Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    Originally posted by Pe-te View Post
    Siihen olis kuitenkin vielä kiva saada kommenttia, miten muilla nuo jarrupalat vetäytyvät levyltä? Jäävätkö kevyesti laahaamaan vai nousevatko selvästi pois levyltä.
    Kyllähän ne kevyesti kahisee, kun rengasta pyörittää. Kuuluu asiaan.

    Ei tietysti haittaisi varmistaa heittokellolla jarrulevystä, että navoissa ei ole heittoa, vaikka sinne uutta osaa onkin vaihdettu.

    Omassa kiesissä ihmettelin alkutaipaleella, kun toinen etuvanne sotkeentui selvästi enemmän jarrupölystä. Asia varmistui, kun mäntä sitten lopulta jumi kunnolla ennen kunnostusta. Ei se siltikään täristänyt, vaikka hieman laahasikin.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Pe-te
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 198
      • Ylöjärvi

      Originally posted by Clavurion View Post
      Kyllähän ne kevyesti kahisee, kun rengasta pyörittää. Kuuluu asiaan.
      Näin minäkin asian ajattelin, mutta pakko varmistaa kun alkaa olla kaikki keinot jo käytetty... tuntuu ettei mikään järjellinen pidä tämän auton kanssa paikkaansa.

      Originally posted by Clavurion View Post
      Ei tietysti haittaisi varmistaa heittokellolla jarrulevystä, että navoissa ei ole heittoa, vaikka sinne uutta osaa onkin vaihdettu.
      Voihan tuon vielä yrittää katsoa... tuntuu kuitenkin hullulta että uudet navat olisi valmiiksi paskat. Ja jos uusia osia joutuu lähteä epäilemään ollaan taas lähtöpisteessä... voihan uusissa tukivarsissa yms olla myös maanantai-kappaleita...

      Tämä päivä ei tuonut ratkaisua ongelmaan. Oletuksella, että kaikki uudet osat ovat kunnossa, vielä jää vaihtoehdoksi että oem-levyt ja Ferodon palat eivät tykkää toisistaan ja pienikin laahaus saa paikat resonoimaan.

      No, näillä päätelmillä huomenna vielä testi jossa palat pois levyltä ja tielle. Jos vatkaus loppuu, sitten joko palat soveltumattomat tai navassa heittoa.

      Toisaalta, jos navassa on heittoa voiko käyttäytyä siten, että vatkaa satunnaisesti eikä koko aikaa? Ja olisiko mulla niin huono tuuri, että alkuperäiset navat olisivat olleet huonot ja nyt vielä ihan uudetkin??
      (tai no.. tässä vaiheessa ei voi muuta uskoakaan kuin että tän kanssa on käynyt aivan s**tanan huono tuuri)

      Pian ei jää enää muuta vaihtoehtoa kuin laittaa auto myyntiin tai viedä vaihtoon... alkaa mielenkiinto tuon ongelman selvittämiseen olla jo aika vähissä.
      F11 520dA (N47N) -13
      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        Jarru ongelmia oli omassakin ja sain jarrut toimimaan sillä että aika ajoin teen kunnon tiukkoja jarrutuksia että saa mäntään liikettä. Sitä ennen jarrut tahtoi jumia, oisko sitten osasyy liian heikosti ja nätisti jarruttelussa.. tiedä sitten..

        -Janne-
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        • Nisti
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 705
          • På Gränsen

          Originally posted by Pe-te View Post

          Tämä päivä ei tuonut ratkaisua ongelmaan. Oletuksella, että kaikki uudet osat ovat kunnossa, vielä jää vaihtoehdoksi että oem-levyt ja Ferodon palat eivät tykkää toisistaan ja pienikin laahaus saa paikat resonoimaan.
          Itselle vaihettiin keulasta tuennan hilut uusiin, eli alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut ja raidetangon päät. Samalla uudet Zimmermannin reiälliset jarrulevyt ja Ferodo palat.

