Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

Originally posted by Bmw Master View Post
    Kyllä, mutta persaukiset ostaa sekarangastusta Jos pakko laittaa sekapari niin tukevammat taakse, muuten tulee mielenkiintoinen ajaa kun keula kääntyy mutta perä ei. Karrikoidusti sanottuna.
    Aivan, tämä pointti ei tullut heti mieleen, siis jos ostaa renkaat vain akseli kerrallaan. Kun itse ostan yleensä aina koko sarjan ei tullut mieleen ettei kaikki toki toimi samoin kuin minä.

Kun renkaat kierrättää, samankokoiset kun on, niin ne saa kulumaan loppuun melko tarkkaan samoihin aikoihin, jolloin on helppo hankkia aina sarja kerrallaan. Saa samalla tasapainoiset ominaisuudet eri akseleiden kesken, ja renkaat on samanikäiset.

Olet oikeassa siinä että takana on hyvä olla tukevammat renkaat kuin edessä jos niissä kerran on eroa. Tosin tuo ajokäytöksen muutos menee mielestäni toisin päin kuin sanot.

Minusta se menee näin:
    Löysät eturenkaat ja tukevat takarenkaat => kääntyminen hidasta, ohjausvaste hidas, ei meinaa kääntyä, puskee ja aliohjaa, mutta on turvallisempi vaihtoehto
    Tukevat eturenkaat ja löysät takarenkaat => etupää pitää ja menee minne ohjataan, mutta perä ei pidä, kääntyy aina yli ja myöhässä, pahimmassa tapauksessa hengenvaarallinen yhdistelmä.
    Last edited by Havis; 04-08-2013, 20:25.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

Originally posted by Bmw Master View Post
      Enemmän aliohjaavaksi viritetty ja löysillä takakumeilla vielä pahenee.
      Tarkoitit varmaan kirjoittaa että

Enemmän aliohjaavaksi viritetty, ja löysillä takakumeilla muuttuukin yliohjaavaksi ja suuntavakavuus kärsii.

Sori pilkun hässiminen, mutta sulle tuli varmaan joku ajatuskatkos tossa
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

Originally posted by Havis View Post
        sulle tuli varmaan joku ajatuskatkos tossa
        Bingo.

Comment

• janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

Tuli nyt käytyä säätämässä kulmia, passilla tietenkin Nostin peräpäätä 20mm ja sekään ei tuntunut saamaan vielä tarpeeksi camperia pystynpään. Mietiin, että mitä voisi vielä itse tehdä, että pääsisi sinne -1.30 asteen tienoille, No, alkasin tutkimaan noita cambereiden epäkeskopultteja, niin huomasin että ne hahlothan olivat kuluneet, että kun camberi oli säädetty tappiin, niin prikan toisellapuolella oli noin 2.5mm rakoa.:think Ei siinä.. hitsasin prikkoihin lisää tavaraa sen 2mm ja saatiin hiukan lisää säätöä. Eli, ne hahlot olivat kuluneet ja sen näki jo silmälläkin, kun ovat alumiinia ja paljon epäkeskoja pyöritelty, niin kuluuhan ne.

Samalla vaihdoin takaa nangsut eteen ja hankookit taakse. Kyllä olin huomaavani jotain parannusta auton käytökseen:think Ohjauksesta tuli tarkempi ja nyt ei enää tarvinnut korjailla ohjausta kokoajan. Tuota täytyy vielä seurailla, mutta,mutta... voi ristus sitä jurinaa mitä alkoi edestä kuulumaan Niin, kun olisi laittanut traktorin renkaat eteen... Vittu mitkä paskat... Siinä jäi hammastangonkin kolina tuon jurinan alle, tai sitten noi renkaat vain korostaa sitä hammastangon kolinaa, mutta muutti vain taajuutta.:think

Eli, takana on nyt camberia molenminpuolin 88.5 astetta ja edessä 89.4 astetta. Joku insinööri voisi laskea noi minuuteiksi?

Auraushan nyt muuttui varmaan vaikka mihkä, joten suuntaukseen on pakko mennä, kun itse sitä on vaikea saada mitenkään hyväksi.
          Last edited by janke; 05-08-2013, 00:00.
          Bmw 316 E30 -88

Comment

• makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

Enpähän saanu katottua ohjearvoja tuosta omasta suuntauskoneesta kun näköjään taas vaihteeksi emolevy kilahtanu sen tietokoneesta

Kannattaa katsella niitä arvoja jostain muualta, tuon edellisen säätöpaikan arvot oli ainakin perseestä.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

Comment

• janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

Auto pysyy nyt hyvin raiteillaan, kun tuossa ajelin 140km aika uraista tietä ja ei vetelyä oikeestaan ollenkaan. Vielä, kun taakse uusiis iskarit, niin perän löysän ja häiritsevän pehmeyden saisi eliminoitua, niin eiköhän sitten auto kulje riittävän hienosti!

