Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Bomb5 View Post
    Vien auton huomenna tiistaina suunnattavaksi. Olen viilannut etutolppien yläpääntukien kiinnitysreiät pitkiksi etucamberien symmetristä säätöä varten. Kuinka helposti nuo yläpäät liikkuu auton painon ollessa iskarin yläpäätä ja koria vasten ja mikä on paras keino liikuttaa tuota yläpäätä kohdalleen mutterien löysäämisen jälkeen? Pitääkö keulaa keventää tunkkaamalla tms? Hemi, tai joku jolle tehty vastaava säätö?
    Kyllä ne naputtelemalla liikkuu paino päälläkin, kunhan mutterit ovat hieman hieman ja ohjuri"kupla" lyöty tietenkin pois.
    Camberien keskinäinen säätöhän taas tapahtuu alakelkaa siirtämällä ja iskarin+navan liitoksen kun vetää kiinni kun liitoksessa on vetoa/työntöä ulospäin, niin hieman saa tuostakin tasailtua.

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      Kiitos neuvoista! Vielä yksi tärkeä kyssäri. Mulla on alla nyt m-sport jouset + sachsin uudet vakioiskarit, renkaina bmw style 66 235/45R17 gy f1 asy2 renkailla. Auto tarkoitus laittaa kulkemaan suoraan ja vakaasti. Kuinka pystyyn takarenkaat uskaltaa laittaa, jotta kumit ei raavi kaareen? Aiemmin oli listattu ilmeisesti hyvät säädöt TJJ:n autolle, arvot alempana. Meneekö takana ok tuolla 1,30' camberilla ilman mankelointia? Arvohan on ulkona valmistajan toleranssialueesta? Takacamber on nyt vuoden verran ollut -1,50', mutta voisi ottaa nyt enemmän pystyyn, kun edessä camberit menee aiempaa selvästi pienemmäksi.

      Tarkoitus on päästä mahdollisimman symmetrisesti lähelle näitä TJJ:n arvoja:

      Last edited by Bomb5; 22-07-2013, 20:58.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by Bomb5 View Post
        Kiitos neuvoista! Vielä yksi tärkeä kyssäri. Mulla on alla nyt m-sport jouset + sachsin uudet vakioiskarit, renkaina bmw style 66 235/45R17 gy f1 asy2 renkailla. Auto tarkoitus laittaa kulkemaan suoraan ja vakaasti. Kuinka pystyyn takarenkaat uskaltaa laittaa, jotta kumit ei raavi kaareen? Aiemmin oli listattu ilmeisesti hyvät säädöt TJJ:n autolle, arvot alempana. Meneekö takana ok tuolla 1,30' camberilla ilman mankelointia? Arvohan on ulkona valmistajan toleranssialueesta? Takacamber on nyt vuoden verran ollut -1,50', mutta voisi ottaa nyt enemmän pystyyn, kun edessä camberit menee aiempaa selvästi pienemmäksi.

        Tarkoitus on päästä mahdollisimman symmetrisesti lähelle näitä TJJ:n arvoja:

        Kyllä saa surutta laittaa noihin TJJ:n arvoihin takaakin. Ei pitäisi raapia kaaria, vai mikä ET sulla on takana?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Bomb5 View Post
          Kiitos neuvoista! Vielä yksi tärkeä kyssäri. Mulla on alla nyt m-sport jouset + sachsin uudet vakioiskarit, renkaina bmw style 66 235/45R17 gy f1 asy2 renkailla. Auto tarkoitus laittaa kulkemaan suoraan ja vakaasti. Kuinka pystyyn takarenkaat uskaltaa laittaa, jotta kumit ei raavi kaareen? Aiemmin oli listattu ilmeisesti hyvät säädöt TJJ:n autolle, arvot alempana. Meneekö takana ok tuolla 1,30' camberilla ilman mankelointia? Arvohan on ulkona valmistajan toleranssialueesta? Takacamber on nyt vuoden verran ollut -1,50', mutta voisi ottaa nyt enemmän pystyyn, kun edessä camberit menee aiempaa selvästi pienemmäksi.
          17" kokoluokan pyörille optimi takacamber liikkuu e39:ssä -1.35-1.45"-asteen haarukassa.
          18" ja 19" kokoluokilla ollaan n.asteen kymmenyksen negatiivista vähemmän.
          Eli ihan kauhean kaukana takapään camber sinulla ei nytkään ole optimista jos/kun vannekoko on 17".