          Autossa on ollut nyt samanmoista ongelmaa kuin sullakin, että ratti tutisee/vispaa jonkunverran aika-ajoin. Jarrutuksissa tuo sitten katoaa. Ajoin mutkapätkää hiukan rivakammin jolloin jarrutkin sai omansa leikistä, ja näin sitten katosi melkein kokonaan ratin vispaamiset. Aamuisin kun lähtee liikkeelle, niin tuntuu että aina täytyy tehdä vähän rajumpi jarrutus jotta ongelma poistuisi. Täytyy käyttää jarruja auki ja herkistellä, samalla toivoen että sillä korjaantuu. Hyllyssä on Meylen palatkin, joten jos ei muu auta niin täytynee niitäkin kokeilla.

          Edit: janne1974 syö hitaat
          Last edited by Nisti; 13-09-2009, 17:53.
          "MURPHY'S LAW"
          "Whatever can go wrong will go wrong,
          and at the worst possible time,
          in the worst possible way"

          Comment

          • rasanttu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 530
            • Tuusula

            Uudet jarrut kannattaa ajaa sisään näin (miksei vanhatkin):

            - Pari kertaa vauhtia 100km/h ja alat kevyesti jarruttamaan pysähdyksiin asti. Nyt jarrut on lämpimät ja valmiit tositoimiin eikä levyt mene kieroksi shokista.

            - Kiihdytys 100km/h ja jarrutat siihen rajalle ettei ABS vielä ryhdy töihin. Älä anna auton kuitenkaan pysähtyä. Kiihdytät uudelleen tavoitenopeuteen ja toistaen tarvittava määrä. Jarrut haisevat ja voivat jopa savuta mutta se kuuluu asiaan. Jarrut alkavat häipymään jossain vaiheessa joten ole varovainen ettet aja ulos tieltä. Siinä vaiheesa toistoja alkaa olla tarpeeksi.

            Minulla uudet levyt ja palat alkoi tällä ohjeella toimimaan jumittamatta.
            Freude am Fahren

            Comment

            • Pe-te
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 198
              • Ylöjärvi

              Meikäläinen joutui nähtävästi jälleen takaisin lähtöruutuun, sillä tein vielä testin ja jätin palat kauaksi levyltä siten etteivät varmasti hinkkaa ja kävin ajamassa... samalla tavalla ratti ravistaa kuin palojen laahatessakin.
              Tämä romuttaa teoriani jarruista, joka tuntui olevan kaikin puolin oikea kun aina satulaa ja paloja renklaamalla tilanne muuttui parempaan/huonompaan. Mutta tuon äsken tehdyn testin perusteella jarrujen osuus on pakko sulkea pois.

              Tuo ratin vatkaus väheni kyllä huomattavasti satuloiden remppaamisella mutta eipä loppunut. Välillä se oli jo käytännössä olematon, kunnes satulat olivat taas tovin irti. Ja tuon vaivan melkein täydellisen katoamisen sain aikaan vain ottamalla pyörät irti, painamalla palat sisään ja keskittämällä satulan (jonka vuoksi uskoin ongelman piilevän nimenomaan jarruissa).

              Napojen/levyjen heittoa tuossa silmämääräisesti katsoin, mutta vastavaloon katsottuna jarrupalan ja levyn välinen rako ei muutu tippaakaan levyä pyöritettäessä, joten tästä voinee vetää johtopäätöksen että jos heittoa on se on todella vähäistä.

              Tuttava tuossa jo esitti yhtenä teoriana, josko ohjaustehostimen pumppu jostain syystä antaa painetta sykäyksittäin tuolla tietyllä nopeusalueella ja se aiheuttaisi tuota vatkausta, tuollaista pulssimaista kun se on. Onko tälle teorialle mitään perusteita ja voiko tuota oikein mitenkään muuten tarkistaa kuin vaihtamalla tehostimen pumpun?

              Toinen esitetty teoria on, että tuo apukuskin puolen etupään camber arvon perseellään olo aiheuttaisi tuota ratin vatkaamista. Nythän kun ohjaus keskitettiin Benkaran toimesta uudelleen, apukuskin camber arvo palasi jälleen sinne plussa puolelle (reilusti) kun se ohjauksen vinossa ollessa oli oikein negatiivinen. Vasen puoli on toleranssin rajoissa negatiivisella puolella. Ratti tosin ravisti silloinkin.

