E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Pakko udella, että missä kohtaa tämä osa on kardaania?
    13 ?


    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Itsellä tutinat aiheutti kardaanin vakionopeusnivel.
    määrätyssä asennossa jäi jumiin.
    Pakko udella, että missä kohtaa tämä osa on kardaania?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Kiitos vinkeistä. Ne tukikumit saavat kyllä mennä vaihtoon. Asentajien mukaan ovat "silmämääräisesti ok", mutta voivat ne varmaan olla kulahtaneita, vaikkeivat repaleina ole. Ne eivät kai ole kalleimmasta päästä osia, joita tässä harjoituksessa voi vaihtaa. Sen kumilimpun voisi vaihdattaa samalla sinne väliin, se ei kai kovin kallis ole(?). Joutuukohan kardaanin kuitenkin ottamaan irti, kun koneen ja laatikon tukikumit vaihdetaan?
    Itsellä tutinat aiheutti kardaanin vakionopeusnivel.
    määrätyssä asennossa jäi jumiin.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Kal.ju View Post
    Katoppas saatana. Oli jäänyt linkki laittamatta aamukohmelossa.

    Tässä kuvassa osa 15
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ection_system/
    Kiitos tästä linkkistä. Autto paljon.

    Leave a comment:


  • Kal.ju
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    Mitäköhän osa 15 tarkoitakaan? Voisitko näytää bmwfans sivulta esim linkkiä sihen osa 15:toista?
    Katoppas saatana. Oli jäänyt linkki laittamatta aamukohmelossa.

    Tässä kuvassa osa 15

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Kiitos vinkeistä. Ne tukikumit saavat kyllä mennä vaihtoon. Asentajien mukaan ovat "silmämääräisesti ok", mutta voivat ne varmaan olla kulahtaneita, vaikkeivat repaleina ole. Ne eivät kai ole kalleimmasta päästä osia, joita tässä harjoituksessa voi vaihtaa. Sen kumilimpun voisi vaihdattaa samalla sinne väliin, se ei kai kovin kallis ole(?). Joutuukohan kardaanin kuitenkin ottamaan irti, kun koneen ja laatikon tukikumit vaihdetaan?
    Moottorin tukikumit oli KL:tä tilatessani n. 95e/kpl, kardaanin kumilätty orkkiksena n. 95e, laatikon tukikumit orkkiksena oli yhteensä vajaat 15e. Ei kauhean kallis remppa, mutta sitäkin tärkeämpi.

    Omat moottorin eikä laatikonkaan tukikumit näyttäneet kauhean huonoilta, mutta kun otti irti niin totuus paljastui..

    Ei tarvitse ottaa laatikkoa, kardaania saati putkistoa pois kun vaihtaa laatikon tukikumit ja mahdollisesti samalla sen tuen. Kyseiseen hommaan meni itsellä n. 10 minuuttia aikaa

    Moottorin tukikumit itse vaihdoin n. 40 minuuttiin molemmat. Muutamilla foorumilaisilla on mennyt kyseiseen hommaan pari tuntia. Loppu peleissä ei ole kauhean paska saati vaativa remppa. Pissapojan säiliötä kun siirsi niin mahtui rempan tekemään. Alapultit irti, yläpultit irti, konetta varovasti nostetaan ja tukikumit vaihdetaan noin karkeasti sanottuna

    Eikä tarvitse siirtää tai ottaa pois kardaania kun moottorin tukikumit vaihdetaan. Kun vaihdat sen lätyn niin silloin joutuu..
    Last edited by SushiX; 19-11-2012, 23:48.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by SushiX View Post
    Vaihtaisin suoraan uudet alkuperäset moottorin tukikumit (itsellä oli kuskin puoli halki keskeltä) sekä laatikon tukikumit (itsellä oli molemmat keskeltä katki). Oletko vaihtanut laatikon ja kardaanin välissä olevaa kumi rieskaa? Sellanen iso musta helvetinmoinen lätty?
    Kiitos vinkeistä. Ne tukikumit saavat kyllä mennä vaihtoon. Asentajien mukaan ovat "silmämääräisesti ok", mutta voivat ne varmaan olla kulahtaneita, vaikkeivat repaleina ole. Ne eivät kai ole kalleimmasta päästä osia, joita tässä harjoituksessa voi vaihtaa. Sen kumilimpun voisi vaihdattaa samalla sinne väliin, se ei kai kovin kallis ole(?). Joutuukohan kardaanin kuitenkin ottamaan irti, kun koneen ja laatikon tukikumit vaihdetaan?

    Leave a comment:


  • SushiX
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Alun pitäen ongelmana oli vain vinkuva kardaanin tukilaakeri ja ainoat tutinat olivat satunnaiset vavahtellut tai tärinä tyhjäkäynnillä (moottori).

