Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    Originally posted by Hemi View Post
    Entä rengaspaineet? Eteen 2.8-3.0 bar ja taakse 3.0-3.2 bar?
    Kasimallin e39:ssä usein "sylttytehdas" löytyy tuosta simpukkaohjauksesta, joten onko sen kunto oikeasti tsekattu ja todettu A1 kuntoiseksi?
    Eri rengaspaineyhdistelmillä olen kokeillut näitä Hankookeja ja siitä ei ollut apuja. Simpukkaohjausta ei ole syynätty suurennuslasin kanssa, mutta vikaa ei ole löytynyt kun välyksiä on etsitty korjaamolla kun muita alustan osia on vaihdeltu. Samoin katsastuksessa 1kk sitten pyysin että inssi viettää auton alla niin kauan että välykset löytyy koska auto oli menossa kulmien säädätykseen, mutta mitään ei löytynyt. Onko tuohon ohjauksen tarkastukseen jotkin hyvät vinkit tai ohjeet olemassa.

    Originally posted by Robi View Post
    Kutoskoneisen ohjearvot ainakin mittakortissa joten siinä yksi syy vetelylle. Toi siis kaikkiin muihin kuin 535 ja 540 malleihin. Lisäksi aina painot vaikka ajaisit yksin. Toki jos joku aftermarket madallus niin silloin painoilla ei merkitystä.
    Samaa olin itsekkin katsovinani että ohjearvot kutoskoneelle, kuinka paljon ohjearvoissa eroa 6 vs 8-syl?. Alusta OEM standard, uusin iskarein, vuoden vanhoilla takajousilla, etujouset ovat vanhemmat mutta eivät ole kuitenkaan väsyneet/painuneet.

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Tarkemmassa tarkastelussa havaittiin,että oem-rektiotankojen puslat oli "löysät".Ei siis mitään repeämiä vielä.Ilmeisesti öljyt tullut puslista ulos ja kumiosat pehmentyneet.Vaidoin uudet rektiotangot puslineen ja nelipyörä suuntauksen jälkeen ei ollut mitään uravetelyä enää havaittavissa.Suuntaukset tehtiin ilman (penkki)painoja.

    Kannattaa tutkia.Puslapään ollessa kiinnitettynä moista vikaa on lähes mahdoton havaita.Mutta takapäästä irroitettua reaktiotankoa sen puslaa pääsee jerkuttamaan pultin holkista vänkäraudalla vian havaitsemiseksi.Tämä siis on yksi mahdollisuus painavakeulaisessa V-8 koneisessa mallissa..Eli tuon yhdystangon välykset kannattaa myös tutkia huolella.
    Reaktiotangon puslat vaihdettiin viimesyksynä huvin vuoksi, eli uudet n.5tkm ajetut lemförderin on paikoillaan, joten uusia ei hyövää laittaa vaan ennemmin tilalle pitäisi laittaa jotain jäykempää. Mutta vika tuskin niissä on koska ovat uudet, ja kai näiden e39 pitäisi alkuperäisosilla suoraan kulkea.

    Alkaa ideat loppumaan koska selvää vikaa ei löydy ja kokonaan uutta alustaa ei huvin vuoksi jaksaisi laittaa. Pitäisi saada sellainen erikoinen perse tuonne auton penkkiin joka osaisi edes sanoa kummassa päässä autoa ongelma on, minusta tuntuu että se on peräpää joka ohjailee autoa, mutta vannomaan en mene.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10079
      • KVLA

      Originally posted by Masatus View Post
      Reaktiotangon puslat vaihdettiin viimesyksynä huvin vuoksi, eli uudet n.5tkm ajetut lemförderin on paikoillaan
      Jep,uusia osia on turha vaihdella.Lukaisin hieman huolimattomasti tuon aiemman postausesi...

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        Originally posted by Masatus View Post
        Eri rengaspaineyhdistelmillä olen kokeillut näitä Hankookeja ja siitä ei ollut apuja...
        6- ja 8 sylinteristen eroista sen kummemmin tietämättä oma kokemukseni rengaspaineiden vaikutuksesta E39:n ajettavuuteen:

        Mikäli alusta on edes kohtuullisesssa kunnossa (= katsastuskunnossa), ei rengaspaineiden kohtuullinen poikkeama juurikaan häiritse ajoa. Siis edellyttäen että paineet on samantasoiset samalla akselilla, ja takana vähintään sama paine kuin edessä tai 0.5 enemmän.

        Itse olen kokeillut ajaa matalimmillaan tehtaan suosituspaineilla (2.0 edessä, 2.3 takana) aina 3.0 saakka eikä ero mielestäni ole kovin tuntuva.

        Samoin sillä onko edessä ja takana samat paineet vai onko takana se 0.3 ... 0.5 enemmän, ei maailmaa järkytä.

        Mielestäni jos ajossa on selvästi tuntuvia häiriöitä ei niitä juurikaan rengaspainekokeiluilla voi poistaa. Ongelma on todennäköisemmin jossain muualla.
        Last edited by Havis; 25-07-2013, 06:43.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Bomb5
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2011
          • 726
          • Kivijärvi

          Originally posted by Masatus View Post
          BMW e39 540ia 6/99 248tkm, kolaroimaton. Kesärenkaat Hankook VentusPrime2 235/45-17 (pintaa 6mm) = vetelee. Talvirenkaat Continental ContiVikingContact 5 225/55-16 (pintaa 7-8mm) = ei juurikaan vetele. Alusta OEM standard.

          Alustan säätö (kuva) tehtiin ilman painoja penkeillä ja peräkontissa
          .
          Eikös tuossa ole edessä camberit päin p:tä? Vasemmalla puolella positiivista ja oikealla negatiivista. Tuo varmaan vaatisi jo ihan oikeasti kelkan siirtoa, että saisi kohdalleen? En itse ensin huomannut tuota miinusmerkin puuttumista vasemmalta puolelta, vaan katoin vain numeroarvoja. Luulisi tuon jotain vaikuttavan, vaikka toleranssien sisällä onkin, ei vaan symmetrisesti.

          Minulla säädöt tehtiin myös ilman painoja, mutta kulkee hyvin. Taitaa nuo ilman painoja tehdyissä säädöissä näkyvät negatiiviset camberit vain vähän suurentua (lähemmäs tehtaan arvoja, kun säädetty alle tolerassinalueen), kun painoa tulee enemmän autoon? Aurauksiin ei varmaan vaikuta niin paljoa.
          Last edited by Bomb5; 25-07-2013, 10:36.
          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Bomb5 View Post
            Eikös tuossa ole edessä camberit päin p:tä?
            Katsos prkl... nyt vasta huomasin minäkin että sieltähän puuttuu edestä vasemmalta tosiaan miinusmerkki?
            Eli kyllähän se sylttytehdas on selvästi sittenkin kulmissa ja jotain sieltä on nyt rikki, sen verran poikkeava tuo plus puolella oleva camber on.

            Comment

            • Masatus
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 867
              • Haukipudas

              Originally posted by Hemi View Post
              Katsos prkl... nyt vasta huomasin minäkin että sieltähän puuttuu edestä vasemmalta tosiaan miinusmerkki?
              Eli kyllähän se sylttytehdas on selvästi sittenkin kulmissa ja jotain sieltä on nyt rikki, sen verran poikkeava tuo plus puolella oleva camber on.
              Ok, pitääpä laittaa alusta tuossa reilun viikon päästä taas syynäykseen kun reissusta palaan. Tuleeko mieleen mikä osa voisi moista aiheuttaa, laakeri tms?
              Last edited by Masatus; 25-07-2013, 19:31.

              Comment

              • Hene
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 399
                • Joensuu

                Ihmettelin 530d touringin melko huoletonta takarenkaiden sisäreunojen kulumista, nelipyöräsuuntauksen lopputuloksena takapään camber n. -4 astetta. Takapyörän navasta matkaa lokasuojankaaren reunaan n.32cm.
                Vaihtoehtoina kovasti houkuttaa asentaa vakioalusta, kun ajettavuus ja mukavuus olisi ihan eri luokkaa. Vaiko olisiko muita keinoja saada renkaat pystyyn?
                Last edited by Hene; 25-07-2013, 20:42.
                X5 E53 3.0d

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Originally posted by Hene View Post
                  Ihmettelin 530d touringin melko huoletonta takarenkaiden sisäreunojen kulumista, nelipyöräsuuntauksen lopputuloksena takapään camber n. -4 astetta. Takapyörän navasta matkaa lokasuojankaaren reunaan n.32mm.
                  Vaihtoehtoina kovasti houkuttaa asentaa vakioalusta, kun ajettavuus ja mukavuus olisi ihan eri luokkaa. Vaiko olisiko muita keinoja saada renkaat pystyyn?
                  Navasta kaareen 32mm????
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Hene
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2002
                    • 399
                    • Joensuu

