Eihän nuo kytkinletkut juuri periksi anna, mutta jos lyhyen tilalle vaihtaa pidemmän letkun, voihan siinä olla pikku riski että kytkimen toiminta inan muuttuu tai sitten voi olla olemattakin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by jani73 View PostEihän nuo kytkinletkut juuri periksi anna, mutta jos lyhyen tilalle vaihtaa pidemmän letkun, voihan siinä olla pikku riski että kytkimen toiminta inan muuttuu tai sitten voi olla olemattakin.
https://www.btcf.fi/forum/showpost.p...4&postcount=86
Comment
-
-
Originally posted by MPV View PostJaa, mulla oli käsitys, että yleensä työsylinteriin tulee putki ja letku on siellä jossain välissä... mutta johtunee vain omasta suppeasta otannasta tämä käsitys.
Joka tapauksessa, se putkikin antaa kyllä tarpeeksi paljon myöten, kun sen irrottaa ensin sylinteristä ja sen jälkeen vasta ne sylinterin kiinnityspultit laatikon kupeelta. Tietenkin jos se putki on kovin pahasti ruostunut, niin sitten voi olla syytä hankkia uusi varalta. Ainakin E34 tds:ssä se onnistui noin, ja eiköhän siinä ole ihan samat kytkinhydrauliikan osat kuin bensamallissakin.
En oikeaa syytä siihen lenkillä oloon tiedä, mutta ainakin se jatkaa putkea, jollon sen taivuttaminen tässä vaihtotyössä tapahtuu pidemmältä matkalta -> mahdollistaa suuremman liikkeen. Toinen mahdollinen syy voi liittyä ilmaamiseen.
Vaihdelaatikon irti/kiinni operaatio tässä siis on käynnissä, siispä haluaisin selvitä avaamatta nestelinjaa välttyäkseni mahdollisesti ikävältä ilmausprosessilta. Tallissa ilman nosturia ja kunnollista vaihteistonostinta luonnollisesti mutkistaa hommaa jos samaan aikaan kun vaihdelaatikkoa laskee täytyy työsylinterin kanssa kikkailla, mutta se lienee tässä sitten se oikea vaihtoehto.
E36 menee suoraan letku työsylinteriin. Siispä mietin että onko joku tehnyt kolmenepaan samanlaista kun itse en keksi välttämätöntä tarvetta tuolle lenkin tekevälle putken pätkälle.
Originally posted by Kv1984 View PostVoiko paska bensapumppu oireilla pitkäänkin (kuukausia, vuosia) ennen hajoamistaan?
Comment
-
-
Originally posted by jani73 View PostOnko se mahdollisesti jo oireillut jotenkin? Jos niin miten?
Muoks. Ja moottorina siis M50B20nv.Last edited by Kv1984; 31-03-2019, 10:45.
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostSatunnaisesti näin: todella huono kiihtyvyys, tehot katoaa ylämäessä, sahauttaa pitkään käyntiin ja käynnistyy vaikean kuuloisesti. Lisäksi toisinaan kylmällä koneella tuntuu kuin ajaisi jarru pohjassa, kunnes moottorin lämmettyä vähäsen tehot palaa yhtäkkiä. Bensavalo saattaa palaa vaikka mittari näyttää 10-20 litraa (mittaristovika?). Tätä on ollut jo about puoli vuotta ja pahenee koko ajan. Antureita, suodattimia ja tulpat on vaihdeltu, mutta niistä ei ole ollut juurikaan apuja, oireet palaa aina takaisin. Bensansyöttö alkaa olla viimeinen oljenkorsi. Vikakoodit luettu eikä siellä näkynyt mitään.
Muoks. Ja moottorina siis M50B20nv.LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostSatunnaisesti näin: todella huono kiihtyvyys, tehot katoaa ylämäessä, sahauttaa pitkään käyntiin ja käynnistyy vaikean kuuloisesti. Lisäksi toisinaan kylmällä koneella tuntuu kuin ajaisi jarru pohjassa, kunnes moottorin lämmettyä vähäsen tehot palaa yhtäkkiä. Bensavalo saattaa palaa vaikka mittari näyttää 10-20 litraa (mittaristovika?). Tätä on ollut jo about puoli vuotta ja pahenee koko ajan. Antureita, suodattimia ja tulpat on vaihdeltu, mutta niistä ei ole ollut juurikaan apuja, oireet palaa aina takaisin. Bensansyöttö alkaa olla viimeinen oljenkorsi. Vikakoodit luettu eikä siellä näkynyt mitään.
Muoks. Ja moottorina siis M50B20nv.
Mutta kyllä googlailu vähän puolsi noita sinun auton oireita huonosta pumpusta johtuviksi.
Toki tuo bensavalovika voi johtua siitä tasoanturistakin.
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostOnko pyyhkimien tyyppitaudille mitään korjauskikkaa?
Nousee oikea pyyhkijänvarsi konepeltiin kiinni.
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
-
Originally posted by jj5 View PostKiitos kommenteista MPV ja muutkin.
Vaihdelaatikon irti/kiinni operaatio tässä siis on käynnissä, siispä haluaisin selvitä avaamatta nestelinjaa välttyäkseni mahdollisesti ikävältä ilmausprosessilta. Tallissa ilman nosturia ja kunnollista vaihteistonostinta luonnollisesti mutkistaa hommaa jos samaan aikaan kun vaihdelaatikkoa laskee täytyy työsylinterin kanssa kikkailla, mutta se lienee tässä sitten se oikea vaihtoehto.
