E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miccou
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 488
    • Iisalmi

    Originally posted by Hemi View Post
    Kyllähän se on tosiaan niin, että aivan erityisesti tämä alustakulmien säätötyö on peruskuluttajalle Suomessa pelkkää suurta illuusiota.
    Nimittäin voi jopa sanoa että mikäli kuluttaja itse ei anna minkäänlaisia tavoitearvoja suuntaustyötä tekevälle henkilölle, säädetään kulmia ihan vain säätämisen ilosta ja joistain ihmeellisestä syystä nimenomaan vielä huonompaan suuntaan?
    Eli yleensä etu auraukset saadaan jollain lailla kuntoon peruskokoluokan renkaille, mutta kaikki muu jos ei ole ennestään pielessä, niin ne säädetään pieleen, kuten nyt taas kerran sinullakin.
    Kuluttaja kuitenkin kuvittelee että kaikki on kunnossa, koska auto on juuri käynyt oikein "säädettävänäkin", vaikka todellisuudessa lähtötilanne olisi ollut paljon parempi, niin renkaan kulumisen, ajo ja erityisesti äärikäytöksen osalta.
    Sinullahan varsinaista kulkukulmaa ei ole edes yritetty säätää, joten mikäli ratti oli ennen suuntausta vinossa, on se sitä taatusti myös suuntauksen jälkeen.
    Eli tässäkin kohtaa koko suuntaus olisi kannattanut jättää kokonaan tekemättä ja sijoittaa tuo 86€ vaikka hyvään Viskipulloon ja alustaltaan auto olisi ollut paremmassa iskussa kuin nyt.
    Tuo sinun hirvittävä takapään negatiivinen camber saa jo 17" kokoluokan renkaan kulkemaan käytännössä moottoripyörän renkaan kosketuspinnalla tiehen, jolloin auto on märissä olosuhteissa jopa hengenvaarallinen...vaikka nythän "kaikki pitäisi olla kunnossa" ja auto ajokäytökseltään sellainen kuin BMW:n insinööriarmeija on sen suunnitellut olevankin...vaan ei ole.
    Tehtaan antama maksimi negatiivinen camber on -2.10"-astetta ja 17" kokoluokan renkaalla se saisi olla jossakin -1.35"-1.45" välillä, mutta nyt siellä on reilusti yli KOLME ASTETTA???!
    Lisäksi etu ja takapään eroa tulee nyt kolmisen astetta, kun minimiero on aste ja optimi hieman päälle?
    Ajo/äärikäytös on nyt siis rajusti aliohjaava ja takapään pito märissä olosuhteissa ehkä alle puolet siitä mitä se olisi oikeilla 17" renkaan kulmilla...vaikka nythän kaiken pitäisi olla "kunnossa"..?
    Joo, hyviä pointteja kaikki ja todellakin ei kovin paljoa tämmöiselle tavan tallaajalla avaudu tuon raportin perusteella miten hyvin "suuntaus" on tehty. Se mikä tämän puljun kohdalla ihmetyttää on se, että moneen kertaan kysyin/sanoin, että säätäkää nyt se takapää myös kohdalleen ja vastauksena oli että "tottakai säädetään. Tässä firmassa on 4 E39:iä niin kyllä me tiedetään mitä tehdään". Perjantain kävin vielä paikanpäällä ihmettelemässä kun auto oli nosturilla ja kallistuksenvakaajan niveliä 2 asentajaa laittoi paikalleen. Kysyin vielä silloin että säädättekö sitten takapään kohdalleen kun olen kuullut huhua ettei moni paikka näin tee, niin asentaja oikein näytti että tuosta sitä pystytään säätämään. Liekkö sitten alkanut ko. auto vituttamaan niin että vetivät vaan sinnepäin, tiedä häntä

    Originally posted by janke View Post
    Meinasivatko, että kalistuksenvakaajat vaikuttavat camberiin. Toivotaan, että saat alustan kuntoon, ettei tarvi niitä renkaita taas alkaa hankkimaan.
    Jos nyt oikein ymmärsin niin olivat yrittäneet avata tuota kallistuksenvakaajan niveltä induktiolämmittimen kera ja se pallonivel oli sitten pullahtanut kupista ulos. Tämä siis ilmeisesti tuossa varsinaisen ensimmäisen yrityksen säädön kohdalla.