Millanen vaikutus aurauskulmilla on tuohon vetelyyn tai auton muuhun käytökseen? Eli, jos takaa auraa liikaa,niin kuinka se vaikuttaa auton käytökseen?:think
              Bmw 316 E30 -88

Comment

• kye
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 320
                • Forssa

88,5 = -1 aste 30 minuuttia
                89,4 = -0 astetta ja 36 minuuttia
                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                - N42/46 jakopäät
                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

tied. 0407247465

Comment

• janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

Originally posted by kye View Post
                  88,5 = -1 aste 30 minuuttia
                  89,4 = -0 astetta ja 36 minuuttia
                  Kiitos laskuista, mutta noi etupään camberit muistin väärin, eli ne ovat 89,7 astetta!? Eli, onkos edessä nyt minun laskujen mukaan camberit -0,18´ ja takana -1,30´ :think Noi lukemat pitäisi olla aika tarkat, kun katsoin ne betonilattialla ja pienen ajon jälkeen ajoin toiselle tasaiselle alustalle tarkastamaan, niin samat lukemat tuli jälleen.
                  Kysymys sitten, että onko jokin tai jotkut auraus lukemat juuri noille kulmille sopivat? Itse ajattelin säädättää täältä lukeman perusteella eteen +0.02 ja taakse noilla cambereilla +0,06´ tai +0,08´ vai mitä Hemi tai joku muu tietäjä on mieltä?
                  Bmw 316 E30 -88

Comment

• Macinaggio
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 119
                    • Espoo

Originally posted by janke View Post
                    Kiitos laskuista, mutta noi etupään camberit muistin väärin, eli ne ovat 89,7 astetta!? Eli, onkos edessä nyt minun laskujen mukaan camberit -0,18´ ja takana -1,30´ :think Noi lukemat pitäisi olla aika tarkat, kun katsoin ne betonilattialla ja pienen ajon jälkeen ajoin toiselle tasaiselle alustalle tarkastamaan, niin samat lukemat tuli jälleen.
                    Kysymys sitten, että onko jokin tai jotkut auraus lukemat juuri noille kulmille sopivat? Itse ajattelin säädättää täältä lukeman perusteella eteen +0.02 ja taakse noilla cambereilla +0,06´ tai +0,08´ vai mitä Hemi tai joku muu tietäjä on mieltä?
                    Minulla on edessä camberit tehtaan arvoissa positiivisella kulmalla en muista lukemaa ja auraus tehtaan minimiarvossa. Takana camber -1aste20min ja auraus nolla. Olen tyytyväinen noihin säätöihin jotka aika suurella vaivalla sain haetuksi ja itse säädetyksi rengasliikkeen epäonnistuneen nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Renkaina 235/45-17 Nankang kesällä ja Continental nasta talvella.

Comment

• -kalevi-
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 507
                      • Tuusula

Originally posted by Macinaggio View Post
                      Minulla on edessä camberit tehtaan arvoissa positiivisella kulmalla en muista lukemaa ja auraus tehtaan minimiarvossa. Takana camber -1aste20min ja auraus nolla. Olen tyytyväinen noihin säätöihin jotka aika suurella vaivalla sain haetuksi ja itse säädetyksi rengasliikkeen epäonnistuneen nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Renkaina 235/45-17 Nankang kesällä ja Continental nasta talvella.
                      On kyllä väärät säädöt 17 tuumasille renkaille...
                      Last edited by -kalevi-; 06-08-2013, 11:25.
                      E87 118d
                      E70 3.0d
                      Ex: E36 M3
                      Ex: E36 cabriolet m60b40
                      Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                      Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

Comment

• janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

Aika kummallista jos takapään 0. aurausella kulkee ilman minkäänmoista levottomuutta ja vielä pehmeärunkoisilla nankangeilla!? Minun käsittääkseni ajotilanteessa taka-pyörät harittaa 0.asteella aika reilusti ja vielä jos kuluneet/paljonajetut tukivarret, niin sitä enempi harittaa? Yleensä mitä matalampi profiili renkaassa ja suurempi vanne koko (20" - 22") niin aletaan vasta lähestyä minimi aurausta takana :think Mutta, jos itse olet tyytyväinen noihin säätöihin, niin eikait se mikään rikos ole.
                        Bmw 316 E30 -88

Comment

• Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10078
                          • KVLA

Aika kummallista jos takapään 0. aurausella kulkee ilman minkäänmoista levottomuutta ja vielä pehmeärunkoisilla nankangeilla!? Minun käsittääkseni ajotilanteessa taka-pyörät harittaa 0.asteella aika reilusti ja vielä jos kuluneet/paljonajetut tukivarret, niin sitä enempi harittaa? Yleensä mitä matalampi profiili renkaassa ja suurempi vanne koko (20" - 22") niin aletaan vasta lähestyä minimi aurausta takana :think Mutta, jos itse olet tyytyväinen noihin säätöihin, niin eikait se mikään rikos ole.
                          Eikö se vetävien pyörien auraus vedätettäessä pyri lisääntymään?Ja vapaasti pyörivillä päinvastoin.Vai olenko ihan kuutamolla...

Comment

• Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10078
                            • KVLA

Ei kai ne tehtaan arvot edessäkään ole camperille positiivisia?

Comment

• janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Eikö se vetävien pyörien auraus vedätettäessä pyri lisääntymään?Ja vapaasti pyörivillä päinvastoin.Vai olenko ihan kuutamolla...
                              Niinpä onkin... Ajattelin asian hieman vääristyneenä Pitäisikö kans kokeilla tuota aurausta sitten johkin +0,05:think
                              Bmw 316 E30 -88

Comment

• Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

Harituksenpuolella vetely on pääsääntöisesti pienempää kuin vastaavan tason auraus. Niin edessä kuin takanakin.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