Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SushiX
    BTCF Member
    • Apr 2008
    • 2100
    • ǝɓuᴉʌʎH

    Originally posted by Kal.ju View Post
    Juu sitä kannattaa kiristää. On kyllä hieman jäykkää mallia. Ite tein niin että avaimet veke virtalukosta ja sitten rattilukko päälle ja kiristämään
    Selvä.. Itse laitoin emännän pitämään kiinni ratista, mutta eipä se hyödyttänyt. Ratti silti vaan pyöri

    Uskaltaako laittaa rattilukon kiinni, pelkää, että kun vääntää niin kuuluu "naks" ja se oli entinen rattilukko

    Olihan tässä 32mm mutterissa oikea kätiset kierteet? Eli normisti myötäpäivää kiristyy ja vastakkaiseen suuntaan aukee..?
    Last edited by SushiX; 22-09-2011, 10:30.
    E90 07 335D
    Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

    Comment

    • Vibaa
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 581
      • Vaasa

      Originally posted by SushiX View Post
      Selvä.. Itse laitoin emännän pitämään kiinni ratista, mutta eipä se hyödyttänyt. Ratti silti vaan pyöri

      Uskaltaako laittaa rattilukon kiinni, pelkää, että kun vääntää niin kuuluu "naks" ja se oli entinen rattilukko

      Olihan tässä 32mm mutterissa oikea kätiset kierteet? Eli normisti myötäpäivää kiristyy ja vastakkaiseen suuntaan aukee..?
      Sitten kun se ratin pituussäätö ei toimi tietää että on liian kireällä
      Itse sain ihan hyvin kiristettyä niin että toisella kädellä jakoavain paikoillaan ja toisella rattia pyöritteli niin että kiristyi.
      sigpic
      E34 530iA

      Comment

      • aakoo
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 777
        • Espoo

        Omani kiristin pitämällä toisella kädellä rattia ja toisella kädellä väänsin jakoavainta. Sai kyllä ihan oikeasti vääntääkin...

        Välys vain toiseen suuntaan tuskin johtuu siitä mutterista. Suosittelen säätämään ohjausvaihteen (simpukan) Lekan ohjeiden mukaan:
        E34 535i -91 ikuisuusprojekti

        Comment

        • SushiX
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 2100
          • ǝɓuᴉʌʎH

          Originally posted by Vibaa View Post
          Sitten kun se ratin pituussäätö ei toimi tietää että on liian kireällä
          Itse sain ihan hyvin kiristettyä niin että toisella kädellä jakoavain paikoillaan ja toisella rattia pyöritteli niin että kiristyi.
          Selvä.. Täytyypi tänään heti töistä tullessani kokeilla miten onnistuu

          Mites kannattaisi laittaa ratti suoraksi, jos aikaisempi omistaja tai kuka onkaan ratin vaihtanut niin laittanut ratin vinoon. Saako sen suoraksi niin, että ajaa renkaat ensin suoraan ja katsoo mihin asentoon ratti jää ja sitten löystää keskipulttia/mutteria ja kääntää ratin suoraksi ja eikun kiinni?

          Tällä hetkellä kun renkaat on suorassa niin rattia kääntäessä oikealle on väljyyttä joten parempi eka kiristää tuota 32mm mutteria sitten tsiikaa onko vinossa.. Vai?
          E90 07 335D
          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

          Comment

          • SushiX
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 2100
            • ǝɓuᴉʌʎH

            Originally posted by aakoo View Post
            Omani kiristin pitämällä toisella kädellä rattia ja toisella kädellä väänsin jakoavainta. Sai kyllä ihan oikeasti vääntääkin...

            Välys vain toiseen suuntaan tuskin johtuu siitä mutterista. Suosittelen säätämään ohjausvaihteen (simpukan) Lekan ohjeiden mukaan:
            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=37392
            Onko nopeeta suomennos ohjetta miten se säädetään tai kumpi ohje se noista on?