    Kirjoitampa nyt ihan miten tuo homma meni:

    Vein auton viikko sitten maanantai aamuna ko. paikkaan nelipyöräsuuntaukseen. Sovin työn vastaanottajan kanssa, että jos jossain on väljää/kaipaa korjausta niin soittavat. No, menin sitten kolmen jälkeen autoa hakemaan kun ei soittoa ollut tullut ja luulin, että homma ok. No tiskillä sitten selvisi että heidän oli pitänyt minulle soitella, koska aksiaalinivelissä on niin paljon väljää, että suuntausta ei pystytä tekemään. Sovittiin sitten että nivelet vaihdetaan perjantaina ja samalla vaihdetaan vasemmalle puolelle narinahela + sen pultti (olin itse vaihtanut jo kertaalleen narinahelat, mutta ilmeisesti tuo vasemmanpuoleinen oli ottanut itseensä ja pultin kierteet meni hieman viduiksi), koska vasemmalta kuului helvetinmoinen narina.

    Noo, vein taas auton perjantai aamuna huoltoon ja sovin että tulen kolmen jälkeen hakemaan. Soittivat sitten puoli kolmelta että suuntaus ei ehkä onnistukkaan, koska oli tuo takakallistuksenvakaajan nivel hajonnut. Ehkä ehtivät neljäksi tai puoli viideksi tehdä kaiken, mutta odottelivat tällä hetkellä noita niveliä.

    Menin sitten neljän aikoihin paikanpäälle ja auto oli nosturilla takarenkaat irti, alla kaksi asentajaa oli asentamassa kallistuksenvakaajan niveliä paikalleen. Työnjohtaja siinä yritti sitten kysellä asentajilta, että kuka voisi jäädä tekemään säätämisen, mutta kaikilla oli kiire kotia (ymmärtäähän sen kun mittarissa +23 astetta ja aurinko paistaa). Sovittiin sitten että jätetään auto halliin ja haen sen maanantaina kunhan saavat säädettyä. Maanantaina sitten neljän jälkeen kävin auton hakemassa pois ja varsinaista säätäjää en päässyt puhuttelemaan.

    Että tämmöstä täälläpäin...
    Last edited by miccou; 21-05-2013, 12:46.
    VW Passat 1.8t -04


    X1 20Da X-Drive -13
    E39 530Da Touring -01
    E39 525iA Touring -01
    E46 325iA Sedan -01
    E46 320D Touring -00
    Audi A3 1.9TDI -01
    VW Multivan 2.5 TDI -05

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Siis miksi ihmeessä ne on jotain kallistuksenvakaajaa alkanu rassaamaan pyöränkulmien säädössä???
      Sillä kun ei ole mitään vaikutusta pyöränkulmiin, vaikka sulla ois vakaajan tangot pois kokonaan, tottakai kulmat pystytään säätämään vaikka vakaajat ois mitenpäin vaan.
      (eri asia sitte joku sierra, mutta nyt ei puhuta niistä)

      Haisee ihan kunnolla tää homma nyt.
      Last edited by Bmw Dreamer; 21-05-2013, 21:18.
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Siis miksi ihmeessä ne on jotain kallistuksenvakaajaa alkanu rassaamaan pyöränkulmien säädössä???
        Sillä kun ei ole mitään vaikutusta pyöränkulmiin, vaikka sulla ois vakaajan tangot pois kokonaan, tottakai kulmat pystytään säätämään vaikka vakaajat ois mitenpäin vaan.
        (eri asia sitte joku sierra, mutta nyt ei puhuta niistä)

        Haisee ihan kunnolla tää homma nyt.
        Tätä kovin ihmettelen itsekkin?
        Eli tässä on nyt vain ilmeisesti ihan puhtaasti kusetettu ja kyykytetty asiasta tietämätöntä asiakasta 10-0.
        Ne kulmathan ei muutu miksikään pelkässä kallistuksenvakaaja/koiranluurempassa ja tämän on kyllä asentajien tienneet?
        Eli miksi sitten jokin kallistuksenvakaajaremontti on yhdistetty kulmien säätön? Yhtä hyvin tuulilasin vaihdon jälkee pitäisi kulmat säädättää?

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Originally posted by Hemi View Post
          Tätä kovin ihmettelen itsekkin?
          Eli tässä on nyt vain ilmeisesti ihan puhtaasti kusetettu ja kyykytetty asiasta tietämätöntä asiakasta 10-0.
          Ne kulmathan ei muutu miksikään pelkässä kallistuksenvakaaja/koiranluurempassa ja tämän on kyllä asentajien tienneet?
          Eli miksi sitten jokin kallistuksenvakaajaremontti on yhdistetty kulmien säätön? Yhtä hyvin tuulilasin vaihdon jälkee pitäisi kulmat säädättää?
          Nii i...

          Ymmärtäähän sen, jos niitten on ollut tarkoitus vaihtaa ne samalla, jokseenkin niin ymmärsin tekstistä, mutta ei se silti estä kulmien säätöä...

          Heh, tuossa nähdään kyllä taas yksi hyvä syy, miksi haluisin tehdä autolle ihan kaikki ite, ei oo vaan esim 4-pyöräsuuntaus välineitä. Mut kaikki osienvaihdot jne pyritää tekee ite, ainakin tulee niin hyvää kuin vaan pystyy järjen rajoissa tekee, eikä tarvi maksaa ylimääräistä älyttömästä huuhaasta. Paskamaista kertakaikkiaan.
          Last edited by Bmw Dreamer; 21-05-2013, 23:15.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10946
            • Joensuu

            Originally posted by Hemi View Post
            Tätä kovin ihmettelen itsekkin?
            Eli tässä on nyt vain ilmeisesti ihan puhtaasti kusetettu ja kyykytetty asiasta tietämätöntä asiakasta 10-0.
            Ne kulmathan ei muutu miksikään pelkässä kallistuksenvakaaja/koiranluurempassa ja tämän on kyllä asentajien tienneet?
            Eli miksi sitten jokin kallistuksenvakaajaremontti on yhdistetty kulmien säätön? Yhtä hyvin tuulilasin vaihdon jälkee pitäisi kulmat säädättää?
            Eiköhän tässä ole ajateltu kerätä helpot rahat taskuun.. Liike on huomannut, että asiakas suostuu lisäkorjauksiin niin keksitään vaan lisää mitä voisi korjata. Tunteja kertyy ja osissa on hyvät katteet niin mikäs siinä on korjaillessa..
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • miccou
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2005
              • 488
              • Iisalmi

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Siis miksi ihmeessä ne on jotain kallistuksenvakaajaa alkanu rassaamaan pyöränkulmien säädössä???
              Sillä kun ei ole mitään vaikutusta pyöränkulmiin, vaikka sulla ois vakaajan tangot pois kokonaan, tottakai kulmat pystytään säätämään vaikka vakaajat ois mitenpäin vaan.
              (eri asia sitte joku sierra, mutta nyt ei puhuta niistä)

              Haisee ihan kunnolla tää homma nyt.
              Originally posted by Hemi View Post
              Tätä kovin ihmettelen itsekkin?
              Eli tässä on nyt vain ilmeisesti ihan puhtaasti kusetettu ja kyykytetty asiasta tietämätöntä asiakasta 10-0.
              Ne kulmathan ei muutu miksikään pelkässä kallistuksenvakaaja/koiranluurempassa ja tämän on kyllä asentajien tienneet?
              Eli miksi sitten jokin kallistuksenvakaajaremontti on yhdistetty kulmien säätön? Yhtä hyvin tuulilasin vaihdon jälkee pitäisi kulmat säädättää?

              Dodiin, suuntaus suoritettu ja ainakin kun itse seisoo vieressä niin näyttäisi onnistuvan:



              Tuosta kallistuksenvakaajan nivelistä sen verran, että tarvitseeko niitä aukoa kun vaihtaa tuon narinahelan? Voihan tuossa olla väärinkäsityksen paikkakin (siis siitä, että menikö se nivel rikki säädön vai narinahelan vaihdon yhteydessä), koska vasemmalle puolelle vaihdettiin narinahela niin olisko se kuitenkin sen yhteydessä sitten käytetty auki tuo kallistuksenvakaajan nivel...

