Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pe-te
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 198
    • Ylöjärvi

    Originally posted by Exami View Post
    Omaan korvaan kuulostais että jarrut jumittaa.. mites jarrunesteiden vaihto? itselläni on vanteet kylmät ajon jälkeen ja pyörän napakin tuntuu vain hieman lämpöiseltä.. (vanteista puuttu keskikupit & lätkät) mikäli vanne lämpee on levyn oltava useampi sata-astetta lämmin? puoltaako auto mihinkään suuntaan? onko eturenkaat kuluneet kummallisesti?
    Jarrunesteet on vaihdettu keväällä, jolloin vaihdettiin eteen levyt ja uudet palat (Ferodo). En muista huomanneeni puoltamista. Renkaiden kulumisesta on paha sanoa, kun mulla on vuoden sisään kolmannet uudet renkaat noiden vanteiden takia (joihin ei ole oikein mikään rengas istahtanut kunnolla, ennenkuin laittettiin tuo Hakka Z)... näin ollen ei pysty kulumisesta sanomaan vielä mitään.

    Mutta vanteen lämmön tuntee helposti kädellä vaikkei vie ihan kiinnikään vanteeseen, kuumaksi vanne ei kuitenkaan tule. Eikä levy ole punainen tms, mutta kuuma se kyllä on... Autoa pesuun viedessäkin joutuu odottamaan tovin ennenkuin uskaltaa vettä päästää keulaan ettei vedä levyjä kieroon. En ole aiemmin tuohon niin kiinnittänyt huomiota kun tässä vehkeessä nuo laikat on sen verran kookkaat että ajattelin niiden joka tapauksessa tuovan normaalia enemmän lämpöä.

    Täytyy tänään vähän koettaa jossain välissä tutkia tuota palojen liikkumista.
    F11 520dA (N47N) -13
    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2016
      • Kangasala

      Huollettiin tosiaankin nuo satulat täysin TIS:n ohjeiden mukaan, eli liukuihin ei laitettu mitään voiteita, vain uudet kumit ja liukutapit tosiaan puhdistettiin, syöpymiä ei ollut.

      Jarrusylinterit puhdistettiin ja uudet jarrusylinterin kumit vaihdettiin myös, jarrumännät olivat hyväkuntoiset, eikä niissä ollut syöpymiä muualla kuin ulkopuolella tiivistepintojen. Männät myös puhdistettiin huolella, käyttäen ATE:n jarrurasvaa kevyesti, kuten ohje määrittää. Männät menivät peukaloilla painamalla pohjiin asti helpolla.

      Jarrusatulasta voideltiin TIS:n määrittämät kohdat kuparipastalla. Navat myös ennen vanneasennusta puhdistettiin huolella.

      Tämä operaatio tehtiin siis Pe-Te:n ja mun autoihin samana päivänä ja varmasti voin sanoa että satuloista ei jumita. Tokihan palojen kuuluukin olla lähellä ja jopa hienoista kahinaakin voi kuulua, mutta laahata ne eivät tietenkään saa.

      Mitenkähän tuo DSC...voisikohan se tuottaa ns. työpainetta jarrusylintereihin aiheettomasti?
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Exami
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 986
        • Hyvinkää, Tuusula

        Varmistuksena vielä.. onko siis nyt kyseessä kaikki 4 vannetta lämpimänä? vai toinen etuvanne? / molemmat etuvanteet.. ettei esim jarrusatulan carrier vääntynyt? tai ei kunnolla paikoillaan..

        itse kokeilen suoraan pyörän navasta / vanteesta onko lämmenny.. mikäli vanne lämpeää normaalissa katuajossa.. on ajotavassa jotain perinkummallista jarrunpäällä seisomista tai jarru laahaa.. itsellä huomaa ihan pikkuriikkisen eron etunapojen lämpöeron välillä.. todellinen astemäärä ero ehkä navassa sen ~5astetta..

