memebuy23buy

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ankkuli
    replied
    Originally posted by BMW540i
    Itselläni samanlaista tutinaa 80-90 km/h vauhdissa. Huomenna tasapainotetaan vanteet ja katson, josko loppuu siihen.
    melkeen veikkaan, että ei lopu, mutta kannattaa silti tasapainottaa. on suht halpaa, ja tietää ainakin yhden kohdan josta vika EI johdu.


    taas vähäsen muutenkin vapinasta:

    kesäkumit alle ja taas täristi kuikan, vaikka eteen oli laitettu kaikki nivelet&puslat uusiksi alle 10tkm aikaisemmin, ja koko talvi meni ilman ongelmia. osittain oli odotettua, koska eteen jouduin erikoisen rangaskoon takia laittamaan 3mm spacerin. just sopivan kokoista keskittävää ei ole saatavilla, joten jouduin käyttämään piilteman "yleismallia". ennen kuin joku rupeaa voivottelemaan, niin: kyllä, tarkistin, että käyttämäni pultit ovat riittävän pitkät, kyllä, tarkistin, että vanne keskittää myös pyörännapaan, eikä ole pelkkien pulttien varassa ja kyllä, tiedän, että kyseinen viritys on laiton.

    tärinät sai kuitenkin kokonaan pois laittamalla pyörät paikalleen riittävällä huolellisuudella.

    aiemmin Hemin postaama vinkki: nostetaan auto sille korkeudelle, että pyörä on pari milliä irti maasta. pyöritetään rengasta, ja jos siinä näkyy pystyheittoa, otetaan pyörä irti, ja laitetaan 1/5 kierrosta eri asennossa taaisin, kiristetään pultit ristiin, pyöritetään rengasta jne, kunnes pystyheitto on eliminoitu. samalla pitää varmistaa, että navan, jarrulevyn, mahdollisen spacerin ja vanteen välit olla täysin puhtaat. itse pyyhkäisin teräsharjalaikalla välit kirkkaiksi ja ruikkasin ihan tavallista sprayöljyä päälle. sama putsaus/keskitysoperaatio kannattaa ottaa uusiksi joka kerta, kun on pyörä/levy irti. vähän vie aikaa, mutta säästää hermoja.

    samoilla eväillä loppui ilmeisesti vapina toisen foorumilaisen E38:sta jossa on 19-tuumaiset vanteet, mutta ei spacereita tai muita virityksiä.
    Last edited by ankkuli; 14-06-2006, 14:28.

    Leave a comment:


  • BMW540i
    replied
    BMW540iA E34 vm. -93 tutisee

    Hyvää keskustelua ja hyviä vinkkejä, lompakko kiittää!

    Itselläni samanlaista tutinaa 80-90 km/h vauhdissa. Huomenna tasapainotetaan vanteet ja katson, josko loppuu siihen.

    Itselläni hieman harvinaisemmat BMW:n omat vanteet, 16" (leveys renkaissa225). Muutoin pitää mennä auton alle ja tsekata mahdolliset väljyydet ym.

    Leave a comment:


  • Mosse535i
    replied
    Tack!

    Suuren suuret kiitokset!! Ei tartte sit uusia renkaita raiskata ainakaan noitten takia.

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Mosse535i
    Mikä on sen pienen tukivarren nimi joka läytyy 535 e34 peräpäästä?
    Se on nimeltään tukivarren niveltanko ja vaihto-ohjeet tuossa.

    Leave a comment:


  • Mosse535i
    replied
    Mikä osan nimi???

    Mikä on sen pienen tukivarren nimi joka läytyy 535 e34 peräpäästä? Onko se nyt nimenomaan se paljon puhuttu koiranluu?? Huomasin vaan äsken et se on molemmin puolin aivan kaikki ja syöny takarenkaat lähes kudoksille. Peräpää myöskin täristäny joten arvelisin vian olevan niissä? Onkohan ne sit motonetissä mahdollisesti nimellä takatukivarren nivel??? Englannin kielinen nimi on pitman arm...

    Leave a comment:


  • Save
    replied
    Nostetaas ylös taas.. Eli takapäässä tärissy jonkin aikaa ja nyt huomasin vielä tälläsen eli apparin puolella kaari on selkeesti lähempänä rengasta kun kuskinpuolella. Myös kun takapäästä autoa heiluttelee ja painelee alas niin kuuluu juurikin apparin puolelta takaa vingahdus. Tärinä tuntuu siinä 100km/h kieppeillä. Muussa vauhdissa menee nätisti. Ehkä myös ihan hiljasessa vauhdissa takapää ravistaa pikku töyssyjen yli oudon paljon. Auto kävi just leimalla eikä ainakaan iskareista valittanu inssi.. Takakelkan isot puslat myös juuri vaihdettu. Ideoita mikä mättää?

