Originally posted by janke
View Post
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Staattinen camber on se mitä auto paikallaan renkaat suorassa tulee mittaustulokseksi. Akseliston dynamiikasta riippuu se miten eri kulmat muuttuu pyörän siirtyessä, esim. rattia kääntäessä, jarruttaessa, kiihdyttäessä jne. Dynamiikkaan vaikuttaa sitten kaikkien osien keskinäinen asento ja mitat. Vaikka rengas olisi hyvässä asennossa mitatessa, se voi joustaessa tai rattia kääntäessä olla jotain muuta kuin alunperin on tarkoitettu nyt kun tolppa on "miten sattuu".
Vaihtaisin kyllä jonkun laillisen tolpan sinne ennen suuntausta, jos se on väärän kokoinen niin se ei varmaan ole edes E39:n tolppa. Ei sen tartte sachs silti olla jos edullisempaa hakee.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Kiitos infosta. Kyl noi coilit on e39 tarkoitetut, mutta ehkä niissä jotain valmistusvikaa tai sitten navoissa jotain hämärää, vaikka iskarit mitkä vaihdoin olivat alkuperäiset ja tuskin koskaan etupäähän oli kajottu.Originally posted by Cell View PostStaattinen camber on se mitä auto paikallaan renkaat suorassa tulee mittaustulokseksi. Akseliston dynamiikasta riippuu se miten eri kulmat muuttuu pyörän siirtyessä, esim. rattia kääntäessä, jarruttaessa, kiihdyttäessä jne. Dynamiikkaan vaikuttaa sitten kaikkien osien keskinäinen asento ja mitat. Vaikka rengas olisi hyvässä asennossa mitatessa, se voi joustaessa tai rattia kääntäessä olla jotain muuta kuin alunperin on tarkoitettu nyt kun tolppa on "miten sattuu".
Vaihtaisin kyllä jonkun laillisen tolpan sinne ennen suuntausta, jos se on väärän kokoinen niin se ei varmaan ole edes E39:n tolppa. Ei sen tartte sachs silti olla jos edullisempaa hakee.
Katon nyt tän suuntauksen ja ihmetellään sitten lisää.
Tässä on tulossa perheen lisäystäkin ihan näillä näppäimilläkin, että ei hirveästi ehdi enää tekemään autolle ennen suuntausta.
Kuinka pystyyn takapään camberit saa kunnossa olessaan? Meneekö -1.10 madallettuna?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Ei vaan tuo asteen ero on se minimi jota ei ole hyvä alittaa, jotta tehtaan suunnittelema lievä aliohjaus ääritilanteissa säilyy.Originally posted by janke View Post
Sitten vielä, jos saadaan noi taka camberit liki main johki -1.28´ Ja edessä oliskin vaikka -0.10´ Niin täytyykös sitten yrittää saada etu camberia lisättyä johki -0.28 tietämille, että se asteen ero toteutuisi? pakko kysellä typeriä, että tietäisi itsekkin jotain suuntaus päivänä!!
Renkaat 235/40/18
Enemmän toki saa olla ja optimi etu ja takapään erotus onkin jossakin
1.10"-1.20" asteen tietämillä.
Comment
-
Kyllä, juuri näin, mutta näitä dynaamisia muutoksia ei meidän tarvitse tietääkkään, vaan se riittää että kulmat ovat oikeat/annetut nimenomaan lastaamattona tai mahdollisesti lastattuna paikallaan.Originally posted by Cell View PostStaattinen camber on se mitä auto paikallaan renkaat suorassa tulee mittaustulokseksi. Akseliston dynamiikasta riippuu se miten eri kulmat muuttuu pyörän siirtyessä, esim. rattia kääntäessä, jarruttaessa, kiihdyttäessä jne. Dynamiikkaan vaikuttaa sitten kaikkien osien keskinäinen asento ja mitat. Vaikka rengas olisi hyvässä asennossa mitatessa, se voi joustaessa tai rattia kääntäessä olla jotain muuta kuin alunperin on tarkoitettu nyt kun tolppa on "miten sattuu".
Se kaikki muu tulee automaattisesti mukana niin kuin alustan suunnitelleet insinöörit ovat sen suunnitelleet käyttäytyvän.
Eli siihen dynamiikkaan me emme voi käytännössä mitenkään vaikuttakkaan...tai sanotaan että kun ajokorkeus on valittu, dynamikka on mitä on.
Comment
-
Yleensä ei, mutta jos tolppa on kiilattu paikalleen eikä ole napapakettiin nähden samassa kulmassa kuin normaalisti, silloin tuo on muuttunut.Originally posted by Hemi View PostEli siihen dynamiikkaan me emme voi käytännössä mitenkään vaikuttakkaan..325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
OK. Kiitos tiedosta.Originally posted by Hemi View PostEi vaan tuo asteen ero on se minimi jota ei ole hyvä alittaa, jotta tehtaan suunnittelema lievä aliohjaus ääritilanteissa säilyy.
Enemmän toki saa olla ja optimi etu ja takapään erotus onkin jossakin
1.10"-1.20" asteen tietämillä.
Eli, Voin sitte huoletta laitattaa takaa camberit niin pystyy kun menee ja eteen sitten se mitä nyt sattuu olemaan.?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Pakko oli tosiaan tehä tollanen ratkaisu, kun muuten ei noilla palikoilla etupyörien pysty kallistus muuttunut.Originally posted by Cell View PostYleensä ei, mutta jos tolppa on kiilattu paikalleen eikä ole napapakettiin nähden samassa kulmassa kuin normaalisti, silloin tuo on muuttunut.