    No, tukilaakeri oli valmis, koska sen ja korin väliin laitettu bitumimassapatentti oli sulanut ja valunut laakeriin. Se on kuulemma joku tehtaan ohje, jos tärinöitä ei muuten saada kuriin. Tietoa ei ole, koska se on sinne laitettu.

    Ensin vaihdettiin pelkkä tukilaakeri. Avot, vinkuna lakkasi mutta tutina ja tärinä olikin sitten helvetinmoinen. Ensimäiset tutinat tulee noin 40km/h molemmin puolin, erityisesti kiihdyttäessä eikä väliä kuinka hitaasti kiihdyttäen, kunhan on veto päällä. Sitten noin kuuden- ja yhdeksänkympin välillä oli armoton tutina. Kori kumisi niin, että kuulo varmasti heikkeni pysyvästi niillä ajoilla...

    Kardaani lähetettiin sitten koneistamoon, jossa huomattiin ristinivelen olevan hajalla, vaihdettiin ja koko pötkö tasapainotettiin. Tästä oli apua lähinnä siten, että tutina 60 -90 km/h välillä kaventui 75 - 90 km/h välille ja on hieman vähäisempää. Tutina kiihdytettäessä taas hieman voimistui.

    Ei ole väliä mikä vaihde on päällä, kokeiltu on kesä- ja talvirenkailla, voi olla myös vapaalla. Ainoa mikä saa resonassin kasvamaan on sileä tien pinta.

    Mootorin kumityynyt näyttivät kuulemma ehjiltä. Voisiko kuitenkin olla - jo se patenttikin sitä varten tehty - että kardaani ei mene "suorana", vaan sitä on sillä bitumimatolla suoristettu, jos kone/laatikko tai perä olisi vähän alempana?
    Vaihtaisin suoraan uudet alkuperäset moottorin tukikumit (itsellä oli kuskin puoli halki keskeltä) sekä laatikon tukikumit (itsellä oli molemmat keskeltä katki). Oletko vaihtanut laatikon ja kardaanin välissä olevaa kumi rieskaa? Sellanen iso musta helvetinmoinen lätty?

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    540iA ja kardaanin tutinat

    Alun pitäen ongelmana oli vain vinkuva kardaanin tukilaakeri ja ainoat tutinat olivat satunnaiset vavahtellut tai tärinä tyhjäkäynnillä (moottori).

    No, tukilaakeri oli valmis, koska sen ja korin väliin laitettu bitumimassapatentti oli sulanut ja valunut laakeriin. Se on kuulemma joku tehtaan ohje, jos tärinöitä ei muuten saada kuriin. Tietoa ei ole, koska se on sinne laitettu.

    Ensin vaihdettiin pelkkä tukilaakeri. Avot, vinkuna lakkasi mutta tutina ja tärinä olikin sitten helvetinmoinen. Ensimäiset tutinat tulee noin 40km/h molemmin puolin, erityisesti kiihdyttäessä eikä väliä kuinka hitaasti kiihdyttäen, kunhan on veto päällä. Sitten noin kuuden- ja yhdeksänkympin välillä oli armoton tutina. Kori kumisi niin, että kuulo varmasti heikkeni pysyvästi niillä ajoilla...

    Kardaani lähetettiin sitten koneistamoon, jossa huomattiin ristinivelen olevan hajalla, vaihdettiin ja koko pötkö tasapainotettiin. Tästä oli apua lähinnä siten, että tutina 60 -90 km/h välillä kaventui 75 - 90 km/h välille ja on hieman vähäisempää. Tutina kiihdytettäessä taas hieman voimistui.

    Ei ole väliä mikä vaihde on päällä, kokeiltu on kesä- ja talvirenkailla, voi olla myös vapaalla. Ainoa mikä saa resonassin kasvamaan on sileä tien pinta.

    Mootorin kumityynyt näyttivät kuulemma ehjiltä. Voisiko kuitenkin olla - jo se patenttikin sitä varten tehty - että kardaani ei mene "suorana", vaan sitä on sillä bitumimatolla suoristettu, jos kone/laatikko tai perä olisi vähän alempana?

    Leave a comment:


  • EtuX
    replied
    jos jollain on nurkis jotain purkuun soveltuvaa tai muutenvaan halpaa max 700e abs jarrullista miinaa niin saa tarjoilla

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Originally posted by Rocla View Post
    Kaikki nuo johtuvat siitä ettei auto näe nopeutta nopeusmittarin toimimattomuuden takia.