            Voiko johtua kun en ole vielä kerennyt vaihtaa sitä osaa joka on kuskin puolella? Apusimpukka on vaihdettu uuteen, muttei säädetty kun Schmiedmannilta sanoivat, ettei sitä tarvi säädellä.

            http://realoem.com/bmw/showparts.do?...34&hg=32&fg=25 - osa 10 Pitman arm

            Osa jota en ole vaihtanut, joka pitäisi vaihtaa.. Johtuuko enemmän siitä kun on takuulla väljä? kun kaikki muut osat alustassa on vaihdettu poislukien iskarit, jouset ja puslat.
            E90 07 335D
            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              Originally posted by SushiX View Post
              Selvä.. Täytyypi tänään heti töistä tullessani kokeilla miten onnistuu

              Mites kannattaisi laittaa ratti suoraksi, jos aikaisempi omistaja tai kuka onkaan ratin vaihtanut niin laittanut ratin vinoon. Saako sen suoraksi niin, että ajaa renkaat ensin suoraan ja katsoo mihin asentoon ratti jää ja sitten löystää keskipulttia/mutteria ja kääntää ratin suoraksi ja eikun kiinni?

              Tällä hetkellä kun renkaat on suorassa niin rattia kääntäessä oikealle on väljyyttä joten parempi eka kiristää tuota 32mm mutteria sitten tsiikaa onko vinossa.. Vai?
              Simpukassa on merkki milloin pyörät on suorassa, ratti samaan linjaan. Jos auto kulkee vinoon, niin pyöränkulmien säätö. Jos simpukan ja ratin asentaa eri kulmaan, kuin simpukan keskikohta on, niin auto on perseestä ajella (simpukan ainoa välyksetön kohta uutena on keskikohta)
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • SushiX
                BTCF Member
                • Apr 2008
                • 2100
                • ǝɓuᴉʌʎH

                Originally posted by Morkai View Post
                Simpukassa on merkki milloin pyörät on suorassa, ratti samaan linjaan. Jos auto kulkee vinoon, niin pyöränkulmien säätö. Jos simpukan ja ratin asentaa eri kulmaan, kuin simpukan keskikohta on, niin auto on perseestä ajella (simpukan ainoa välyksetön kohta uutena on keskikohta)
                Saattaisi olla tuossa ongelma. Ennen apusimpukan vaihtoa välys on vasemmalla ja tuon vaihdon sekä aurauskulmien säädön jälkeen välys siirtyi oikealle. Eli ensin teen niin, että laitan auton renkaat suoraan, laitan ratin suoraan ja sitten säädän tuon simpukan suoraan samaan linjaan renkaiden kanssa?:think
                E90 07 335D
                Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                Comment

                • Bode86
                  BTCF Member
                  • Aug 2009
                  • 569
                  • Kajaani

                  Originally posted by zeneg View Post
                  Kumpi termostaatti sigun autoon, 88-asteinen vai 92-asteinen? :think Mietin tuota 92-asteista, jos sen paiskos paikoilleen. Keksiikö joku mitään syytä miksi kannattaisi laittaa ennemmin 88-asteinen? Tuleeko kesällä ongelmia ton 92-asteisen kanssa tms?

                  Itsellä ollut viime joulukuusta asti 92-asteinen termostaatti paikoillaan ja minkäänlaisia lämpöongelmia ei ole ollut. Talvella oli lämmintä ja kesällä viileää sen puitteissa mitä autoon saa ilman ilmastointia. Ja moottorin lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa kesällä.
                  nyk.: BMW X5 E70 3.0d vm.07, BMW E39 530d manuaali toukka vm99, BMW E39 528iA toukka vm00. Audi A4 b5 2.6 V6 quattro, Ford Focus 3d 1.6, Audi A4 b5 1.8T, Peugeot 205 vm.89 137tkm ajettu prokkis lelu
                  ex.: BMW E39 523iA toukka vm.98, BMW E34 530 touring vm92 , BMW E34 520i vm94 , Audi 100 2.3e, Ford Taunus 1.6GX automatic vm82, Ford Sierra 2.0DOHC vm89, Ford Orion 1.6 vm89, VW Caravelle 2.5tdi retkuiluauto
                  Sotkamo connection

