Originally posted by BMW540i
taas vähäsen muutenkin vapinasta:
kesäkumit alle ja taas täristi kuikan, vaikka eteen oli laitettu kaikki nivelet&puslat uusiksi alle 10tkm aikaisemmin, ja koko talvi meni ilman ongelmia. osittain oli odotettua, koska eteen jouduin erikoisen rangaskoon takia laittamaan 3mm spacerin. just sopivan kokoista keskittävää ei ole saatavilla, joten jouduin käyttämään piilteman "yleismallia". ennen kuin joku rupeaa voivottelemaan, niin: kyllä, tarkistin, että käyttämäni pultit ovat riittävän pitkät, kyllä, tarkistin, että vanne keskittää myös pyörännapaan, eikä ole pelkkien pulttien varassa ja kyllä, tiedän, että kyseinen viritys on laiton.
tärinät sai kuitenkin kokonaan pois laittamalla pyörät paikalleen riittävällä huolellisuudella.
aiemmin Hemin postaama vinkki: nostetaan auto sille korkeudelle, että pyörä on pari milliä irti maasta. pyöritetään rengasta, ja jos siinä näkyy pystyheittoa, otetaan pyörä irti, ja laitetaan 1/5 kierrosta eri asennossa taaisin, kiristetään pultit ristiin, pyöritetään rengasta jne, kunnes pystyheitto on eliminoitu. samalla pitää varmistaa, että navan, jarrulevyn, mahdollisen spacerin ja vanteen välit olla täysin puhtaat. itse pyyhkäisin teräsharjalaikalla välit kirkkaiksi ja ruikkasin ihan tavallista sprayöljyä päälle. sama putsaus/keskitysoperaatio kannattaa ottaa uusiksi joka kerta, kun on pyörä/levy irti. vähän vie aikaa, mutta säästää hermoja.
samoilla eväillä loppui ilmeisesti vapina toisen foorumilaisen E38:sta jossa on 19-tuumaiset vanteet, mutta ei spacereita tai muita virityksiä.
Leave a comment: