Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10078
    • KVLA

    No nyt kuvat näkyy.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Mr.Speed View Post
      Tässä nyt jonkinlainen kuva ens hätään. Oikea etu caster menee nippanappa yli raja-arvon, mutta sen takia ei lähdetty enempää jumppaamaan.

      Auto on siis E39 530i touring. 235/40-18" rengastuksella ja alusta on madallettu.




      Kuvat näkyvät hienosti.
      Takana on ainakin vasenpaa lisätty negatiivistä camberia.:think Tuohon hintaan olisi pitänyt saada camberit ja auraukset edes symmetriseksi vastapuolen kanssa. Vaihtoivatko jotain osia alustaan?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Paljonko 530i sedanissa tulee vakiona etucamberia m-sport alustalla? Ja millaiset camberit edessä ja takana olisi suositeltavat noilla jousilla ja 235/45R17 renkailla? Vaihdan alustan juhannuksen jälkeen ja voisi samalla tehdä viilalla vähän lisätilaa eteen. Ajattelin viilata niin, että 3 mm saa tarvittaessa pystympään / ulommaksi tolpan yläpäätä, niin luulisi siinä olevan sopivasti samalla varaa säätää arvot tasalle.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by Bomb5 View Post
          Paljonko 530i sedanissa tulee vakiona etucamberia m-sport alustalla? Ja millaiset camberit edessä ja takana olisi suositeltavat noilla jousilla ja 235/45R17 renkailla? Vaihdan alustan juhannuksen jälkeen ja voisi samalla tehdä viilalla vähän lisätilaa eteen. Ajattelin viilata niin, että 3 mm saa tarvittaessa pystympään / ulommaksi tolpan yläpäätä, niin luulisi siinä olevan sopivasti samalla varaa säätää arvot tasalle.
          Siinä on hyvät camberit ilman viilailuja, kuten näet noista minun auton arvoista tuossa aiemmin...

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Paljonko 530i sedanissa tulee vakiona etucamberia m-sport alustalla? Ja millaiset camberit edessä ja takana olisi suositeltavat noilla jousilla ja 235/45R17 renkailla? Vaihdan alustan juhannuksen jälkeen ja voisi samalla tehdä viilalla vähän lisätilaa eteen. Ajattelin viilata niin, että 3 mm saa tarvittaessa pystympään / ulommaksi tolpan yläpäätä, niin luulisi siinä olevan sopivasti samalla varaa säätää arvot tasalle.
            Tuo suuntaus aina vähän arvoitus, kun ja jos ei ole ennemmin käynyt suuntauksessa että olisi jotain raporttia jäänyt, niin tietäisi sitten suurinpiirtein mihin kulmat asettuu. Tietysti sinulla taitaa olla aika uutta osaa alustassa, niin kaiken pitäisi asettua kohdalleen.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Siinä on hyvät camberit ilman viilailuja, kuten näet noista minun auton arvoista tuossa aiemmin...
              Selasinpa taaksepäin, niin -0.06 -0.06 oli sulla ilmeisesti edessä, mikä kuulostaa kyllä hyvältä. Tuo saattaa aavistuksen vielä suurentua, kun jouset asettuu ajossa pidemmällä aikavälillä (-0.10 ?). Mullahan on nyt noilla väsyneillä eibacheilla -1.00 ja -0.45 tms. edessä. Sillä teen nuo säädöt, että saa varmasti symmetriset arvot suuntauksessa. Tarkotus on nyt hifistellä, kun siihen kerrankin on mahdollisuus. Laitan tämän e39:n kulkemaan hienosti, hinnalla millä hyvänsä (näköjään).
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo



                Kokemuksia?

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  Nyt on etujouset ja iskarit vaihdettu. Mitta kaareen nousi 34,5 cm -> 38 cm (eibach pro kit -> uudet m-sport 1 jouset). Sanokaaas, mihin suuntaan e39:n kokonaisauraus menee, jos jousten pituus kasvaa, jos oletetaan että muuten kulmat pysyisivät suht. samoina? Pääsen huomenna montulle löysäämään ja kiristämään alatukivarsien puslapäät. Nyt tunkkasin ~sinnepäin. Eli kiristänkö alatukivarsien puslat jänkäämällä niitä sisäänpäin (vähemmän aurausta) vai ulospäin (enemmän aurausta)? "Säätövaraahan" noissa on ehkä 2 milliä. En saa vietyä autoa ihan heti suuntaukseen. Kulmat on säädetty aika hiljattain ennen tolppien vaihtoa. Voisin kompensoida tuota jousten pituuden kasvua, jos tietäisin kumpaan suuntaan "säädän".
                  Last edited by Bomb5; 27-06-2013, 13:07.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Eiköhän ne kulmat oo tehokkaasti perseellään jo nyt, jos pari milliä on säätövaraa ja sulla ne on auki ollu... :think

                    Mutta mielestäni jos ulosjousto olis täysin ulkona, niin auraamaan alkais?´
                    Eli sisäänpäin alatukivartta, niin auraus pienenis...