                  Comment

                  • Kal.ju
                    BTCF Member
                    • Mar 2003
                    • 2882
                    • Akaa / Toijala

                    Originally posted by SushiX View Post
                    Saattaisi olla tuossa ongelma. Ennen apusimpukan vaihtoa välys on vasemmalla ja tuon vaihdon sekä aurauskulmien säädön jälkeen välys siirtyi oikealle. Eli ensin teen niin, että laitan auton renkaat suoraan, laitan ratin suoraan ja sitten säädän tuon simpukan suoraan samaan linjaan renkaiden kanssa?:think
                    Mites pyöriikö ratti yhtämonta kierrosta vasemmalle kuin oikealle?? Jos ei niin viittaisi juurikin siihen että itse simpukka ei ole keskiasennossa ja ratti asennettu muutaman hampaan verran vinoon.

                    Ootkos milloin tulossa petrolheadin tykö?? Voisin tulla vittuillakseni pälyilemään samalla jos on tyhjää aikaa.

                    Comment

                    • SushiX
                      BTCF Member
                      • Apr 2008
                      • 2100
                      • ǝɓuᴉʌʎH

                      Originally posted by Kal.ju View Post
                      Mites pyöriikö ratti yhtämonta kierrosta vasemmalle kuin oikealle?? Jos ei niin viittaisi juurikin siihen että itse simpukka ei ole keskiasennossa ja ratti asennettu muutaman hampaan verran vinoon.

                      Ootkos milloin tulossa petrolheadin tykö?? Voisin tulla vittuillakseni pälyilemään samalla jos on tyhjää aikaa.
                      Ratti mielestäni pyörii yhtä monta kierrosta molempiin suuntiin, mutta varmuuden vuoksi testaan kun pääsen töistä.

                      Itse asiassa oli petrolin kanssa juttua, että vkl tulisin poikkeamaan tallille.

                      Itse laittelen autoa jota myös nyt vkl laittelen niin Nurmijärvellä
                      E90 07 335D
                      Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                      Comment

                      • waudeville
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 2089
                        • Nokia

                        Originally posted by SushiX View Post
                        Ratti mielestäni pyörii yhtä monta kierrosta molempiin suuntiin, mutta varmuuden vuoksi testaan kun pääsen töistä.

                        Itse asiassa oli petrolin kanssa juttua, että vkl tulisin poikkeamaan tallille.

                        Itse laittelen autoa jota myös nyt vkl laittelen niin Nurmijärvellä
                        eli tuolla kaeskiöllä tarkoitin sitä että onko ratin kehys(miksi sitä ympyrää nyt sanotaan mistä väännetään että auto kääntyy) irroitettavissa ja se osa mikä tulee rattiakseliin oma osansa?? itellä oli puuratti mistä jouduin keskiosan kääntämääm 180 asteta että vilkut palauttaa ja sitten vasta kiinnittään siihen osaan loput ratista. oli muistaakseni 10 torx ruuvia. alkuun meni pikkasen vinoon keskiosa ja ei palauttanut toiseen suuntaan vilkkua kunnolla ja toiseen suuntaan ennen aikojaan. laitas kuva siitä ratistas tänne
                        e34 540ia -94 Batmobile
                        candy-king

                        ex: e32 735i -89
                        e34 525i -89

                        Comment

                        • KanaDimmy
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 398
                          • Kalanti

                          Kansainvälinen autotonpäivä ja sen kunniaksi ei kääntyny avain virtalukos ku rattilukon ohi. Siitäkin palautuu heti rattilukkoon kun päästää avaimesta irti.

                          Koitin laittaa aseöljyä, naputella vasaralla sitä lukon suuta, venkslata avainta ja ratin säätöä. ei vaikutusta...