E36 menee suoraan letku työsylinteriin. Siispä mietin että onko joku tehnyt kolmenepaan samanlaista kun itse en keksi välttämätöntä tarvetta tuolle lenkin tekevälle putken pätkälle.
Kolmenepassa menee kytkimen pääsylinterille kaksi "putkea" - luonnollisesti.
Pääsylinterin sijainti vain on sellainen, että käytännössä asian havaitseminen visuaalisesti vaatii purkamista, juuri asian kanssa teutaroineena homma on selkeästi muistissa.
Jarrubuusteri/rattiakseli peittävät _kaiken_ näkyvyyden moottoritilan kautta, eikä kojelaudan alusmuovien purkaminenkaan tarjoa kovin kummoista näkyvyyttä pääsylinterin putkiliitännöille.
Pähkinänkuoressa ; Pääsylinterille menee jarrunestesäiliön kyljestä, takaa, vasemmalta puolelta letku (koko matka joustavalla letkulla) - nestesyöttö.
Letku menee tuliseinässä olevan läpivientikumin kautta kabiiniin, ja kiinnittyy pääsylinterin keskivaiheille, suoraan ylöspäin.
Paineputki pääsylinteriltä lähtee pääsylinterin etupäästä, joka menee tuliseinän läpi. Putkijuntturi jää nippanappa konehuoneen puolelle. Putki menee kovana linjana runkoaisan alastaittuvaan osaan, tekee stressispiraalin, ja muuttuu letkuksi, joka päätyy työsylinterille.
Ilmaamista ei kannata jännittää, siihen on hyvin yksinkertainen kikka. Iso injektioruisku, tai ihan 0,5l limupullo, ja paineilma.
-Jos petaali on jäänyt pohjaan, nosta se käsin yläasentoon.
-Varaa n.2dl jarrunestettä limupulloon/isoon injektioruiskuun, jonka voit yhdellä rykäisyllä tuupota purkista ulos aiheuttamatta ilmakuplia välille.
-Tyhjennä jarrunestesäiliötä riittävästi, voi imeä vaikka aika kuivaksikin, älä koske jarruun tällöin. Jätä jarrunestesäiliön korkki auki tässävaiheessa.
-Aseta injektioletku työsylinterin nippaan, avaa nippa, ja ala tuupota nestettä sisään työsylinterin ilmanipasta. Ei haittaa, jos alkuun tulet työntäneeksi vähän ilmaa, se 2dl riittää hoitamaan koko järjestelmän.
-Tuuppaa koko 2dl nestettä, kunnes pohja häämöttää, älä päästä ilmaa mukaan tässävaiheessa, sulje nippa, irroita letku.
-Ei kun kabiiniin testaamaan. Jos ei heti ekalla tullut kunnollista kytkintä, pumppaa poljinta kerta/pari, avusta tarpeen mukaan kädellä yläasentoon, ja uusi nesteinjektio.
-Kun valmista, tarkista nestetaso säiliössä, säädä max - min väliin, ja korkki kiinni.
Onnistuu ihan kohtuudella auto pukeillakin, eikä vaadi maagisen internet-pajoittajan taitoja
Versiossa kaksi korvataan injektioruutta letkulla vasemman etujarrusatulan ilmanipasta työsylinterin ilmanippaan, ja poljetaan jarrua. Tällöin neste kiertää säiliössä ympyrää, ja on syytä aloittaa nestepinta lähellä max - merkkiä. Säiliö ei koskaan tyhjene tai ylitäyty, joten yksi murehdittava asia vähemmän.Last edited by Klasu-; 01-04-2019, 20:09.
Comment
-
-
E34 kytkin ilmautuu ihan vain kytkintä polkemalla.
On tehty lukuisia kertoja ja ei ole väliä vaikka järjestelmä olis päässy ihan kuivaksi.
Vaatii toki aika tovin vemppaamista.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Minä aikoinaan luin jostain, mahdollisesti tältä Forumilta että e34 kytkin ilmautuu käytännössä itsestään. Nesteet sisään, käy kahvilla ja korkki kiinni ja eikun ajoon. Näin tein ja homma toimi ihan siltään. Kyseessä oli - 95 525 touring sillä kertaa.LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Oma lie sitten haastavampaa mallia, kytkin nimittäin ei itseään ilmaa.
535i sedan, 3/91.
Ahkera poljenta kyllä tuottaa petaalin, jolla kyllä kytkin irroittaa/ajelee, mutta ei ilokseen.
Kunnollisen poljintuntuman saavuttaminen on omassa aina vaatinut ilmausproseduurin, ja tuon "vastavirtaan työntämisen" olen havainnut tuottavan hyvän lopputuloksen nopeiten.
Nyt kun pääsylinteri vielä hieman rupesi falskaamaan (ei edes siinämäärin, että tekisi tippaa jalkotilaan) - johtaa talviseisonta siihen, että kytkin hujahtaa ekapolkaisulla suoraan lattiaan.
Nestettä säiliössä ylämerkkiin koko seisonnan ajan. Vuodon pienuuden takia neste ei tietysti silminnähden ole vajunut.
Akun irroituksen _pitäisi_ nollata vikakoodit ja adaptaatiot kyllä.
Comment
-
Comment