E39 Kysymyksiä ja vastauksia XVII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9194
    • Oulu

    #361
    Originally posted by hyde92 View Post

    Clavurion Ostin Torista sellaisen k+dcan kaapelin missä ei ole tuota kytkintä. Johtuuko ongelma siitä? Ja mikäli näin, niin ajaako esim. Aliexpressin perus kytkimen omaavat k+dcan kaapelit asian, vai tarviiko olla joku tietty?
    Ilman erottavaa/yhdistävää kytkintä pin 7+8 välissä se ei voi mitenkään täydessä repertuaarissa toimia oikein. Ilman kytkintä pitää katsoa, onko ne pinnit pysyvästi yhdessä vai erillään. K-bus käytössä pitää olla yhdessä. Välivaiheen D-CAN käytössä ihan sama ja sitten myöhemmässä D-CAN käytössä pitää olla erillään, jos on jo datalinkki (esim. CIC).
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • hyde92
      Newbiemmer
      • Dec 2025
      • 12
      • FINLAND

      #362
      Originally posted by Clavurion View Post

      Ilman erottavaa/yhdistävää kytkintä pin 7+8 välissä se ei voi mitenkään täydessä repertuaarissa toimia oikein. Ilman kytkintä pitää katsoa, onko ne pinnit pysyvästi yhdessä vai erillään. K-bus käytössä pitää olla yhdessä. Välivaiheen D-CAN käytössä ihan sama ja sitten myöhemmässä D-CAN käytössä pitää olla erillään, jos on jo datalinkki (esim. CIC).

      aivan, kiitos neuvoista

      Comment

      • HC-Tuning
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 275
        • Itärajalla

        #363
        2003 Vuotinen E39 ja luistoneston valo (DSC)napottaa taulussa kokoajan ja luistonesto on pois pelistä. Absien valo ei pala ja vakkari toimii, niin oliskohan vinkkejä mitä lähteä ensimmäisenä kokeilemaan? Carlylla ei mitään tuohon viittaavia vikakoodeja löytynyt..

        Comment

        • Haju69
          Administrator
          • Nov 2005
          • 16485
          • Leppävirta

          #364
          Originally posted by HC-Tuning View Post
          2003 Vuotinen E39 ja luistoneston valo (DSC)napottaa taulussa kokoajan ja luistonesto on pois pelistä. Absien valo ei pala ja vakkari toimii, niin oliskohan vinkkejä mitä lähteä ensimmäisenä kokeilemaan? Carlylla ei mitään tuohon viittaavia vikakoodeja löytynyt..
          Epäilisin että DSC yksikkö.
          LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
          E32 Diamantscwharz 750iL '94

          E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
          B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

          Vikakoodin luvut/nollaukset BMW + koodausta savon maalla.
          Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
          Ja monimerkkitesteri löytyy myös.
          Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9194
            • Oulu

            #365
            Originally posted by HC-Tuning View Post
            2003 Vuotinen E39 ja luistoneston valo (DSC)napottaa taulussa kokoajan ja luistonesto on pois pelistä. Absien valo ei pala ja vakkari toimii, niin oliskohan vinkkejä mitä lähteä ensimmäisenä kokeilemaan? Carlylla ei mitään tuohon viittaavia vikakoodeja löytynyt..
            Todennäköisimmin ohjauskulma-anturi. Voi olla hukannut vain nollakohtansa. Joka tapauksessa parempaa diagnostiikkaa kehiin.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1751
              • Vähäkyrö

              #366
              Komppaan clavurionia. Ohjauspylvään vaihdon jälkeen samat oireet itellä. Hetken ajon jälkeen tuli luistoneston valo tauluun. Tool32:lla nollaus ja valo katos.

              Comment

              • hyde92
                Newbiemmer
                • Dec 2025
                • 12
                • FINLAND

                #367
                E39 2003 sähköisesti kääntyvät peilit. Ominaisuudesta tietämätön kaveri käänsi peilin aluksi sisään ja sen jälkeen takaisin, jonka jälkeen sähköisesti kääntyessään peili ei käänny sulavasti vaan sillain vähän takkuamalla ja ihan siinä lopussa kääntyessään koria vasten saattaa kuulua pientä ääntäkin. Onko tuo mekanismi mennyt jotenkin rikki vai mistä on kyse? Apparin peili kääntyy täysin sulavasti.

                kiitos avuista eukäteen!

