Benkaran huollon "laadukkuudesta" olen kuullut muualtakin vähän tarinaa mutta en ala ruotimaan sitä tässä kun on kuulopuheita.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Päivitystä. Eilen käväisin Benkaralla ja pyynnöstäni tarkistivat etuiskareiden kunnollisen kiinnityksen ja kiristivät tukivarsien nivelet uudelleen. Heti poislähtiessä oli huomattavissa että ratti keveni ja auto kulki selvästi paremmin, joskaan ratin vapina ei kadonnut mihinkään.
Tänään kävin sitten kulmien suuntauksessa ja kas, nyt etupään camberkin on jälleen negatiivinen molemmin puolin. se ei ole vieläkään lähellekään symmetrinen, mutta ei kai sen ihan symmetrinen pidäkään olla?
Uusin suuntausraportti tuossa alla.
Takarenkaista nostettiin kanssa camber niin pystyyn kuin säädöt antoivat myöten. Suuntauksen jälkeen ratin vapina väheni sen verran, että pahempi vapina (jota voi siis verrata iskuporakoneella raudoitukseen poraamiseen tai kevyeen piikkaamiseen...) alkaa pääsääntöisesti vasta lähempänä 80 km/h kun ennen eilistä alkoi jo heti 55 km/h jälkeen.
Tänään jos sade sallii, koetan alle talvirenkaita bmw-originaalivanteilla, josko vapina niillä katoaisi. Täytyy samalla koettaa vääntää paloja sisäänpäin josko jarrumännissä olisi pykällystä tai muuta tarkertelua joka toisi noita vapinoita.
Edelleen olisi mielenkiintoinen testata toisessa autossa noita omia vanteita ja katsoa siirtyykö vapina autosta toiseen ja vapiseeko oma auto toisilla 18" (tai isommilla) vanteilla. Ei löytyisi ketään suorittamaan pientä vannejumppaa vaikka kohtuullista korvausta vastaan ?
Meikäläisen huono onni tämän auton kanssa ei näemmä lopu tuohon vapinaan, vaan nyt Benkaralla eivät olleet tarkistaneet että hammastanko on keskellä ja näin ollen ratti oli vaihdon jälkeen vinossa. No se suoristettiin väliaikaisesti säätämällä raidetangon päitä, mutta nythän ratti kääntyy toiseen suuntaan 1/2-kierrosta vähemmän kuin toiseen.
Kun huomautin tuosta, olivat vain sitä mieltä etteivät he voi tehdä asialle mitään vaan hammastanko täytyy keskittää tehtaalla/kokoonpantaessa vaikka mielestäni tuossa hammastangossa ei mitään virallista keskikohtaa olekaan... siinähän oli vain sellainen irtoava muovitötsä merkkaamassa "keskikohtaa".
No, kysyin saksasta myyjäliikkeeltä ja vahvistivat teoriani eli voi säätää itse asettamalla hammastangon vain itse keskelle ja pistämällä sitten oikein boorille... eli nyt sitten vielä kerran tuosta kitisemään jotta saisin ratin suoraan ja maksajan jälleen uudelle kulmien suuntaukselle...
tämänpäiväisestäkin turhasta suuntauskäynnistä joutuu vielä taistelemaan rahat heiltä itselleen kun kerran eivät olleet tehneet hommia kunnolla... alkaa kyllä hiljaistakin miestä kypsyttämään todenteolla
Jos itsellä olis tilat, olisin tehnyt hommat jo itse... olis mennyt vähemmän aikaa ja vaivaa.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostMeikäläisen huono onni tämän auton kanssa ei näemmä lopu tuohon vapinaan, vaan nyt Benkaralla eivät olleet tarkistaneet että hammastanko on keskellä ja näin ollen ratti oli vaihdon jälkeen vinossa. No se suoristettiin väliaikaisesti säätämällä raidetangon päitä, mutta nythän ratti kääntyy toiseen suuntaan 1/2-kierrosta vähemmän kuin toiseen.
Tuo keskityshän on nopea homma (ainakin 6-bensakoneessa, kokemusta on), ei tarvitse ottaa kuin ohjausakseli irti hammastangosta. Operaatio onnistuu auton alta purkamatta mitään ja siinä menee 5-10 minuuttia: yksi pultti irti, ohjausakseli irti ja ohjaamoon päin, muovitöttörö irti ja poorissa eri kohtaan ja akseli ja pultti kiinni. Mutta saahan sitä toki säädellä raidetankojakin...