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            No niin, nyt on suunnattu. Auraukset, kuten TJJ:n lapussa, symmetrisesti 0,02' / 0,08' (etu / taka). Camberit sai takana symmetrisesti -1,38' (L) ja -1,38' (R). Edessä piti hyödyntää vasemmalla puolella viilattuja reikiä, jolloin cambereiksi tuli -0,19' (L) ja -0,04' (R). Tuota vasenta puolta saatiin pudotettua alkuperäisesti arvosta -0,39' siirtämällä tolpan yläpäätä n. 3 mm ulospäin. Etupään symmetrisyydelle voisi tehdä jossain vaiheessa jotakin, mutta aika hyvä näinkin.

            Homma meni muuten täydellisesti, mutta rattia täytyy pitää suoraan ajaessa hieman vasemmalle käännettynä, n. 1-1,5 asteen verran / ratin kehältä mitattuna n. 5 mm vasemmalle kierrettynä. Asentajalta kysyin testilenkin jälkeen, että jos säätäisi manuaalisesti raidetangoista, mutta sen verran nuori kaveri vielä, että ei uskaltanut ilman konetta säätää. Kyseessä tuttu paja, joten sovittiin, että säädän tuon lopun itse. Eli, jotta saan ratin suoraan, kuskin puolelta pitäisi säätää raidetankoa pidemmäksi ja apukuskin puolelta lyhyemmäksi saman verran, mutta minkä verran? Kuinka herkät nuo raidetankojen säädöt on, paljonko mun pitäisi kääntää niitä, jotta saan kompensoitua tuon n. 1 asteen heiton ratissa? Varmaankin puhutaan jostain hyvin pienestä mutterin käännöstä, 1/8 kierrosta tai alle? :think

            Edit. 1/4 kierrosta piti kääntää raidepäitä -> ratti suorassa.
            Last edited by Bomb5; 25-07-2013, 10:45.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Bomb5: Muuttuiko ajettavuus mihkään suuntaan?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Bomb5 View Post
                No niin, nyt on suunnattu. Auraukset, kuten TJJ:n lapussa, symmetrisesti 0,02' / 0,08' (etu / taka). Camberit sai takana symmetrisesti -1,38' (L) ja -1,38' (R). Edessä piti hyödyntää vasemmalla puolella viilattuja reikiä, jolloin cambereiksi tuli -0,19' (L) ja -0,04' (R). Tuota vasenta puolta saatiin pudotettua alkuperäisesti arvosta -0,39' siirtämällä tolpan yläpäätä n. 3 mm ulospäin. Etupään symmetrisyydelle voisi tehdä jossain vaiheessa jotakin, mutta aika hyvä näinkin.