              Nyt tietäjät: voiko tuolla camber-arvolla olla tällainen vaikutus? Ellei, onko vielä jokin paikka joka tuohon ohjaukseen vaikuttaa käymättä läpi (no sen napojen heiton voi tietty vielä koettaa mitata jos tuolla meidän heittokellolla mitään saa aikaan)?

              Iskarin tolpan kiinnitysreikien viilaaminen on kuitenkin niin työlästä hommaa että siihen ei millään haluaisi ryhtyä (tämä lienee kuitenkin se helpoin ja halvin tapa?), etenkään jos sen korjaavasta vaikutuksesta ei ole mitään tietoa.

              Rahaa en viitsi enää tähän juuri pistää kiinni kun ei vaivan parantumisesta ole mitään takeita. Ja nyt alkaa kyllä aivotkin kiehua päässä liiasta miettimisestä. Jos tämä ei olisi käyttöauto (ja talouden ainoa auto...) antaisin olla tovin, mutta nyt ei oikein voi... ja v**umainenhan tuollaisella on talvikeleillä ajella.

              Taitaa se toijota odotella minuakin...
              Last edited by Pe-te; 13-09-2009, 19:15. Reason: kirjoitusvamman korjaus
              F11 520dA (N47N) -13
              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Pe-te View Post
                Ja tuon vaivan melkein täydellisen katoamisen sain aikaan vain ottamalla pyörät irti, painamalla palat sisään ja keskittämällä satulan (jonka vuoksi uskoin ongelman piilevän nimenomaan jarruissa).
                Vika siis lienee pyörissä tai niiden keskityksessä tai jossain tukivarressa jonka löysä kohta muuttuu hiukan kun auto nostetaan tunkilla ylös.

                Tehostimen pumpun vika ei tunnu uskottavalta, kyllähän sen pitäisi ilmetä muulloinkin jos vaan kierrokset on samat (tosin Servotronic sotkee asiaa). Hammastankoon menevä toinen banjopultti on samalla myös venttiili, entäpä jos vika onkin siinä? Tuskin on, mutta jos nyt tuota tehostinlinjaa epäilet, niin sekin kannattaa tutkia. Kokeilepa myös mitä tutinalle tapahtuu kun otat Servotronicin pistokkeen irti hammastangosta. Ohjaus toki on aika jäykkä silloin mutta kuitenkin vielä ajokelpoinen.
                E39 528iA

                Comment

                • Pe-te
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 198
                  • Ylöjärvi

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Vika siis lienee pyörissä tai niiden keskityksessä tai jossain tukivarressa jonka löysä kohta muuttuu hiukan kun auto nostetaan tunkilla ylös.

                  Tehostimen pumpun vika ei tunnu uskottavalta, kyllähän sen pitäisi ilmetä muulloinkin jos vaan kierrokset on samat (tosin Servotronic sotkee asiaa). Hammastankoon menevä toinen banjopultti on samalla myös venttiili, entäpä jos vika onkin siinä? Tuskin on, mutta jos nyt tuota tehostinlinjaa epäilet, niin sekin kannattaa tutkia. Kokeilepa myös mitä tutinalle tapahtuu kun otat Servotronicin pistokkeen irti hammastangosta. Ohjaus toki on aika jäykkä silloin mutta kuitenkin vielä ajokelpoinen.
                  Pyöristä johtuvaan ongelmaan en oikein enää jaksa uskoa, koska vatkaus oli poissa tovin vaikka alla oli samat renkaat kuin pahimman vatkaamisenkin aikaan. Ja alla on kokeiltu jo niin monet renkaat ja samanlainen vatkaaminen on ollut aina (paitsi 1 kerran 17" kesärenkailla). Kokeilin juuri perjantaina talvirenkaita alle, jotka eivät viime talvena ravistaneet pätkääkään ja ratti vatkasi ihan samalla tavalla kuin kesärenkaillakin. Lisäksi... tällä hetkellä vatkaaminen on minimaalista siihen nähden mitä se oli ja tämä jarrujen remppaamisen jälkeen.

