Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    Kertoisko joku sellaiset toimivaksi todetut nelipyöräsuuntausarvot e39 530da touringille. Auto on 225/55/16 renkaalla.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • jsr85
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1375
      • Oulainen

      Originally posted by kye View Post
      Kertoisko joku sellaiset toimivaksi todetut nelipyöräsuuntausarvot e39 530da touringille. Auto on 225/55/16 renkaalla.
      Tämä kiinostais minuakin, tosin rengastus 235/45 17"
      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by kye View Post
        Kertoisko joku sellaiset toimivaksi todetut nelipyöräsuuntausarvot e39 530da touringille. Auto on 225/55/16 renkaalla.
        Tehtaan min/max toleranssialueen keskivaiheilta mahdollisimman symmetriset optimiarvot ja kovin paljoa ei olla metsässä.
        17" renkaalle vähän mielummin vähemmän, mutta menee vielä vähän renkaasta riippuen myös ns.optimiarvoilla. Ehkä 17":lla camberit kuitenkin jo mielummin toleranssialueen pystypuolella kuin päinvastoin(ainakin jos on eurooppalainen rengas, erityisesti Pirelli/Conti tai runflat).

        Comment

        • BayernE39
          Bimmer Rookie
          • Mar 2007
          • 72

          Kysellään tyhmiä eli vaikuttaako renkaan kuluneisuus toispuoleisesti nelipyöräsuuntaukseen vai onko alle laitettava uudet renkaat ennen säätötapahtumaa? Eli vahinko on jo sattunut ja rengas on kulunut sisäreunastaan hieman.

          Comment

          • _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8972
            • Kellokoski

            Tämmöiset arvot saatiin säädettyä etutukivarsien ja raidetankojen vaihdon jälkeen:

            Autona -02 E39 525i M-Sport Touring tasonsäädöllä. Renkaat 235/35/19 & 275/30/19

            Etucamber V:-0.24 O:-0,58
            Etucaster V:+5.44 O:+5.40

            Takacamber V:-2.02 O:-2.00
            Takacasterit nimimiin, en muista tarkkoja arvoja.

            Ilmeisesti takana jotain väljää kun casteria ei saanut toiselta puolelta pienemmäksi joten säädettiin sitten molemmat puolet tuohon. Mitähän kaikkea tuonne taakse kannattaisi vaihtaa että saisi säädettyä?

            Etuoikealle jäi hieman enemmän camberia, saisiko tuon kuntoon vaikkapa mcphersonin esijännityksellä? Korjaaja ei ollut tästä tietoinen eikä ehditty sitä enää koittamaan.
            Lupasi kyllä tarvittaessa vinguttamaan iskarin yläpäähän säätöjä jos on tarvetta. Suht asialliselle tuo vaikuttaa jo nyt.
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

            Comment

            • 325tds
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 293

              Originally posted by 325E View Post
              Onko autossasi apurungon etummaisten puslien kiinnitys pulteista kiinni olevat ja lähtevät tukitangot vinosti eteenpäin runkoon kardaanitunnelin välitukipisteeseen...
              Jotka tukevoittavat apurungon vääntymistä ovat vuosimallista 2001 eteenpäin
              esim. osanumero Vasemmalle : 51 71 7 892 185 ja lisäksi etummaisten kumien päälle tulee myös vahvistusta pyöreillä kumiprikoilla osa No: 33 31 2 229 141....mikäli ei ole sellaisia on voinut paikat väljistyä ja näin ollen ei alustansäätöjä enää löydy säätöalueille.

              Nämä tukitangot on ämmään tullu 6-99
              E93 vaimon
              ex
              E70 3.0 SD
              E46x2
              M5 E39
              325tds E36
              M535i E28
              323i E30
              323 E21




              BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by _nixu_ View Post
                Tämmöiset arvot saatiin säädettyä etutukivarsien ja raidetankojen vaihdon jälkeen:

                Autona -02 E39 525i M-Sport Touring tasonsäädöllä. Renkaat 235/35/19 & 275/30/19

                Etucamber V:-0.24 O:-0,58
                Etucaster V:+5.44 O:+5.40

                Takacamber V:-2.02 O:-2.00
                Takacasterit nimimiin, en muista tarkkoja arvoja.

