Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Täristää. Miksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morkai
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 3197
    • Saarijärvi

    E32:n vähän täristi jarruttaessa, toimenpiteet:

    Jarrulevyt ja palat varaosa-autosta -ei vaikutusta
    Reaktiotangot, alatukivarret ja kallistuksen vakaajan luut -tärinä vaimeampi
    Raidetangon keskipala -puoltaminen lakkas, täristys tuntuu vaimeana edelleen
    Renkaat ja vanteet vaihdettu -ei vaikutusta


    Mitähän tuolle vielä vois tehdä... pyöränlaakereita en oo vielä vaihtanut, mutta niissä ei välystä tunnu. Osia vaihtaessa selvis että reaktiotankojen puslat olivat halkipoikki, kallistuksenvakaajan luissa oli molemmissa väljää, raidetangon keskipala oli väljä useammasta kohtaa. Alatukivarret olivat ok, uusittu ilmeisesti pari vuotta sitten. Vanhat jarrulevyt olivat melkein puhkikuluneet. Iskarit on Bilstein sportit ja jouset mallia Kailine.. mitä VOIN vielä vaihtaa kokeeks...

    Edit: apusimpukan helassa ei tuntunut välystä, mutta kaippa sekin pitää kokeeks vaihtaa kun tuossa yks hela sattuu olemaan ylimääräisenä..
    sigpic
    E23 728iA V8-projekti
    E38 730D -projekti
    E39 540iA -projekti
    I01 i3 -projekti

    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      Nyt lähti viimeisetkin tärinät kun laitoin talvikumit alle. Nokian 4:set 225/50 alla Oz vanhoilla (kunnon) vanteilla. Kesärenkaat olivat Fulda 245 ja Nankang 215. Suurinosa tutinoista hävisi aiemmin lähes täydellisellä alustan remontilla. Silti luulen, että suurin osa tutinoista e34:ssa tulee renkaista, poislukien jarrutus tutina.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Kal.ju
        BTCF Member
        • Mar 2003
        • 2882
        • Akaa / Toijala

        Mulla taas kaikki vemputukset palas kun vaihdoin talvinakit. tosin en oo vielä mitään palikkaa ehtinyt/vaihtanut/hankkinut. 18" kesävanteilla ei täristäny, pitää mennä tasapainottaa noi nastat tai sit vaa ajella kokotalvi alle 100kmh

        Comment

        • esk
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 135

          Jees, ilmenipä minullakin vastaavanlaisia ongelmia. Eli ajettaessa 90km/h -> alkaa ilmenemään vapinaa, joka ei kuitenkaan tunnu ratissa. Jarruttaessa ilmenee myös puoltamista sekä vasemmalle että oikealle. Taitaa olla itsellänikin edessä sitten etupään remontti..

          Tärinän ja puoltamisen lisäksi on ilmennyt "vetelemistä". Eli ajettaessa hieman kuluneella (uraisella) tiellä, suuntaa saa jatkuvasti korjata, mikä on pidemmän päälle hyvin ärsyttävää... Johtuisiko tämä "vetely" ns. halvoista renkaista, vai onko kyse yksinkertaisesti vain siitä, että rengas ei uppoa leveytensä vuoksi uraan, vaan "poukkoilee" urassa?

          Auto: e34 525i -95
          Renkaat: Sunny 225/45 17" (rear/front)
          e39 520iA Touring -97
          ex. e34 525iA -95

          Comment

          • Leba
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 2101
            • Espoo

            Originally posted by esk View Post
            Tärinän ja puoltamisen lisäksi on ilmennyt "vetelemistä". Eli ajettaessa hieman kuluneella (uraisella) tiellä, suuntaa saa jatkuvasti korjata, mikä on pidemmän päälle hyvin ärsyttävää... Johtuisiko tämä "vetely" ns. halvoista renkaista, vai onko kyse yksinkertaisesti vain siitä, että rengas ei uppoa leveytensä vuoksi uraan, vaan "poukkoilee" urassa?

            Auto: e34 525i -95
            Renkaat: Sunny 225/45 17" (rear/front)
            Tai vaeltelu ja vetely saattaa johtua takakelkanpuslista
            Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              Originally posted by Leba View Post
              Tai vaeltelu ja vetely saattaa johtua takakelkanpuslista
              Itse olen kyllä sitä mieltä, että vika oireiseen olisi ennemmin kyllä muualla kuin takakelkan puslissa. Itsellä oli toinen takapusla paskana, mutta sen vaihdolla ajettavuus ei muuttunut, ainostaan kolahdus poistui.

              Vaihtoehtoja olisi : pyöränkulmat, kaikkien etunivelten puslat / nivielet, simpukan löysyys, renkaiden (epätasainen) kuluneisuus jne.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • Tepijr
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 653
                • Oulu

                Ethän oo härppiny rättiniveltä?? itellä ku vaihon kyseisen osan niin kartaani pääs pyörähtään, sai sitä vikaa ettiä renkaista ja puslista ja vaikka mistä.....
                Parhaat pelaa

                Comment

                • Jusaus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1124
                  • Kajaani

                  Nyt kyllä alkaa mennä hermot vapinaan. Kesärenkaat alla ja vapina tuntuu melkein joka helvetin vauhdissa, vaimeampana ennen 80km/h ja sen jälkeen voimakkaampana melkein minne vaan.

                  Kovaa kiihdyttäessä (lue: rajoittimelle asti) ei vapinaa ilmene ennen kuin löysää. Eli jos kiihdytän kakkosella loppuun asti ja vaihdan viitoselle, vapina ilmenee vasta viitoselle vaihdon jälkeen.