                    Originally posted by janke View Post
                    Navasta kaareen 32mm????
                    Siis 32cm eli 320mm, jos ei joku hoksannut.
                    X5 E53 3.0d

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Hene View Post
                      Siis 32cm eli 320mm, jos ei joku hoksannut.
                      Sitähän minäkin. Minkä kokoiset vanteet? Jos tosiaan on camberi takaa ~ -4 astetta, niin kyl se syö rengasta aika nopeesti, nim. kokemus alle 1000km ja renkaat sakoilla toissa kesänä.
                      Narinaheloista lähtisin liikenteeseen ja sitten tukivarret.. ainakin "bumerangit" vaihtoon. Jos iskarit ihan finaalissa niin vaihtoon. Kyllä takacamberit pitäisi ripustuksien ollessaan kunnossa pysyä oikeilla toleranseilla, oli sitten madallettu paljon tai vähän.
                      Last edited by janke; 25-07-2013, 21:27.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        Kävin suuntauksessa jälleen ja sitä kysäisen, että pitääkö se lekenda paikkaansa, että takakelkan puslilla on joku vaikutus ratin suoruuteen? Ei ole koskaan ennemmin saatu tuossa mun autossa rattia jäämään suoraan, muuta kun nyt tänään? Muuta radikaalia ei oikeestaan ole tehty alustaan muuta,kun uudet iskarit ja ne kelkan puslat taakse!?

                        Suuntaus meni muuten hyvin, mutta takaa ei camberit kääntynyt edelleenkään max. -1,53 ja silti jättivät -2,00:think Auras taakse jäi +0,10´.
                        Edessä oli mun tarkalla passilla laitettu camberi -0,12´ vasenmalla sekä oikealla. Kuiteskin aurauskulmien säätöjen jälkeen eteen jäi vasen -0,11´ ja oikea -0,16´ Takanakin oli minun passin jäljiltä camberit Vas. -1,54´ oik. -1,53´ Onko nuo suuntaus koneet ihan paskoja vai sainko tuurilla noi camberit digi-passilla noin tasalukemiin?:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          [ATTACH]113344[/ATTACH]

                          Kuva on huono, mutta koittakaa saada selvää.

                          Pitäisi Hemin vastata tähän! Auto on noilla säädöillä ihan paska ja sanoisinko vaarallinen nyt ajaa! Perä tulee jotenkin myöhässä ja hakee nyt kokoajan johkin suuntaan. Rattilla kun tekee korjaus liikkeen, niin perä tulee myöhässä ja taas korjaus liike ja sama homma oikeaan ja vasenpaan ja tätä jatkuu koko matkan... äsken huomasin kun ajelin 170km ja oli kyllä kaukana nautinnosta.

                          Se, mikä tässä ihmetyttään, niin noilla alkutilan säädöillä auto oli jopa mukava ajaa, mutta nyt noilla nykyisillä säädöillä meni ihan perseelleen.

                          Suostuisiko suuntaaja korjaamaan noita arvoja samaan hintaan, kun kävisin uudelleen valittamassa tuota hirveää kyytiä ja että takaa pois tuota aurausta ainakin!?
                          Camberia ei takaa taida saada, kun tuohon -1,53 asteeseen.:think
                          Last edited by janke; 16-01-2015, 09:55.
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by janke View Post
                            [ATTACH]113344[/ATTACH]

                            Kuva on huono, mutta koittakaa saada selvää.

                            Pitäisi Hemin vastata tähän! Auto on noilla säädöillä ihan paska ja sanoisinko vaarallinen nyt ajaa! Perä tulee jotenkin myöhässä ja hakee nyt kokoajan johkin suuntaan. Rattilla kun tekee korjaus liikkeen, niin perä tulee myöhässä ja taas korjaus liike ja sama homma oikeaan ja vasenpaan ja tätä jatkuu koko matkan... äsken huomasin kun ajelin 170km ja oli kyllä kaukana nautinnosta.

                            Se, mikä tässä ihmetyttään, niin noilla alkutilan säädöillä auto oli jopa mukava ajaa, mutta nyt noilla nykyisillä säädöillä meni ihan perseelleen.

