Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10506
    • Saaressa

    Originally posted by Klasu- View Post
    Tämä on nyt tässäkohdin puhtaasti olettama

    Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.

    Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
    -Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
    -Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
    -Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
    -Imuilman lämpötila
    -Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila

    Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
    Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.

    Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
    -Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
    -Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
    -Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti

    Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.

    Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
    -Nopeusmittarin toimintaan
    -Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
    -Vakionopeussäätimen toimintaan
    -Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
    -Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan

    Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.

    Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
    Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.

    Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
    M5 S38B36 koneisessa myös kierroksenrajoitin tippuu 6500rpm jos ecu ei saa nopeussignaalia. Huippunopeuden rajoitin menee päälle. Mittariston jälkeen nopeussignaali on tyhjäkäynnillä latausjännite ja mitä kovempaa ajetaan sen pienempi jännite on

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • ///Marko
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 74
      • Oulu

      Sopiiko E36:n M-ratti ilman airbagia facelift E34:een jossa ei myöskään ole airbagia?

      Comment

      • jj5
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 1342
        • pks

        Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.

        Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
        sigpic

        Comment

        • ///Marko
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 74
          • Oulu

          Originally posted by jj5 View Post
          Luulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.

          Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
          Oikein arvasit. Suomimallin 518i. Ilmastointi ja vakkari löytyy mutta airbagia ei ole.

          Comment

          • ooopeee
            BTCF Member
            • Dec 2011
            • 2111
            • Kouvola

            Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
            VW passat 1.9tdi 4motion
            E36 "328" cabrio

            Comment

            • jani73
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 4328
              • Turku

              Originally posted by ooopeee View Post
              Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
              Ainakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.

              Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.

              Comment

              • Dokumon
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 62
                • Rovaniemi

                Originally posted by ooopeee View Post
                Onko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
                Schmiedmannilta ainakin löytyy:



                Ei ole taivutetut mutta noista värkkäili kätevästi kaikki uudet putket autoon.

                Comment

                • ooopeee
                  BTCF Member
                  • Dec 2011
                  • 2111
                  • Kouvola

                  Originally posted by Dokumon View Post
                  Schmiedmannilta ainakin löytyy:



                  Ei ole taivutetut mutta noista värkkäili kätevästi kaikki uudet putket autoon.

                  Molemmat setit ostettava?
                  VW passat 1.9tdi 4motion
                  E36 "328" cabrio

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4328
                    • Turku

                    Originally posted by ooopeee View Post
                    Molemmat setit ostettava?
                    Ei. Kun luet tarkkaan, niin toinen on autoihin -9/91 asti ja toinen 9/91- jälkeen valmistetuille. Sen huomaa tuosta väliviivan sijainnista, onko se ennen vai jälkeen tuon kk/vuosiluvun.
                    Last edited by jani73; 06-03-2019, 10:21.

                    Comment

                    • rgaweer
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 1670
                      • Vantaa

                      Originally posted by jani73 View Post
                      Ainakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.

                      Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.

                      https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4...aluettelo.html
                      Orkkis jarruputket tulee suorana, eli joutuu itse tekemään mutkat niihin. Juuri tilasin omaani jos vaikka olisi ollut valmiiksi taivutettu mutta ei ollut.

                      Polttoaineputket ostin myös, ne on muotoon taivutetut eli sopii suoraan kiinni. Tosin hyvin on bmw tarkastanut hintoja, 2012 kun ostin schmiedmannilta viimeksi niin maksoi 22e/kpl ja nyt maksaa 55e. Schmiedmanni ei tosin edes suostunut toimittamaan kun kuullemma postikulut nousee liikaa... Käännyinkin marmorin puoleen ja sieltä tuli putket aikalailla samalla hinnalla kolmessa päivässä.
                      E34 x2, E12 x2, E30
                      E28 520i -82 & 520iA -86
                      Ex: 2xE30, 1x39, E36 318i -91, E34 530iA Touring -94

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        Millainen homma on irrottaa M50 pakosarja (etummainen) yläkautta? Onko pinnapulteilla tapana katketa, vai irtoaisko nuo messinki(?)mutterit helpommalla kuin pakosarjan ja putken välisen laippaliitoksen mutterit? :think

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • Klasu-
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 546
                          • Helsinki

                          Pakosarjojen/pakoputkien pinnapulteilla/muttereilla on oikeastaan vallan järjestään taipumus aiheuttaa päänvaivaa, johtuen niiden kokemasta lämpötilavaihtelusta

                          Lämpö on hyvä irroittaja, mutta myös hyvä kiinnittäjä, ajan kanssa.