              Sen parempaa selitystä en kuitenkaan saanut miksi takapäätä ei oltu säädetty heti ensimmäisellä kerralla. Kun menin paikanpäälle niin ensin tiskillä väitettiin ettei sitä takapyörän sivukallistumaan pysty säätämään. Tarpeeksi kun siinä sitten jankkasin niin tältä asentajalta sitten saatiin vahvistus, että kyllä sitä pystyy säätämään.

              Mutta lopullinen selitys säätämättä jättämiselle oli kirjaimellisesti "mitenkähän se nyt on oikein jäänyt säätämättä....". Oli kyllä niin tiukassa nuo takapään säädön mutterit ettei niitä ainakaan ole käytetty auki.

              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Nii i...

              Ymmärtäähän sen, jos niitten on ollut tarkoitus vaihtaa ne samalla, jokseenkin niin ymmärsin tekstistä, mutta ei se silti estä kulmien säätöä...

              Heh, tuossa nähdään kyllä taas yksi hyvä syy, miksi haluisin tehdä autolle ihan kaikki ite, ei oo vaan esim 4-pyöräsuuntaus välineitä. Mut kaikki osienvaihdot jne pyritää tekee ite, ainakin tulee niin hyvää kuin vaan pystyy järjen rajoissa tekee, eikä tarvi maksaa ylimääräistä älyttömästä huuhaasta. Paskamaista kertakaikkiaan.
              Joo, kyllähän tässä itselle vahvistui taas, että kannattaa tehdä itse. Tässä tapauksessa kuitenkin ajattelin päästä itse helpommalla, koska ensi viikolla pitää lähteä ajamaan lenkki pohjoiseen jossa tulee pari tuhatta kilometriä mittariin. Ei olisi ollut oikein aikaa laittaa paikkoja itse kuntoon ennen tuota reissua.

              Itsehän olin vaihtanut nuo narinahelat molemmille puolille, mutta ilmeisesti tuo vasemman puolen hela meni jotenkin rikki, koska piti ihan järjetöntä narinaa. Siksi pyysin tuossa samalla vaihtaa se narinahela kun vaihtoivat niitä aksiaaliniveliä....
              Last edited by miccou; 22-05-2013, 06:29.
              VW Passat 1.8t -04


              X1 20Da X-Drive -13
              E39 530Da Touring -01
              E39 525iA Touring -01
              E46 325iA Sedan -01
              E46 320D Touring -00
              Audi A3 1.9TDI -01
              VW Multivan 2.5 TDI -05

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by miccou View Post
                Dodiin, suuntaus suoritettu ja ainakin kun itse seisoo vieressä niin näyttäisi onnistuvan:



                Tuosta kallistuksenvakaajan nivelistä sen verran, että tarvitseeko niitä aukoa kun vaihtaa tuon narinahelan? Voihan tuossa olla väärinkäsityksen paikkakin (siis siitä, että menikö se nivel rikki säädön vai narinahelan vaihdon yhteydessä), koska vasemmalle puolelle vaihdettiin narinahela niin olisko se kuitenkin sen yhteydessä sitten käytetty auki tuo kallistuksenvakaajan nivel...

                Sen parempaa selitystä en kuitenkaan saanut miksi takapäätä ei oltu säädetty heti ensimmäisellä kerralla. Kun menin paikanpäälle niin ensin tiskillä väitettiin ettei sitä takapyörän sivukallistumaan pysty säätämään. Tarpeeksi kun siinä sitten jankkasin niin tältä asentajalta sitten saatiin vahvistus, että kyllä sitä pystyy säätämään.

                Mutta lopullinen selitys säätämättä jättämiselle oli kirjaimellisesti "mitenkähän se nyt on oikein jäänyt säätämättä....". Oli kyllä niin tiukassa nuo takapään säädön mutterit ettei niitä ainakaan ole käytetty auki.