                Ilmeisesti takana jotain väljää kun casteria ei saanut toiselta puolelta pienemmäksi joten säädettiin sitten molemmat puolet tuohon. Mitähän kaikkea tuonne taakse kannattaisi vaihtaa että saisi säädettyä?

                Etuoikealle jäi hieman enemmän camberia, saisiko tuon kuntoon vaikkapa mcphersonin esijännityksellä? Korjaaja ei ollut tästä tietoinen eikä ehditty sitä enää koittamaan.
                Lupasi kyllä tarvittaessa vinguttamaan iskarin yläpäähän säätöjä jos on tarvetta. Suht asialliselle tuo vaikuttaa jo nyt.
                No nyt on säädetty uusiksi vajaan 1000km jälkeen.

                Etucamber V:-0.32 O:-0.42
                Etucaster V:+5.50 O:+5.46

                Takacamber V:-1.44 O:-1.48
                Takacasterit V:+0.12 O:+0.12

                Eikös nuo nyt aika hyvin ala olla tontilla :think
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Nisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 705
                  • På Gränsen

                  Nyt olis -00 e39 530dat tasosäädöllä menossa suuntaukseen. M-sport alusta on ja renkaat Hankook K107 S1 Evo 235/45-17 eli http://www.1010tires.com/images/tire...ok_k107_lg.jpg

                  Millaisen säätö ohjeistuksen veisin pajalle joka säätää nuo kulmat?
                  "MURPHY'S LAW"
                  "Whatever can go wrong will go wrong,
                  and at the worst possible time,
                  in the worst possible way"

                  Comment

                  • Nisti
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 705
                    • På Gränsen

                    Nyt on kulmat säädetty.

                    Lappu oli jätetty autoon kun menin hakemaan sitä, ja kiireellä jouduin lähtemään renkaanvaihtoon eripaikkaan.

                    Ensinnäkin ohjearvot ovat: BMW,2000, 5 Series (E39) Touring Standard Suspension ex.540i. Auto on 530d m-sport alustalla. Kuuluuko tuohon eri ohjearvot kuin 540i?

                    Aikaa tilatessani kysyin, että autosta sitten varmaan säädetään kaikki auraukset ja camperit jne. edestä ja takaa, vastaus: Kyllä, kaikki säädetään. No ei ole camperit keulasta noiden arvojen sisällä, ylläri?

                    Pyöränsuuntausraportti:



                    Ajossa: Ohjauspyörä hiukan väpättää ja ei ole niin suuntavakaa kuin odotin. Pitänee viellä ilmanpaineita muutella ja kokeilla josko sillä korjaantuisi.

                    Renkaat on uudet Hankook K107 235/45-17
                    Etupyörille vaihdettu kaikki 4 tuennan vartta/tankoa puolellensa (lemförder, raidetangot Meyle)
                    Taakse vaihdettu apurungon isot puslat ja narinahelat.

                    Nyt viisaammat e39 tietäjät voisi kertoa että onko kaikki ok, vai vienkö auton huomenna aamulla takaisin pajalle. Olisi mukava saada auto toimimaan kunnolla, koska se lähtee pidemmälle reissulle perjantaina.
                    "MURPHY'S LAW"
                    "Whatever can go wrong will go wrong,
                    and at the worst possible time,
                    in the worst possible way"

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      Originally posted by Nisti View Post
                      Nyt on kulmat säädetty.

                      Lappu oli jätetty autoon kun menin hakemaan sitä, ja kiireellä jouduin lähtemään renkaanvaihtoon eripaikkaan.

                      Ensinnäkin ohjearvot ovat: BMW,2000, 5 Series (E39) Touring Standard Suspension ex.540i. Auto on 530d m-sport alustalla. Kuuluuko tuohon eri ohjearvot kuin 540i?