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1751
                  • Vähäkyrö

                  #368
                  Originally posted by hyde92 View Post
                  E39 2003 sähköisesti kääntyvät peilit. Ominaisuudesta tietämätön kaveri käänsi käsipelillä peilin aluksi sisään ja sen jälkeen takaisin, jonka jälkeen sähköisesti kääntyessään peili ei käänny sulavasti vaan sillain vähän takkuamalla ja ihan siinä lopussa kääntyessään koria vasten saattaa kuulua pientä ääntäkin. Onko tuo mekanismi mennyt jotenkin rikki vai mistä on kyse? Apparin peili kääntyy täysin sulavasti.

                  kiitos avuista eukäteen!
                  Peilin jalan alta kurkistusluukku auki. Siellä näkyy sellanen alumiininen kiekko. Koita onko se hahlossaan, eli pyöritä sitä hiukan, että loksahtaa kohdalleen. Siellä on sellaset kynnet, jotka pitäs olla rungon kuopissa. Jos ne on pois paikaltaan, nii saattaa toimia oudosti. Jos ei auta, niin purku auki ja putsia ja uutta rasvaa. Tuosta saa vinkkiä: https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...75#post5536275

                  Comment

                  • hyde92
                    Newbiemmer
                    • Dec 2025
                    • 12
                    • FINLAND

                    #369
                    Originally posted by Samppae39 View Post

                    Peilin jalan alta kurkistusluukku auki. Siellä näkyy sellanen alumiininen kiekko. Koita onko se hahlossaan, eli pyöritä sitä hiukan, että loksahtaa kohdalleen. Siellä on sellaset kynnet, jotka pitäs olla rungon kuopissa. Jos ne on pois paikaltaan, nii saattaa toimia oudosti. Jos ei auta, niin purku auki ja putsia ja uutta rasvaa. Tuosta saa vinkkiä: https://forum.btcf.fi/forum/yleinen-...75#post5536275

                    yritin sitä kiekkoa liikuttaa, mutta se ei kyllä liiku mihinkään vaikka kuinka yritti. Purin tuon peilin siihen pisteeseen, että pääsin kurkistamaan sinne moottorin sisään kannen alta. Annoin hetken muhia wd40 siellä ja sitten paineilmaa ja uutta vaseliinia tilalle. Eipä se sen paremmin toimi. Rattaat näyttivät olevan ehjät sen verran mitä siitä raosta näin. Ilmeisesti tuo pitää purkaa ?

                    Comment

                    • hyde92
                      Newbiemmer
                      • Dec 2025
                      • 12
                      • FINLAND

                      #370
                      Ja sen verran voisitko vielä selventää, että olisiko tuo peilin käsin runkkaus edes takaisin voinut nyt rikkoa tuon peilin? Jos tuo kiekko-osa on jotenkin mennyt paikaltaan, niin en ainakaan saa sitä liikkumaan mihinkään suuntaan. Voisiko se olla jotenkin jumissa? Lähinnä siis, kun tuo peili toimi vielä aikaisemmin normaalisti

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1751
                        • Vähäkyrö

                        #371
                        Tuo kiekko on se, joka mahdollistaa tuon käsin taittamisen. Jousi sitä vetää runkoa kohen ja ne nystyrät pysyy kolossaan ja sähkötaitto toimii. Ku käsin kääntää, nii ne nystyrät nousee kolostaan. Hammasrattaat ei liity käsin taittoon, ne liinkuu vaan sähkömoottorilla. Kiekon kynnet sisäreiässä taas kiinnittää sähkötaiton ison hammasrattaan joka tekee sen sähkötaiton. Jos ne kynnet on poikki, nii sähkötaitto ei toimi. Myöski kiekossa on mekaaninen stoppari, ettei peili taitu yli. Sitte on myös mikrokytkin, joka estää ettei sähkötaitto toimi, jos se kiekko ei oo paikallaan.

                        Ja kyllä. Muutaman peilin purkaneena just tuo kiekko, käännön painelaakeri ja kiekon läpi menevä putki voi olla aika lohduttoman näköset. Jossain on se iso hammasrataskin ollu hapettunu/ruostunu kiinni peilin runkoin. Eli taitaa ainoa keino olla purkaminen. Siinä matoruuvissa moottorin kopan alla on muoviset hampaat. Neki on voinu mennä sileeks, jos käsinrunttauksen jälkeen peili on jumittanu.