                          Lämpövaihtelut myös tapaavat heikentää teräksisiä pultteja merkittävästi, usein nuo saattavat antautua pienelläkin väännöllä.

                          Kuitenkin, kun kiinnitetään valurautainen pakosarja alumiiniseen kanteen, on pinnapultti&mutterikombinaatio merkittävästi parempi ratkaisu, kun pultti.

                          - Kaksi potentiaalista avautumispaikkaa, joko mutteri jätää pinnapultin, tai pinnapultti peruuttaa kannesta.

                          - Teräksisen pinnapultin päässä olevalle mutterille on helppo antaa lämpöä siten, että rupeaa hehkumaan. Tällöin usein haastavatkin lähtevät ehjänä irti.


                          Itse pinnapultin irroittaminen alumiinisesta kannesta voikin olla sitten tuskaisempi homma.

                          Alumiinille ei kärsi kovaa pistelämpöä antaa, koska se sulaa. Pinnapulttia kuumentaessa iso alumiinimassa imee tehokkaasti kaiken lämmön itseensä, ja vaikka pultti on sulamispisteessä, ei se 10mm syvyydessä alumiinissa oleva osa pultista ole riittävän kuuma irrotakseen.

                          Osan pinnapulteista voi saada toholla riittävän kuumaksi, mutta niukilla on.
                          Happi&asetyleeni on näissä voittajan valinta, mutta ei jokaisen harrastajan käsillä.

                          Toimintamalli:

                          -Varaa sopiva työkalu, kuusikulmainen hylsy, sopiva väännin/tarvittava jatko/nivelkombo käsille, kaikki valmiiksi. Usein mutterit/pultit ruosteen syömiä, jolloin kanta ei välttämättä kooltaan vastaa sitä, mitä se oli uutena. Jos nurkissa lojuu tuumaisia&millisiä, tarjoutuu mahdollisuus etsiä parhaiten sopiva kuhunkin tilanteeseen. 12-kulmaiset hylsyt tai kiintoavaimen umpipää on huono idea.

                          -Puhdista kanta teräsharjalla jos mahdollista, jotta hylsy istuu parhaalla mahdollisella tavalla.

                          -Pillillä mutteri oranssiksi kauttaaltaan, pilli äkkiä sammuksiin, ja välittömästi hylsy päälle ja kääntö, kun on vielä oranssi.
                          Usein lähtevät ihan pienellä voimalla tällöin, jos ei, lisää lämpöä, ja uusi yritys.
                          Kun on pari kierrosta liikkunut, harvoin enää jässähtää uusiksi kiinni.

                          Irroitusöljyt harvoin tarjoavat merkittävää apua näissä paikoissa, niiden varaan ei kannata laskea, tai jos haluaa yrittää, pitäytyy ainakin vääntämästä niitä sitten poikki. Irroitusöljy on parhaimmillaan kun pultti/mutteri liikkuu, mutta ahdistaa, ja lämpöä ei tarjolla.
                          Last edited by Klasu-; 06-03-2019, 21:02.

                          Comment

                          • Kv1984
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 584
                            • Jyväskylä

                            Kiitos, Klasu Täytyy nyt toivoa että pinnapultit eivät katkeile...

                            E34 518i Jet Black (ex)
                            E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                            E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                            E38 M52B28 Oxfordgrün

                            Comment

                            • Gemmi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 3355
                              • Espoo

                              Ittellä lähteny yleensä pinnapultinkamssa mutterit jos on ollu lujempaa kiinni, joko se mutteri aukee tai sitten se tulee pinnapultinkanssa pois. Ainuttakaan ei oo vielä katkennu:think

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4328
                                • Turku

                                Nykyäänhän saa jo jonkinlaisia pieniä induktiolämmittimiä. Varmasti asiallisia, jos paljon ropaa vanhojen autojen kanssa. En toki tiedä miten toimivia/tehokkaita nuo on.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