Molempia puolia on kiilattu 2-3 milliä, joten ilmeisesti tuo jo vaikuttaa dynamiikkaan? Mutta mitä se voisi sitten aiheuttaa vanhassa kuluneessa korissa?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Kato kuitenkin, että se sun rengas mahtuu joustamaan, ettei ota kumi lokariin, jos vedät tosi pystyyn. Riippuu tietty millaset renkaat sulla on. Mulla olis saanu taka-camberit n. -1 asteeseen, kun säätäjän kanssa kokeiltiin narinahelojen vaihdon jälkeen. Laitettiin kuitenkin 17":lle -1.50.Originally posted by janke View PostOK. Kiitos tiedosta.
Eli, Voin sitte huoletta laitattaa takaa camberit niin pystyy kun menee ja eteen sitten se mitä nyt sattuu olemaan.?E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Mahtuu pyöriin ja kävin katsomassa, niin takaa näköjään on jo niin pystyssä kun voi, eli taitaa olla niin kulahtaneet tukivarret, että menee suuntaus hukkaan, mutta saa nähdä.Originally posted by Bomb5 View PostKato kuitenkin, että se sun rengas mahtuu joustamaan, ettei ota kumi lokariin, jos vedät tosi pystyyn. Riippuu tietty millaset renkaat sulla on. Mulla olis saanu taka-camberit n. -1 asteeseen, kun säätäjän kanssa kokeiltiin narinahelojen vaihdon jälkeen. Laitettiin kuitenkin 17":lle -1.50.
Edit. Mullahan oli takaa aurausta laitettu se 0,12 joten senkö vuoksi camberi ei nouse tuota -2,10 ylemmäs?Last edited by janke; 06-05-2013, 00:36.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Siis ei niitä cambereita tietenkään niin pystyyn pidä laittaa kuin saa, vaan nimenomaan oikeaan tasoon suhteessa alla olevaan vannekokoon, tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.Originally posted by janke View PostOK. Kiitos tiedosta.
Eli, Voin sitte huoletta laitattaa takaa camberit niin pystyy kun menee ja eteen sitten se mitä nyt sattuu olemaan.?
Eli, nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että 17" ja isommissa vannekokoluokissa etu ja takacamberit niin pystyyn kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden(eikä siis niin pystyyn kuin mitä vain saa säädettyä).
Aivan erityisesti näin eurooppalisilla ja Japanilaisilla "premium" renkailla ja pehmeillä kinkkikumeilla negatiivista camberia voi sitten olla vähän enemmänkin.
Eli, jos suuntauskone antaa takacamberin toleranssialueeksi
-1.35"-1.55"astetta ja alla on 18" vannekoko, niin silloin pyritään mahdollisimman lähelle tuota -1.35" astetta(eli se rengas niin pystyyn kuin toleranssi antaa luvan).
Lisäksi se asteen ero etu ja takapään välillä kannattaa aina ehdottomasti pitää.
Comment
-
Joo, selitin vähä oudostiOriginally posted by Hemi View PostSiis ei niitä cambereita tietenkään niin pystyyn pidä laittaa kuin saa, vaan nimenomaan oikeaan tasoon suhteessa alla olevaan vannekokoon, tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.
Eli, nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että 17" ja isommissa vannekokoluokissa etu ja takacamberit niin pystyyn kuin tehtaan toleranssialue antaa myöden(eikä siis niin pystyyn kuin mitä vain saa säädettyä).
Aivan erityisesti näin eurooppalisilla ja Japanilaisilla "premium" renkailla ja pehmeillä kinkkikumeilla negatiivista camberia voi sitten olla vähän enemmänkin.
Eli, jos suuntauskone antaa takacamberin toleranssialueeksi
-1.35"-1.55"astetta ja alla on 18" vannekoko, niin silloin pyritään mahdollisimman lähelle tuota -1.35" astetta(eli se rengas niin pystyyn kuin toleranssi antaa luvan).
Lisäksi se asteen ero etu ja takapään välillä kannattaa aina ehdottomasti pitää.
Tietenki toleransseissa pitää pysyä ja annoithan tuossa hyviä ohjeita, joita tiedän nyt itsekkin sanoa säätäjälle jos on tarvetta.:think Keskiviikkona olisi aika.... jos en ole silloin synnytys osastolla.
Nyt menen vain Seinäjoella ihan uuteen korjaamoon jossa uudet laitteet ja toivon, että suuntaajalla on aikaisempaa kokemusta e39:stä ja nimen omaan alustasta.:think Jännä nähdä, että minkalaisia arvoja se suuntauskone näyttää.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Itelläkin säätö keskiviikkona.
Toivottavasti paranee siitä, tuo on ihan järkyttävä kapistus, hyppää töyssystä perä oikealle aina jne.
Ja toivottavasti ei oo tullu mitään uutta väljää nyt mihinkään...
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Oletko varmistanut etukäteen, että kaikki säädöt toimivat? Tuntuu olevan aika yleistä näissä, että takapäässä camberin säädöt ja aurauksen säädöt ovat jumissa ja samoin edessä raidetangon säädöt voivat olla jumissa. Hienoa nimittäin maksaa suuntauksesta kahteen kertaan, kun eivät saakaan säädettyä.Originally posted by Bmw Dreamer View PostItelläkin säätö keskiviikkona.
Toivottavasti paranee siitä, tuo on ihan järkyttävä kapistus, hyppää töyssystä perä oikealle aina jne.
Ja toivottavasti ei oo tullu mitään uutta väljää nyt mihinkään...
Comment
Comment