                  Jos nykäisen servotronicilta piuhan irti, pysyykö tehostimen pumpun linjat silloin kiinni kokonaan ts. tällä voi poissulkea pumpun viallisuuden?

                  Jos tukivarsia lähtee miettimään, minkä väljyys todennäköisimmin moista oiretta aiheuttaisi? reaktiotanko? Vaikka nuo kaikki uusia onkin, mun tuurilla niihin tietty olis voinut se maanantaikappalekin eksyä.
                  F11 520dA (N47N) -13
                  ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                  ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Pe-te View Post
                    Jos nykäisen servotronicilta piuhan irti, pysyykö tehostimen pumpun linjat silloin kiinni kokonaan ts. tällä voi poissulkea pumpun viallisuuden?
                    Ei linjat pysy kiinni, Servotronicin säätöventtiili vain jää yhteen asentoon. Mutta tuo vaikuttaa pumpun kuormitukseen eli jos tutinassa tapahtuu selvä muutos, niin silloin voisi jatkaa ohjauksen tutkimuksia. Mutta en silti usko tuohon pumpun vikaan, eihän sen pitäisi tuota pystyä aiheuttamaan vaikka se pätkisikin. Silloin vain tehostus vaihtelisi mutta ei ratti silti heiluisi.

                    Jos tukivarsia lähtee miettimään, minkä väljyys todennäköisimmin moista oiretta aiheuttaisi? reaktiotanko?
                    Ne juuri. Tosin, kun minulla oli ne lopussa, niin ratin tutinat tuntui silti vain jarrutuksissa ja auto oli tosi herkkä tien urille.

                    Entäpä renkaiden tasapainotus paikallaan? Jos siinä koneessa saisi tuon tutinanopeuden päälle ja näkisi mikä siellä heiluu.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Pe-te
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 198
                      • Ylöjärvi

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Mutta en silti usko tuohon pumpun vikaan, eihän sen pitäisi tuota pystyä aiheuttamaan vaikka se pätkisikin. Silloin vain tehostus vaihtelisi mutta ei ratti silti heiluisi.
                      Ei tässä enää tiedä mihin uskoa.. tuntuu niin uskomattomalta ettei tuo vaiva ole kaikella tehdyllä remontilla kadonnut mihinkään.

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Ne juuri. Tosin, kun minulla oli ne lopussa, niin ratin tutinat tuntui silti vain jarrutuksissa ja auto oli tosi herkkä tien urille.
                      Tämä on tunnoton urille ja jarrutus onkin ainoa hetki kun ratti ei vatkaa... eikö noiden pitäis olla aika rikki jotta voisivat aiheuttaa tuollaisen voimakkaan vatkaamisen...? vaikea uskoa että uudet tukivarret olis kovin rikki päässyt ellei tosiaan ole materiaalivika.

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Entäpä renkaiden tasapainotus paikallaan? Jos siinä koneessa saisi tuon tutinanopeuden päälle ja näkisi mikä siellä heiluu.
                      Tuota voisi kokeilla jos moisen koneen löytäisi ja hinta olisi halpa... taannoin äkkikyselemällä en moista treen nurkilta löytänyt. Ja vielä kun löytyis sellainen jossa pääsee näkemään alustaan kunnolla.

                      Jotenkin nyt tuntuu siltä, että tuo vaiva aiheutuu jostain sellaisesta mitä joko ei osaa ajatella lainkaan tai että se on liian selvä vaihtoehto. Ehkä mun pitää koeajattaa tuo auto sulla TJJ, kun tiistaina ajellaan takaisin kotiin siitä Jyväskylän läpi
                      Last edited by Pe-te; 13-09-2009, 21:23. Reason: lisäys
                      F11 520dA (N47N) -13
                      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                      Comment

                      • janne1974
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 405
                        • Kuopio

                        Entäpä laakereiden kunto??

