Originally posted by BmwPunisher
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by asse21 View PostTärisee aina vaan...
Eli tuo 540ia ei lopeta tärinöitä.
Vaihdettu. raidetangot
-alatukivarret (lemförder)
-reaktiotangot (lemförder & powerflexit)
-koiranluut (meyle hd)
-kardaanin kannatinlaakeri
-rättinivel
Paljon paremmin menee jo, mutta edelleen satasen vauhdissa paikat irtoilee hampaista.
Epäilen itse voimansiirtoa, kun vaihtaessa lyö ikäänkuin tyhjää tms.
Eli jossain klappia reilusti, mutta mitä veikkaisitte seuraavaksi.
Käytin tuossa tampereella benkara-autolla kardaanijumpassa autoa: sanoivat, että vanhatkin osat olivat hyviä.
Mutta eivät ilmeisesti mitään sen kummemmin ole tarkistaneet
Kaikki tukivarret vaihdettu eteen, kahdella vanne/rengassetillä koitettu. Takana suuret puslat vaihdettu, muut puslat kunnossa.
Jarruttaessa esiintyy tärinää joskus, välillä ei ollenkaan ja välillä suht voimakkaasti. Paikansin syyn vasempaan etujarrulevyyn, vaihdoin sen niin jarruttaessa tärinä loppui hetkeksi. Nyt tärisee taas, ajossakin satunnaisesti tärisee niin että sivupeilit sekä vänkärin penkki tutisevat.
Jarruissahan vika näyttää olevan, mutta voiko jumittava satula aiheuttaa noin voimakasta tärinää ajossa? Liukutapit olen herkistellyt ympäri auton.sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostRaidetangon keskitanko ja apusimpukan hela vaihdettu?
Eikös ne renkaat ollu jo ehtoopuolella, kokeillut toisilla?
Täytyy mennä vähäksi aikaa asumaan tuonne auton alle ja tutkia ihan kunnolla.
Renkaita en epäile, tutina ei ole ollenkaan sen tapainen. Voisihan sitä tosin toisia vanteita kokeilla, jos ei ala ratkeamaan.E39 523i
i3
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostHiukan samaa ongelmaa täällä.
Kaikki tukivarret vaihdettu eteen, kahdella vanne/rengassetillä koitettu. Takana suuret puslat vaihdettu, muut puslat kunnossa.
Jarruttaessa esiintyy tärinää joskus, välillä ei ollenkaan ja välillä suht voimakkaasti. Paikansin syyn vasempaan etujarrulevyyn, vaihdoin sen niin jarruttaessa tärinä loppui hetkeksi. Nyt tärisee taas, ajossakin satunnaisesti tärisee niin että sivupeilit sekä vänkärin penkki tutisevat.
Jarruissahan vika näyttää olevan, mutta voiko jumittava satula aiheuttaa noin voimakasta tärinää ajossa? Liukutapit olen herkistellyt ympäri auton.E39 523i
i3
Comment
-
-
Originally posted by riispa View PostOnko kellään varmaa tietoo mikä pusla menee vaihekepistä ku se on ku soppakauha...
Onko se muutes vaikea homma vaihtaa itse?
http://realoem.com/bmw/showparts.do?...25&hg=25&fg=05
Tietysti kaikki puslathan sinne kannattaa samalla uusia...samalla z3:n vaihdekeppi, niin saat lyhyemmät välitykset.
KL-varaosasta pitäis Rovaniemellä saada...E39 523i
i3
Comment
-
-
Oma e34 sai varmaan lämpöhalvauksen kun alkoi eilen ajotietokone huutelemaan "Door Open" vaikka kaikki olisivat hyvin kiinni. Aina kun pysähtyy esim. valoihin ja lähtee liikkeelle niin se ihana DING ääni ja sanoo ovea.
Toinen vika kans tuli että ei anna laittaa ovia lukkoonKääntää avaimesta niin menee lukkoon sekunniksi ja pomppaa takasi auki.
Osaako väki neuvoa?e34 525ia -93
Comment
-
-
Originally posted by asse21 View PostTärisee aina vaan...
Eli tuo 540ia ei lopeta tärinöitä.
Vaihdettu. raidetangot
-alatukivarret (lemförder)
-reaktiotangot (lemförder & powerflexit)
-koiranluut (meyle hd)
-kardaanin kannatinlaakeri
-rättinivel
Paljon paremmin menee jo, mutta edelleen satasen vauhdissa paikat irtoilee hampaista.
Epäilen itse voimansiirtoa, kun vaihtaessa lyö ikäänkuin tyhjää tms.
Eli jossain klappia reilusti, mutta mitä veikkaisitte seuraavaksi.
Käytin tuossa tampereella benkara-autolla kardaanijumpassa autoa: sanoivat, että vanhatkin osat olivat hyviä.
Mutta eivät ilmeisesti mitään sen kummemmin ole tarkistaneet
- Tutisee 80-90km/h vauhdissa, ei juurikaan muuten.