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostOnko ero tosiaan 1/2 kierrosta?? Melkoinen asiantuntijaliike...
Tuo keskityshän on nopea homma (ainakin 6-bensakoneessa, kokemusta on), ei tarvitse ottaa kuin ohjausakseli irti hammastangosta. Operaatio onnistuu auton alta purkamatta mitään ja siinä menee 5-10 minuuttia: yksi pultti irti, ohjausakseli irti ja ohjaamoon päin, muovitöttörö irti ja poorissa eri kohtaan ja akseli ja pultti kiinni. Mutta saahan sitä toki säädellä raidetankojakin...
Tulin juuri kokeilleeksi myös toisia vanteita (orig. BMW 17") ja yhtälailla ravisti, joskin vähemmän. No sitten vaihtaessa takaisin kesäpyöriä painoin jarrujen männät sisään kummaltakin puolelta ja renkaat paikalleen. Kumpikin puoli muuten kahisi selvästi ja hieman tarttuilikin ja satulatkaan eivät oikein kunnolla liikkuneet.
Koeajolla vapina oli selkeästi vähäisempää, joskin palasi aika pian ekojen jarrutusten jälkeen joten luultavasti syytä katsoa vielä tuo kortti ja ottaa nuo männät ulos, putsata ja vaihtaa tiivisteet.
Olikos tähän hommaan jossain hyvät ohjeet kun pikaisella haulla en löytänyt?F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View Postottaa nuo männät ulos, putsata ja vaihtaa tiivisteet.
Olikos tähän hommaan jossain hyvät ohjeet kun pikaisella haulla en löytänyt?
Viesti #12:
Ja tuossa #48 eteenpäin:
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostPäivitystä. Eilen käväisin Benkaralla ja pyynnöstäni tarkistivat etuiskareiden kunnollisen kiinnityksen ja kiristivät tukivarsien nivelet uudelleen. Heti poislähtiessä oli huomattavissa että ratti keveni ja auto kulki selvästi paremmin, joskaan ratin vapina ei kadonnut mihinkään.
Tänään kävin sitten kulmien suuntauksessa ja kas, nyt etupään camberkin on jälleen negatiivinen molemmin puolin. se ei ole vieläkään lähellekään symmetrinen, mutta ei kai sen ihan symmetrinen pidäkään olla?
Uusin suuntausraportti tuossa alla.
Takarenkaista nostettiin kanssa camber niin pystyyn kuin säädöt antoivat myöten. Suuntauksen jälkeen ratin vapina väheni sen verran, että pahempi vapina (jota voi siis verrata iskuporakoneella raudoitukseen poraamiseen tai kevyeen piikkaamiseen...) alkaa pääsääntöisesti vasta lähempänä 80 km/h kun ennen eilistä alkoi jo heti 55 km/h jälkeen.
Tänään jos sade sallii, koetan alle talvirenkaita bmw-originaalivanteilla, josko vapina niillä katoaisi. Täytyy samalla koettaa vääntää paloja sisäänpäin josko jarrumännissä olisi pykällystä tai muuta tarkertelua joka toisi noita vapinoita.
Edelleen olisi mielenkiintoinen testata toisessa autossa noita omia vanteita ja katsoa siirtyykö vapina autosta toiseen ja vapiseeko oma auto toisilla 18" (tai isommilla) vanteilla. Ei löytyisi ketään suorittamaan pientä vannejumppaa vaikka kohtuullista korvausta vastaan ?
Meikäläisen huono onni tämän auton kanssa ei näemmä lopu tuohon vapinaan, vaan nyt Benkaralla eivät olleet tarkistaneet että hammastanko on keskellä ja näin ollen ratti oli vaihdon jälkeen vinossa. No se suoristettiin väliaikaisesti säätämällä raidetangon päitä, mutta nythän ratti kääntyy toiseen suuntaan 1/2-kierrosta vähemmän kuin toiseen.
Kun huomautin tuosta, olivat vain sitä mieltä etteivät he voi tehdä asialle mitään vaan hammastanko täytyy keskittää tehtaalla/kokoonpantaessa vaikka mielestäni tuossa hammastangossa ei mitään virallista keskikohtaa olekaan... siinähän oli vain sellainen irtoava muovitötsä merkkaamassa "keskikohtaa".