                Homma meni muuten täydellisesti, mutta rattia täytyy pitää suoraan ajaessa hieman vasemmalle käännettynä, n. 1-1,5 asteen verran / ratin kehältä mitattuna n. 5 mm vasemmalle kierrettynä. Asentajalta kysyin testilenkin jälkeen, että jos säätäisi manuaalisesti raidetangoista, mutta sen verran nuori kaveri vielä, että ei uskaltanut ilman konetta säätää. Kyseessä tuttu paja, joten sovittiin, että säädän tuon lopun itse. Eli, jotta saan ratin suoraan, kuskin puolelta pitäisi säätää raidetankoa pidemmäksi ja apukuskin puolelta lyhyemmäksi saman verran, mutta minkä verran? Kuinka herkät nuo raidetankojen säädöt on, paljonko mun pitäisi kääntää niitä, jotta saan kompensoitua tuon n. 1 asteen heiton ratissa? Varmaankin puhutaan jostain hyvin pienestä mutterin käännöstä, 1/8 kierrosta tai alle? :think
                Nyt ollaan lähellä täydellistä.
                Tuota etupäätä olisi ehkä saanut tasattua niin että ammutaan alakelkan pultit auki ja siirretään kelkkaa sivusuunnissa sen oikealle verran että camberit olisivat olleet edessäkin tasan.
                Ok, hifistelyä jo nyt, mutta olisi ehkä ollut mahdollisuuksien rajoissa saada "täydellinen lappu".
                Kauhea synti ei tietenkään ole sekään että siirrät ratin suoraan poorin verran ratin akselilta, mikäli autossa ei ole ajonhallintaa, vain pelkkä luistonesto?
                Muussa tapauksessa säätö tietenkin pitää tehdä raidetangoista ehkä 1/2-2/3-kierrosta per puoli.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  ...Homma meni muuten täydellisesti, mutta rattia täytyy pitää suoraan ajaessa hieman vasemmalle käännettynä, n. 1-1,5 asteen verran / ratin kehältä mitattuna n. 5 mm vasemmalle kierrettynä....
                  Kuulostaa kyllä niin pieneltä asialta että itse en kyllä tekisi tuon vuoksi mitään. Ellei sitten selvästi häiritse esim. vilkun palautusta tms toimintaa.

                  Varsinkin kun tuo saattaa johtua normaalista tien kallistumastakin. Ratilla kun huomaamatta tulee käännettyä keskitien suuntaan suomalaisilla normiteillä jotta auto kulkisi tien suuntaisesti. Vai oliko havainto ehdottoman tasapintaiselta tien kohdalta, ei siis normaalisti oikeaan kallellaan olevalta tieltä?
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Hemi View Post
                    mikäli autossa ei ole ajonhallintaa
                    Kestää kääntää parikin booria pieleen eikä vaikuta DSC toimintaan. Mahdollisesti yksi boori riittäisi.

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Originally posted by janke View Post
                      Bomb5: Muuttuiko ajettavuus mihkään suuntaan?
                      Kyllä. Riippuu tietenkin mihin vertaa. Iskarirempan jäljiltä kulmat oli aika pielessä, edessä 0,45 aurausta / puoli ja takana miten sattuu kaikki. Tässä tietenkin autoon tuli samalla uusi alusta. Vuosi sitten vaihtui yli puolet alustan muista osista. Nyt sai suuntauksessakin hyvät arvot, kun etupään camberia ei oltu pilattu madallusjousilla.

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Nyt ollaan lähellä täydellistä. Tuota etupäätä olisi ehkä saanut tasattua niin että ammutaan alakelkan pultit auki ja siirretään kelkkaa sivusuunnissa sen oikealle verran että camberit olisivat olleet edessäkin tasan. Ok, hifistelyä jo nyt, mutta olisi ehkä ollut mahdollisuuksien rajoissa saada "täydellinen lappu". Kauhea synti ei tietenkään ole sekään että siirrät ratin suoraan poorin verran ratin akselilta, mikäli autossa ei ole ajonhallintaa, vain pelkkä luistonesto? Muussa tapauksessa säätö tietenkin pitää tehdä raidetangoista ehkä 1/2-2/3-kierrosta per puoli.
                      Joo, ei lähdetty sitten tuota alakelkkaa siirtämään, kun en ollut siihen perehtynyt vielä lainkaan. Asentaja oli tarkka ja nöyrä ja laitto sellaiset arvot kuin halusinkin. Meni aika nappiin, vaikka etupää ei aivan hifi vielä olekaan. Motaria tai pääkaupunkiseudun uraväyliä en ole vielä päässyt ajelemaan, mutta perus maalaisteitä ajellessa kulkee kyllä erittäin nätisti. Nelostietä tuli käytyä Jyväskylässä ajamassa ja sielläkin kulki aika hyvin. Samalla vaihtui siis alusta, joten pelkkien kulmien vaikutusta ei voi verrata aiempaan.

