Jälleen kerran tätä täristämisasiaa. Katoin searchilla, mutta en oikein löytäny ratkasua ongelmaani, joten otetaan asia taas kerran esille.
Eli ongelmana on tärinä/vapina 70-90 km/h nopeuksissa. Ratti tärisee ja vapina tuntuu koko autossa. Nopeuden kasvaessa yli 90 km/h vapina loppuu.
Autossa on aivan uudet iskarity ja jouset ja niiden vaihdon jälkeen vapina paheni lähes kaksinkertaiseksi. Vanhat jouset ja iskarit oli tosi väsyneet, joten ilmeisesti ne anto anteeks jotain väljyyttä jossain?
Renkaat on tasapainotettu tänä keväänä, joten se ei liene ongelma. Lisäksi musta oli jännää, että laittaessani auton vapaalle n. 80 km/h nopeudessa vaihdekeppi heiluu aika runsaasti myös. Musta sen ei pitäis heilua ittekseen.
Eli missäköhän ongelma piilee? Oiskohan jossain laakereissa vikaa, vai jossain alustan osissa liikaa väljyyttä?
Mitä kannattaa ekaks kokeilla vaihtaa ongelman korjaamiseksi? Älkääkä sanoko, että autoa, bliis.
oli mulla se sama ongelma ja se loppui ku vaihdoin aousinpukan puslan pusla maksoi 17€ ja työt tein ite pihalla
Kardaani on tällä hetkellä Ko-Met Oy:llä huollossa, jossa ne laittaa uuden ristinivelen ja tasapainottavat uuden vakionopeusnivelen kanssa.
Kysytääs täältä: Mitä vaikutusta on rättinivelen keskireiällä? Onko siitä haittaa kun uudessa on isommalla reiällä oleva, kuin siinä mikä otettiin pois? Kl-varaosista kävin mallin kanssa hakemassa uuden, ja kotona vasta tarkemmin tutkiessa huomasin että keskireikä on isompi.
Mikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Joo, siis se pänninki varmaan juontaa juurensa ruotsin sanasta spänning, eli jännitys. Itse puhun aikalailla porilaisittain, vaikka olen asunutkin turussa jo yli 10 vuotta Niin asiaan, eli tuolla pänninkillä tarkotetaan tuon keskikannattimen esijännitystä. Se pitää siirtää lepotilasta laatikon suuntaan muistaakseni n. 4mm ja pultata siihen kiinni. Bentleyn oppaasta löytyy lisätietoa asiasta.
Tuon kuminivelen kunnon näkee helposti auton alta, toisin kuin tukilaakerin. Se vaatii yleensä vähintään taka/keskivaimentimen löysyttämisen tai koko putkiston irrottamisen, jotta pääsee kardaaniin käsiksi.
"Tömiseekö" sisälle asti sillain kevyesti jollain kierrosalueella? Mulla teki tollasta keskikannattimen vaihdon jälkeen, nimenomaan kakkosella vedättäessä. Syy selvisi lopulta että tukikumiin tuli laitettua liian vähän pänninkiä.
Mikä on pänninki? Sori savolaisuuteni. Oon kattellu tätä topiikkia jo useita kertoja ja nyt totaalisesti pomppasi. Juuri samanlaiset oireet itsellä. Eli tömisee keskikierroksilla. Talvella kovilla pakkasilla aika kovastikkin. Sitten on toinen ongelma: tämä perinteinen tärinä 80-100km/h vauhdissa. Kunhan saan aikaiseksi niin pitää vaihtaa kardaanin tukilaakeri ja rättinivel. Lisäksi olen miettinyt eteen tukivarsien ja koiranluitten laittamista. Raportoin sitten miten äijän käy. Keskireikä pitäisi olla kondiksessa. Ei varmaan vanteitten edellisen omistajan autossa tärissyt?
Hmm, mulla klappaa kardaani silleen edestakaisin muutaman millin. Saa nähdä miten muuttuu kun saan keskilaakerin vaihdettua. Tukilaakeri on ollu myös skidisti vinossa, saattaisikohan siinä olla vika? Mene ja tiedä, meen ostamaan kompressorin ja pulttimopon niin saan purettua sen tossa etupihalla.
"Tömiseekö" sisälle asti sillain kevyesti jollain kierrosalueella? Mulla teki tollasta keskikannattimen vaihdon jälkeen, nimenomaan kakkosella vedättäessä. Syy selvisi lopulta että tukikumiin tuli laitettua liian vähän pänninkiä.