                      Aikaa tilatessani kysyin, että autosta sitten varmaan säädetään kaikki auraukset ja camperit jne. edestä ja takaa, vastaus: Kyllä, kaikki säädetään. No ei ole camperit keulasta noiden arvojen sisällä, ylläri?

                      Pyöränsuuntausraportti:



                      Ajossa: Ohjauspyörä hiukan väpättää ja ei ole niin suuntavakaa kuin odotin. Pitänee viellä ilmanpaineita muutella ja kokeilla josko sillä korjaantuisi.

                      Renkaat on uudet Hankook K107 235/45-17
                      Etupyörille vaihdettu kaikki 4 tuennan vartta/tankoa puolellensa (lemförder, raidetangot Meyle)
                      Taakse vaihdettu apurungon isot puslat ja narinahelat.

                      Nyt viisaammat e39 tietäjät voisi kertoa että onko kaikki ok, vai vienkö auton huomenna aamulla takaisin pajalle. Olisi mukava saada auto toimimaan kunnolla, koska se lähtee pidemmälle reissulle perjantaina.
                      No kyllä veisin takas, tuohan on säädetty käyttäen vakioalustan arvoja ja sulla sport-alusta! Varmaan siksi nuo etucamberit heittää noin paljon noista arvoista. Etupään cambereille eivät useimmissa paikoissa osaa tehdä muutenkaan mitään kun ne ns. eivät ole säädettävät. Sensijaan takacamberit on helposti säädettävissä ja ne on syytä säädättää symmetrisiksi ja sinne toleranssialueen pienempään päähän. Näkee taas että on ollut osaamaton kaveri säätämässä. Täälläpäin ei paikalliset puljut ota autoa edes sisälle jos ei ole kaveria joka oikeasti osaa homman..

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Originally posted by Nisti View Post
                        Nyt on kulmat säädetty.

                        Lappu oli jätetty autoon kun menin hakemaan sitä, ja kiireellä jouduin lähtemään renkaanvaihtoon eripaikkaan.

                        Ensinnäkin ohjearvot ovat: BMW,2000, 5 Series (E39) Touring Standard Suspension ex.540i. Auto on 530d m-sport alustalla. Kuuluuko tuohon eri ohjearvot kuin 540i?

                        Aikaa tilatessani kysyin, että autosta sitten varmaan säädetään kaikki auraukset ja camperit jne. edestä ja takaa, vastaus: Kyllä, kaikki säädetään. No ei ole camperit keulasta noiden arvojen sisällä, ylläri?

                        Pyöränsuuntausraportti:



                        Ajossa: Ohjauspyörä hiukan väpättää ja ei ole niin suuntavakaa kuin odotin. Pitänee viellä ilmanpaineita muutella ja kokeilla josko sillä korjaantuisi.

                        Renkaat on uudet Hankook K107 235/45-17
                        Etupyörille vaihdettu kaikki 4 tuennan vartta/tankoa puolellensa (lemförder, raidetangot Meyle)
                        Taakse vaihdettu apurungon isot puslat ja narinahelat.

                        Nyt viisaammat e39 tietäjät voisi kertoa että onko kaikki ok, vai vienkö auton huomenna aamulla takaisin pajalle. Olisi mukava saada auto toimimaan kunnolla, koska se lähtee pidemmälle reissulle perjantaina.
                        Kyllä M-Sportille on eri ohjearvot, mutta tohon etucamberiin: E39 EI OLE säädettävää etucamberia, ellei sinne joku sellaista ole rakentanut.
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by Nisti View Post
                          Nyt on kulmat säädetty.

                          Lappu oli jätetty autoon kun menin hakemaan sitä, ja kiireellä jouduin lähtemään renkaanvaihtoon eripaikkaan.

                          Ensinnäkin ohjearvot ovat: BMW,2000, 5 Series (E39) Touring Standard Suspension ex.540i. Auto on 530d m-sport alustalla. Kuuluuko tuohon eri ohjearvot kuin 540i?

