan jännitelukemista muuta voi todeta, kun että vaihtelevat. Livedatalla saa kiinni anoastaan tiettyyn arvoon juuttuneen sensorin.

                    Analysaattorin kanssa tiedät, että jos pakoputki on tiivis, ja analysaattorin näyttämä poikkeaa kattiauton halutusta lambda 1 - arvosta, ei kaikki ole kohdallaan, vaikka auto niin luulisikin.
                    Last edited by Klasu-; 23-04-2019, 20:40.

                    Comment

                    • Kv1984
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2013
                      • 584
                      • Jyväskylä

                      Johan tässä autossa nyt ilmenee kummallisuuksia. Seuraava kysymys:

                      Miksi öljytikku tuoksahtaa bensalle?

                      E34 518i Jet Black (ex)
                      E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                      E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                      E38 M52B28 Oxfordgrün

                      Comment

                      • Joonaskervi
                        Newbiemmer
                        • Apr 2014
                        • 25
                        • Järvenpää

                        -93 530i m60

                        Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

                        Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          Originally posted by Joonaskervi View Post
                          -93 530i m60

                          Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

                          Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä

                          ADS kaapeli tai Icom ja softaksi Inpa tai DIS.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Joonaskervi
                            Newbiemmer
                            • Apr 2014
                            • 25
                            • Järvenpää

                            Oliskohan tässä PK-seudulla joku jolla olisi laitteet ton edellämainitun ongelman tutkimiseen.

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              Jos öljytikku tuoksuu bensalle, vaihda öljyt.

                              Todennäköisesti käynyt rikkaalla, ja männänrenkaan ohi päässyt bensiiniä öljytilaan.

                              Yleistä autoissa jotka ovat/ovat olleet huonokäyntisiä syystä tai toisesta.

                              Bensiini öljyssä ei paranna voiteluominaisuuksia, sekä vielä kaiken lisäksi sekoittaa seosta, kun öljyn lämmetessä bensa rupeaa kiihtyvään tahtiin haihtumaan öljystä, ja huohotinjärjestelmä imee nämä bensahöyryt imusarjaan, josta päätyvät osaksi palotapahtumaa.

                              Bensakoneissa määrä jää yleensä prosentuaalisesti pienemmäksi, mutta erityisesti nykyisissä hiukkassuodattimilla varustetuissa dieseleissä olen nähnyt tilanteita, joissa tukkeutuneen DPF:n takia toistuva puhdistuspoltto on nostanut moottoriöljyn(ja dieselin sekoituksen..) tason koneessa niin korkealle, että öljyä on lentänyt pihalle mittatikusta/lohkon huohotuspisteistä. 15l öljytilavuuden moottorista öljyä laskettu ulos 30+litraa.
                              Pätkäajo, jossa moottoriöljy harvoin lämpenee riittävästi haihduttaakseen bensiiniä, on kertymää lisäävä tekijä.


                              Omaan m30 - moottoriseen (-91) kolmenelkkuun olen päässyt sisälle ihan Snap-onin sekä Autelin valmistamilla yleistestereillä. Testerien mukana on tullut eri merkki/mallikohtaisia liittimiä autoihin ennen OBD - aikaa, ja niistä olen tietysti sitä BMW - pyöreää käyttänyt.
                              Bageja ei omasta autosta löydy, joten siitä puolesta en osaa sanoa.
                              Ecu:n arvot näkyy kaikki oikein.
                              Last edited by Klasu-; 24-04-2019, 20:13.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by Joonaskervi View Post
                                -93 530i m60

                                Osaisiko joku pikaisesti neuvoa mistä kannattaisi lähteä etsimään ratkaisua ongelmaan kun ei airbägin valoa nollatessa pääse autoon mihinkään boksiin käsiksi myöskään Ecuun. Laitteistosta ei pitäisi johtua kun huollossa useampaa eri lukijaa kokeiltu. Tai tietäiskö joku jonkin ohjelman millä varmasti pääsee kiinni tohon värkkiin.

                                Taustatietoa: Ralliratti otettu pois ja laitettu bägillinen ratti paikoilleen ja liitin kiinni. Mittariston polttimo oli revitty irti ja sekin nyt paikoillaan ja valo vilkkuu jonka jälkeen palaa yhtenäisesti. Ralliratti ilmeisesti jonkin ongelman takia laitettu. Muuta sähkö ongelmaa ei ole kuin että mittaristo välillä valittaa polttimoista yms mitkä ei oikeasti ole palanut mahtaakohan noilla olla jotain yhteyttä
                                Nuo palaneiden polttimoiden valitukset johtuvat ajovalojen korkeudensäätömoottoreiden häiriön poiston pilaantumisesta. Jos niistä nappaa johdot pois valitus loppuu.

                                En kyllä heti suoraan muista millainen kondensaattori korkeudensäädön johtoihin piti laittaa korjaukseksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