E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zener
    replied
    Originally posted by lazzze View Post
    oisko kellään tietoo sopiiko e36 m50b25 vanoksettoman koneen öljypohja e34:seen?
    Ei sovi E36:ssa käytetty pohja.

    Leave a comment:


  • lazzze
    replied
    öljypohjan rikkonut

    oisko kellään tietoo sopiiko e36 m50b25 vanoksettoman koneen öljypohja e34:seen?

    Leave a comment:


  • FbonE
    replied
    Olisko kellää kytkentöjä???
    Mallia hifi-10 kajarin systeemi josta poistettu vahvistin takaluukusta, mankka kytketty isoliittimen kaavion mukaan.
    Nyt on nuo kytkennät hiukan hukassa vaikka pdf kaaviota tutkii.
    kuvat liittimistä.


    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Sitten kun vaihtelette perään poskilaakereiden tiivisteitä niin ottakaa ihan varoiksi nopeusanturi irti ensin.
    Itsehän vaihdoin molemmat puolet samaan aikaan auki ja se murikka pääsi liikahtamaan sisällä, oli nopeusanturin triggeripyörä just sopivasti nopeusanturin välissä. Siitä se sitten sanoi naps ja anturi sökönä.
    Pieni vaiva ottaa irti kuin maksaa pari kymppiä ja könytä kaks kertaa sinne auton alle.

    Leave a comment:


  • Laakeri
    replied
    Ei niiden pyöränölaakereiden vaihtoon mitään prässejä tarvitse. Itse tilasin tämmösen sarjan http://www.ebay.co.uk/itm/280962564395

    Tuolla sarjalla vaihtu laakeri pariin tuntiin rauhallisesti tehden. Eikä tarvitse suotta irrottaa tukivartta. Tuossa sarjassa kun tulee noita pultteja, niin niillä vedin navan irti. Tämän jälkeen sopiva kuppi ja sopiva kappale takapuolelle ja pulttimopolla hakkas laakerin pihalle. -90 auto ja alkuperäinen laakeri, oli muuten pikkasen ruosteessa ja lähti ilman mitään ongelmia. Sitte vaan työntää uuden laakerin paikoilleen.


    http://www.youtube.com/watch?v=D4PK1jXhppE tästä näkee vähän ideaa, miten tuota on ajatus käyttää.

    Leave a comment:


  • Kal.ju
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Heitetääs vielä kyssäriä kansalle.. Kuinkas vaikea on vaihtaa takapäähän pyörän laakerit?
    Mikäli oikeanlaiset ulosvetäjät ja prässit löytyy, niin varmaan sellainen 1h niin ovat vaihdettu. Asiaa varmaan nopeuttaa jos olet jo vetarit irroittanu tuossa perän irroituksen yhteydessä.

    Paskoilla/ilman kunnon työkaluja tuossa hommassa menee sitten kauan. Viimekesänä saatiin vaihdettua 1 laakeri 1,5 päivässä...
    Oli niin saatanan jumissa että lähti loppuenlopusin pieninä palasina irti.
    Last edited by Kal.ju; 23-11-2012, 07:14.

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by Heiska View Post
    Itse purin järjestyksessä: kardaani irti perästä, vetarit irti perästä, vetarit irti pyörän navasta, sit varmistin että (kuvan) pultit nro.3 joita on 3 kpl, nro.8 2kpl ja edessä oleva nro.5 aukeavat. sen jälkeen kun kaikki pultit on suostunut hieman aukeamaan, ni tunkki tukemaan perää ja pultit kokonaan pois. kun kaikki pultit on pois, niin rupee varovasti laskemaan perää alaspäin ja ohjailee tarvittaessa meisselillä, jos meinaa johonkin kanittaa... onnistuu myös ilman pultti nro.3 avaamista, mut ainakin aikoinaan jouduin ite vänkäämään aika paljon että lähti.
    Asia selvä.. Samalla vaivalla voit tulla vaihtamaan ne öljyt ja tiivisteet perään?

    Heitetääs vielä kyssäriä kansalle.. Kuinkas vaikea on vaihtaa takapäähän pyörän laakerit? Eteen näytti purku kuvista sen verran yksinkertaiselle, että siinä tuskin on ongelmia.

    Leave a comment:


  • Heiska
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Kiitoksia..!

    Täytyy laitella muistiin kun lähtee kyseistä hommaa duunaamaan
    Itse purin järjestyksessä: kardaani irti perästä, vetarit irti perästä, vetarit irti pyörän navasta, sit varmistin että (kuvan) pultit nro.3 joita on 3 kpl, nro.8 2kpl ja edessä oleva nro.5 aukeavat. sen jälkeen kun kaikki pultit on suostunut hieman aukeamaan, ni tunkki tukemaan perää ja pultit kokonaan pois. kun kaikki pultit on pois, niin rupee varovasti laskemaan perää alaspäin ja ohjailee tarvittaessa meisselillä, jos meinaa johonkin kanittaa... onnistuu myös ilman pultti nro.3 avaamista, mut ainakin aikoinaan jouduin ite vänkäämään aika paljon että lähti.