                    Ehkei kannata "hifistellä", viet sitte vaan säätöön heti kun ehtii?
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Eiköhän ne kulmat oo tehokkaasti perseellään jo nyt, jos pari milliä on säätövaraa ja sulla ne on auki ollu... :think Ehkei kannata "hifistellä", viet sitte vaan säätöön heti kun ehtii?
                      Joo kävin just montulla. En alkanu liikaa hifistelemään. Avasin alatukivarsien ja reaktiotankojen puslapäät ja heiluttelin autoa vähän aikaa. Kiristin sitten siihen asentoon, mihin ne sopivasti asettuivat. Nyt mulla on siis vasta etupää laitettuna, takana vielä vanhat iskarit ja eibachit. Itseasiassa ratti on ihan suorassa ja kulkee aika junamaisesti suoraan, eikä puolla minnekään. Täytyy toisessa threadissa kertoa tarkemmin, mutta tein myös etucambereille säätövaraa. E39:n etupään ylätukilaakereiden kohdistustapit lähtee hyvin, kun iskee esim. viilapenkissä taltalla sivusta ja pyyhkäsee jämän vielä viilalla. Näytti siltä, että sen voisi myös autossa paikallaan ollessa lyödä suoraan läpi sopivan kokoisella tapilla, jos joku asiaa miettii. Nyt kelpaa ajella, kulkee aika leppoisasti! Vielä kun saa takapäänkin valmiiksi, ja käytettyä suunnattavana...
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Nuuskis
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 99
                        • Kuortane

                        Kävin suuntauttamassa omaa autoa viimeviikolla ku tahtoi kulua renkaan sisäreuna edestä. Noi camberit vähän epäilyttää, mitä oon lukenu noita postauksia. Onkoha ne ny ihan oikein? Ja auto on hiukan m-sporttia alempana 17" renkailla.
                        Attached Files
                        E39 525i -01

                        Comment

                        • Garash
                          BTCF Member
                          • Nov 2009
                          • 526
                          • Joensuu

                          Kysytään itekkin, uusin keulaan osia ja käytin suuntauksessa ja tässä tulokset:


                          Tuo etupään auraus joka sutattu niin näkyy paperin ylälaidassa ennen ja jälkeen arvot.

                          Onko hyvät? 18" ja ~40mm madallus
                          E30 325iA
                          E30 325i m-tech 2
                          E91 320d

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10078
                            • KVLA

                            Originally posted by Garash View Post
                            Kysytään itekkin, uusin keulaan osia ja käytin suuntauksessa ja tässä tulokset:

                            Tuo etupään auraus joka sutattu niin näkyy paperin ylälaidassa ennen ja jälkeen arvot.

                            Onko hyvät? 18" ja ~40mm madallus
                            Leveille renkaille takacamperia liikaa.Miten tuo etupään auraus olisi tulkittavissa?Jos oikein ymmärrän,niin liian isosta lähtötilanteesta vielä haritusta lisätty vs. ohjearvot???

                            Miltä etupyörien asento näyttää silmällä katsottuna ja veteleekö ajettaessa?

                            Ps.Yllättävän hyvät etucamperit vaikka on madallettu.
                            Last edited by Heguli 31; 01-07-2013, 13:04.

                            Comment

                            • Garash
                              BTCF Member
                              • Nov 2009
                              • 526
                              • Joensuu

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Leveille renkaille takacamperia liikaa.Miten tuo etupään auraus olisi tulkittavissa?Jos oikein ymmärrän,niin liian isosta lähtötilanteesta vielä haritusta lisätty vs. ohjearvot???

                              Miltä etupyörien asento näyttää silmällä katsottuna ja veteleekö ajettaessa?

                              Ps.Yllättävän hyvät etucamperit vaikka on madallettu.
                              Itse ymmärsin sen niin että alkutilanne tuo 10,6 ja 11 ja lopputilanne 0,2 ja 0,3. Ei nopean koeajon aikana vetelyä havaittavissa. Eturenkaat ei aivan kulje suoraan vaan hieman \ / asennossa.
                              E30 325iA
                              E30 325i m-tech 2
                              E91 320d

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                Originally posted by Garash View Post
                                Itse ymmärsin sen niin että alkutilanne tuo 10,6 ja 11 ja lopputilanne 0,2 ja 0,3. Ei nopean koeajon aikana vetelyä havaittavissa. Eturenkaat ei aivan kulje suoraan vaan hieman \ / asennossa.
                                Etu auraus aika hurjasti yli ohjearvojen. Miksei laitettu rajojen sisään kun kulmat tarkistettiin? Oliko raidetangon säätö jumissa, säätövarat lopussa tms ongelma?

                                Kun ohjeen mukaan aurausta saisi olla -0.2 ... 0.7 mm per pyörä, niin sinne on jätetty -7.8 mm ja -14.3 mm. Kumma juttu...
                                Last edited by Havis; 01-07-2013, 15:05.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