        Ja vielä.. oletko huomannut eroa tuleeko jarrupölyä johonki vanteeseen enemmän kun muihin (tämän eron huomaa esim 1 viikon ajon jälkeen)
        sigpic
        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

        Comment

        • Pe-te
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2008
          • 198
          • Ylöjärvi

          Originally posted by Exami View Post
          Varmistuksena vielä.. onko siis nyt kyseessä kaikki 4 vannetta lämpimänä? vai toinen etuvanne? / molemmat etuvanteet.. ettei esim jarrusatulan carrier vääntynyt? tai ei kunnolla paikoillaan..

          Ja vielä.. oletko huomannut eroa tuleeko jarrupölyä johonki vanteeseen enemmän kun muihin (tämän eron huomaa esim 1 viikon ajon jälkeen)
          Vain etuvanteissa on ollut lämpiämistä. Ajotapa on kohtuullisen rauhallinen enkä harrasta jarrupolkimella seisomista eli normaaliajosta kyse. Hiukan pölyisemmät nuo etuvanteet aina taitaa olla, mutta en nyt äkkiseltään muista mitään isompia eroja pyörien välillä. Tuossa äsken pikaisella n. 5 km kaupunkilenkillä vanteet eivät lämmenneet vaikka vähän enemmän jarruttelinkin, mutta silti yli 60 km/h nopeudessa vapina jälleen iski... ajoittain. Täytyy nyt vielä kokeilla jälleen talvirenkailla ja koettaa myös siirtää paloja kauemmaksi.

          Eniten tässä itseäni hämää se, että ratti vatkaa puolelta toiselle ajoittain ei koko aikaa.

          Tässä tärkeimmät faktat tähän asti kertauksena:

          - ratin edestakaisin (n. 0,5-1cm puolelta toiselle keskikohdasta) vatkaaminen esiintyy satunnaisesti

          - esiintyy pääsääntöisesti suoraan ajettaessa

          - käännettäessä rattia vähenee usein hieman, samoin jarrutettaessa (kunnes nostaa jalan jarrulta...mutta ei vähene aina jarrullakaan)

          - suoralla tienpätkällä voi vatkata ensin 5 sek ja sitten olla vatkaamatta 10 sek ja sitten taas alkaa. Tien pinnalla ei näytä enää olevan merkitystä (aiemmin vatkasi vain huonolla pinnalla, nyt vatkaa vastatehdyllä asfaltilla ja uraisella tiellä yhtä lailla)

          - palojen vääntäminen kauemmaksi levyltä on nyt auttanut jo kahdesti vähentämään vatkausta

          - alle 60 km/h nopeudessa tuota ei havaitse (saattaa olla niin vähäinen ettei tunnu)

          - vatkaaminen on pulssimaista, välillä tuntuu kuin joku paikka lähtisi värähtelemään ja värähtely loppuisi sitten yhtäkkiä ja samalla vatkaus. tuo vatkaaminen kun tuntuu välillä käynnistyvän siten, että vatkaa ensin vähän ja voimistuu sitten nopeasti.

          - vanteet ovat olleet aika usein lämpöiset ajon jälkeen

          - pyörää pyörittämällä ylösnostettuna kuulee jarrujen kahisevan ja ennen sorvausta tunsi kuinka yhdessä/kahdessa kohdassa otti enemmän kiinni

          - vapina on tuntunut kaikilla kokeilluilla renkailla paitsi yksillä (17" kesäpyörät joissa toisessa vielä sisäsyrjä sileä...). Kokeiltu on niin 8Jx18", toinen setti Mugelloja (9Jx18") ja myös auton originaaleilla Style66 vanteilla (joissa nyt talvirenkaat). 17" renkailla vapina on vähäisempää kuin 18" mutta tuntuu silti ja edelleen ajoittain. Paitsi tuolla yhdellä setillä. Tuossa vapisemattomassa setissä rengaskoko 225/45/17, muissa 235/45/17 tai 235/40/18

          - jarrulevyjä on vaihdettu monet niiden kieroon menemisen takia (toisella puolella 3. levy menossa, toisella 2.) vatkaus on aina vähentynyt todella pieneksi uusilla levyillä.

          Taustaa:
          - saksasta tullessaan, autossa oli apukuskin puolelta helman alapuolinen muovi rikki (se missä lämpöanturi kiinni) ja yksi vanne oli saanut turpaansa eli olettaisin auton ajetun katukivetykseen.