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by Heiska View Post
    ei ole mitään rakettitiedettä, mut ärsyttävää pomppia edestakaisin nykimään käkkäriä että saa vetarin pultit irti
    Itsellä oli hallitunkki tukemassa perää kun irrotin sitä. Tärkeimmät avaimet on 17, 19 ja 22mm lenkki sekä 8mm kuusiokolo sekä 13mm hylsy että saa kardaanin näkyviin
    Kiitoksia..!

    Täytyy laitella muistiin kun lähtee kyseistä hommaa duunaamaan

    Leave a comment:


  • Heiska
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

    Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä
    ei ole mitään rakettitiedettä, mut ärsyttävää pomppia edestakaisin nykimään käkkäriä että saa vetarin pultit irti
    Itsellä oli hallitunkki tukemassa perää kun irrotin sitä. Tärkeimmät avaimet on 17, 19 ja 22mm lenkki sekä 8mm kuusiokolo sekä 13mm hylsy että saa kardaanin näkyviin

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

    Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä

    se 210 perä painaa jonkun 40kg. On yhden miehen nosteltavissa, mutta ei helposti eikä mukavasti auton alla. Ehdottomasti jotain sinne alle irrotusvaiheeseen.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

    Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä
    Mun autossa se on aivan sama otaako sen perän ilman kardaania irti vai ei, yhtä vittumainen se on silti laitaa kiinni se perä takas, kädet ei kunnol mahu niihin väleihin.

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by Heiska View Post
    Siitä kun auto oli pukkien päällä -> perä lattialla = n.2h. En millään kiireellä touhunnu ja muutama tauko
    Selvä.. Ei ilmeisesti sitten ole kauhean vaativa homma irroitella.. Paljonkos tuollainen TYP210 perä painaa? Perän alle on varmaan hyvä laitella joku, jolla tukea perän alas tiputusta? :think

    Parempi varmaan tiputella perä ja kardaani kokonaan pois niin saa rauhassa pöydän päällä työskennellä

    Leave a comment:


  • Heiska
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Pakko udella, että kaunko Heiska kesti perän tiputus? Kauankos tuohon perään vaihtaa tiivisteet jos siis hommaa koko perän tiiviste sarjan ja vaihtelee kaikki?
    Siitä kun auto oli pukkien päällä -> perä lattialla = n.2h. En millään kiireellä touhunnu ja muutama tauko

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Pakko udella, että kaunko Heiska kesti perän tiputus? Kauankos tuohon perään vaihtaa tiivisteet jos siis hommaa koko perän tiiviste sarjan ja vaihtelee kaikki?



    En ole ihan varma.. En ole maistanut, haistanut saati kokeillut.. Kostea se kokoajan on juuri tuosta laipan kohdalta.. Täytyy selvittää kunhan saan auton talliin vietyä..

    Jos se on vaseliinimaista niin silloin olisi ilmeisesti antautunut tuo vakionopeusnivel?

    Kuinka vaikea tuo kyseinen stefa on vaihtaa, jonka linkitit? Helpottaako jos irroittaa kardaanin vai onko helpompi vaihtaa perän irroittamisella vai tarviiko kumpaakaan irroittaa?

    Ilmeisesti tuo vakionopeusnivel on suht helppo vaihtaa uuteen?
    Stefa on perän laipan alla eli ainakin kardaani pitää saada perästä irti kun laipan mutteri on siellä välissä. Nämähän pitää sitten saada takaisin myös oikeaan momenttiin muuten voi olla että on entinen perä.

    Jos tuo vuotaa vakionopeusnivelestä tavaraa voi olla että siellä on rasvat ihan miten sattuu ja jumittaa / ravistaa kun kulahtaa loppuun. Kannattaa tarkistaa tuon tilanne kun ei tainnut olla ihan ilmainen tuo nivel. Nivelhän on siis samanlainen kuin vetonivel. Sokalla kiinni spooreissa.

    Minulla on täällä lepsämässä varastossa 540ia kardaani. Siitä tosin on tuo nivel rikki ja tämä rikkoo kannatinlaakerin kun jumittuu sopivaan kohtaan. En tiedä korjautuisiko putsaamalla ja rasvaamalla oikein mahdottomasti.
    Last edited by Muurahainen; 22-11-2012, 14:54.

    Leave a comment:

Working...
X