    Pyyhkijätkään eivät luultavasti sitten toimi oikein.
    Toimii pyyhkijät suth oikein. Mutta moottori tiele kun lähtee niiin kiihytää ja kun sataa ja pyhkijät päällä niin rupee nopeutumaan vaa ja täysillä meinnaa hyppää yli, ja välil toisiks nopeimalakin meinnaa hyppää yli kiihdytäessä.

    Originally posted by Kal.ju View Post
    Osa 15 vaihtamalla omasta loppui bensan käry.
    Mitäköhän osa 15 tarkoitakaan? Voisitko näytää bmwfans sivulta esim linkkiä sihen osa 15:toista?
    Last edited by tonnizi; 19-11-2012, 17:37.

    Leave a comment:


  • IBI-88
    replied
    Originally posted by IBI-88 View Post
    Nyt pitäisi saada hieman jeesiä auton "kiihtymis" ongelmaan. Autona siis e34 520ia touring vm.95 eli m50b20 kone vanoksella.

    Ongelma siis on että auto kiihtyy maantienopeuksiin todella onnettomasti, ei varsinaisesti pätki tai röpötä, mutta ei vain tahdo mitään tapahtua normaali kaasujalalla. Kaasu pohjassa ja kickdownin avulla esim. 80-120 nopeuteen auto kiihtyy suht normaalisti. Nollasta kiihdyttäessä kaasupohjassa alkuun ehkä pientä nykimistä havaittavissa. Mutta normaali kaasulla ajettaessa pelkän maantienopeuden ylläpitäminen on ylämäissä lähes mahdotonta. Eli kierroksia/nopeutta ei vaan saa kunnolla nousemaan, ennen kuin poljin on siinä pisteessä että myös kickdown tulee peliin mukaan.

    Käyntiin lähtee normaalisti. Tyhjäkäynti vaikuttaa suht ok ja vapaalla kaasuttaessa kone toimii suht hyvin, ehkä aavistus "nuhaisuutta" havaittavissa. Imm piuhan otin irti eikä vaikuttanut käyntiin millään tavalla, myöskään ajossa ei lyhyen kokeilun aikana ollut vaikutusta.

    Onko siis todennäköisesti vika tuossa ilmamäärämittarissa? Vikakoodeja ei ole vielä luettu. Yritän sen tässä joku päivä jonnekkin pajalle saada, jos sitä ennen ei ratkaisua löydy.
    Pistetääs vähän päivitystä tilanteeseen, jos löytyis jeesiä. Eli vikakoodit luettu (kiitos Morkai) ja herjasi nokan asentotunnistinta. Tunnistin vaihdettu, mutta ei vaikuttanut toimintaan mitenkään. Koodeja ei ole vielä lukastu vaihdon jälkeen uudestaan. Data myöskin antoi jotain sen suuntaista inffoa, että maf antais koneelle aika reippaasti ilmaa. Ihan kylmällä koneella n. kilometrin ajan auto toimii normaalisti, sen jälkeen alkaa purnaamaan pienellä/puolikaasulla.

    Leave a comment:


  • Kal.ju
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    Mistä johtuu bensan haju kylmänä?
    Osa 15 vaihtamalla omasta loppui bensan käry.

    Leave a comment:


  • Rocla
    replied
    Originally posted by TareJR View Post
    Onkos muuten kaikki kiinni tuosta nopeus anturista. kun huomasin tos kun nopeusmittari häviää, siis että ei näytä nopeutta mitä ajat niin ei myskään trippi mittari liiku mihinkään ja sit viellä se että kun ajat ja sit laitaa esim käkärin ns päälle eli vetää yhen naksaduksen, niin ei ilmoita mitään park breakista mittaristossa.
    Kaikki nuo johtuvat siitä ettei auto näe nopeutta nopeusmittarin toimimattomuuden takia.

    Pyyhkijätkään eivät luultavasti sitten toimi oikein.

    Leave a comment:


  • tonnizi
    replied
    Onkos muuten kaikki kiinni tuosta nopeus anturista. kun huomasin tos kun nopeusmittari häviää, siis että ei näytä nopeutta mitä ajat niin ei myskään trippi mittari liiku mihinkään ja sit viellä se että kun ajat ja sit laitaa esim käkärin ns päälle eli vetää yhen naksaduksen, niin ei ilmoita mitään park breakista mittaristossa.

    Sitten on toinenkin juttu: Mistä johtuu bensan haju kylmänä? Eli siis kun auton käynnistää kylmänä haisee bensa ja sit antaa hetken aikaa käydä että moottorin lämpö nousee vähäsen ja sit polkasee kaasun pohjaan ja päästää, niin loppu se bensan haju siihen, onko se että tää ryyppy jää päälle jostain syystä?
    Last edited by tonnizi; 19-11-2012, 05:07.

    Leave a comment:

Working...
X