Mikäs E39 (523iA vm.-99) vikana ku ajotietokone ilmoittelee palaneista polttimoista (pitkät, sumarit, pakkivalot) vaikka kaikki kyllä pelaa. Tällähetkellä toinen parkki ja rekkarivalo ollut pimeänä eikä ole vielä saanu aikaseks vaihtaa
535 ja huono lataus ongelmana. Latausjännite uudella laturilla 13,3v. ? Mikä tässä mättää? Ensimmäinen laturi teki samaa, lopulta hajosi 5000km jälkeen. Eli siis nyt menossa toinen uusi laturi ja näyttää mittariston kautta että 13.3v. Voiko moottorin maadoitus aiheuttaa? Akku vaihdettu tammikuussa ja testerin mukaan akku ok.
Eli, autossa toimi vakkari kahden viikon ajan, sitten lakkasi vain toimimasta. Vikavaloja ei tullut. Nyt myöhemmin mittaristoon tuli abs ja asc vikavalot. Pari päivää katselin valoja ja tänään ei nopeusviisari enää noussut.
Onko autossa huono akku vai kaikki abs anturit rikki vai abs/asc ohjausyksikkö viallinen? Auto on 7/99
Edit: akku laturiin ja nyt toimii nopeusviisari. Vikavalot palaa ja vakkari ei skulaa.
Epäilen että nopeusviisarin toimimattomuus ei johtunut ABS viasta kun samalla ei mikään muukaan viisari liikkunut ja mini obc ei näyttänyt mitään muuta kuin taustavaloa, ei näkynyt siis ulkölämmöt kello ym.
Vikakoodit luettiin ja etuvasen anturi olis viallinen. Ostin nyt Bosch anturin 39€, vaihdan huomenna ja jos vika ei häviä niin joku boksi vissiin.
Sitten, minkälainen homma on vaihtaa etu-kallistuksenvakaaja?
Ei siinä hiki pääse tulemaan. Kallistuksenvakaajat tai toiselta nimeltään koiranluut on useimmiten helppo vaihtaa. Toinen pää on kiinni vakaajatangossa ja toinen iskarin tolpassa. Putsaa kierteet hyvin ja voitele irroitusöljyllä, niin pitäisi irrota. Pyörän joudut tiestysti ottamaan pois tieltä.
En nyt muista avainkokoja, mutta tarvitset puolituumaisen räikkävääntimen lisäksi sopivan kokoisen lenkkiavaimen, millä pidät vastaan, jottei pallonivel lähde pyörimään mukana, kun avaat mutteria. Samoin uuden tangon asennuksessa pitää lenkkiavaimella pitää vastaan.
Tukivarsia vaihtaessa on hyvä muistaa sellainen nyrkkisääntö, että jos toisen puolen tukivarsi on entinen, on erittäin todennäköistä, että myös toinen puoli on entinen, tai menossa entiseksi. Vaihda siis tukivarret aina pareittain! Koiranluiden kohdalla puhutaan vielä niin edullisista hinnoista, että konkurssia et varmasti tee, vaikka ostat molemmat kerralla. Ja osta miellään Lemförderiä, niin et joudu hetimmiten toistamaan samaa hommaa.
Suosittelen myös tarkistamaan vakaajatangon korikiinnityksen kumipuslat. Ne väljistyvät ajan myötä ja vaativat silloin uusimisen. Eivät montaa euroa maksa.
EDIT: TÄSSÄ vielä kuvallinen suuntaa-antava ohje ja TÄSSÄ video.
Whaat, millon kallistuksenvakaajaa on alettu kutsumaan koiranluuksi? En oo moista koskaan ennen kuullu puhuttavan. Ovat kuitenkin kaksi eri asiaa.
Olet oikeassa. Jotenkin päässä oli sellainen ajatus, että kyse olisi ollut nimenomaan noista koiranluista. Ei ihan joka päivä olla vaihtamassa sitä itse tankoa, niin oletin comanchen tarkoittavan tosiasiassa koiranluita.
Kotikonsteilla tarkoitan onnistuuko tunkin ja pukkien varassa homma. Työkalut löytyy kyllä oikein hyvin.
En tiedä tuosta rakenteesta mutta makaako moottori tämän apurungon päällä? Eipä taida kotikonstein onnistua kuten esim. pakoputkiston vaihto.
Ei onnistu pelkästään tunkilla ja pukeilla. Konetta pitäisi saada nostettua vähän, koska kone on kiinni apurungossa. Eli jos saat jostain moottorinostimen niin onnistuu. Ei mahdoton tehdä, mutta ei myöskään ihan helppo homma. Tosiaan tuo koiranluiden vaihto on todella simppeli homma e39:ssä, jos löytyy pulttimopo. Lenkillä pitää kiinni ja pulttimopolla ampuu, niin ei kyllä ehdi kun liipaisinta painaa ja mutteri onkin jo irti. Toki helppo ilman pulttimopoakin, mutta sen kanssa suurin työ on renkaiden irroitus ja asennus.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Mistäs tuo bensavebasto ottaa jäähdytysnesteen lämpötilatiedon, kun tuntuu olevan hukassa?
Impalla kysellen väittää olevan jotain >125C, tai mikä lie sille maksimiarvoksi annettukaan. Näinollen kieltäytyy käymästä.
Lämpötila-anturi(NTC-vastus) löytyy webaston ohjainkortilta ja aiheuttaa usein ongelmia..
Tuossa yksi video, jossa näkyy oireet ja anturi -> http://www.youtube.com/watch?v=LnBKRlqfdA0
Comment