                Joo, kyllähän tässä itselle vahvistui taas, että kannattaa tehdä itse. Tässä tapauksessa kuitenkin ajattelin päästä itse helpommalla, koska ensi viikolla pitää lähteä ajamaan lenkki pohjoiseen jossa tulee pari tuhatta kilometriä mittariin. Ei olisi ollut oikein aikaa laittaa paikkoja itse kuntoon ennen tuota reissua.

                Itsehän olin vaihtanut nuo narinahelat molemmille puolille, mutta ilmeisesti tuo vasemman puolen hela meni jotenkin rikki, koska piti ihan järjetöntä narinaa. Siksi pyysin tuossa samalla vaihtaa se narinahela kun vaihtoivat niitä aksiaaliniveliä....
                No nythän näyttää harvinaisen hyvältä. Aurausta edessä minusta olisi saanut olla vähempikin:think

                Miltäs auto tuntuu nyt ajella? Onko parempi, kun ennen suuntausta?
                Kyllähän ne on joutunut koiranluun irroittamaan, kun ovat narinan vaihtanut.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  Itellä oli koko peräpää ylhäällä Narinaa vaihtaessa, toiselta puolelta ku vaihdoin, en ottanu mitää ylimääräistä irti, toiselta puolelta otin vain vakaajan runkokumista irti, koska lähtee siitä helpommin, muttei auttanu mitään, alatukivarrenpuslat pani enemmän hanttiin kuin se vakaaja.
                  Eli periaatteessa, ei edes silloin tarvi niitä irrotella..

                  Mut kulmathan näyttää oikein hyviltä nyt!
                  Mulla on vähä jokseenkin "laiska" menemään suoraan, mulla on kyllä vähemmän auraustakin edessä, että jos se vaikuttaa siihen kuinka hanakasti auto haluaa mennä suoraan, niin tuossa on varmasti hyvät kulmat.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    Kuka osaa laskea 88.8 astetta minuuteiksi???:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Originally posted by janke View Post
                      Kuka osaa laskea 88.8 astetta minuuteiksi???:think
                      5328...?
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        5328...?
                        Aika hyvä,mutta tuskin ihan noin. Eli, yksi astehan on 60min ja jos pyörän pysty kallistuma on minulla takana 88,8 astetta ja 90,0 astettahan on ihan pystyssä, niin miten toi 88,8 tulkitaan minutteina? En ymmärrä.

                        Tuolla vähän selitystä, mutta ei mene mun kaaliin!
                        Last edited by janke; 22-05-2013, 16:55.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10111
                          • KVLA

                          Originally posted by janke View Post
                          Aika hyvä,mutta tuskin ihan noin. Eli, yksi astehan on 60min ja jos pyörän pysty kallistuma on minulla takana 88,8 astetta ja 90,0 astettahan on ihan pystyssä, niin miten toi 88,8 tulkitaan minutteina? En ymmärrä.

                          Tuolla vähän selitystä, mutta ei mene mun kaaliin!
                          http://fi.wikipedia.org/wiki/Aste
                          Arvaus: 90-88,8=1,2.Tämän muutat asteiksi ja minuuteiksi tai minuuteiksi,niin voisi olla aika lähellä.

                          Comment

                          • tecro
                            BTCF Member
                            • Dec 2009
                            • 185
                            • Suomi

                            1 min 28 s 8 sadasosaa

                            1.468 min
                            Last edited by tecro; 22-05-2013, 22:14.
                            Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by tecro View Post
                              1 min 28 s 48 sadasosaa

                              1.48 min
                              Laittaisitko kaavan miten laskit?

                              Kiitoksia. Jos näin on, niin minulla taka-camberit saa tuohon uusien epäkesko pulttien ansiosta -1.48´ :think Vaikka tuohon passi-mittaukseen ei oikein voi luottaa, kun lattia ei ollut varmaan täysin vaaterissa.
                              Last edited by janke; 22-05-2013, 21:16.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                Pitkä ketju, helmpompi kysyä.

                                e39 menossa kulmien suuntaukseen lähiaikoina. Miten evästän suuntaajaa että tulisi optimi kun pyöräkoko on vakio 18" 235 ja 265 renkailla? Alustaa madallettu hieman, keskiöstä kaareen n. 330mm edessä ja takana.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X