No, kysyin saksasta myyjäliikkeeltä ja vahvistivat teoriani eli voi säätää itse asettamalla hammastangon vain itse keskelle ja pistämällä sitten oikein boorille... eli nyt sitten vielä kerran tuosta kitisemään jotta saisin ratin suoraan ja maksajan jälleen uudelle kulmien suuntaukselle...
tämänpäiväisestäkin turhasta suuntauskäynnistä joutuu vielä taistelemaan rahat heiltä itselleen kun kerran eivät olleet tehneet hommia kunnolla... alkaa kyllä hiljaistakin miestä kypsyttämään todenteolla
Jos itsellä olis tilat, olisin tehnyt hommat jo itse... olis mennyt vähemmän aikaa ja vaivaa.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMännät pitää sitten rasvata siihen tarkoitetulla rasvalla, merkkiliikkeestä löytyy.
Viesti #12:
Ja tuossa #48 eteenpäin:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=122775
Originally posted by teropa View PostKannattasko vaihtaa jo sitä pajaa?
Tero
Edit2:
Tänään kun kävin pidemmällä koeajolla, tuli todettua että tovin aikaa suurin osa ratin vapinasta oli tipotiessään nopeudesta riippumatta eli näin ollen taitavat nuo jarrut olla se viimeinen vaivanlaatu. Toki vapina palasi kun levyt lämpenivät tovin ajon jälkeen ja olin jarrutellut enemmän.
Pientä heittoa levyissä tuntuisi olevan, mutta koska ovat liki uudet (n. 3000km ajettu) ei viitsis heti pistää vaihtoon eli löytyykös tästä treen seudulta hyvää ja edullista paikkaa käyttää levyjä sorvissa jos heittoa on sen verran että jää vaivaamaan satularempan jälkeen?F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Itse en nuita levyjä sorviin veis vaan putsaa levyjen alusta huolella.
Kunnollisen satulahuollon jälkeen sallii levyissä pienen heiton.
Tuossa aiemmin taisin mainita että 40€ tuossa rempassa köyhtyyE93 vaimon
ex
E70 3.0 SD
E46x2
M5 E39
325tds E36
M535i E28
323i E30
323 E21
BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostKiitos!
Kyllä, mutta saavat ensin korjata tehdyt mokat. en viitsi maksaa toiseen kertaan työstä joka pitäisi olla jo tehty
Edit2:
Tänään kun kävin pidemmällä koeajolla, tuli todettua että tovin aikaa suurin osa ratin vapinasta oli tipotiessään nopeudesta riippumatta eli näin ollen taitavat nuo jarrut olla se viimeinen vaivanlaatu. Toki vapina palasi kun levyt lämpenivät tovin ajon jälkeen ja olin jarrutellut enemmän.
Pientä heittoa levyissä tuntuisi olevan, mutta koska ovat liki uudet (n. 3000km ajettu) ei viitsis heti pistää vaihtoon eli löytyykös tästä treen seudulta hyvää ja edullista paikkaa käyttää levyjä sorvissa jos heittoa on sen verran että jää vaivaamaan satularempan jälkeen?
Olisin ilmoittautunut vanne swappiin, mutta epäilen että vaikka vanteeni onkin Sunilassa sorvattu, jotakin aaltoilevaa tutinaa sieltä combosta vielä tulee...110 km/h tuntuisi olevan pahin. 130km/h ei tunnu missään.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostKiitos!
Kyllä, mutta saavat ensin korjata tehdyt mokat. en viitsi maksaa toiseen kertaan työstä joka pitäisi olla jo tehty
Edit2:
Tänään kun kävin pidemmällä koeajolla, tuli todettua että tovin aikaa suurin osa ratin vapinasta oli tipotiessään nopeudesta riippumatta eli näin ollen taitavat nuo jarrut olla se viimeinen vaivanlaatu. Toki vapina palasi kun levyt lämpenivät tovin ajon jälkeen ja olin jarrutellut enemmän.