          - autoon on etupäähän vaihdettu kaikki paitsi olat ja jarrusatulat


          Pää tässä alkaa hajoamaan kun en ole kyennyt löytämään mitään yksiselitteistä lähdettä tuolle vapinalle ja kun etupäälle on tehty oikeastaan kaikki mitä voi. Vieläkin on vähän liikaa vaihtoehtoja jäljellä ja tuo satunnaisuus on aivan käsittämätön asia.

          Omia arvailuja syyksi:
          - jarrut laahaa/jumittaa -> palojen taakse työntäminen helpotti, joten se tukisi tätä teoriaa. samoin satuloiden roplaaminen aina vaikuttaa vapinan määrään, suuntaan tai toiseen.

          - pyörät -> vatkaus vähenee 17" pyörillä ja yksillä pyörillä loppui kokonaan, mutta muilla kokeilluilla ei lopu joten uskoisin ettei tästäkään ole kyse. epäilin myös että vanne olisi liian leveä ja se aiheuttaisi ongelmia, mutta silloin ongelma olisi poistunut kun alla oli kapeampi vanne.

          - ohjauskulmissa jokin pielessä ja se aiheuttaa tuon vatkaamisen. mutta kun en tätä osastoa ymmärrä kovin hyvin, en tiedä voisiko tuo tuoda satunnaista vatkaamista. aiemmin vatkasi varmimmin huonommalla tienpinnalla, mutta nykyään vatkaa hyvällä ja huonolla. kulmiahan on säädetty hiljattain.

          - joku pusla on antanut jälleen periksi siitä huolimatta että ovat uusia ja laatuosia (ehkä väärin tehdyn kiristyksen vuoksi...?)

          Mikä tahansa, jolla saisin suljettua edes jonkin vaihtoehdon pois on suuri apu. Nyt lähden jälleen kokeilemaan talvipyöriä alle ja sitten painaa nuo palat taaksepäin.
          Last edited by Pe-te; 10-09-2009, 13:54. Reason: lisäys
          F11 520dA (N47N) -13
          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

          Comment

          • [BMW]
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 700
            • Joensuu

            Pyörän navat vaihtoon, varmaan vääntyneet. Ei voi oikein olla enää mistään muusta kiinni. Se on normalia että jarruista kuuluu pieni kahina jos pyörä jää kuitenkin pyörimään vähäksi aikaa kun sitä pyöräyttää. Myös se on normaalia että jarrupalat tarraa tietyssä kohtaa hieman enempi kiinni. Vois kuvitella että vauhti ja erilaiset sivuttais kuormitukset vaikuttaa tuohon pyörän napaan vaikka ajetaankin suoraan, tämä taas kertautuu heittona ja vapina alkaa.
            Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
            -----------------------------
            VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
            BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
            Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
            Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

            Comment

            • Pe-te
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 198
              • Ylöjärvi

              Originally posted by [BMW] View Post
              Pyörän navat vaihtoon, varmaan vääntyneet.
              Navat on vajaan kuukauden vanhat.



              Suoritin vielä yhden testin:

              Kokeilin talvirenkaita -> vain nimellinen vähennys vatkauksessa

              tutkin satuloiden ja palojen liikkuvuutta ->
              satulat liikkuvat kyllä kun kohtuullisella voimalla niitä liikuttaa männän ollessa sisäänpainettuna, mutta eivät mitenkään erityisen helposti/kevyesti vaikka ne huollettiin TIS:n ohjeiden mukaisesti. Mäntä liikkuu kyllä kohtuullisesti, vaikka kyllä kohtuullisesti sai paloista kammeta että meni sisään.
              Satuloiden liikettä tuntui ahdistavan myös se jousi etupuolella.
              Palat eivät myöskään liiku kovinkaan helposti liukupinnoillaan vaikka niissä on kuparipastaa. Jotenkin näytti että palan rungon muoto ei ihan täysin natsaa liukupintaan, mulla ei ole enää alkuperäisiä paloja tallessa joten en saa verrattua onko Ferodon ja originaalin muodossa jotain eroa.
              Havaitsin myös, että palat (etenkin männänpuoleinen) ei tahtonut jäädä millään kohtisuoraan asentoon levyyn nähden (ilman männän puristusta) vaan nappaa kiinni navan päästä ensin vaikka kuinka koetin keskitellä.