                        Ota auki ja jos joku osa on rikki, nii multa varmaan löytyy varaosia.

                        Comment

                        • HC-Tuning
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 275
                          • Itärajalla

                          #372
                          Originally posted by HC-Tuning View Post
                          2003 Vuotinen E39 ja luistoneston valo (DSC)napottaa taulussa kokoajan ja luistonesto on pois pelistä. Absien valo ei pala ja vakkari toimii, niin oliskohan vinkkejä mitä lähteä ensimmäisenä kokeilemaan? Carlylla ei mitään tuohon viittaavia vikakoodeja löytynyt..
                          Noniin. Tein ohjauskulma-anturille rattia kääntelemällä nollauksen ja valothan katosikin ja luistonesto toimi hetken aikaa kunnes taas valo napsahti tauluun vauhdin hieman noustessa.

                          Hommasin inpan ja ainaki sieltä näytti ohjauksen olevan keskellä eli ei olisi tuo ohjauskulma hukassa.

                          Antaa koodit 88 vorlade pumpe ja 92 druck sensor

                          Mitähän sitä sitten kokeilis? Abs yksikkö vaihtoon?

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9194
                            • Oulu

                            #373
                            Originally posted by HC-Tuning View Post

                            Noniin. Tein ohjauskulma-anturille rattia kääntelemällä nollauksen ja valothan katosikin ja luistonesto toimi hetken aikaa kunnes taas valo napsahti tauluun vauhdin hieman noustessa.

                            Hommasin inpan ja ainaki sieltä näytti ohjauksen olevan keskellä eli ei olisi tuo ohjauskulma hukassa.

                            Antaa koodit 88 vorlade pumpe ja 92 druck sensor

                            Mitähän sitä sitten kokeilis? Abs yksikkö vaihtoon?
                            Kurkkaa diagnostiikalla jarrupaine lepotilassa (0) ja reilusti jarrupoljinta painaen (pitää nousta yli 80 bar). Jos nämä on OK, aktivoi esipainepumppu (pre-charge pump) ja kuulostele, käynnistyykö se ja nouseeko jarrupaine. Mikäli ei, testaa esipainepumppu suoralla jännitteellä. Mikäli pumppu toimii suoralla jännitteellä, vika on DSC-modulissa, jolta syöttö pumpulle pitäisi tulla. Varsin yleinen ongelma näissä surullisen kuuluisissa ABS-purkeissa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • hyde92
                              Newbiemmer
                              • Dec 2025
                              • 12
                              • FINLAND

                              #374
                              Asiat edistyy. Sain istan toimimaan. Oli kaapelivika. Peiliä sain rasvailtua ja puhdistettua ja nyt toimii hiuka paremmin, saanee kelvata toistaiseksi. Sitten toiseen ongelmaan:

                              Huollatin webaston piirikortin ja ajoin webaston testin istan kautta. Testi heittää metering pump vikakoodin. Mutta jos ajan saman testin auton ollessa käynnissä webasto lähti rokkaamaan ja ei tullut vikakoodia. Oli muuten melkonen määrä savua, kun ei oo hetkeen ollut toiminnassa Erillinen polttoainepumpun testi OK. Missäköhän vika mahtaa olla?

                              Ja toinen ongelma: auc anturi antaa vikakoodia, ei lähde nollaamalla. Mittasin johdolle tulevan jännitteen, joka on 5V. Sulakkeet ja kontaktit mittasin OK. Istalla katoin tuon AUC jännitteen anturin jännitteen ja näyttää 0 V. Kuulostaisi siis johtovialta, mutta jossain sanottiin, että myös ilmastointipaneeli saattaa olla syypää. Osaako tähän joku auttaa?

                              Comment

                              • hyde92
                                Newbiemmer
                                • Dec 2025
                                • 12
                                • FINLAND

                                #375
                                Edit: yksi kaveri epäili polttoainepumpun maadoitusta. Jos se on tämä, niin osaako porukka sanoa missä tuo pumppu autossa sijaitsee? 525d 2003

                                Comment

                                Working...
                                X