                            Suostuisiko suuntaaja korjaamaan noita arvoja samaan hintaan, kun kävisin uudelleen valittamassa tuota hirveää kyytiä ja että takaa pois tuota aurausta ainakin!?
                            Camberia ei takaa taida saada, kun tuohon -1,53 asteeseen.:think
                            Mehän ei nyt tiedetä rengaskokoa/merkkiä/mallia...mutta jos 17" tai yli kokoluokka, niin takaa on säädetty huonompaan suuntaan, eli lisätty negatiivista camberia?
                            Ei siis mikään ihme jos ajettavuus huononi, koska jos kokoluokka 18"-19", pitäisi olla -1.25-1.45-asreen tasossa?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by janke View Post
                              [ATTACH]113344[/ATTACH]

                              Kuva on huono, mutta koittakaa saada selvää.

                              Pitäisi Hemin vastata tähän! Auto on noilla säädöillä ihan paska ja sanoisinko vaarallinen nyt ajaa! Perä tulee jotenkin myöhässä ja hakee nyt kokoajan johkin suuntaan. Rattilla kun tekee korjaus liikkeen, niin perä tulee myöhässä ja taas korjaus liike ja sama homma oikeaan ja vasenpaan ja tätä jatkuu koko matkan... äsken huomasin kun ajelin 170km ja oli kyllä kaukana nautinnosta.

                              Se, mikä tässä ihmetyttään, niin noilla alkutilan säädöillä auto oli jopa mukava ajaa, mutta nyt noilla nykyisillä säädöillä meni ihan perseelleen.

                              Suostuisiko suuntaaja korjaamaan noita arvoja samaan hintaan, kun kävisin uudelleen valittamassa tuota hirveää kyytiä ja että takaa pois tuota aurausta ainakin!?
                              Camberia ei takaa taida saada, kun tuohon -1,53 asteeseen.:think
                              Mehän ei nyt tiedetä rengaskokoa/merkkiä/mallia...mutta jos 17" tai yli kokoluokka, niin takaa on säädetty huonompaan suuntaan, eli lisätty negatiivista camberia?
                              Ei siis mikään ihme jos ajettavuus huononi, koska jos kokoluokka 18"-19", pitäisi olla -1.25-1.45-asteen tasossa?
                              Nyt ollaan erityisen paljon pielessä siinäkin suhteessa, koska etupäässä poikkeuksellisen oikeat/hyvät camberarvot ja erotusta etu ja takapään välillä nyt lähes kaksi astetta, kun optimi olisi 1.00-1.15-astetta?
                              Eli nyt auto kulkee takapäästään 1/3 renkaan kapealla sisäreunalla ja etupäästään koko kulutuspinnalla(ei siis ihme että fiilis on etu ja takapään välillä "eriparia").
                              Eli taaskaam kerran säätäjällä ei ole ollut alkeellisintakaan käsitystä niistä oikeista ajettavista arvoista?
                              Last edited by Hemi; 02-08-2013, 21:33.

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Mehän ei nyt tiedetä rengaskokoa/merkkiä/mallia...mutta jos 17" tai yli kokoluokka, niin takaa on säädetty huonompaan suuntaan, eli lisätty negatiivista camberia?
                                Ei siis mikään ihme jos ajettavuus huononi, koska jos kokoluokka 18"-19", pitäisi olla -1.25-1.45-asteen tasossa?
                                Nyt ollaan erityisen paljon pielessä siinäkin suhteessa, koska etupäässä poikkeuksellisen oikeat/hyvät camberarvot ja erotusta etu ja takapään välillä nyt lähes kaksi astetta, kun optimi olisi 1.00-1.15-astetta?
                                Eli nyt auto kulkee takapäästään 1/3 renkaan kapealla sisäreunalla ja etupäästään koko kulutuspinnalla(ei siis ihme että fiilis on etu ja takapään välillä "eriparia").
                                Eli taaskaam kerran säätäjällä ei ole ollut alkeellisintakaan käsitystä niistä oikeista ajettavista arvoista?
                                Joo, eli renkaat edessä: Hankook ventus v12 evo. 235/40/18. Takana: Nankang ns-2. 235/40/18.

                                Tällä kertaa suuntaajia oli kaksin kappalein touhuamassa auton kimpussa, ja sanoin heille, että niin pystyyn takaa, kun saa! Mutta vanhempi ukkeli tavoitteli tuota -2,10´ arvoa taakse ja jotain mölisi renkaan kulumisesta ja bmw:stä.:think Minä toope kyllä tiesin, että aurauskin meni vituiksi ja noi camberit takaa, mutta en saanut heti sanotuksi ja tyydyin kohtaloon

                                Vaikuttaako takana puolikuolleet iskarit tuohon camberiin? Täytyy ilmeisesti ne bumerangitkin uusia.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