              Ja sitten lopputulema: satuloiden ja palojen keskittämisellä sain jälleen aikaan sen, että ainakaan 80 km/h asti ratti oli käytännössä vapinaton... vain pienen pieni nypytys tuntui muistutuksena. Samalla jarrupoljin keveni huomattavasti (ja menee nyt oudosti aika pohjalle asti ennenkuin nappaa kiinni kun ennen jarrupoljin oli kova lähes ylhäältä asti... muuttunee taas samanmoiseksi jos kovemmin polkee tovin... en vaan viitsi ettei ala taas ravistamaan)

              Näin ollen uskon että jarrut ovat siis ongelman lähde. Luultavasti siis satula ja palat eivät liiku kunnolla eivätkä täten palaudu ja palat jäävät laahaamaan. Noissa Ferodoissa taitaa vielä olla hieman suurempi kitka kuin vakiopaloissa joten se korostanee ongelmaa.

              Nyt sitten lähinnä kysymys: mitäs pirua tässä nyt pitäisi tehdä tuon vaivan lopulliseksi poistamiseksi?
              Onko jollakulla muulla orggislevyt + Ferodo palat toimineet ilman ongelmia?
              Pitäisikö lähteä viilaamaan palojen runkoa väljemmäksi liukupinnoille vai onko satulan kiinnikerauta vaihtokunnossa tai kenties koko satula...? vai saisko tuosta jotenkin vielä säädettyä toimivan pelin? Liukutapit saattaisivat liikkua hieman liukkaammin jos ne voitelisi, mutta tuohan oli TIS:n mukaan nimenomaan kielletty eli sitä ei tehty. Jos palojen runkoja alkaa viilaamaan väljemmiksi, alkavatko sitten kolista tai ulista kun pääsevät liikkumaan..?
              Ei haluttaisi koko satulakompleksia pistää uusiksi.
              Last edited by Pe-te; 10-09-2009, 14:00. Reason: korjaus
              F11 520dA (N47N) -13
              ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
              ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10080
                • KVLA

                Originally posted by Pe-te View Post
                Jos palojen runkoja alkaa viilaamaan väljemmiksi, alkavatko sitten kolista tai ulista kun pääsevät liikkumaan..?
                Ei haluttaisi koko satulakompleksia pistää uusiksi.
                Jarrupalojen "rungot" kun tehdään prässäämällä metallilevystä,niin usein niiden liukupintoja on joutunut sovittamaan satuloihin.KEVYESTI viilalla "terävää" kanttia pois,niin johan istuu ja kulkee.Eikä kolise,kun ei rupea rälläkällä hiomaan niitä väljiksi.Näitä sovituksia voi joutua tekemään ihan laatumerkkisiin paloihinkin.Joskus on riittänyt pekkien maalien poisto palojen liukupinnoilta.Runkokappaleen liukupinnat on myös puhdistettava kunnolla.

                Eli mäntä kyllä jaksaa työntää helposti paloja/satulaa,mutta se pieni palautusliike ei tapahdukkaan jarrun vapauduttua.Tuo metallisen rungon lievästi viiston terävämpi reuna voi kinnata vastaan.Itse en laita palojen ja runkokappaleen/satuloiden liukupintoihin mitään "tahnoja" sen jälkeen,kun palat on todettu liikkuviksi.Ei sitten kerää turhaa pölyä.Ja aina on tominut seuraavaan huoltoon asti.Viralliset asennusohjeet on varmasti ihan jotain muuta,mutta itse olen tämän pienen viilailun hyväksi havainnut,jos palat ei liiku,niin kuin pitää.

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Jarrupalojen "rungot" kun tehdään prässäämällä metallilevystä,niin usein niiden liukupintoja on joutunut sovittamaan satuloihin.KEVYESTI viilalla "terävää" kanttia pois,niin johan istuu ja kulkee.Eikä kolise,kun ei rupea rälläkällä hiomaan niitä väljiksi.Näitä sovituksia voi joutua tekemään ihan laatumerkkisiin paloihinkin.Joskus on riittänyt pekkien maalien poisto palojen liukupinnoilta.Runkokappaleen liukupinnat on myös puhdistettava kunnolla.

