Originally posted by ruupanen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
-
-
Originally posted by 174000 View PostOnko renkaat uudet vai kuluneet? Mulla veteli helvetisti keskikuluneilla F1 Eagleilla ja ongelma poistui lähes kokonaan kun niistä hankkiutui eroon.E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport
Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
Comment
-
-
Originally posted by skaramanga View PostMinkälaista camberia porukka ehottaisi taakse e39 530d touringiin jossa
20" 9,5 vanteet jossa upouudet laatu nangkangit ns-2 255/30
M-sport alusta löytyy.
Alusta on kunnossa ja normi säädöt takacamber -02´02 ja -02´04
Ja renkaan sisäreuna kuluu aivan käsittämättömän äkkiä.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostPeriaatteessa tuo tuo tehtaan toleranssialueen alaraja 1.30`alkaa riittämään ko.rengastukselle, jos kaikki muu alustassa on "tikissä", eli kulumatonta/väsymätöntä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että tuolla 265-leveydellä optimi löytyy vielä aavistuksen tuon alta, eli 1.1`-1.2`.
16":n talvirenkaalle tämä riittää sitten aivan hyvin, koska talvikumein ei sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä saada aikaiseksi että rengas "kaatuisi" alle.
Tietenkään 16" kesärenkaalle tämä camber ei sitten riitä, mutta nythän oltiinkin hakemassa 265/40-18" renkaalle optimikulmia.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostMinä säädätin kulmat parisen vuotta sitten siten (Hemin vinkeillä),että takacamperit on tuossa ohjearvon alarajoille,eli 1aste 30 min.Takakumit on kahden kesän ajelujen jäljiltä kuluneet siten,että pintaa on jäljellä 4mm.Kulutuspinta on kuitenkin kulunut tasaisesti,ei siis sisäreunalta yhtään enempää.Takakumeina on 9,5":n vanteilla 265/35R18 Nexen 7000:t.Joten ei tuo "puolitoista minuuttia" pahasti pielessä varmaan ole.Katsotaan nyt sitten,miten loppurenkaan kuluminen etenee.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Touring tuntuu nelipyöräsuuntauksen jälkeen vakiokokoisilla talvipyörillä todella herkästi ohjautuvalle (huonolla tavalla). Pienikin heilautus ratista ja suunta muuttui välittömästi, siten myöskin erittäin vaikea ajettava suoraan. Liukkaalla alustalla fiilis vielä pahempi ja tuntui, että perä vaeltaa jatkuvasti.
Nyt 235/35R19 & 265/30R19 kesärenkailla ohjaus tuntuu paremmalta, muttei siltikään niin vakaalle kuin ennen. Alusta on muuten vakio nivomaatti takana ja edessä -30mm H&R:t ja supersportin iskarit ympäriinsä.
Autoon on vaihdettu kaikki tukivarret eteen, sekä takakelkan puslat taakse ennen suuntausta. Takatukivarsien kumit (ylimmäiset poikittaiset) tuntuvat todella löysille ja ne vaihdan seuraavaksi. Sitten uusi nelipyöräsuuntaus, mutta olisi hyvä tietää millaisiin arvoihin isketään
Miltä nämä nykyiset arvot teistä näyttävät:
isompi kuva*-06 e46 330CiA Cabriolet*
Comment
-
-
Mitä huhaata tässä nyt on oikein tehty. Takana ei ole nähtävästi saatu oikealta puolelta aurauksen säätöpulttia auki. Onkohan asiasta mainittu säätäjän toimesta. Taakse lisätty camberia vaikka olisi pitänyt pyrkiä tuohon vasemmalla puolella ennen säätöä olleeseen arvoon. Kulkukulmaa ei ole saatu nollaan, no se johtuu tosta takaoikean aurauksen säätämättömyydestä. Etucambereissa hirveästi heittoa. Toivottavasti tuosta ei ole paljoa maksanut?- N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
- N42/46 jakopäät
- N47 jakoketjuvikojen korjaukset
tied. 0407247465
Comment
-
-
Kyllä tuosta täyden hinnan veloittivat, eli 100e. Paikkana Tikkurilan kulmilla sijaitseva RengasTotal (FirstStop). Mistään jumiutuneista pulteista ei maininneet, ainoastaan, ettei cambereita saatu ihan toleranssien sisään säätövaran loputtua :think
Itsekin ajan pääsääntöisesti toista autoa työmatkoilla ja havahduin liian myöhään tuohon, että auto on aivan perseestä ajaa. Laitoin ajettavuuden aluksi löysien takatukivarsien piikkiin, mutta eipä ne aikaisemminkaan aiheuttaneet sellaista ajokäyttäytymistä.
Edessä on tosiaan kaikki tukivarret uusia, eli mikähän ihme on pistänyt esim. säätämään etucamberit noin pirusti toisistaan poikkeaviksi, kun lähtötilannekin on ollut parempi? Luulisi, että säätövara riittäisi.
