Originally posted by Klasu-
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
-
-
Originally posted by jj5 View PostLuulen että sopii, eikös se e34 ratti muutu E30 -> E36 tyyppiseen joskus 92 nurkilla.
Minkälaisessa Facelift E34:ssä ei ole bägiä? Joku suomimallin 518i? :think En muista ikinä nähneeni joten oletan että faceliftissä se ois vakiovaruste.
Comment
-
-
Originally posted by ooopeee View PostOnko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.
Comment
-
-
Originally posted by ooopeee View PostOnko näihi myytävä kaikki jarruputket uutena vielä? Meinasin kaikki uusia, niin että taivuttaako ite vai joku setti olemassa?
Ei ole taivutetut mutta noista värkkäili kätevästi kaikki uudet putket autoon.
Comment
-
-
Originally posted by Dokumon View Post
Molemmat setit ostettava?VW passat 1.9tdi 4motion
E36 "328" cabrio
Comment
-
-
Originally posted by jani73 View PostAinakin absittomaan 520 löytyy vielä. Mutta en tiedä onko ne valmiiksi taivutetut kuten bensaputket oli. Bensaputket oli aika edulliset joitain vuosia sitten, marmorilta.
Täältä näet saako niitä. Safarin selaimella ei toiminut, mutta Chromella toimii.
https://www.bmw.fi/fi/footer/s%C3%A4...aluettelo.html
Polttoaineputket ostin myös, ne on muotoon taivutetut eli sopii suoraan kiinni. Tosin hyvin on bmw tarkastanut hintoja, 2012 kun ostin schmiedmannilta viimeksi niin maksoi 22e/kpl ja nyt maksaa 55e. Schmiedmanni ei tosin edes suostunut toimittamaan kun kuullemma postikulut nousee liikaa... Käännyinkin marmorin puoleen ja sieltä tuli putket aikalailla samalla hinnalla kolmessa päivässä.
Comment
-
-
Millainen homma on irrottaa M50 pakosarja (etummainen) yläkautta? Onko pinnapulteilla tapana katketa, vai irtoaisko nuo messinki(?)mutterit helpommalla kuin pakosarjan ja putken välisen laippaliitoksen mutterit? :think
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
-
Pakosarjojen/pakoputkien pinnapulteilla/muttereilla on oikeastaan vallan järjestään taipumus aiheuttaa päänvaivaa, johtuen niiden kokemasta lämpötilavaihtelusta
Lämpö on hyvä irroittaja, mutta myös hyvä kiinnittäjä, ajan kanssa.
Lämpövaihtelut myös tapaavat heikentää teräksisiä pultteja merkittävästi, usein nuo saattavat antautua pienelläkin väännöllä.
Kuitenkin, kun kiinnitetään valurautainen pakosarja alumiiniseen kanteen, on pinnapultti&mutterikombinaatio merkittävästi parempi ratkaisu, kun pultti.
- Kaksi potentiaalista avautumispaikkaa, joko mutteri jätää pinnapultin, tai pinnapultti peruuttaa kannesta.
- Teräksisen pinnapultin päässä olevalle mutterille on helppo antaa lämpöä siten, että rupeaa hehkumaan. Tällöin usein haastavatkin lähtevät ehjänä irti.
Itse pinnapultin irroittaminen alumiinisesta kannesta voikin olla sitten tuskaisempi homma.
Alumiinille ei kärsi kovaa pistelämpöä antaa, koska se sulaa. Pinnapulttia kuumentaessa iso alumiinimassa imee tehokkaasti kaiken lämmön itseensä, ja vaikka pultti on sulamispisteessä, ei se 10mm syvyydessä alumiinissa oleva osa pultista ole riittävän kuuma irrotakseen.
Osan pinnapulteista voi saada toholla riittävän kuumaksi, mutta niukilla on.
Happi&asetyleeni on näissä voittajan valinta, mutta ei jokaisen harrastajan käsillä.
Toimintamalli:
-Varaa sopiva työkalu, kuusikulmainen hylsy, sopiva väännin/tarvittava jatko/nivelkombo käsille, kaikki valmiiksi. Usein mutterit/pultit ruosteen syömiä, jolloin kanta ei välttämättä kooltaan vastaa sitä, mitä se oli uutena. Jos nurkissa lojuu tuumaisia&millisiä, tarjoutuu mahdollisuus etsiä parhaiten sopiva kuhunkin tilanteeseen. 12-kulmaiset hylsyt tai kiintoavaimen umpipää on huono idea.
-Puhdista kanta teräsharjalla jos mahdollista, jotta hylsy istuu parhaalla mahdollisella tavalla.
-Pillillä mutteri oranssiksi kauttaaltaan, pilli äkkiä sammuksiin, ja välittömästi hylsy päälle ja kääntö, kun on vielä oranssi.
Usein lähtevät ihan pienellä voimalla tällöin, jos ei, lisää lämpöä, ja uusi yritys.
Kun on pari kierrosta liikkunut, harvoin enää jässähtää uusiksi kiinni.
Irroitusöljyt harvoin tarjoavat merkittävää apua näissä paikoissa, niiden varaan ei kannata laskea, tai jos haluaa yrittää, pitäytyy ainakin vääntämästä niitä sitten poikki. Irroitusöljy on parhaimmillaan kun pultti/mutteri liikkuu, mutta ahdistaa, ja lämpöä ei tarjolla.Last edited by Klasu-; 06-03-2019, 21:02.
Comment
-
Comment