                      Originally posted by Havis View Post
                      Kuulostaa kyllä niin pieneltä asialta että itse en kyllä tekisi tuon vuoksi mitään. Ellei sitten selvästi häiritse esim. vilkun palautusta tms toimintaa. Varsinkin kun tuo saattaa johtua normaalista tien kallistumastakin. Ratilla kun huomaamatta tulee käännettyä keskitien suuntaan suomalaisilla normiteillä jotta auto kulkisi tien suuntaisesti. Vai oliko havainto ehdottoman tasapintaiselta tien kohdalta, ei siis normaalisti oikeaan kallellaan olevalta tieltä?
                      Kävin juuri säätämässä ratin suoraksi. Meni kerrankin ihan ekalla yrityksellä, 1/4 kierrosta käänsin molempia raidepäitä ja bang - ratti täysin suorassa. Tähän ei vaikuttanut tien kaltevuus. Testipätkinä olivat n. 10 v vanha ja uusi asfaltti, maalaisteitä ja nelostietä, joten niillä oli hyvä testata. Olen vain niin tarkka kaikesta, että häiritsi aivan suunnattomasti tuo ratin vinous. Sama homma kävi vuosi sitten järvenpäässä. Suuntauksen jälkeen piti 2 kertaa säätää raidepäitä, että ratti oli oikeasti ajossa suorassa. Sitten pystyi taas nauttimaan ajamisesta.

                      Tuo ratin suoraan asettaminen suuntauksen alussa voi mennä helposti pieleen. Paras ottaa kuskin penkin niskatuki irti ja katsoa takapenkiltä kauempaa, onko ratti suorassa ja asettaa se ratin tuki siten, että se pitää rattia symmetrisesti, eikä jää vahingossakaan puoltamaan / jänkäämään jompaan kumpaan suuntaan. Ja se ratin tuki paikalleen vasta, kun ratti on laitettu suoraan. Jos sitä rattia yrittää hienosäätää suoraan vielä tuen ollessa paikallaan, tuki voi antaa hieman periksi ja suuntauksen aikana ratti kiertyy takaisin vinoon.
                      Last edited by Bomb5; 25-07-2013, 11:03.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Masatus
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 867
                        • Haukipudas

                        Urissa vetelyä

                        BMW e39 540ia 6/99 248tkm, kolaroimaton.
                        Kesärenkaat Hankook VentusPrime2 235/45-17 (pintaa 6mm) = vetelee.
                        Talvirenkaat Continental ContiVikingContact 5 225/55-16 (pintaa 7-8mm) = ei juurikaan vetele.
                        Alusta OEM standard.

                        Kommenttia toivotaan. Auton ongelma on urissa vetely/seilaus kesärenkailla, kitkoilla vetelyä ei huomaisi jos ongelmaa kesärenkaiden kanssa ei tietäisi. Autoon on noin vuoden sisään vaihdettu mm. iskarit, takakelkan helat/puslat, narinahelat, eteen reaktiotangon puslat yms. Alustasta ei löydy silminnähtävää välystä eli oletus on että alustassa ei olisi vikaa.
                        Tuossa reilu kk sitten, iskareiden ja takakelkan huollon ja katsastuksen jälkeen, käytin auton kulmien säädätyksessä vetelyn ja vaihdettujen alustanosien vuoksi. Takana auraus oli pielessä ja rajuin käytös korjaantui, mutta auto käyttäytyy vielä samankaltaisesti joskin ei niin rajusti. Vieläkin tuntuu että peräpää ohjailee autoa urissa ja ratista saa tehdä kevyttä vastaohjausta, uudella urattomalla asfaltilla ei ole ongelmia. Alustan säätö (kuva) tehtiin ilman painoja penkeillä ja peräkontissa. Ajo on pääasiassa yksin tai kaksin.

                        Kysymys kuuluukin, vieläkö säätämällä voi korjata ongelmaa, vai laitetaanko erimerkkiset renkaat tilaukseen vai vaihdellaanko summassa alustan osia ilman tietoa korjaantuuko ongelma.