                        -Janne-
                        -Janne-

                        F10 535iX sedan -11
                        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                        ex. E39 528i touring -99
                        ex. E36 325ia coupe -93

                        Comment

                        • Lakeson
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 649
                          • Jyväskylä

                          Jos ei jarruttaessa täristä rattia, niin sulkee ainakin reaktiotangot ja jarrulevyt pois ongelman aiheuttajina. Onko aurausta tarkastettu?
                          Ei mopolla mahottomia..

                          Comment

                          • Exami
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 986
                            • Hyvinkää, Tuusula

                            Originally posted by Lakeson View Post
                            Jos ei jarruttaessa täristä rattia, niin sulkee ainakin reaktiotangot ja jarrulevyt pois ongelman aiheuttajina. Onko aurausta tarkastettu?
                            Reaktiotangot täristää rikkinäisenä joko jarrutuksessa tai ajossa.. ei molemmissa..

                            Pe-Te:n auto on kyllä jotenki kummallinen.. tosin en pois sulje sen kohdalla nyt jo vikaantuneita reaktiotankoja koska ovat kiristäneet ne liikkeessä kertaalleen väärin.. kyseinen pusla ottaa aika paljon itteensä väärin kiristettynä... olis kiva päästä näkeen kyseinen auto(nosturilla) ja koeajamaan yms.

                            Varsin suuri vika ilmeisesti autossa jos ratti vipattaa 1cm suuntaan ja toiseen.. omassani "vittumainen tutina" lähinnä tarkoittaa ratin ~1mm heittoa edestakaisin sekä kokoauton tutinaa..

                            Juurikin tästä syystä epäilen että joku pusla antaa siellä paljon periksi jonka takia sitten koko pyörä pääsee reilusti liikkumaan ja liikuttaa raidetankoa.. ja sit..... Kuitenkin tutkisin huolella purkuraudan kanssa puslia.. korjaaja liike varmasti jonkunlaisessa vastuussa koska selkeä ero oli kun kiristivät reaktiotangot alhaalla? camber takasin negatiivisen puolelle yms.. ja mahdollisesti vanhojen puslien tilalle powerflexiä.. 120e kunnon puslista ei paha raha.. reaktiotangoissa ainekin suosittelen suuresti.. joutuu tosin luopumaan puslan muovisuojasta.. mutta mitäs tuosta.. eron huomaa heti!
                            sigpic
                            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                            Comment

                            • Pe-te
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 198
                              • Ylöjärvi

                              Originally posted by Exami View Post
                              Pe-Te:n auto on kyllä jotenki kummallinen.. tosin en pois sulje sen kohdalla nyt jo vikaantuneita reaktiotankoja koska ovat kiristäneet ne liikkeessä kertaalleen väärin.. kyseinen pusla ottaa aika paljon itteensä väärin kiristettynä... olis kiva päästä näkeen kyseinen auto(nosturilla) ja koeajamaan yms.
                              Työn puolesta aika ajoin olen pääkaupunkiseudulla, mutta toistaiseksi en suorita sattuneesta syystä matkoja tuolla autolla... tuo vatkaaminen tekee hermoraunioksi.

                              Originally posted by Exami View Post
                              Varsin suuri vika ilmeisesti autossa jos ratti vipattaa 1cm suuntaan ja toiseen.. omassani "vittumainen tutina" lähinnä tarkoittaa ratin ~1mm heittoa edestakaisin sekä kokoauton tutinaa..
                              No nyt jarrurempan jälkeen vatkaus on vain n. 5mm molempiin suuntiin keskeltä kun se on pahimmillaan, keskimäärin n. 3mm nopeusalueella 70-110 km/h. 120 km/h tuo vatkaus vaimenee (sen taajuus nousee ja ratti rauhoittuu). Palojen hinkkaaminen levyihin tuntui siksikin luonnolliselta selitykseltä, että tuo tuntuu vähän samalta kuin palat ottais yhdessä kohtaa enemmän kiinni tai että pyörässä olis sivuttaisheittoa. mutta kumpikaan em. tuskin kyseessä kuten on tullut noissa aiemmissa postauksissa todettua.


