E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 128
    • Tampere

    #301
    Osuuko ropelli johonkin, pyöritä käsin.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3124
      • Välisuomi

      #302
      Sattuisiko joku ollut tutkinut koskaan facelift E39 monitoimiratin ja moottorinohjaimen välistä kommunikaatiota? Yksi karva siellä menee ja tahtoisin tietää olisiko siitä millään konstein "dekoodattavissa" vakionopeudensäätimen nappien signaalit erilleen? Erimerkkinen moottori toimii autossa muuten mallikkaasti mutta tällainen monitoimiratista toimiva vakionopeudensäädin on vielä haaveena.
      ---

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4440
        • Finnland

        #303
        Originally posted by -Tapi View Post
        Sattuisiko joku ollut tutkinut koskaan facelift E39 monitoimiratin ja moottorinohjaimen välistä kommunikaatiota? Yksi karva siellä menee ja tahtoisin tietää olisiko siitä millään konstein "dekoodattavissa" vakionopeudensäätimen nappien signaalit erilleen? Erimerkkinen moottori toimii autossa muuten mallikkaasti mutta tällainen monitoimiratista toimiva vakionopeudensäädin on vielä haaveena.
        Alkupään rateissa nuo ainakin menee erillisen ratin boksin kautta, noin periaatteessa varmaan simppelimmin (mitenkään asiaan syvemmin perehtymättä)
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3124
          • Välisuomi

          #304
          Originally posted by Jarger View Post

          Alkupään rateissa nuo ainakin menee erillisen ratin boksin kautta, noin periaatteessa varmaan simppelimmin (mitenkään asiaan syvemmin perehtymättä)
          Ilmeisesti niissä on U6052B-piiri joka multipleksaa signaalin kaikki eri "kanavat" yhteen lankaan. Onkohan uudemmissakin sama homma?
          Ja jos uudemmissa on erilainen systeemi niin silloin MFL boksi ei toimisi uudemman ratin kanssa. Harmi kun näiden kanssa ei ole valmistajalta oikein syvällistä dokumentaatiota.
          ---

          Comment

          • Enoo
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 43
            • Joensuu

            #305
            Olisiko kellään mittoja narinahelan vaihto työkaluun niin sattuisi oikeat tarvikkeet kun kauppaan menee?

            Comment

            • Alfistipohjoosesta
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 259
              • Loimaa

              #306
              Talvi lähestyy, enkä löytänyt varmuutta (jos nyt sittenkään olisin ostanut) 525i automaatti Touring lukkoperän sisuksiin. Ongelma on tuon aivan järjettömän huono liikkeelle lähtö kyky jos DSC päällä. Tuo järjestelmä ei taida jarruttaa sutivaa pyörää? Jos jarruttaa niin on jo epäillys että jarruttaa väärää pyörää. Huomaa myös että jos rattia on yhtään kääntänyt ennen ku auto liikkuu niin jää sutimaan vielä herkemmin. Sen saa ihan tasaiselle kiinni (tahallaan) jos laittaa ratin tappiin ja kaasun pohjaan. Tuossakin tilanteessa kun painaa DSC pois niin auto lähtee liikkeelle.
              Voiko DSC ohjelmoida niin että alkaa puuttumaan peliin vaikka yli 15km/h nopeudessa. Tai tuohon on vaihdettu abs yksikkö. Ei ole koodeja yms ja muuten tuntuu toimivan oikein mutta onko koodauksessa tullut joku hämminki. Lisäksi yksi jos jarruputket olisi takana väärin päin. Ne on uusittu penkkien alta taaksepäin. Nuo kaksi nyt vaatisi sen että järjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7490
                • Oulu

                #307
                Sitä en tiedä onko E39:n DSC luistoneston osalta yhtään sen kummempi kuin pelkkä ASC+T, mikä omasta löytyy, mutta kyllähän jälkimmäisenkin pitäis sutivaa pyörää jarruttaa. Käytännössä kuitenkin homma ei kovin tehokkaalta tunnu ja itse olen ainakin ajanut kaikki 19 talvea E39:llä luistonesto yleensä aina pois päältä taajamanopeuksissa.

                E92 hankinnan jälkeen huomas että se lähtee ihan eri tavalla liikkeelle liukkaalla.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1817
                  • Pk-seutu

                  #308
                  Omassani on myös tuo alkupään asc+t-systeemi ja sitä joskus peilijäällä testasinkin kun oli vielä vakio tasauspyörästö perässä niin kyllä se omasta mielestä lähti paremmin liikkeelle kun luistonesto oli päällä ja todellakin jarruttaa sutivaa pyörää mutta kyllä e39 liukkaalla surkeasti lähtee paikaltaan lukkoperälläkin kun on niin paljon kevyempi perä verrattuna keulaan eli toisinsanoen pitää tankkia täytenä ja tuoreet nastarenkaat niin kyllä tämmöinen on mainio talviauto.