    Leave a comment:


  • tumppu86
    replied
    Kysytäänpä nyt uudestaan eli mistähän johtuu, kun mun e34 täristää 85-110km/h välisellä nopeudella ja samoissa vauhdeissa, kun jarruttaa niin täristää? Autoon on viime kesänä vaihdettu reaktiotangon puslat. Tärinää ilmeni peltivanteilla kitkarenkailla ja Michelin Ivalo nastarenkailla. Nyt on BMW:n originaalit 15" alut ja kitkarenkaat ja samaten niillä täryyttää. Eli mitä nyt kannattaa tutkia oikeen erityisen tarkkaan?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Noniin.. kerrompa nytten tuntemuksia kun remontti on tehty.
    Ensinnäkin, vaihdoin koko tangot ja puslat samalla mitkä tuossa ylemmässä postauksessa näkyvätkin.
    Puslat tiukattiin paikalleen kun auto oli laskettu normaaliin ajokorkeuteen nosturilla ja sitten koeajolle:

    Heti pihalla kiinnitti huomion kun montuissa ei lotissut _mistään_ ja sitten maantielle, suuntavakaavus parani huomattavasti ja jarruttaessa ei mitään tutinoita enää

    Kiitoksia Lekalle taas kerran erittäin paljon vinkeistä ja avusta, homma kunnossa ja ajettavuus 100x parempi kun aamulla

    Ps.

    Olenkohan mie sekasin kun kuvittelen että keula pehmeni vielä jonkinverran, ts. montut tuntuvat paljon pehmeemmiltä kun ei kolahda mikään nokalla..

    Leave a comment:


  • Leka
    replied
    Originally posted by Cell
    Tuolla testillä ei vain e34:stä oikein väljiä löydy, ja kun etupää on muutenkin sellainen että jos yksi kerrallaan alkaa osia vaihtamaan niin saa olla koko ajan sitten auton alla möyrimässä ja nelipyöräsuuntauksessa. Sen takia se kannattaisi tehdä kerralla uusiksi.
    Pallonivelien väljyydet kyllä, mutta ei puslien... Paras reaktiotangon puslatesti on kun potkaisee eturenkaaseen riittävän lujaa auton pituussuuntaan ja jos puslissa on jo huomattavasti väljää niin kyllä vanne heilahtaa jo aika selvästi. Älkää sitten tuon potkutestin aikana katsoko rengasta vaan vannetta...

    E34:n alustanosia yksi kerrallaan vaihtaessa saa tosiaan olla vähän väliä auton alla... Pistäkää vaan silmät kiinni kun kirjoitatte nimenne siihen pankkikorttikuittiin kun uusitte koko alustan kerralla, ette kadu

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Nonni.

    Postiukko toi leekot.

    Leave a comment:


  • ihi
    replied
    Mulla oli tossa omassa vessassa noissa talvi pyörissä yhdessä renkaassa millin parin verran pystyheittoa-> 80-120km/h täristi niin perkeleesti, etenkin iskareiden/jousien vaihdon jälkeen.

    Nyt kun heitin kesätossut alle, niin kaikki vapina hävis saman tien. Eli pienestä on kiinni perkele.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Autoteile Pöllath, tuolta katteleen -> http://stores.ebay.de/ATP-Autoteile

    Osaavat enkkuakin ja omalla kohdalla palvelussa ei mitään valittamista. Hakuun vaan e34 ja ihmettelemään mitä löytyy. Pareittain ostettuna halvimmat nuo tukivarret.

    Leave a comment:


  • alspe
    replied
    Originally posted by Cell
    Ei, vaan 150e, sis. kaksi ylätukivartta, kaksi alatukivartta, kaksi koiranluuta, postikuluineen kotiovelle toimitettuna. Ja nyt summa laskusta tarkistettuna: 154,25 eugenia. Lisäksi itselle tuli (laiska kun olin) 46e noiden osien vaihdosta sekä 50e nelipyöräsuuntauksesta -> etupääremppa n. 250e. Ja taas ajellaan pitkästi
    Laita nyt hieman infoa tuosta paikasta

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Minulla ainaskin näki oikein selvästi siinä vehkeessä mikä keulaa muljuttaa sivusuunnassa etupyöriä että ne puslat on ihan kaput ja toinen pallonivel reaktiotangosta myös paskana.

    Minulla nimenomaan täristää tietystä vauhdista jarruttaessa, mitä enemmän bändiä kyydissä sitä pahemmin.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Tuolla testillä ei vain e34:stä oikein väljiä löydy, ja kun etupää on muutenkin sellainen että jos yksi kerrallaan alkaa osia vaihtamaan niin saa olla koko ajan sitten auton alla möyrimässä ja nelipyöräsuuntauksessa. Sen takia se kannattaisi tehdä kerralla uusiksi.

    Leave a comment:

Working...
X