                              Originally posted by Exami View Post
                              Juurikin tästä syystä epäilen että joku pusla antaa siellä paljon periksi jonka takia sitten koko pyörä pääsee reilusti liikkumaan ja liikuttaa raidetankoa.. ja sit..... Kuitenkin tutkisin huolella purkuraudan kanssa puslia.. korjaaja liike varmasti jonkunlaisessa vastuussa koska selkeä ero oli kun kiristivät reaktiotangot alhaalla? camber takasin negatiivisen puolelle yms.. ja mahdollisesti vanhojen puslien tilalle powerflexiä.. 120e kunnon puslista ei paha raha.. reaktiotangoissa ainekin suosittelen suuresti.. joutuu tosin luopumaan puslan muovisuojasta.. mutta mitäs tuosta.. eron huomaa heti!
                              Tänään ajattelin vielä koettaa rynkyttää noita niveliä, josko sieltä jotain havaitsisi. Tosin aiemminkaan kukaan ei havainnut reaktiotangon puslien olevan rikki ennenkuin ne oli irti ja pöydällä. Jännä vaan kun tuota vatkausta ei ole koko ajan vaan välillä saattaa mennä 10 sek ennenkuin vatkaa jälleen vaikka nopeus pysyisi samana ja tie on suora. No toki tien pinta suorallakin vaihtelee ja muuttaa esim. tukivarsien asentoa.

                              Mitä tulee powerflexeihin, ovat varmasti hyvät, mutta kyllä tuon täytyy toimia uusilla vakio-osillakin paremmin kuin nyt... ainakin edes sen 10tkm.
                              Kaikkien etupään osien vaihdot on tehnyt Benkara ja osat on pääosin KL:stä tai orkkisosaa eli osilla on kyllä takuu, työn osalta se sitten taitaa olla taas vääntämistä mutta ensin täytyy tietenkin olla todisteita.

                              Originally posted by janne1974 View Post
                              Entäpä laakereiden kunto??
                              Navat laakereineen on vaihdettu vajaa kuukausi sitten eikä ainakaan eilen tuntunut minkäänlaista välystä kun pyöriä kääntelin ja vääntelin.

                              Originally posted by Lakeson View Post
                              Onko aurausta tarkastettu?
                              Onhan tuo vehje ollut suuntauksessa useaampaankin kertaan, auraus on säätöalueen sisällä. Just nyt en muista paljonko se tarkalleen on kun ei ole lappuset täällä reissussa mukana.

                              Rahaa en tosiaankaan viitsi tähän enää syytää yhtään enempää ennenkuin löytyy jotain konkreettista, sen verran kalliiksi on jo tullut. Kilkkeet olivat paikallaan n. 4000tkm ennenkuin tuo avaaminen ja oikein kiristäminen suoritettiin. Joko väännätys on ollut todella kova tai sitten laatu ei osissa ole kohdallaan jos tuossa ajomäärässä rikkoutuu.
                              Last edited by Pe-te; 14-09-2009, 09:05. Reason: lisäyksiä
                              F11 520dA (N47N) -13
                              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                              Comment

                              • schwarze
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2004
                                • 2016
                                • Kangasala

                                Originally posted by rasanttu View Post
                                Uudet jarrut kannattaa ajaa sisään näin (miksei vanhatkin):

                                - Pari kertaa vauhtia 100km/h ja alat kevyesti jarruttamaan pysähdyksiin asti. Nyt jarrut on lämpimät ja valmiit tositoimiin eikä levyt mene kieroksi shokista.

                                - Kiihdytys 100km/h ja jarrutat siihen rajalle ettei ABS vielä ryhdy töihin. Älä anna auton kuitenkaan pysähtyä. Kiihdytät uudelleen tavoitenopeuteen ja toistaen tarvittava määrä. Jarrut haisevat ja voivat jopa savuta mutta se kuuluu asiaan. Jarrut alkavat häipymään jossain vaiheessa joten ole varovainen ettet aja ulos tieltä. Siinä vaiheesa toistoja alkaa olla tarpeeksi.

                                Minulla uudet levyt ja palat alkoi tällä ohjeella toimimaan jumittamatta.
                                Tuota sun Pe-te kannattaa myös kokeilla, mutta jätä vaimo ja lapset kafeteriaan siksi aikaa
                                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