                  tuoreempi e92-koppasen dtc-ajonvakautus on sit jo paljon kehittyneempi järjestelmä
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • azlakki
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2015
                    • 128
                    • Tampere

                    #309
                    Originally posted by Enoo View Post
                    Olisiko kellään mittoja narinahelan vaihto työkaluun niin sattuisi oikeat tarvikkeet kun kauppaan menee?
                    Tällä lähtee, uusi samalla integral linkit että pultit.
                    https://aeromotors.fi/tuote/9214821/war87-mark-moto

                    Comment

                    • lapmiro
                      Newbiemmer
                      • Oct 2024
                      • 5
                      • Iisalmi

                      #310
                      Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
                      Talvi lähestyy, enkä löytänyt varmuutta (jos nyt sittenkään olisin ostanut) 525i automaatti Touring lukkoperän sisuksiin. Ongelma on tuon aivan järjettömän huono liikkeelle lähtö kyky jos DSC päällä. Tuo järjestelmä ei taida jarruttaa sutivaa pyörää? Jos jarruttaa niin on jo epäillys että jarruttaa väärää pyörää. Huomaa myös että jos rattia on yhtään kääntänyt ennen ku auto liikkuu niin jää sutimaan vielä herkemmin. Sen saa ihan tasaiselle kiinni (tahallaan) jos laittaa ratin tappiin ja kaasun pohjaan. Tuossakin tilanteessa kun painaa DSC pois niin auto lähtee liikkeelle.
                      Voiko DSC ohjelmoida niin että alkaa puuttumaan peliin vaikka yli 15km/h nopeudessa. Tai tuohon on vaihdettu abs yksikkö. Ei ole koodeja yms ja muuten tuntuu toimivan oikein mutta onko koodauksessa tullut joku hämminki. Lisäksi yksi jos jarruputket olisi takana väärin päin. Ne on uusittu penkkien alta taaksepäin. Nuo kaksi nyt vaatisi sen että järjestelmä jarruttaa sutivaa pyörää.
                      Minulla on vm 2002 E39 DSC:llä ja minun mielestäni oikein loistava järjestelmä. Ainakaan minulla ei auto halvaannu lainkaan kun järjestelmä on käytössä, mutta jos sen napista sammuttaa niin sillon on kulku onnetonta kun yhtä rengasta sudittaa. Veikkaisin että autossasi on jokin häikkä järjestelmässä. Ainakin omastani sain Inpalla aika hyvin luettua koodeja ja tutkittua ohjauksen arvon muutoksia.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3124
                        • Välisuomi

                        #311
                        Servotronic hälyttää oikosulkua. Piuhat mittasin, ei ole oikosessa ja raidetangonkin vaihdoin jolloin vaihtui samalla paineenohjausventtiilikin sen kyljessä. Eli vika on GM3 modulissa sisällä.
                        Tilasin jo piirilevylle sen satiaisen joka ohjauksen venttiiliä ohjaa (BTS412B2) mutta sitä odotellessa googlailin ongelmaa ja saattaa olla että ongelma ei ratkea vaihtamalla tuo lutikka vaan vika on jossain syvemmällä korimodulissa.

                        Ebay on pullollaan E39 GM3 high -merkinnällä olevia korimoduleita. Minun modulissani lukee osanumerona 61356922151. Pitääkö ostaa nimenomaan samalla numerolla oleva vai käykö tähän mikä vaan "E39 GM3 high" moduli?
                        ---

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 4440
                          • Finnland

                          #312
                          En minäkään saa omaa E39 kiinni talvella muistaakseni suoralla sentään, vaikka on ASC+T eli alkupään järjestelmä. Hyvä sekin on talvella, auttaa tosi paljon.
                          Mutta oma biili tosiaan ei ole ollut ainakaan 5 vuoteen edes talvella ulkoilutuksessa, niin mielikuvista on hetken aikaa
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1904
                            • Karjaa

                            #313
                            Hyvin omakin E39 liikkuu talvella kitkoilla, ASC+T mulla myös. Ei nyt ihan E46:sen veroinen liikkeellelähdöissä, mutta ei ollenkaan huono.
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3844
                              • Raisio

                              #314
                              Olis kiva tietää millaiset renkaat Alfistilla, ettei vaan pohjasyy löydy niistä

                              Comment

                              • Alfistipohjoosesta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2018
                                • 259
                                • Loimaa

                                #315
                                Bridgestone Blizzak pintaa hyvin ja nastat "kaikki" jäljellä. Toki eihän nuo testivoittajat ole.
                                Dtc kyllä muuten toimii loistavasti. Ja vakauttaa auton mutta liikkeelle lähtö on huomattavan vaikeaa. Toki onhan nuo risteykset pahimmillaan tosi liukkaita.
                                Last edited by Alfistipohjoosesta; Yesterday, 21:29.

                                Comment

                                Working...
                                X