                  Eli mäntä kyllä jaksaa työntää helposti paloja/satulaa,mutta se pieni palautusliike ei tapahdukkaan jarrun vapauduttua.Tuo metallisen rungon lievästi viiston terävämpi reuna voi kinnata vastaan.Itse en laita palojen ja runkokappaleen/satuloiden liukupintoihin mitään "tahnoja" sen jälkeen,kun palat on todettu liikkuviksi.Ei sitten kerää turhaa pölyä.Ja aina on tominut seuraavaan huoltoon asti.Viralliset asennusohjeet on varmasti ihan jotain muuta,mutta itse olen tämän pienen viilailun hyväksi havainnut,jos palat ei liiku,niin kuin pitää.
                  Nimenomaan nuo runkokappaleen liukupinnat pitää puhdistaa huolella, itse raaputtelin pitkän tovin noita pintoja tasapäämeisselillä ennenkuin sai sen ruosteisen ja jarrupölystä hitsautuneen/lasittuneen paskakerroksen pois..eli säännöllisen ja huolellisen jarruhuollon puutetta ollut..

                  Comment

                  • Pe-te
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 198
                    • Ylöjärvi

                    täytyy viikonloppuna ottaa työn alle ja viilata noita palojen runkoja ja vielä rapsutella lisää tuota satulan runkoa.
                    Mietin vain onko paloissa tms jotain outoa, sillä vähäinenkin levyyn laahaaminen aiheuttaa selvää vapinaa rattiin. Noissa Ferodoissa on kyllä suurempi kitka kuin originaaleissa, mutta voiko sekään nyt moista tehdä? Aiemmissa autoissa palat ovat järjestään jääneet hitusen kosketuksiin levyn kanssa eikä ratti ole vapissut.
                    Täytyyköhän hakea motonetista kokeeksi palat ja kokeilla mitä tapahtuu...
                    F11 520dA (N47N) -13
                    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                    Comment

                    • Exami
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 986
                      • Hyvinkää, Tuusula

                      Vaikuttas siltä et jarrut laahannu -> levykieroksi ja nyt seon vieläkin vähän.. tosin mistä sitä tietää.. onko mitkä ferodot kyseessä? DS-Performance vai ? ilmottele kun olet saanut jarru osat putsailtua kunnolla ja testilenkkiä ajettua.. teräsharja aika tehokas myös näissä.. hinkkaa huolella carrierit jne.
                      sigpic
                      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                      Comment

                      • Pe-te
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 198
                        • Ylöjärvi

                        Originally posted by Exami View Post
                        Vaikuttas siltä et jarrut laahannu -> levykieroksi ja nyt seon vieläkin vähän.. tosin mistä sitä tietää.. onko mitkä ferodot kyseessä? DS-Performance vai ? ilmottele kun olet saanut jarru osat putsailtua kunnolla ja testilenkkiä ajettua.. teräsharja aika tehokas myös näissä.. hinkkaa huolella carrierit jne.
                        Mulla on edessä Ferodo Premier (FDB997), takana on vielä orggislevyt+palat... en tiedä uskaltaako niitä edes vaihtaa...

                        Ferodot toimivat hienosti jarrutettaessa eikä pito katoa lämmetessäkään...tuntuu vaan että varjopuoli on sitten se, että pienikin hinkkaus levyyn pistää levyn aika lämpöiseksi.

                        Mielenkiintoista vaan nähdä saako noita paloja millään liikkumaan siten, että eivät ota tippaakaan levyyn kiinni kun nostaa jalan jarrulta kun kaikissa entisissä autoissa palat ovat aina hitusen ainakin jääneet kosketuksiin levyyn... tai ainakin todella lähelle.... mutta niissä ei ole ollut mitään ravistusongelmia.

                        Tänään huomasi jälleen, miten tarkka tuo on kun palat ovat vähän siirtyneet sellaiseen asentoon että hitusen kihnuttaa levyyn -> heti alkoi pieni vipatus... täytyy jälleen viritellä noita kunnes pääsen sunnuntaina kunnolla viilaamaan ja säätämään.