                        Ps: takakelkan puslat olivat alkuperäiset -99 ja 245tkm ajetut ja lähes virheettömät.
                        Last edited by Masatus; 03-03-2014, 13:35.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Masatus View Post
                          BMW e39 540ia 6/99 248tkm, kolaroimaton.
                          Kesärenkaat Hankook VentusPrime2 235/45-17 (pintaa 6mm) = vetelee.
                          Talvirenkaat Continental ContiVikingContact 5 225/55-16 (pintaa 7-8mm) = ei juurikaan vetele.
                          Alusta OEM standard.

                          Kommenttia toivotaan. Auton ongelma on urissa vetely/seilaus kesärenkailla, kitkoilla vetelyä ei huomaisi jos ongelmaa kesärenkaiden kanssa ei tietäisi. Autoon on noin vuoden sisään vaihdettu mm. iskarit, takakelkan helat/puslat, narinahelat, eteen reaktiotangon puslat yms. Alustasta ei löydy silminnähtävää välystä eli oletus on että alustassa ei olisi vikaa.
                          Tuossa reilu kk sitten, iskareiden ja takakelkan huollon ja katsastuksen jälkeen, käytin auton kulmien säädätyksessä vetelyn ja vaihdettujen alustanosien vuoksi. Takana auraus oli pielessä ja rajuin käytös korjaantui, mutta auto käyttäytyy vielä samankaltaisesti joskin ei niin rajusti. Vieläkin tuntuu että peräpää ohjailee autoa urissa ja ratista saa tehdä kevyttä vastaohjausta, uudella urattomalla asfaltilla ei ole ongelmia. Alustan säätö (kuva) tehtiin ilman painoja penkeillä ja peräkontissa. Ajo on pääasiassa yksin tai kaksin.

                          Kysymys kuuluukin, vieläkö säätämällä voi korjata ongelmaa, vai laitetaanko erimerkkiset renkaat tilaukseen vai vaihdellaanko summassa alustan osia ilman tietoa korjaantuuko ongelma.

                          Ps: takakelkan puslat olivat alkuperäiset -99 ja 245tkm ajetut ja lähes virheettömät.
                          Siis alustan mittakortista ei ainakaan ihan selkeästilöydy syytä vetelyyn, mutta takapäässä nyt kumminkin on 17" vannekoolle hieman liian vähän negatiivista camberia.
                          Eli siellä saisi olla -1.35-1.45"-astetta, eli nyt siis hieman liian vähän.
                          Entä rengaspaineet? Eteen 2.8-3.0 bar ja taakse 3.0-3.2 bar?
                          Kasimallin e39:ssä usein "sylttytehdas" löytyy tuosta simpukkaohjauksesta, joten onko sen kunto oikeasti tsekattu ja todettu A1 kuntoiseksi?

                          edit. löytyihän se syy sittenkin kulmista(vasen etuhan onkin plussalla!).
                          Last edited by Hemi; 25-07-2013, 12:22.

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            Originally posted by Masatus View Post
                            BMW e39 540ia 6/99 248tkm, kolaroimaton.
                            Kesärenkaat Hankook VentusPrime2 235/45-17 (pintaa 6mm) = vetelee.
                            Talvirenkaat Continental ContiVikingContact 5 225/55-16 (pintaa 7-8mm) = ei juurikaan vetele.
                            Alusta OEM standard.

                            Kommenttia toivotaan. Auton ongelma on urissa vetely/seilaus kesärenkailla, kitkoilla vetelyä ei huomaisi jos ongelmaa kesärenkaiden kanssa ei tietäisi. Autoon on noin vuoden sisään vaihdettu mm. iskarit, takakelkan helat/puslat, narinahelat, eteen reaktiotangon puslat yms. Alustasta ei löydy silminnähtävää välystä eli oletus on että alustassa ei olisi vikaa.
                            Tuossa reilu kk sitten, iskareiden ja takakelkan huollon ja katsastuksen jälkeen, käytin auton kulmien säädätyksessä vetelyn ja vaihdettujen alustanosien vuoksi. Takana auraus oli pielessä ja rajuin käytös korjaantui, mutta auto käyttäytyy vielä samankaltaisesti joskin ei niin rajusti. Vieläkin tuntuu että peräpää ohjailee autoa urissa ja ratista saa tehdä kevyttä vastaohjausta, uudella urattomalla asfaltilla ei ole ongelmia. Alustan säätö (kuva) tehtiin ilman painoja penkeillä ja peräkontissa. Ajo on pääasiassa yksin tai kaksin.

