Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pe-te
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 198
    • Ylöjärvi

    Originally posted by schwarze View Post
    Tuota sun Pe-te kannattaa myös kokeilla, mutta jätä vaimo ja lapset kafeteriaan siksi aikaa
    Joo, paitsi ei se noissa jarruissa voi olla kun työnsin palat niin kauas levyltä kuin saa ja kävin ajamassa painamatta jarrua ensin ja ihan samanlainen vatkaus oli ratissa eli ei se tuolta enää tule. Osa siitä varmasti tuli jarruista ennenkuin tehtiin huolto sillä vatkaaminen kyllä väheni sen jälkeen. Vielä kun tuon lopun sais pois. Lapset varmaan tykkäis olla kyydissä, mutta vaimo tuskin hirveesti hurrais

    Osaiskos joku muuten kertoa, kuinka helposti noiden reaktiotangon puslien pitäis liikkua kun reaktiotangosta vääntelee? Mulla ne saa heilumaan puolelta toiselle ihan yhdellä kädellä reaktiotangosta nytkyttämällä (auto nosturilla, pyörät roikkuu). Kuuluuko ollakin näin herkästi ja kevyesti liikkuva? Ihan jämäkän tuntuiset ne sinänsä on, mutta ihmeen helpolla saa veivattua jos tuo on ehjän puslan normaalitila. Ja kuuluukos puslan olla tarkalleen keskellä tankoa?

    Kohta kun palaan hallille, kurkkaan näkyykö puslissa mitään vuotojälkiä. Täytyy katsoa jos saan montulle tuon auton ja kokeiltua nuo tukivarret vielä pyörät normaaliasennossa.

    Paljos muuten noiden korinpuolen pulttien kiristysmomentti olikaan (110Nm?), jos vaikka vielä päästäis ne auki ja montulla itse kiristäis pyörät maassa niin on varmasti oikein kiristetty...?
    F11 520dA (N47N) -13
    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

    Comment

    • Exami
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 986
      • Hyvinkää, Tuusula

      Originally posted by Pe-te View Post
      Osaiskos joku muuten kertoa, kuinka helposti noiden reaktiotangon puslien pitäis liikkua kun reaktiotangosta vääntelee? Mulla ne saa heilumaan puolelta toiselle ihan yhdellä kädellä reaktiotangosta nytkyttämällä (auto nosturilla, pyörät roikkuu). Kuuluuko ollakin näin herkästi ja kevyesti liikkuva? Ihan jämäkän tuntuiset ne sinänsä on, mutta ihmeen helpolla saa veivattua jos tuo on ehjän puslan normaalitila. Ja kuuluukos puslan olla tarkalleen keskellä tankoa?
      Ei kuulu ... itellä liikku kädellä reaktiotanko ja seoli puoliks HALKI.. tosiaan tukivarren puslatkin pitäs ainoastaan liikkua purkuraudan avulla.. niikun kaikkien muittenki.. mietippä ku siinä on ~400kg päällä? että miten se liikkuu sielä jos yhdellä kädellä saat sen liikkumaan? toisinaan ei niin paljoa kokemusta vakio puslista jotka on ehjät mutta powerflexit ei ainekaan antanu juurikaan periks vaikka käsin väänsi

      EDIT: Kuva1: Uusi & Vanha .. tarkkasilmänen huomaa pienoisen eron puslassa..


      Kuva2: Vähän suttunen kuva vanhasta puslasta josta erottaa paremmin puslan kunnon..


      Ja viellä lisäys multa löytyy tommoset käyttämättömät tarvike puslat jos joku haluaa ostaa.. ilmoitus myös myyntiosiossa..
      Last edited by Exami; 14-09-2009, 15:32.
      sigpic
      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

      Comment

      • asdf1
        Bimmer Rookie
        • Apr 2009
        • 162
        • interweb

        Oman auton tutinan syy selvis. Toinen etuvanne on sisäreunaltaan painunut pienestä kohtaa noin sentin verran sisään, kiitos jonkun liian ison montun

        Kannattaako tommosta ite alkaa paukuttaan kuntoon vai löytyykö hämeenlinnan läheltä mitään firmaa kuka tommosia hommia tekis? Ei huvittas talveks alkaa ostaan uusia kesävanteita
        -05 e61 530d msport

        Comment

        • Pe-te
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 198
          • Ylöjärvi

          Originally posted by Exami View Post
          Ei kuulu ... itellä liikku kädellä reaktiotanko ja seoli puoliks HALKI.. tosiaan tukivarren puslatkin pitäs ainoastaan liikkua purkuraudan avulla.. niikun kaikkien muittenki..
          Jos näin on niin täytyy käydä KL:ssä vaihtamassa takuuseen nuo tukivarret.
          Itsellä ei juurikaan ole kokemusta noista puslista, mutta näin noviisipohjaltakin tuntuu että apukuskin puolen pusla on selvästi löysempi kuin kuskin puoli.
          Apparin puolen pusla heiluu ihan helposti ja reilusti kun tukivarresta ottaa yhdellä kädellä kiinni ja vatkaa puolelta toiselle. Kuskin puoli ei ole yhtä löysä, mutta sekin liikkuu jonkin verran yhden käden otteella.