                  Eli alustan osat kaikki uusittu eteen, vanteet timmit keskireikään ja pitäisi olla suorat vanteet.

                  Vaikuttas vahvasti siltä että kardaani on selvää kauraa, uuden hinta 628e jota ei viittis tohon pommiin sijoittaa. Mistään en varaosana löytänyt ristikkoniveltä tai oikeen mitään muutakaan, onko kellään tietoa mistä löytyisi?

                  EDIT: Samaa vapinaa ilmeni siis myös talvella.
                  Nyk: GSX1300R -00
                  Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                  ---------------------------------------------
                  -Official member of BTCF-Sauna Team-
                  ---------------------------------------------

                  Comment

                  • alspe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 3402
                    • Tre

                    Originally posted by Jusaus View Post

                    Vaikuttas vahvasti siltä että kardaani on selvää kauraa, uuden hinta 628e jota ei viittis tohon pommiin sijoittaa. Mistään en varaosana löytänyt ristikkoniveltä tai oikeen mitään muutakaan, onko kellään tietoa mistä löytyisi?
                    Ainakin KL-varaosat tietää netin perusteella vaikka mitä kannatinlaakeria ja kardaanin kuminiveltä.
                    G30 520d xDrive
                    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                    Comment

                    • Jusaus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1124
                      • Kajaani

                      Originally posted by alspe View Post
                      Ainakin KL-varaosat tietää netin perusteella vaikka mitä kannatinlaakeria ja kardaanin kuminiveltä.
                      Juu, sinne soittelinki äsken. Sieltä löytyy ristikkonivel ja tilaamalla sais sen peräpäässä olevan mötikän minkä nimeä en tiedä, hintaa tulis n. 200e.
                      Nyk: GSX1300R -00
                      Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                      ---------------------------------------------
                      -Official member of BTCF-Sauna Team-
                      ---------------------------------------------

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Mulla skagaa 90-110 vauhdissa ja vetelee miten sattuu. On kokeiltu eri vanteilla, soviterenkaat on.

                        Vaihdettuna: Taaemmat tukivarret, etummaiset vaihtuu heti kun tulevat postista. Koiranluut vaihdoin eteen ekana.

                        Potkaisee eturenkaaseen kovaa, niin vanne heilahtaa millin pari. Uudet iskarit ja jouset meinasin hommata, mutta ne tuskin auttaa vetelyyn. Navat ja jarrulevyt vaihdan kans. Takakelkan puslat löytyy, en oo vaan vaihtanu.

                        Comment

                        • Jusaus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1124
                          • Kajaani

                          No ni saas nähdä täriseekö kardaanirempan jälkeen. Eli kardaani menee ristikoiden vaihtoo ja tasapainoitukseen vantaalle Ko-Met:iin, hintaa kertyy osineen 100e, lisäksi tulee vielä vakionopeusnivel Kl-varaosista jonka hinta oli 150e..
                          Nyk: GSX1300R -00
                          Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
                          ---------------------------------------------
                          -Official member of BTCF-Sauna Team-
                          ---------------------------------------------

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Apusimpukka ja raidetangot mukiloituna -> ei sanottavaa väljyyttä. Tuntuis et nyt on joku paikka jääny huomaamatta vaan.

                            Comment

                            • Guest's Avatar

                              Mistähän sais noita soviterenkaita? Täkäläiset rengasliikkeet tuntuu olevan sen verta mu***uja ettei viitsi edes katsoa hyllystä, sanoo pokalla vaan että ei oo tuon merkkisiin vanteisiin. Maahantuoja sano et ei meil oo tota merkkiä tuotu vuosiin.

                              Tarttisin siis soviterenkaan 82mm vs 72,5mm

                              Comment

                              • eskomorko
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2004
                                • 45

                                535 täristää vitusti 85-95 km/h nopeuksissa.

                                Eli samanlaista tärinää on mullakin 85-95 nopeuksissa. Muissa nopeuksissa menee tosi nätisti.
                                Vähän faktoja: oikee etuvanne just suoristettu ja oon ite varmistanu, et on kans suora ja kaikki renkaat muutenkin on tasapainossa. Keskitysreiät on varmasti tiukat, kun ei meinaa edes käsin saada vannetta paikalleen, että vois pultit kiristää. Hauskaa tästä tekee se, että talvirenkailla täristystä ei tunnu ja nekin on kuitenkin 215/55 R16 profiililla.
                                Eilen olin nelipyöräsuuntauksessa. Oli käytännössä turha keikka, koska kulmat oli kunnossa. Korjaaja epäili, että vika löytyisi apusimpukasta. Mistään puslista, nivelistä, tukivarsista ei löytynyt vikaa ja autokin on katsastettu kuukausi sitten.
                                Vika ei välttämättä edes ilmene aina, mutta mitä pahemmat urat on tiessä niin sitä enemmän ravistaa. Ja silloin kun ravistaa niin rattia kääntämällä(kaartamalla) oikeelle tai vasemmalle, ravistus katoaa.
                                Takakelkan puslat on vaihdettu vuosi sitten.

                                Tuo, että ravistus katoaa rattia käännettäessä viittaa mielestäni ehkä juuri tuohon apusimpukan väljyyteen, jolloin renkaat pääsee kääntyilemään eri suuntiin toisiinsa nähden.

                                Eli hyviä neuvoja kaivataan!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