Lienee siis syytä epäillä, että epävakaa kulku paranisi uudestaan suuntaamalla?Last edited by Piplis; 28-04-2010, 22:52.*-06 e46 330CiA Cabriolet*
Comment
-
-
Heitetääs nyt tänne tuo omakin raportti:
Suuntaus tehty eilen ja ajoin nyt 20km töihin ja ihan vakaalta vaikutti, ainakin parempi kuin aiemmin.
Suuntavarat oli kuulemma loppunut kesken kun olin pyytänyt takacambereita n. 1'30 tietämiin ja etucambereita lähelle 0'. Lisäksi sanoin että laittaisivat kuitenkin mahdollisimman symmetriset arvot mitä nyt ei sitten ole tehty.
Onko noilla heitoilla käytännön merkitystä renkaan kulumaan?
EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.
Comment
-
-
Originally posted by Piplis View PostTouring tuntuu nelipyöräsuuntauksen jälkeen vakiokokoisilla talvipyörillä todella herkästi ohjautuvalle (huonolla tavalla). Pienikin heilautus ratista ja suunta muuttui välittömästi, siten myöskin erittäin vaikea ajettava suoraan. Liukkaalla alustalla fiilis vielä pahempi ja tuntui, että perä vaeltaa jatkuvasti.
Nyt 235/35R19 & 265/30R19 kesärenkailla ohjaus tuntuu paremmalta, muttei siltikään niin vakaalle kuin ennen. Alusta on muuten vakio nivomaatti takana ja edessä -30mm H&R:t ja supersportin iskarit ympäriinsä.
Autoon on vaihdettu kaikki tukivarret eteen, sekä takakelkan puslat taakse ennen suuntausta. Takatukivarsien kumit (ylimmäiset poikittaiset) tuntuvat todella löysille ja ne vaihdan seuraavaksi. Sitten uusi nelipyöräsuuntaus, mutta olisi hyvä tietää millaisiin arvoihin isketään
Miltä nämä nykyiset arvot teistä näyttävät:
isompi kuva
Ennen mittausta etucamberit kohtuu balanssissa, vaikkakin hieman liikaa, mutta mittauksen jälkeen oikea etucamber 1.20`-astetta??????
Eli nyt on ryssitty oikein todella huolella kulmat hengenvaarallisiksi suhteessa auton äärikäytökseen.
Samalla taakse on väännetty camberia 19" pyörille lisää???
Comment
-
-
Originally posted by 500sarjalainen View PostHeitetääs nyt tänne tuo omakin raportti:
Suuntaus tehty eilen ja ajoin nyt 20km töihin ja ihan vakaalta vaikutti, ainakin parempi kuin aiemmin.
Suuntavarat oli kuulemma loppunut kesken kun olin pyytänyt takacambereita n. 1'30 tietämiin ja etucambereita lähelle 0'. Lisäksi sanoin että laittaisivat kuitenkin mahdollisimman symmetriset arvot mitä nyt ei sitten ole tehty.
Onko noilla heitoilla käytännön merkitystä renkaan kulumaan?
EDIT: Niin suuntauksen pohjana näkyi olevan 540i ja mulla on 530D mutta asia lienee OK?
Renkaat 265/35-18 ja 235/40-18.
Eli vasemmalle taakse on väännetty pari asetetta(oikea jätetty säätämättä) ja eteen oikealle aste(vasen jätetty säätämättä)....
Eli kulmia on väännetty aivan väärään suuntaan ja keskinäistä eroa akselilla on lisätty????????????
Eli nyt tilanne on huomattavasti lähtötilannetta huonompi ja kulmat täydellisesti sekaisin.
Ehdottomasti hengenvaaralliset kulmat jos/kun auto joutuu ääritilanteeseen.
Säätäjällä ei ole ollut pienintäkään käsitystä omasta ammatistaan.
Nyt esim.tuo takapää kulkee pelkällä 265/35-18" renkaan 1/3 sisäkantilla, jolloin märkäpito on täysin luokatonta. Iskee kaarteessa perän irti vesisateessa jo normaali kaupunkinopeuksissa ajettaessa kaivonkannen yli.
Oikea camber takana olisi näillä renkailla 1.20-1.30`astetta ja edessä 0.20-0.30`.
Paremmalta tuo vaikutti sen vuoksi että nyt kaksi ristikkäistä rengasta kulkee "uudella" kulutuspintaosalla/renkaan sisäkantilla.
Tilanne normalisoituu ja selkeästi lopulta huononee heti kun rengas on hieman kulunut nykykulmille.Last edited by Hemi; 29-04-2010, 12:26.
Comment
-
-
Nytkun "Hemi" satut olemaan online ja tässä topikissa, niin et millään viittis vastata edellisellä sivulla olevaan kysymykseeni? Olisi varmasti monille suuresti iloa, koska kyseinen koon renkaat suht yleiset E39 korimallissa.
Sais meille taviksillekkin infoa mitkä arvot sille säätäjälle pitää sanoa. Nyt kun tätä topikkia lukee, niin menee ihan sekasin näillä aivoilla.E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport
Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostMuistatko paljonko sulla oli aurausta noiden campereiden kanssa? Kuinka paljon nuo yleensäkin kulkee käsikädessä eli jos renkaita nostaa pystympään niin pitääkö aurausta vähentää?
Comment
-
Comment