          Alatukivarren puslaa sai vääntää pitkällä sorkkaraudalla ennenkuin liikahti. Montulle en nyt autoa saanut kun jenkit oli siinä työn alla, joten pyörät maassa jäi tuo liike kokeilematta.
          Last edited by Pe-te; 14-09-2009, 17:49. Reason: korjaus
          F11 520dA (N47N) -13
          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            Myös sellainen kokeilu: auto parkkiin ja kässäri päälle, sitten yrittää käsillä työntää(pyörittää) sitä eturengasta eteen-taakse-eteen-taakse(tai päinvastoin). Jos se tuntuu liikkuvan enemmän kun 5-10 milliä niin pyöräntuennassa on välystä. E39:ssä se taitaa useimmiten olevan se etummainen pusla.
            Tarkistaa voisi myös sen että näkyykö ajaessa silmämääräistä liikettä siinä etupyörässä: motarille hiljaisen liikenteen aikana toisella autolla rinnalle ja sitä täristävää nopeutta ajaen, viereisestä autosta seuraten.
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Tome
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 548
              • Joensuu

              Originally posted by Exami View Post
              Ei kuulu ... itellä liikku kädellä reaktiotanko ja seoli puoliks HALKI.. tosiaan tukivarren puslatkin pitäs ainoastaan liikkua purkuraudan avulla.. niikun kaikkien muittenki.. mietippä ku siinä on ~400kg päällä? että miten se liikkuu sielä jos yhdellä kädellä saat sen liikkumaan? toisinaan ei niin paljoa kokemusta vakio puslista jotka on ehjät mutta powerflexit ei ainekaan antanu juurikaan periks vaikka käsin väänsi

              EDIT: Kuva1: Uusi & Vanha .. tarkkasilmänen huomaa pienoisen eron puslassa..


              Kuva2: Vähän suttunen kuva vanhasta puslasta josta erottaa paremmin puslan kunnon..


              Ja viellä lisäys multa löytyy tommoset käyttämättömät tarvike puslat jos joku haluaa ostaa.. ilmoitus myös myyntiosiossa..
              Jos ei kokemusta uusista vakiopuslista niin miksi sanot että ei kuulu liikkua. Tuon perusteella joka ikisestä e39:stä menis nuo puslat vaihtoon.. kyllä sen kuuluu hieman liikkua yhdellä kädellä käännellessä. Uretaanipuslat on ihan erikseen.

              Comment

              • Pe-te
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 198
                • Ylöjärvi

                Originally posted by Tome View Post
                kyllä sen kuuluu hieman liikkua yhdellä kädellä käännellessä.
                Tietty se hieman liikkuu, mutta paljonko on vähän... se kai tässä se ydinkysymys on. Kuuluuko liikkua useamman millin vai ainoastaan sen verran että liikahtaa millin tai kaksi...?
                Mulla kuskin puoli liikkuu yhdellä kädellä tuon millin-pari, toinen selvästi enemmän. Ja tietty tässä asiaa vaikeuttaa se, että kullakin on hieman erilaiset käsivoimat
                F11 520dA (N47N) -13
                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  Suosittelen vaihtamaan nuo reaktiotankojenpuslat, vaikka olisivat kuinka uudet kumipuslat tahansa, uretaanisiin. Sen jälkeen huolellinen nelipyöräsuuntaus. Itse olen paininut saman ongelman kanssa. Ja renkaiksi sellaiset jotka ovat pyöreät.

                  Olen paininut oman e39 kanssa samaisen ongelman kanssa lähes koko kesän. Enää ei ole muuta huonoa kuin nuo kesärenkaat. Jos kesä olisi aluillaan niin hommaisin toiset kesärenkaat.

                  Jos päädyt tuohon uretaanipuslavaihtoehtoon voin pientä korvausta vastaan vaihtaa ne, kun tuli omaa vaihtoa varten sorvailtu käypäset työkalut.
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8973
                    • Kellokoski

                    Originally posted by Pe-te View Post
                    Jos näin on niin täytyy käydä KL:ssä vaihtamassa takuuseen nuo tukivarret.
                    Eikös nuo kuuluisi Benkaran maksettaviksi jos ne kerran oli virheellisesti kiristetty siellä :think
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Pe-te
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 198
                      • Ylöjärvi

                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      Eikös nuo kuuluisi Benkaran maksettaviksi jos ne kerran oli virheellisesti kiristetty siellä :think
                      Jos syy hajoamiseen oli väärin tehty kiristys niin kyllä, mutta entä jos tukivarsissa olikin materiaalivika?