                            Kysymys kuuluukin, vieläkö säätämällä voi korjata ongelmaa, vai laitetaanko erimerkkiset renkaat tilaukseen vai vaihdellaanko summassa alustan osia ilman tietoa korjaantuuko ongelma.

                            Ps: takakelkan puslat olivat alkuperäiset -99 ja 245tkm ajetut ja lähes virheettömät.
                            Kutoskoneisen ohjearvot ainakin mittakortissa joten siinä yksi syy vetelylle. Toi siis kaikkiin muihin kuin 535 ja 540 malleihin. Lisäksi aina painot vaikka ajaisit yksin. Toki jos joku aftermarket madallus niin silloin painoilla ei merkitystä.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10078
                              • KVLA

                              Originally posted by Masatus View Post
                              Kysymys kuuluukin, vieläkö säätämällä voi korjata ongelmaa, vai laitetaanko erimerkkiset renkaat tilaukseen vai vaihdellaanko summassa alustan osia ilman tietoa korjaantuuko ongelma.

                              Ps: takakelkan puslat olivat alkuperäiset -99 ja 245tkm ajetut ja lähes virheettömät.
                              Minulla ex,E39 540 veteli myös urissa.Alla oli sinun autoa matalammat 18" renkaat.Kaikki alustassa oli kunnossa (silmämääräisesti).Tarkemmassa tarkastelussa havaittiin,että oem-rektiotankojen puslat oli "löysät".Ei siis mitään repeämiä vielä.Ilmeisesti öljyt tullut puslista ulos ja kumiosat pehmentyneet.Vaidoin uudet rektiotangot puslineen ja nelipyörä suuntauksen jälkeen ei ollut mitään uravetelyä enää havaittavissa.Suuntaukset tehtiin ilman (penkki)painoja.

                              Kannattaa tutkia.Puslapään ollessa kiinnitettynä moista vikaa on lähes mahdoton havaita.Mutta takapäästä irroitettua reaktiotankoa sen puslaa pääsee jerkuttamaan pultin holkista vänkäraudalla vian havaitsemiseksi.Tämä siis on yksi mahdollisuus painavakeulaisessa V-8 koneisessa mallissa.

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kasimallin e39:ssä usein "sylttytehdas" löytyy tuosta simpukkaohjauksesta, joten onko sen kunto oikeasti tsekattu ja todettu A1 kuntoiseksi?
                              Eikä mielestäni niinkään itse simpukka,vaan tuo ns.yhdystanko,jossa on useita niveliä.Oikeasti paljon ajetuissa toki simpukan keskivälys/kuluma rupeaa vaikuttamaan ajettavuuteen/säädettävyyteen.Eli tuon yhdystangon välykset kannattaa myös tutkia huolella.
                              Last edited by Heguli 31; 24-07-2013, 09:34.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Eikä mielestäni niinkään itse simpukka,vaan tuo ns.yhdystanko,jossa on useita niveliä.Oikeasti paljon ajetuissa toki simpukan keskivälys/kuluma rupeaa vaikuttamaan ajettavuuteen/säädettävyyteen.Eli tuon yhdystangon välykset kannattaa myös tutkia huolella.
                                Nimenomaan näin, mutta myös se simpukan itsensä kunto=välys/"pehmeys" on syynä kasikoneisten vetelyyn, siellä kun ei oikein saisi olla välystä yhtään.
                                Tätä "balettia" nyt vähän epäilen tässäkin, että ihan kaikki sillä suunnalla ei nyt ole kunnossa, koska kutoskoneinen hammastangolla varustettu e39 näillä renkailla ja näillä kulmilla pitäisi olla urille tunnoton?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