Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16387
    • Leppävirta

    Originally posted by ///Marko View Post
    Löytyykö Style 5 -vanteiden keskilätkiin mistään uusia BMW-merkkejä?
    Ebay, marmori, kl-varaosat jne
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E32 Diamantscwharz 750iL '94

    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Jesse93
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 940
      • Mustio

      Originally posted by -Markus- View Post
      Voihan toi olla niinkin, että varsinainen vika ei ole mittariston päässä vaan piiri sopivasti katkee kun ottaa mittariston irti:think.
      Originally posted by -Markus- View Post
      Sammuuko IHKA:n propeli?
      Ropelli sammuu kyllä. Testailtu irrotella myös ihkan johdot sekä kongi ja edelleen ainoa joka vaikuttaa tähänmennessä on mittaristo. Ehdotuksia?

      Ikkunoihin liimattu muuten jotain varashälyttimeen viittaavia tarroja mutta vaikka toiminnassa olisi niin tuskin mittariston irrottaminen siihen vaikuttaisi?
      E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

      Comment

      • hegemon80
        BTCF Member
        • Aug 2013
        • 207
        • Vantaa

        Muistaakseni siihen keltaiseen mittariston liittimeen tulee kolme tai neljä johtoa kojelaudan keskeltä tai apparinpuolelta. Mulla oli pari johtoa ainakin ottanut kipeetä sillä tavalla et vois aiheuttaa jokinmoisen oikkarin.
        BMW M5 E34 -89 "Ämmä"
        BMW X5 40d E70 -10
        EX: BMW 530xD F11 -11 "NoName"
        EX: BMW 530D E60 -03 "Bea"
        EX: BMW 520 E39 -02 "AZN"
        EX: BMW 520 E34 -94 "Biojäte"


        https://youtube.com/@nightbreakerracing

        Automax.fi

        Comment

        • -Markus-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1463
          • Ihan Savossa

          Originally posted by Jesse93 View Post
          Ropelli sammuu kyllä. Testailtu irrotella myös ihkan johdot sekä kongi ja edelleen ainoa joka vaikuttaa tähänmennessä on mittaristo. Ehdotuksia?

          Ikkunoihin liimattu muuten jotain varashälyttimeen viittaavia tarroja mutta vaikka toiminnassa olisi niin tuskin mittariston irrottaminen siihen vaikuttaisi?
          Joku vois lainata ehjää mittaristoo, ni sais rajattua sen pois..

          Ford Mondeo Mk3 STW
          VW E-Golf 2015
          BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

          Comment

          • Morriz
            BTCF Member
            • Nov 2005
            • 1613
            • Honkajoki

            Originally posted by -Markus- View Post
            Joku vois lainata ehjää mittaristoo, ni sais rajattua sen pois..
            Mulla ei sammu tuo ihkan ropelli 🤔
            -NO FARMS NO FOOD-

            M5 -93 Diamantschwarz
            525i -86 Diamantschwarz
            528i -82 Diamantschwarz Hartge 3.5
            X5 3.0d -05 Titansilber metallic

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Morriz View Post
              Mulla ei sammu tuo ihkan ropelli 🤔

              Olikohan 16min mitä kestää että se sammuu. Lähtee taas pyörimään kun avaat oven.

              Comment

              • Kv1984
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2013
                • 584
                • Jyväskylä

                Tyhmä kysymys: Mistä mittariston kulutusmittari ottaa lukemansa? Onko jossakin anturi, joka mittaa polttoaineen virtausta, vai onko se jokin ecun laskema summittainen arvo?

                Rupesin miettimään tätä kun yritän pähkäillä että saako mun M50B20 välilämpöisenä liikaa vai liian vähän bensaa, kun oireet on aivan kuin se saisi liian vähän polttoainetta, vaikka kulutusmittari huutaa hoosiannaa. Toisin sanoen voiko kulutusmittari näyttää perunoita, jos vaikkapa bensapumppu on vähän väsähtänyt eikä polttoainetta vain tule tarpeeksi, ja moottori joutuu sen vuoksi ponnistelemaan normaalia enemmän.


                E34 518i Jet Black (ex)
                E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                E38 M52B28 Oxfordgrün

                Comment

                • MPV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1193
                  • Muhos

                  Originally posted by Kv1984 View Post
                  Tyhmä kysymys: Mistä mittariston kulutusmittari ottaa lukemansa? Onko jossakin anturi, joka mittaa polttoaineen virtausta, vai onko se jokin ecun laskema summittainen arvo?

                  Rupesin miettimään tätä kun yritän pähkäillä että saako mun M50B20 välilämpöisenä liikaa vai liian vähän bensaa, kun oireet on aivan kuin se saisi liian vähän polttoainetta, vaikka kulutusmittari huutaa hoosiannaa. Toisin sanoen voiko kulutusmittari näyttää perunoita, jos vaikkapa bensapumppu on vähän väsähtänyt eikä polttoainetta vain tule tarpeeksi, ja moottori joutuu sen vuoksi ponnistelemaan normaalia enemmän.

                  Eculta se kulutustieto tulee. Laskee muistaakseni suutinten aukioloajan perusteella suhteessa muihin määreisiin. En yhtäkkiä löytänyt sitä dokumenttia, jossa tuon toiminta selostetaan, mutta samalla tavalla se on toiminut jo E28:kin.

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4338
                    • Turku

                    Eiköhän se jotenkin lasketa nopeudesta ja jostain ecu:n arvosta. Mitään anturia siellä ei varmaan ole. Iso obc myös käyttänee samoja tietoja kulutusta laskiessaan. Eikös järjestelmässä ole paineensäädin ja ecu ohjaa suuttimien aukioloaikaa, joten veikkaisin että noiden avulla se virtaus lasketaan.