                          Sanokaas jotain kikkailua kun pitäis huomen aamuksi saada ajoo (ei viitsisi aamu viideksi pyytää ketään kuskiksi)

                          Haulla kattelin muttei oikeen selkeetä vastausta löydy...pitääkö purkaa koko helvetti irti ja sitten ihmetellä?
                          Last edited by KanaDimmy; 22-09-2011, 17:48.
                          e34 525ia -93

                          Comment

                          • SushiX
                            BTCF Member
                            • Apr 2008
                            • 2100
                            • ǝɓuᴉʌʎH

                            Originally posted by Kal.ju View Post
                            Mites pyöriikö ratti yhtämonta kierrosta vasemmalle kuin oikealle?? Jos ei niin viittaisi juurikin siihen että itse simpukka ei ole keskiasennossa ja ratti asennettu muutaman hampaan verran vinoon.

                            Ootkos milloin tulossa petrolheadin tykö?? Voisin tulla vittuillakseni pälyilemään samalla jos on tyhjää aikaa.
                            Testasin tämän kun lähdin töistä. Auto oli paikallaan ja käynnissä. Vasemmalle jos oikein laskin niin 1 3/4 kierrosta eli n. 90 astetta vajaat 2 täyttä kierrosta ja oikealle vain 1 1/2 kierrosta eli 90 astetta vähemmän kuin vasemmalla.

                            Jos tämä pitää paikkansa niin mitä tämä merkitsee?
                            E90 07 335D
                            Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                            Comment

                            • SushiX
                              BTCF Member
                              • Apr 2008
                              • 2100
                              • ǝɓuᴉʌʎH

                              Originally posted by waudeville View Post
                              eli tuolla kaeskiöllä tarkoitin sitä että onko ratin kehys(miksi sitä ympyrää nyt sanotaan mistä väännetään että auto kääntyy) irroitettavissa ja se osa mikä tulee rattiakseliin oma osansa?? itellä oli puuratti mistä jouduin keskiosan kääntämääm 180 asteta että vilkut palauttaa ja sitten vasta kiinnittään siihen osaan loput ratista. oli muistaakseni 10 torx ruuvia. alkuun meni pikkasen vinoon keskiosa ja ei palauttanut toiseen suuntaan vilkkua kunnolla ja toiseen suuntaan ennen aikojaan. laitas kuva siitä ratistas tänne
                              Tässä kuva suoraan ratista..

                              Ratin keskiöllä tarkoitat varmaan tuota jossa on nuo 6kpl ruuveja kiinni vai?
                              Attached Files
                              E90 07 335D
                              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                              Comment

                              • Morkai
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 3197
                                • Saarijärvi

                                Originally posted by SushiX View Post
                                Testasin tämän kun lähdin töistä. Auto oli paikallaan ja käynnissä. Vasemmalle jos oikein laskin niin 1 3/4 kierrosta eli n. 90 astetta vajaat 2 täyttä kierrosta ja oikealle vain 1 1/2 kierrosta eli 90 astetta vähemmän kuin vasemmalla.

                                Jos tämä pitää paikkansa niin mitä tämä merkitsee?
                                Että pyöränkulmat on suunnattu päin persettä ja rattikaan ei ole simpukan kanssa yhtenevässä kulmassa luultavasti.

                                1. Kääntele renkaat sillälailla että yhtä monta kierrosta molempiin suuntiin.
                                2. Auton alle kurkkaamaan simpukan kohdistusmerkki kohdalleen (taskulampun kanssa saattaa nähdä konehuoneen puoleltakin)
                                3. Ratti irti ja suoraan simpukan kohdistusmerkin ollessa kohdillaan
                                4. Renkaat suoraan pyöränsuuntauksessa.
                                5. Jos ratti jää vieläkin vinoon ajossa, niin alustassa vikaa tai joku edellämenevistä kohdista meni väärin.

                                Näissä simpukkavehkeissä renkaat ja ratti käännetään simpukan suhteen suoraksi tai menee hommat ns. vituiks. Monessa paikassa on tapana lukita ratti keskelle ja säätää renkaat, jolloin homma ok jos kukaan ei ole koskaan rattia väärille booreille laittanut.
                                sigpic
                                E23 728iA V8-projekti
                                E38 730D -projekti
                                E39 540iA -projekti
                                I01 i3 -projekti

                                Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