Leave a comment:
Guest replied
Hmm, mulla klappaa kardaani silleen edestakaisin muutaman millin. Saa nähdä miten muuttuu kun saan keskilaakerin vaihdettua. Tukilaakeri on ollu myös skidisti vinossa, saattaisikohan siinä olla vika? Mene ja tiedä, meen ostamaan kompressorin ja pulttimopon niin saan purettua sen tossa etupihalla.
itsellä ollut kans juuri samaa tärinä ongelmaa E34ssa jo muutaman kuukauden..
lopultakin sitten selvis muutaman sadan euron ja kasan uusia osia vaihdettua että tärinä johtuikin vaan soviterenkaista! aina kun oli jotain osia vaihtanut ja vanteet irrottanut niin se tuntui vähenevän ja välillä taas suureni...
mutta nyt kuitenkin varma tieto että johtuu soviterenkaista ja tärinä saatu sen verran vähälle että pärjää siihen asti kun saa rahaa kasaan ja uudet vanteet ja renkaat...ja soviterenkaat on kuulemma tosi yleistä bemareissa,vanhoissa sekä ihan uusissa..ja tosiaan tärinää ilmeni välillä vähän missäkin vauhdissa.
jarruttaessa mukavaa keinumista,80 vauhdissa ihan kunnon tärinää ja moottoritiellä(120km/h) ei enään melkeimpä mitään
Jep. Mullahan on uudet vanteet ja mukana tuli myös soviterenkaat.. Muoviset sellaiset?!? Etutukivarret kokonaisuudessaan vaihtoon aattelin laittaa!
itsellä ollut kans juuri samaa tärinä ongelmaa E34ssa jo muutaman kuukauden..
lopultakin sitten selvis muutaman sadan euron ja kasan uusia osia vaihdettua että tärinä johtuikin vaan soviterenkaista! aina kun oli jotain osia vaihtanut ja vanteet irrottanut niin se tuntui vähenevän ja välillä taas suureni...
mutta nyt kuitenkin varma tieto että johtuu soviterenkaista ja tärinä saatu sen verran vähälle että pärjää siihen asti kun saa rahaa kasaan ja uudet vanteet ja renkaat...ja soviterenkaat on kuulemma tosi yleistä bemareissa,vanhoissa sekä ihan uusissa..ja tosiaan tärinää ilmeni välillä vähän missäkin vauhdissa.
jarruttaessa mukavaa keinumista,80 vauhdissa ihan kunnon tärinää ja moottoritiellä(120km/h) ei enään melkeimpä mitään
Itselläni sama ongelma eli auto täristää 85-100km/h vauhdissa. Vanhat vanteet oli kierot, mutta nyt kun vaihdoin uudet vanteet ja renkaat niin tärinä hieman pieneni! Eli omalla kohdallani ongelma ei ollut vaan vanteet, vaan syytä on myös jossain muualla! 100km/h vauhdissa kun jarruttaa niin tärinä on huomattavasti voimakkaampi, muutoin ei jarruttaessa tärise! ylimääräisiä ääniä ei mistään kuulu. Joten missä vika???
Ymmärsinkö nyt ihan oikein, että rengas oli 5 kiloa painavampi mitä kuuluisi? Melko paljon
en tiedä paljonko oli renkaan painoissa eroja, kun en niitä punninnut. Tuo 5kg "voima" tulee jossain pyörintänopeudessa, ja sehän kasvaa mitä nopeammin pyörii.
[QUOTE=herrakani;922980]Gangsta: mitä tuo maksoi?
0€ koska oli epäilys, että on vikaa. Jos kaikki renkaat olisivat olleet ok, niin varmaan sen perusmaksun ois joutunut maksamaan ~20€
jos se jarrutuksessa täristää niin katsoa kannattaa jarrusatulan herkkyys että se kans ei jumita. Ja vaihtoehtoinahan on raidetangon päät sekä alapallonivelet ja pyöränlaakeri. Jos jossain on välystä niin se voi vaikuttaa asiaan. Varmaan noilla kesärenkailla vaikutus on isompi sillä kosketus alaa on enemmän tiehen ja herkempi urille (koon takia?), myös renkaiden pintamalli vaikuttanee asiaan että hakee jarrutuksissa. Katsoisin ensin että onko väljää nivelissä ja sitten herkistelisin molempien puolien satulat ja mikäli asia ei edelleenkään ole kummentunut niin sitten uutta levyä ja palaa alle vaan mikäli asia häiritsee.
Vähän tota kieroa levyä yritin niille tarjota syyksi mutta ei kuulemma voisi siitä johtua. Tai jos sellainen olisikin niin se ravistaisi niin reippaasti ettei tiellä pysyisi.
Leave a comment:
Guest replied
Mä veikkaan että sul on levy kierona tai huono laakeri.
Leave a comment: