Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    Originally posted by ruupanen View Post
    Mitkäs ne olisi optimi setupit seuraavanlaiselle kokoonpanolle: Bmw E39 540ia sedan, Weitec 50 / 50, renkaat Goodyear Eagle F1, 235/40/18" ja 265/35/18 (8,5", 10")

    Tällä hetkellä toi kaverin biili vetelee ihan hirveesti. Kuulemma kaksin käsin joutuu pitämään ratista kinni, jos auton "erehtyy" ohittamaan.

    Alustassa ei pitäisi olla väljää.
    Onko renkaat uudet vai kuluneet? Mulla veteli helvetisti keskikuluneilla F1 Eagleilla ja ongelma poistui lähes kokonaan kun niistä hankkiutui eroon.
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5162
      • Joensuu

      Originally posted by 174000 View Post
      Onko renkaat uudet vai kuluneet? Mulla veteli helvetisti keskikuluneilla F1 Eagleilla ja ongelma poistui lähes kokonaan kun niistä hankkiutui eroon.
      Nyt on alla lähes kaljut gummit(jotka varmasti aiheuttaa osan kovasta vetelystä), ja noi kotkat on vasta tulossa. Eli auto menee heti säätöön, kun bemmi uued kummid saapuu ja alle laitetaan.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • skaramanga
        Bimmer Rookie
        • May 2008
        • 145
        • kokkola

        Minkälaista camberia porukka ehottaisi taakse e39 530d touringiin jossa
        20" 9,5 vanteet jossa upouudet laatu nangkangit ns-2 255/30
        M-sport alusta löytyy.

        Alusta on kunnossa ja normi säädöt takacamber -02´02 ja -02´04
        Ja renkaan sisäreuna kuluu aivan käsittämättömän äkkiä.

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          Originally posted by skaramanga View Post
          Minkälaista camberia porukka ehottaisi taakse e39 530d touringiin jossa
          20" 9,5 vanteet jossa upouudet laatu nangkangit ns-2 255/30
          M-sport alusta löytyy.

          Alusta on kunnossa ja normi säädöt takacamber -02´02 ja -02´04
          Ja renkaan sisäreuna kuluu aivan käsittämättömän äkkiä.
          Luulisin että vaatii ainakin vetoa sinne toleranssin rajalle, mikä lieneekin touringissa.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10077
            • KVLA

            Originally posted by Hemi View Post
            Periaatteessa tuo tuo tehtaan toleranssialueen alaraja 1.30`alkaa riittämään ko.rengastukselle, jos kaikki muu alustassa on "tikissä", eli kulumatonta/väsymätöntä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että tuolla 265-leveydellä optimi löytyy vielä aavistuksen tuon alta, eli 1.1`-1.2`.
            16":n talvirenkaalle tämä riittää sitten aivan hyvin, koska talvikumein ei sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä saada aikaiseksi että rengas "kaatuisi" alle.
            Tietenkään 16" kesärenkaalle tämä camber ei sitten riitä, mutta nythän oltiinkin hakemassa 265/40-18" renkaalle optimikulmia.
            Minä säädätin kulmat parisen vuotta sitten siten (Hemin vinkeillä),että takacamperit on tuossa ohjearvon alarajoille,eli 1aste 30 min.Takakumit on kahden kesän ajelujen jäljiltä kuluneet siten,että pintaa on jäljellä 4mm.Kulutuspinta on kuitenkin kulunut tasaisesti,ei siis sisäreunalta yhtään enempää.Takakumeina on 9,5":n vanteilla 265/35R18 Nexen 7000:t.Joten ei tuo "puolitoista minuuttia" pahasti pielessä varmaan ole.Katsotaan nyt sitten,miten loppurenkaan kuluminen etenee.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Minä säädätin kulmat parisen vuotta sitten siten (Hemin vinkeillä),että takacamperit on tuossa ohjearvon alarajoille,eli 1aste 30 min.Takakumit on kahden kesän ajelujen jäljiltä kuluneet siten,että pintaa on jäljellä 4mm.Kulutuspinta on kuitenkin kulunut tasaisesti,ei siis sisäreunalta yhtään enempää.Takakumeina on 9,5":n vanteilla 265/35R18 Nexen 7000:t.Joten ei tuo "puolitoista minuuttia" pahasti pielessä varmaan ole.Katsotaan nyt sitten,miten loppurenkaan kuluminen etenee.
              Muistatko paljonko sulla oli aurausta noiden campereiden kanssa? Kuinka paljon nuo yleensäkin kulkee käsikädessä eli jos renkaita nostaa pystympään niin pitääkö aurausta vähentää?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • ruupanen
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 5162
                • Joensuu

                Tai jos Hemin ohjeet vielä kokonaisuudessaan tallessa, niin infoatko ystävällisesti.
                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                Comment

                • Piplis
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 292
                  • Kerava

                  Touring tuntuu nelipyöräsuuntauksen jälkeen vakiokokoisilla talvipyörillä todella herkästi ohjautuvalle (huonolla tavalla). Pienikin heilautus ratista ja suunta muuttui välittömästi, siten myöskin erittäin vaikea ajettava suoraan. Liukkaalla alustalla fiilis vielä pahempi ja tuntui, että perä vaeltaa jatkuvasti.

                  Nyt 235/35R19 & 265/30R19 kesärenkailla ohjaus tuntuu paremmalta, muttei siltikään niin vakaalle kuin ennen. Alusta on muuten vakio nivomaatti takana ja edessä -30mm H&R:t ja supersportin iskarit ympäriinsä.

                  Autoon on vaihdettu kaikki tukivarret eteen, sekä takakelkan puslat taakse ennen suuntausta. Takatukivarsien kumit (ylimmäiset poikittaiset) tuntuvat todella löysille ja ne vaihdan seuraavaksi. Sitten uusi nelipyöräsuuntaus, mutta olisi hyvä tietää millaisiin arvoihin isketään

                  Miltä nämä nykyiset arvot teistä näyttävät:


                  isompi kuva
                  *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                  Comment

                  • kye
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 320
                    • Forssa

                    Mitä huhaata tässä nyt on oikein tehty. Takana ei ole nähtävästi saatu oikealta puolelta aurauksen säätöpulttia auki. Onkohan asiasta mainittu säätäjän toimesta. Taakse lisätty camberia vaikka olisi pitänyt pyrkiä tuohon vasemmalla puolella ennen säätöä olleeseen arvoon. Kulkukulmaa ei ole saatu nollaan, no se johtuu tosta takaoikean aurauksen säätämättömyydestä. Etucambereissa hirveästi heittoa. Toivottavasti tuosta ei ole paljoa maksanut?
                    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                    - N42/46 jakopäät
                    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                    tied. 0407247465

                    Comment

                    • Piplis
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 292
                      • Kerava

                      Kyllä tuosta täyden hinnan veloittivat, eli 100e. Paikkana Tikkurilan kulmilla sijaitseva RengasTotal (FirstStop). Mistään jumiutuneista pulteista ei maininneet, ainoastaan, ettei cambereita saatu ihan toleranssien sisään säätövaran loputtua :think

                      Itsekin ajan pääsääntöisesti toista autoa työmatkoilla ja havahduin liian myöhään tuohon, että auto on aivan perseestä ajaa. Laitoin ajettavuuden aluksi löysien takatukivarsien piikkiin, mutta eipä ne aikaisemminkaan aiheuttaneet sellaista ajokäyttäytymistä.

                      Edessä on tosiaan kaikki tukivarret uusia, eli mikähän ihme on pistänyt esim. säätämään etucamberit noin pirusti toisistaan poikkeaviksi, kun lähtötilannekin on ollut parempi? Luulisi, että säätövara riittäisi.

                      Lienee siis syytä epäillä, että epävakaa kulku paranisi uudestaan suuntaamalla?
                      Last edited by Piplis; 28-04-2010, 22:52.
                      *-06 e46 330CiA Cabriolet*

                      Comment

                      • 500sarjalainen
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 136
                        • Seinäjoki

                        Heitetääs nyt tänne tuo omakin raportti:


                        Suuntaus tehty eilen ja ajoin nyt 20km töihin ja ihan vakaalta vaikutti, ainakin parempi kuin aiemmin.

                        Suuntavarat oli kuulemma loppunut kesken kun olin pyytänyt takacambereita n. 1'30 tietämiin ja etucambereita lähelle 0'. Lisäksi sanoin että laittaisivat kuitenkin mahdollisimman symmetriset arvot mitä nyt ei sitten ole tehty.
                        Onko noilla heitoilla käytännön merkitystä renkaan kulumaan?

                        EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
                        Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Piplis View Post
                          Touring tuntuu nelipyöräsuuntauksen jälkeen vakiokokoisilla talvipyörillä todella herkästi ohjautuvalle (huonolla tavalla). Pienikin heilautus ratista ja suunta muuttui välittömästi, siten myöskin erittäin vaikea ajettava suoraan. Liukkaalla alustalla fiilis vielä pahempi ja tuntui, että perä vaeltaa jatkuvasti.

                          Nyt 235/35R19 & 265/30R19 kesärenkailla ohjaus tuntuu paremmalta, muttei siltikään niin vakaalle kuin ennen. Alusta on muuten vakio nivomaatti takana ja edessä -30mm H&R:t ja supersportin iskarit ympäriinsä.

                          Autoon on vaihdettu kaikki tukivarret eteen, sekä takakelkan puslat taakse ennen suuntausta. Takatukivarsien kumit (ylimmäiset poikittaiset) tuntuvat todella löysille ja ne vaihdan seuraavaksi. Sitten uusi nelipyöräsuuntaus, mutta olisi hyvä tietää millaisiin arvoihin isketään

                          Miltä nämä nykyiset arvot teistä näyttävät:


                          isompi kuva
                          Siis HETKINEN?
                          Ennen mittausta etucamberit kohtuu balanssissa, vaikkakin hieman liikaa, mutta mittauksen jälkeen oikea etucamber 1.20`-astetta??????
                          Eli nyt on ryssitty oikein todella huolella kulmat hengenvaarallisiksi suhteessa auton äärikäytökseen.
                          Samalla taakse on väännetty camberia 19" pyörille lisää???

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by 500sarjalainen View Post
                            Heitetääs nyt tänne tuo omakin raportti:


                            Suuntaus tehty eilen ja ajoin nyt 20km töihin ja ihan vakaalta vaikutti, ainakin parempi kuin aiemmin.

                            Suuntavarat oli kuulemma loppunut kesken kun olin pyytänyt takacambereita n. 1'30 tietämiin ja etucambereita lähelle 0'. Lisäksi sanoin että laittaisivat kuitenkin mahdollisimman symmetriset arvot mitä nyt ei sitten ole tehty.
                            Onko noilla heitoilla käytännön merkitystä renkaan kulumaan?

                            EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
                            Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.
                            Ja WTF ....TAAS....
                            Eli vasemmalle taakse on väännetty pari asetetta(oikea jätetty säätämättä) ja eteen oikealle aste(vasen jätetty säätämättä)....
                            Eli kulmia on väännetty aivan väärään suuntaan ja keskinäistä eroa akselilla on lisätty????????????
                            Eli nyt tilanne on huomattavasti lähtötilannetta huonompi ja kulmat täydellisesti sekaisin.
                            Ehdottomasti hengenvaaralliset kulmat jos/kun auto joutuu ääritilanteeseen.
                            Säätäjällä ei ole ollut pienintäkään käsitystä omasta ammatistaan.
                            Nyt esim.tuo takapää kulkee pelkällä 265/35-18" renkaan 1/3 sisäkantilla, jolloin märkäpito on täysin luokatonta. Iskee kaarteessa perän irti vesisateessa jo normaali kaupunkinopeuksissa ajettaessa kaivonkannen yli.
                            Oikea camber takana olisi näillä renkailla 1.20-1.30`astetta ja edessä 0.20-0.30`.
                            Paremmalta tuo vaikutti sen vuoksi että nyt kaksi ristikkäistä rengasta kulkee "uudella" kulutuspintaosalla/renkaan sisäkantilla.
                            Tilanne normalisoituu ja selkeästi lopulta huononee heti kun rengas on hieman kulunut nykykulmille.
                            Last edited by Hemi; 29-04-2010, 12:26.

                            Comment

                            • ruupanen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 5162
                              • Joensuu

                              Nytkun "Hemi" satut olemaan online ja tässä topikissa, niin et millään viittis vastata edellisellä sivulla olevaan kysymykseeni? Olisi varmasti monille suuresti iloa, koska kyseinen koon renkaat suht yleiset E39 korimallissa.

                              Sais meille taviksillekkin infoa mitkä arvot sille säätäjälle pitää sanoa. Nyt kun tätä topikkia lukee, niin menee ihan sekasin näillä aivoilla.
                              E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                              Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10077
                                • KVLA

                                Originally posted by markok View Post
                                Muistatko paljonko sulla oli aurausta noiden campereiden kanssa? Kuinka paljon nuo yleensäkin kulkee käsikädessä eli jos renkaita nostaa pystympään niin pitääkö aurausta vähentää?
                                Pahus kun en jostain syystä löydä tuota tulostetta mistään,jotta voisin pilkulleen tarkastaa.Eupään auraukset kuitenkin säädettiin aivan minimiin.Eli ohjearvojen minimiarvoihin.Takapään aurauksista en nyt pysty valehtelematta mitään heittämään (ohjearvoissa kuitenkin).Tarvii vielä etsiskellä tuota lappusta jostain.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