                    Comment

                    • peto2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 8267
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Kv1984
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2013
                        • 584
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by peto2 View Post
                        Suutinten aukioloaika * suutinten koosta ja määrästä riippuvainen kerroin / auton nopeustieto perän anturilta... Noin yksinkertaistaen.
                        Meneekös laskukaavat vituralleen jos perän nopeusanturi on rikki? Auto antaa vikakoodia siitä, mutta en uskonut, että sillä voi olla vaikutusta mihinkään manuaalivaihteisessa autossa.

                        E34 518i Jet Black (ex)
                        E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                        E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                        E38 M52B28 Oxfordgrün

                        Comment

                        • Axum
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 4416
                          • Kuopio

                          Tottakai jos yksi muuttuja puuttuu.
                          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                          - E39 528ia
                          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Puretaan 520ia -97
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                          Comment

                          • Klasu-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 546
                            • Helsinki

                            Tämä on nyt tässäkohdin puhtaasti olettama

                            Veikkaan, että perämurikassa oleva nopeusanturi ei vaikuta manuaalivaihteisessa moottorin toimintaan millään tavoin, ellei autossa ole luistonestoa, tai ellei ajeta vakionopeudensäätimellä.

                            Polttoaineruiskutuksen ohjaus:
                            -Pyörintä/paikkatieto kampiakselin&mahdollisen nokka-akselin asentotunnistimilta
                            -Kaasuläpän asentotunnistus potentiometrillä
                            -Map (imusarjan paine) tai MAF ilmamassa/määrämittari
                            -Imuilman lämpötila
                            -Jäähdytysnesteen (moottorin) lämpötila

                            Näillä viidellä anturitiedolla luodaan perusedellytykset säättää polttoaineenruiskutusta ja kipinää vastaamaan kulloistakin tilannetta moottorinohjainlaitteen karttoihin kirjatun tiedon perusteella.
                            Moottori siis kyllä toimii näiden viiden lähtotiedon avulla, mutta toiminta heikkenee, jos jokin komponentti systeemissä ei toimi juuri kuten on ajateltu.

                            Näiden muuttujien takia moottoriin voidaan lisätä esimerkiksi
                            -Lambda-antureita, mittaamaan toteutunutta seosta
                            -Nakutusantureita, mittaamaan toteutuneen sytytysennakon vaikutusta moottorin toimintaan
                            -Polttoaineantureita, esimerkiksi etanoliprosentti

                            Näiden anturitietojen perusteella on mahdollista suorittaa korjaavia toimenpiteitä, kun jokin asia poikkeaa ennaltaohjelmoidusta kartasta.

                            Edelleen hattuvakiona, E34 kopassa perän nopeustietoa käytetään;
                            -Nopeusmittarin toimintaan
                            -Luistoneston toimintaan (tästäkään en ole aivan varma, saatetaan käyttää ainoastaan pyörännopeustunnistusta navoilta)
                            -Vakionopeussäätimen toimintaan
                            -Ajotietokoneen kulutuslukemamittaukseen
                            -Tuulilasinpyyhkijöiden tihkutoimintaan

                            Perän nopeustietoanturi osaa vikaantua siten, että signaalikatkokset/epämääräisyydet ovat niin pieniä, etteivät ne näy nopeusmittarissa, eivätkä hetkellisen polttoainekulutuksen mittarissa.

                            Sensijaan ne voivat näkyä cruisen epämääräisenä toimintana/pois tippumisena. Omassa näkyi ainoastaan cruisen ongelmina, joskus tasamaalla kiihdyteltiin/hidasteltiin/cruise tippui ongelman havaittuaan pois toiminnasta.
                            Itsediagnostiikka osaa nämä katkokset tunnistaa, ja laittaa virhekoodin ko. anturin toiminnasta.

                            Edit: Omaa ajanut pätkän koko antura sähköisesti irti. Nopeusmittari ei toimi, kulutusmittaus on "tapissa" luistonestosta en nyt osaa muistaa, moottori toimi täysin normaalisti kaikinpuolin.
                            Last edited by Klasu-; 25-02-2019, 18:47.

                            Comment

                            • Kv1984
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2013
                              • 584
                              • Jyväskylä

                              ^ Kiitoksia näistä tiedoista, selkeytti omaa päätä huomattavasti

                              Tässä ei ole vakkaria, luistonestoa eikä abs:ää. Ja nopeusmittari toimii ihan normaalisti. Kulutusmittarikin tuntuisi toimivan. Kumma vain että se antaa vikakoodia osasta, jonka ohjaamat laitteet kuitenkin toimivat

                              Tai mistäs sitä tietää vaikka se olisikin se kaasuläppäanturi, jos siinä vaikka olisi liitin- tai johtovika...

                              E34 518i Jet Black (ex)
                              E34 M50B25TU Calypsorot-metallic (ex)
                              E34 M50B20 Diamantschwarz-metallic (ex)
                              E38 M52B28 Oxfordgrün

                              Comment

                              • jani73
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 4338
                                • Turku

                                Vakkari on kiva. Mun autoon se oli helppo, sen kun heitti osat paikalleen, johtosarjakin oli tehtaalla asennettu. Jalosen purkamolta ostin itse moottorin, boksin, viiksen, kytkimen kytkinpolkimeen. En muista pitikö vaijeria paljon viritellä mutta oli aika helppo projekti kokonaisuudessaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