                      Hajoamisen syytä ei ole ihan helppo osoittaa, joten itselle helpompi hakea uudet tukivarret (ostin varret puslineen) takuuseen ja vaihtaa/vaihdattaa ne. Eikä tarvi edes erikoistyökaluja

                      tällä kertaa taidan tehdä itse vaihdon niin tietää mitä on tehty ja miten, etenkin kun pääsen loppuviikosta nosturille.

                      Uretaanipusla varmasti fiksu veto, mutta kuten jo todettua: ei lisäpanoksia peliin ennenkuin vika korjaantuu ja pakkohan sen on orggis osillakin korjaantua, ainakin toviksi.

                      Mitä muuten uretaanipuslat kustantavat tällä hetkellä?
                      Last edited by Pe-te; 14-09-2009, 23:10. Reason: Korjaus
                      F11 520dA (N47N) -13
                      ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                      ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                      Comment

                      • Exami
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 986
                        • Hyvinkää, Tuusula

                        Originally posted by Pe-te View Post
                        Mitä muuten uretaanipuslat kustantavat tällä hetkellä?
                        Vaihtelevasti eripaikoista 59-64€ / 2kpl ... ja samaa sarjaa on myös tukivarren puslat eli ~120e saa molemmat puslat uusittua powerflexeihin.. reaktiotangon puslat eivät ainekaan omassa autossa nostaneet rengasmelua tai muutenkaan melua ohjaamoon..
                        sigpic
                        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          Originally posted by Tome View Post
                          Jos ei kokemusta uusista vakiopuslista niin miksi sanot että ei kuulu liikkua. Tuon perusteella joka ikisestä e39:stä menis nuo puslat vaihtoon.. kyllä sen kuuluu hieman liikkua yhdellä kädellä käännellessä. Uretaanipuslat on ihan erikseen.
                          Siks sanon ettei semmosen kuulu liikkua ku ei niiden juurikaan kuulu käsin liikkua.. yleensäkkin noi tuennan osat kokeillaan purkuraudankanssa onko välystä.. mutta Pe-Ten tapauksessa vaikuttaa siltä että apparinpuolella pusla taas rikki? ... tästäkään ei takuuseen voi mennä mutta luultavasti jos on selkeästi löysempi toiseltapuolelta.. :think
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Exami View Post
                            reaktiotangon puslat eivät ainekaan omassa autossa nostaneet rengasmelua tai muutenkaan melua ohjaamoon..
                            Tarvikereaktiotangoillakin ero karkealla asfaltilla alkuperäisiin/Lemfördereihin oli selvä, joten luulisi noilla vielä kovemmilla uretaanipuslilla tilanteen olevan aika sietämätön. Mutta kai se on kiinni siitäkin mihin on tottunut, diesel-autolla 19" renkailla ja sport-alustalla ajava on jo tottunut meluun, tärinään ja jyrinään eikä siinä pieni lisäys taida tuntua enää missään.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Pe-te
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 198
                              • Ylöjärvi

                              Aamusella käytin auton katsastuksessa ja käskin katsella nivelet huolellisesti läpi. Ei löytänyt mitään sen kummemmin mainittavaa, mutta totesi myös että pelkääjän puolen reaktiotangon pusla selkeästi löysempi kuin kuskin puoli.

                              Lisä harmiksi nuo katsastuksessa suoritetut testit ja ravistukset saivat ratin vatkaamaan jälleen vanhaan malliin eli pahimmillaan n. 6-8 mm suuntaansa.

                              Siihen kiinnitin huomiota kun tuolta keski-suomesta kotiinpäin ajeltiin ja matkalla kun on kunnon mäkiä ja mutkia niin ylämäkeen ajaessa en havainnut ratissa vatkausta, mutta sitäkin enemmän alamäkeen ajaessa.
                              Samoin huomasin, että pitkällä suoralla kun piti ratin tarkasti asennossa vatkauksen määrä pysyi samana kunnes kurvailin hieman puolelta toiselle, jolloin jälleen lisääntyi.

                              ...se katsastus sentään meni läpi heittämällä. Jarrujen hyvyydestä tuli erityismaininta
                              F11 520dA (N47N) -13
                              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                              Comment

                              • kye
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 320
                                • Forssa

                                Tuo Pe-Te:n viimeisin kuvaus sopisi suoraan minun autoon ennen viimeistä nelipyöräsuuntausta. Omasta tuo todella hermostuttava vatkaus loppui viimeisen suuntauksen jälkeen niin jarrutuksissa ja kuin normiajossakin. Nyt jäljellä tärinä jolloin tietyllä nopeudella. Johtuu renkaiden säteittäisestä heitosta. Tämä vika todettu ajamalla hetki talvirenkailla, joilla ei ole ongelmia
                                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                                - N42/46 jakopäät
                                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                                tied. 0407247465

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