Originally posted by ///Marko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E32 Diamantscwharz 750iL '94
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
-
-
Originally posted by -Markus- View PostVoihan toi olla niinkin, että varsinainen vika ei ole mittariston päässä vaan piiri sopivasti katkee kun ottaa mittariston irti:think.Originally posted by -Markus- View PostSammuuko IHKA:n propeli?
Ikkunoihin liimattu muuten jotain varashälyttimeen viittaavia tarroja mutta vaikka toiminnassa olisi niin tuskin mittariston irrottaminen siihen vaikuttaisi?E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D
Comment
-
-
Muistaakseni siihen keltaiseen mittariston liittimeen tulee kolme tai neljä johtoa kojelaudan keskeltä tai apparinpuolelta. Mulla oli pari johtoa ainakin ottanut kipeetä sillä tavalla et vois aiheuttaa jokinmoisen oikkarin.BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
BMW X5 40d E70 -10
EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"
https://youtube.com/@nightbreakerracing
Automax.fi
Comment
-
-
Originally posted by Jesse93 View PostRopelli sammuu kyllä. Testailtu irrotella myös ihkan johdot sekä kongi ja edelleen ainoa joka vaikuttaa tähänmennessä on mittaristo. Ehdotuksia?
Ikkunoihin liimattu muuten jotain varashälyttimeen viittaavia tarroja mutta vaikka toiminnassa olisi niin tuskin mittariston irrottaminen siihen vaikuttaisi?
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostJoku vois lainata ehjää mittaristoo, ni sais rajattua sen pois..-NO FARMS NO FOOD-
M5 -93 Diamantschwarz
525i -86 Diamantschwarz
528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
X5 3.0d -05 Titansilber metallic
Comment
-
-
Tyhmä kysymys: Mistä mittariston kulutusmittari ottaa lukemansa? Onko jossakin anturi, joka mittaa polttoaineen virtausta, vai onko se jokin ecun laskema summittainen arvo?
Rupesin miettimään tätä kun yritän pähkäillä että saako mun M50B20 välilämpöisenä liikaa vai liian vähän bensaa, kun oireet on aivan kuin se saisi liian vähän polttoainetta, vaikka kulutusmittari huutaa hoosiannaa. Toisin sanoen voiko kulutusmittari näyttää perunoita, jos vaikkapa bensapumppu on vähän väsähtänyt eikä polttoainetta vain tule tarpeeksi, ja moottori joutuu sen vuoksi ponnistelemaan normaalia enemmän.
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
-
Originally posted by Kv1984 View PostTyhmä kysymys: Mistä mittariston kulutusmittari ottaa lukemansa? Onko jossakin anturi, joka mittaa polttoaineen virtausta, vai onko se jokin ecun laskema summittainen arvo?
Rupesin miettimään tätä kun yritän pähkäillä että saako mun M50B20 välilämpöisenä liikaa vai liian vähän bensaa, kun oireet on aivan kuin se saisi liian vähän polttoainetta, vaikka kulutusmittari huutaa hoosiannaa. Toisin sanoen voiko kulutusmittari näyttää perunoita, jos vaikkapa bensapumppu on vähän väsähtänyt eikä polttoainetta vain tule tarpeeksi, ja moottori joutuu sen vuoksi ponnistelemaan normaalia enemmän.
Comment
-
-
Eiköhän se jotenkin lasketa nopeudesta ja jostain ecu:n arvosta. Mitään anturia siellä ei varmaan ole. Iso obc myös käyttänee samoja tietoja kulutusta laskiessaan. Eikös järjestelmässä ole paineensäädin ja ecu ohjaa suuttimien aukioloaikaa, joten veikkaisin että noiden avulla se virtaus lasketaan.
Comment
-
-
Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostSuutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
-
Tottakai jos yksi muuttuja puuttuu.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Tämä on nyt tässäkohdin puhtaasti olettama
Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.
Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
-Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
-Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
-Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
-Imuilman lämpötila
-Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila
Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.
Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
-Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
-Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
-Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti
Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.
Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
-Nopeusmittarin toimintaan
-Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
-Vakionopeussäätimen toimintaan
-Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
-Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan
Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.
Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.
Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.Last edited by Klasu-; 25-02-2019, 18:47.
Comment
-
-
^ Kiitoksia näistä tiedoista, selkeytti omaa päätä huomattavasti
Tässä ei ole vakkaria, luistonestoa eikä abs:ää. Ja nopeusmittari toimii ihan normaalisti. Kulutusmittarikin tuntuisi toimivan. Kumma vain että se antaa vikakoodia osasta, jonka ohjaamat laitteet kuitenkin toimivat
Tai mistäs sitä tietää vaikka se olisikin se kaasuläppäanturi, jos siinä vaikka olisi liitin- tai johtovika...
E34 518i Jet Black (ex)
E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
E38 M52B28 Oxfordgrün
Comment
-
Comment