                        Joko kyse on nyt siitä että palat eivät liiku riittävän hyvin pois levyltä tai sitten jos tuo vehje pitää aina paloja levyn tuntumassa sitten täytynee vaihtaa originaalipalat josko pienempi kitka lopettais ongelman.

                        Levyt sorvautin just tän viikon keskiviikkona eli pitäisi olla mahdollisimman suorat.

                        EDIT:
                        Tuossa jälleen koetin säädellä paloja ja satulaa, mutta nyt tilanne muuttui taas huonommaksi :(
                        Palat jäävät aivan väkisin hinkkaamaan levylle, etenkin nuo sisimmäiset.

                        Tässä on nyt hieman epäselvää että jääkö mäntä liian kauas eikä pala pääse palaamaan, jolloin männänpuoleinen pala jää sisäreunaltaan (koska ei pysy kohtisuorassa vaan sisäreuna pomppaa ulos) tai koko pinnaltaan hinkkaamaan levyä? Vai onko kyse siitä ettei satula liiku riittävän herkästi jolloin palat eivät siirry riittävän kauas levyltä... ja kuinka kauaksi niiden ihan oikeasti kuuluu siirtyä? tuleeko levyn ja palan väliin jäädä milli vai minkä verran.

                        Kertokaas nyt joku, kuinka paljon tuon männän kuuluu palata taaksepäin jarrun painamisen jälkeen? ja kuuluuko männänpuoleisen palan pysyä siellä männässä kiinni siten että on koko ajan kohtisuorassa levyyn nähden vai onko tuo nyt ihan oikein kun pala vänkäytyy ulos sisäreunastaan koko ajan ja siten tietysti hinkkaa levyyn koko ajan?

                        En siis oikein nyt saa hahmotettua miltä osin tuo satula/palat toimii väärin. Sisimmäiset palat tuntuisivat jopa liikkuvat suht hyvin kun testailin... mutta ovat siis kokoajan vaan vinossa. Ja jos mäntä ei palaa kunnolla, missä silloin vika?

                        EDIT2:
                        Tuossa kun erilaisia ohjeita katselin ja järkeilin niin ilmeisesti tuon männänpuoleisen palan pitäisi napsahtaa tai olla ainakin aika tiukka sovitus tuonne männän sisään jotta pysyisi siinä kiinni...?
                        Last edited by Pe-te; 11-09-2009, 20:35. Reason: lisäyksiä
                        F11 520dA (N47N) -13
                        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                        Comment

                        • Pe-te
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 198
                          • Ylöjärvi

                          Jälleen päivitystä ja lisää ihmettelyä...

                          Tuossa kun juuri avasin jarrut uudelleen huomasin että sisäpuolen palat ovat kuluneet vinoon (alapuolelta kuluneet yläpuolta enemmän), ulkopuoliset ovat kuluneet suoraan. Molemmat jarrut myös jäävät hitusen laahaamaan... ei paljoa mutta jonkin verran. Satulat liikkuvat hyvin ja männät saa helposti painettua sisälle eli niissä tuskin vikaa.
                          Palat ovat varmaan jo aiemmin kuluneet hieman vinoon kun satulat ovat kenties hieman jumittaneet...

                          Aiemmissa autoissa jarrut ovat aina hitusen laahanneet eikä mitään ratin vatkaus ongelmia ole ollut, mutta kuuluuko tässä vehkeessä nousta kokonaan pois levyltä?

                          Vaiva tuntuu kuitenkin selkeästi jarruista johtuvan, sillä nopeuden noustessa vatkauksen taajuus nousee ja n. 120 km/h kohdalla se vähenee kun taas nopeutta laskettaessa jälleen pahenee. Kevyesti jos painaa jarrua suoraan ajettaessa vatkaus vähenee ja jos jarruttaa se loppuu. Samoin jos työnnän palat pois levyltä ja ajan jarruttamatta, ei vatkausta tunnu...