                          Aikaa tilatessani kysyin, että autosta sitten varmaan säädetään kaikki auraukset ja camperit jne. edestä ja takaa, vastaus: Kyllä, kaikki säädetään. No ei ole camperit keulasta noiden arvojen sisällä, ylläri?

                          Pyöränsuuntausraportti:



                          Ajossa: Ohjauspyörä hiukan väpättää ja ei ole niin suuntavakaa kuin odotin. Pitänee viellä ilmanpaineita muutella ja kokeilla josko sillä korjaantuisi.

                          Renkaat on uudet Hankook K107 235/45-17
                          Etupyörille vaihdettu kaikki 4 tuennan vartta/tankoa puolellensa (lemförder, raidetangot Meyle)
                          Taakse vaihdettu apurungon isot puslat ja narinahelat.

                          Nyt viisaammat e39 tietäjät voisi kertoa että onko kaikki ok, vai vienkö auton huomenna aamulla takaisin pajalle. Olisi mukava saada auto toimimaan kunnolla, koska se lähtee pidemmälle reissulle perjantaina.
                          Mulla iskee tosta silmään vain takacambereiden ero ja kulkukulma.

                          Se nyt ei tee mitään ratin väpätystä tai suuntavakavuuden puutetta.

                          nimim. joskus noita tupellan töissä.

                          Eikö e39 ole soikeita yläpäänj ruuvinreikiä? Ei silla ettäkö sillä konstilla paljon saisi, plus se on aikamoista pelaamista kun pitää etuakseli keventää , säätää summassa , laskea , uudelleen ylös ja säätö....

                          mut mitä mä tässä huutelen , eiköhän se tietäjä kohta kommentoi.
                          Last edited by petrolhead; 26-08-2009, 16:43.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Nisti
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 705
                            • På Gränsen

                            Kiitoksia vastauksista! Pitihän se arvata että tämäkin homma kusee ekalla kerralla reisille.. Hemin kommentteja odotellessa

                            Mitäs kaikkea tuosta nyt kannattee mainita kun aamulla auton vien takaisin pajalle? Ohjearvot m-sportille ja.....?
                            "MURPHY'S LAW"
                            "Whatever can go wrong will go wrong,
                            and at the worst possible time,
                            in the worst possible way"

                            Comment

                            • Peltsii
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 7061
                              • Turenki

                              Originally posted by Nisti View Post
                              Kiitoksia vastauksista! Pitihän se arvata että tämäkin homma kusee ekalla kerralla reisille.. Hemin kommentteja odotellessa

                              Mitäs kaikkea tuosta nyt kannattee mainita kun aamulla auton vien takaisin pajalle? Ohjearvot m-sportille ja.....?

                              Uskaltaako se Hemi enää päteä niin, kun kerran sai nenilleen..

                              M-Sportin ohjearvoilla laittavat, eikai siinä muuta..?


                              nimim. muutamat kulmat joskus säätänyt..

                              E: WTF, toi kulkukulman ohjearvo..? Miten kulkukulman ohjearvo voi olla 0, 12min kun sen pitäisi kyllä käsittääkseni olla 0. aina.. Ja noi taka auraukset, voi jösses, ei olla nähtävästi paljon vaivaa jaksettu nähdä kun on jätetty noin kauas toisistaan auraukset, tonhan voi huomata jo ajossa..
                              Last edited by Peltsii; 26-08-2009, 17:05.
                              DUCATI 1098 RACING EVO

                              Comment

                              • Nisti
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 705
                                • På Gränsen

                                Originally posted by Peltsii View Post
                                Uskaltaako se Hemi enää päteä niin, kun kerran sai nenilleen..

                                M-Sportin ohjearvoilla laittavat, eikai siinä muuta..?


                                nimim. muutamat kulmat joskus säätänyt..
                                Tämä selvä, katsotaas mitä tuumivat kun kiikutan koslan takaisin...
                                "MURPHY'S LAW"
                                "Whatever can go wrong will go wrong,
                                and at the worst possible time,
                                in the worst possible way"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