- Puoltaa voimakkaammin jarruttaessa ja puoltaa ajossa, jonka huomaa erityisesti moottoritiellä (suoraan ajetaan ratti vähän vinossa ~10astetta)
- Kardaanin tukilaakeri vinkuu ja valittaa. Ei jatkuvasti mutta erityisesti kylmänä
- Kolisee joka ikisessä tilanteessa, missä kori vain liikkuu suhteessa pyöriin. Ryömiminen epätasaisella parkkipaikalla riittää. On väljää ja kolisee edestäkin vähän, mutta suurin kolahdus tulee aina takaa (vaikka etupyörät vasta joustavat)
- Peräpää pukeilla "ajettaessa" luistonesto pois päältä (autossa myös lukkoperä) alkoi jossain vauhdissa, about 40-60km/h julmettu vapina.
* HUOM. Autossa on aluperäisvanteet 15" (samanlaiset kesä/talvi) Tutina ja kolina vähäisempää talvinakella, koska ne ovat ylikokoa (215/65"15). Jouset ja iskarit on vaihdettu viimeisen parin vuoden sisään.
Mitä on tehty: eipä vielä juuri mitään. Jarrut taakse vaihdettu (levyt, palat, satuloiden herkistely ja käsijarrun säätö). En odottanutkaan tämän mihinkään vaikuttavan, paitsi peruuttaessa kuuluvan vinkunan loppumiseen, jonka se tekikin.
Eli mitä arvon asiantunteva E34-kolinaraati neuvoo? Onko kardaani tai sen tukilaakeri asennettu väärin? Kierros kaikkea uusiksi alustasta?E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Originally posted by E39-530A View PostPakko liittyä tähän kuoroon. Olen kyllä lukenut FAQ-alueelta läpi ketjun E34:sen alustaremontista pari kertaa ja vikaa voi olla missä vain (tutina). Ennen kuin rupean itse summittaisesti vaihtelemaan "helppoja" osia tai vien pajalle "vaihtaa kaikki", niin kysäisenpä mistä kannattaisi aloittaa. Oireet:
- Tutisee 80-90km/h vauhdissa, ei juurikaan muuten.
- Puoltaa voimakkaammin jarruttaessa ja puoltaa ajossa, jonka huomaa erityisesti moottoritiellä (suoraan ajetaan ratti vähän vinossa ~10astetta)
- Kardaanin tukilaakeri vinkuu ja valittaa. Ei jatkuvasti mutta erityisesti kylmänä
- Kolisee joka ikisessä tilanteessa, missä kori vain liikkuu suhteessa pyöriin. Ryömiminen epätasaisella parkkipaikalla riittää. On väljää ja kolisee edestäkin vähän, mutta suurin kolahdus tulee aina takaa (vaikka etupyörät vasta joustavat)
- Peräpää pukeilla "ajettaessa" luistonesto pois päältä (autossa myös lukkoperä) alkoi jossain vauhdissa, about 40-60km/h julmettu vapina.
* HUOM. Autossa on aluperäisvanteet 15" (samanlaiset kesä/talvi) Tutina ja kolina vähäisempää talvinakella, koska ne ovat ylikokoa (215/65"15). Jouset ja iskarit on vaihdettu viimeisen parin vuoden sisään.
Mitä on tehty: eipä vielä juuri mitään. Jarrut taakse vaihdettu (levyt, palat, satuloiden herkistely ja käsijarrun säätö). En odottanutkaan tämän mihinkään vaikuttavan, paitsi peruuttaessa kuuluvan vinkunan loppumiseen, jonka se tekikin.
Eli mitä arvon asiantunteva E34-kolinaraati neuvoo? Onko kardaani tai sen tukilaakeri asennettu väärin? Kierros kaikkea uusiksi alustasta?
Omaan tärinään liittyen, vasen etujarru tuntui aiheuttavan tärinän. Noh otin taas jarrukamppeita irti jo toisen kerran, toinen liukutappi oli vääntynyt. Ruuvipenkissä väänsin suoraks ja näytin hieman hiekkapaperia molemmille. Kunnon vaseliinit perään, tärinä häipy suurimmaksi osaksi. Enään on semmone tärinä ettei tiedä johtuuko suomen teistä vai autostasigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostNo jos kolisee niin puslat ja tukivarret syyniin & vaihtoon. Ja tuskin tuo tukilaakerin ääni ole hyväksi. Aurauskin voi olla metsään päin säädettynä joka aiheuttaa pientä tärinää? Itse tekisin kyllä tuossa tapauksessa "full-haul-alustarempan/tarkastuksen"
Omaan tärinään liittyen, vasen etujarru tuntui aiheuttavan tärinän. Noh otin taas jarrukamppeita irti jo toisen kerran, toinen liukutappi oli vääntynyt. Ruuvipenkissä väänsin suoraks ja näytin hieman hiekkapaperia molemmille. Kunnon vaseliinit perään, tärinä häipy suurimmaksi osaksi. Enään on semmone tärinä ettei tiedä johtuuko suomen teistä vai autosta
Omaa tekemistä rajoittaa se, että hommat tapahtuu vanhempien rivitalon pihalla pukkien päällä. Ei ole myöskään mitään pajatyökaluja, kuten ruuvipenkkejä eikä erikoistyökaluja (alustaa varten). No, tietää mihin voi lomarahat laittaa haisemaan.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
Comment