                          Koetan nyt vaihtaa männänpuoleiset palat ristiin puolittain, josko noissa on merkitystä kumpi tulee oikealle ja kumpi vasemmalle... josko se auttaisi.
                          F11 520dA (N47N) -13
                          ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                          ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by Pe-te View Post
                            Jälleen päivitystä ja lisää ihmettelyä...

                            Tuossa kun juuri avasin jarrut uudelleen huomasin että sisäpuolen palat ovat kuluneet vinoon (alapuolelta kuluneet yläpuolta enemmän), ulkopuoliset ovat kuluneet suoraan. Molemmat jarrut myös jäävät hitusen laahaamaan... ei paljoa mutta jonkin verran. Satulat liikkuvat hyvin ja männät saa helposti painettua sisälle eli niissä tuskin vikaa.
                            Palat ovat varmaan jo aiemmin kuluneet hieman vinoon kun satulat ovat kenties hieman jumittaneet...

                            Aiemmissa autoissa jarrut ovat aina hitusen laahanneet eikä mitään ratin vatkaus ongelmia ole ollut, mutta kuuluuko tässä vehkeessä nousta kokonaan pois levyltä?

                            Vaiva tuntuu kuitenkin selkeästi jarruista johtuvan, sillä nopeuden noustessa vatkauksen taajuus nousee ja n. 120 km/h kohdalla se vähenee kun taas nopeutta laskettaessa jälleen pahenee. Kevyesti jos painaa jarrua suoraan ajettaessa vatkaus vähenee ja jos jarruttaa se loppuu. Samoin jos työnnän palat pois levyltä ja ajan jarruttamatta, ei vatkausta tunnu...

                            Koetan nyt vaihtaa männänpuoleiset palat ristiin puolittain, josko noissa on merkitystä kumpi tulee oikealle ja kumpi vasemmalle... josko se auttaisi.
                            Ihmeen kauan jaksat noita ihmetellä, siitä pointsit . Itse olisin jo ajat sitten uusinut jarrut (levyt+palat) OEM-palikoilla.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by teropa View Post
                              Ihmeen kauan jaksat noita ihmetellä, siitä pointsit . Itse olisin jo ajat sitten uusinut jarrut (levyt+palat) OEM-palikoilla.

                              Tero
                              Miks OEM jos kerta niillä alkaa ennemmin tai myöhemmin täristää?
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Pe-te
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2008
                                • 198
                                • Ylöjärvi

                                Originally posted by teropa View Post
                                Ihmeen kauan jaksat noita ihmetellä, siitä pointsit . Itse olisin jo ajat sitten uusinut jarrut (levyt+palat) OEM-palikoilla.

                                Tero
                                Onhan tähän noita OEM-levyjäkin pistetty jo monet uudet eikä ongelma ole niillä loppunut

                                Kunhan F1-kisa tuosta loppuu käyn pistämässä pyörät takaisin paikalleen ja sitten on koeajon paikka. Nyt satulat ainakin liikkuu niin herkästi ettei kyllä niistä voi enää johtua jos vielä vatkaa. Ja koetin nyt vaihtaa sisimmäiset palat keskenään, josko noissa on vaikka määrätty suunta ja olis mulla ollut väärillä puolilla. TIS:n ohjeessa oli muistaakseni huomatus että täytyy katsoa että palat tulevat oikeille puolille. Noissa Ferodoissa ei kyllä mitään oikea/vasen merkintöjä ollut.

                                Siihen olis kuitenkin vielä kiva saada kommenttia, miten muilla nuo jarrupalat vetäytyvät levyltä? Jäävätkö kevyesti laahaamaan vai nousevatko selvästi pois levyltä. Tietäisin sitten tarviiko vielä tuota asiaa lähteä ihmettelemään vai toimiiko mulla tuolta osin oikein... kun nimittäin tuntuu että jos palat jäävät vähääkään laahaamaan, ratti vatkaa.

                                Jos muillakin jää hitusen laahaamaan, sitten lienee järkevintä kiinnittää seuraavaksi huomio noihin paloihin ja kokeilla oem-paloja. Josko vaikka eivät vain sovi yhteen OEM-levyjen kanssa. Huvikseen en viitsi OEM-paloja kokeilla noita kun ovat niin saakelin kalliit.
                                F11 520dA (N47N) -13
                                ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                                ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