Pientä heittoa levyissä tuntuisi olevan, mutta koska ovat liki uudet (n. 3000km ajettu) ei viitsis heti pistää vaihtoon eli löytyykös tästä treen seudulta hyvää ja edullista paikkaa käyttää levyjä sorvissa jos heittoa on sen verran että jää vaivaamaan satularempan jälkeen?E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88
Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostOlisin ilmoittautunut vanne swappiin, mutta epäilen että vaikka vanteeni onkin Sunilassa sorvattu, jotakin aaltoilevaa tutinaa sieltä combosta vielä tulee...110 km/h tuntuisi olevan pahin. 130km/h ei tunnu missään.
Näin ollen ei vanneswapille tällä hetkellä enää taida olla tarvettakaan.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Jälleen päivitystä:
Satulat on huollettu ja tiivisteet vaihdettu (jälleen suuret kiitokset schwartzelle tiloista ja avusta!), toinen jumitteli mutta mitään ihmeempiä löydöksiä ei ollut. Satulat ja männät vaikuttaisivat nyt liikkuvan nätisti, mutta ratin vatkaaminen ei kuitenkaan loppunut.
Käytin myös jarrulevyt sorvattavana, toisessa 3- ja toisessa 5-satkua heittoa. no, nyt tuntuu että ratti vatkaa jälleen entistä pahemmin. kävin jarruttelemassa hieman reilummin että sain karheutta levyistä sorvauksen jäljiltä pois (jolloin ainakin jarrutärinä joka sorvauksen jälkeen tuli, katosi) mutta onhan noissa vielä karheutta jäljellä.
Vanteet ovat selvästi lämpöiset ajon jälkeen (mutteivät kuumat) vaikkei kovemmin jarruttelisikaan ja rengasta pyörittelemällä vaikuttaisi että palat jäävät laahaamaan (kahisee), ainakin jonkin verran (tähän viitannee myös se, että kun aiemmin painoin paloja sisäänpäin ravistus lähes loppui)... mutta mistä moinen voi vielä johtua kun satuloiden nyt ainakin pitäisi olla iskussa? Jääkö paine jotenkin päälle? Tuntuu, että aina kun satuloita jotenkin räplää menee joko pirusti huonommaksi tai paremmaksi mutta lopu ei millään.
Täytyy huomenna vielä kokeilla vääntää palat kauemmaksi ja katsoa paraneeko väliaikaisesti ja koettaa keksiä miksi jäävät laahaamaan.F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Originally posted by Aslakki View PostItse vetäsin jarrulevyt kieroiksi kun kovan jarrutuksen jälkeen ajoin suureen lätäkköön. Ratti tärisi niin kovaa jarrutuksissa että ei nakit pysyny ratissa. Sorvautin levyt Oulun Viescarilla (asuin silloin vielä Oulussa) ja hyvin on sen jälkeen levyt toiminu. Heittoa oli kuulemma niin vähän että ei isoa lastua tarvinnu ottaa pois. Hinta 100€. Pienikin heitto levyissä tuntui kyllä ratissa mielettömän suurelta. Tästä on puolitoista vuotta aikaa. Suosittelen siis omalta osaltani levyjen sorvausta jos heittoa on.
Originally posted by Pe-te View PostTäytyy huomenna vielä kokeilla vääntää palat kauemmaksi ja katsoa paraneeko väliaikaisesti ja koettaa keksiä miksi jäävät laahaamaan.Last edited by Heguli 31; 09-09-2009, 23:10.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostLiikkuuko männät varmasti herkästi?Eihän palat takertele liukupinnoistaan?
Koetin putsailla kunnolla mutta täytyy testata vielä kun palat nyt ovat jälleen asettuneet rempan jälkeen. Kuis herkästi noiden pitäisi siinä liikkua?F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostVanteet ovat selvästi lämpöiset ajon jälkeen (mutteivät kuumat) vaikkei kovemmin jarruttelisikaan ja rengasta pyörittelemällä vaikuttaisi että palat jäävät laahaamaan (kahisee), ainakin jonkin verran (tähän viitannee myös se, että kun aiemmin painoin paloja sisäänpäin ravistus lähes loppui)... mutta mistä moinen voi vielä johtua kun satuloiden nyt ainakin pitäisi olla iskussa? Jääkö paine jotenkin päälle? Tuntuu, että aina kun satuloita jotenkin räplää menee joko pirusti huonommaksi tai paremmaksi mutta lopu ei millään.sigpic
Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)
Comment
-
Comment