Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.
Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
-takakelkan puslat vaihdettu
-koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
-narinahela vaihdettu
-etuiskarit vaihdettu
-taka ylävarsi vaihdettu
-taka-alapallo vaihdettu
-etu tukivarsi vaihdettu
-rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
-eri renkaita koitettu
-nelipyöräsuuntaus tehty
-eri renkaan paineita koitettu
-vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
-vanteet on suorat
-renkaat vaihdettu edestä taakse
Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.
Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
Tosta linkistä post 4 löytyy kohtalotovereita tohon etulaakerin naksahteluun. Itselläni naksui kans ja hiljeni vaihdolla. Tosin en huomannut, että se olisi aiheuttanut mitään tärinöitä.
Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.
Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
Onhan takaiskarit kunnossa? Itselläni oli tuota tutinaa/tärinää kanssa noilla nopeuksilla kun oma auto tuli, mutta se poistui vaihtamalla takakelkan puslat ja takaiskarit. Aluksi vaihdettiin takakelkan puslat, mutta vaiva väheni vain hitusen. Sitten vaihdettiin myös takaiskarit ja johan vaiva loppui.
Huomattava seikka omassani oli, että iskaritesteissä takaiskarit näyttivät olevan kunnossa, mutta kun olivat irti eivät olleet niin mairittelevassa kunnossa.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
Samaa naksetta piti omassa E39:ssa toinen etupyörän laakeri, ja ääni loppui kun vaihtoi uuden laakerin. Noissa on kuulemma sellaista ilmiötä, että muuten äänettömän laakerin kehä tms. katkeaa ja laakerit napsaa tuohon katkokseen. Mielestäni kannattaa vaihtaa, vaikkei suoraan tutinoihin liittyisikään.
Tutinoita voisi seuraavaksi etsiä esim. kardaanin kuminivelistä tai vetareista.
Huomattava seikka omassani oli, että iskaritesteissä takaiskarit näyttivät olevan kunnossa, mutta kun olivat irti eivät olleet niin mairittelevassa kunnossa.
Katsastusukkelit eivät ainakaan valittaneet takaiskarien kunnosta, eli ei ainakaan näkyvää vikaa..
Voisihan se toki olla, mutta kun katsastusasemalla miehet sitä katseli, niin painolevy oli kiinni...
On tavattu semmoinenkin ihme kuin vettä kardaaniputkessa tosin oli kyse chevystä mutta kuitenkin. Ilmeisesti kondensoitunutta kosteutta jostain huokosen kautta sinne päässyt.
Laitetaas nyt lyhyt päivitys omastakin koslasta, eli tänään auto kävi autokeskuksessa parin tunnin analyysissä ja ainakin toinen alatukivarsi oli löysällä. Kardaanin pieni pystyvälys todettiin myös niin pieneksi ettei sen pitäisi aiheuttaa ongelmia. Mielenkiintoinen havainto oli myös että eturenkaissa, joissa ei alle laitettaessa ollut pystyheittoja, olivat muuttuneet sellaisiksi joissa on sisäkehällä selvästi silmin havaittavaa pystyheittoa.
Alatukivarret kiristettiin oikein ja iskarien kiristykset tarkistettiin, niissä ei löytynyt huomautettavaa toistaiseksi. Nyt lähti myös pyyntö maahantuojalle teknisestä avusta ongelman ratkaisuun (katsotaan nyt tuleeko sitä).
Lyhyen ajon jälkeen tuntuisi, että ongelma hieman lieveni ja vatkaus myös muuttui hieman toisenlaiseksi. Mutta täytynee ajaa vähän enemmän ettei ole ennenaikainen ilo...
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Laitetaas nyt lyhyt päivitys omastakin koslasta, eli tänään auto kävi autokeskuksessa parin tunnin analyysissä ja ainakin toinen alatukivarsi oli löysällä. Kardaanin pieni pystyvälys todettiin myös niin pieneksi ettei sen pitäisi aiheuttaa ongelmia. Mielenkiintoinen havainto oli myös että eturenkaissa, joissa ei alle laitettaessa ollut pystyheittoja, olivat muuttuneet sellaisiksi joissa on sisäkehällä selvästi silmin havaittavaa pystyheittoa.
Alatukivarret kiristettiin oikein ja iskarien kiristykset tarkistettiin, niissä ei löytynyt huomautettavaa toistaiseksi. Nyt lähti myös pyyntö maahantuojalle teknisestä avusta ongelman ratkaisuun (katsotaan nyt tuleeko sitä).
Lyhyen ajon jälkeen tuntuisi, että ongelma hieman lieveni ja vatkaus myös muuttui hieman toisenlaiseksi. Mutta täytynee ajaa vähän enemmän ettei ole ennenaikainen ilo...
Siis sulla on edelleen alla renkaat, joissa on silmin havaittavaa pystyheittoa? Tokihan ne voi täristää ja vatkata. Mielenkiintoista nyt on myös se, miten pystyheitto on päässyt syntymään, jos sitä ei kerta aiemmin ollut. Onko kumit esim. ollut kunnolla vanteilla missään vaiheessa.
Olisiko mahdollista saada jostain jotkut laaturenkaat (ei pystyheittoa, tasapainotetut, ja vanteet suorat), joilla nyt kokeilla?
Siis sulla on edelleen alla renkaat, joissa on silmin havaittavaa pystyheittoa? Tokihan ne voi täristää ja vatkata. Mielenkiintoista nyt on myös se, miten pystyheitto on päässyt syntymään, jos sitä ei kerta aiemmin ollut. Onko kumit esim. ollut kunnolla vanteilla missään vaiheessa.
Olisiko mahdollista saada jostain jotkut laaturenkaat (ei pystyheittoa, tasapainotetut, ja vanteet suorat), joilla nyt kokeilla?
Tero
On alla edelleen ja uskon että ainakin osa tän hetken vatkauksesta tuleekin juuri tuosta, kun heittokohdat sattuvat vastakkaiseen vaiheeseen. Täytyy kokeilla toisilla renkailla, esimerkiksi heittämällä takaa eteen tai noilla talvipyörillä. Pidemmäksi aikaa ei viitsi jättää ennenkuin selviää miksi renkaille on käynyt noin, ettei käy toisillekin renkaille sama. Onko kenties viime kulmien säädössä vedetty liikaa aurausta tms.
Kumit on laitettu vanteille Nokian Renkaiden labrassa viimeisen päälle, eikä niissä näkynyt pystyheittoa kun ne olivat tuoreena alla... enkä itseasiassa nähnyt moista vielä parisen viikkoa sitten joten aika hiljattain on tullut. Siksi epäilys kulmissa, joita on säädetty lähiaikoina.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
On alla edelleen ja uskon että ainakin osa tän hetken vatkauksesta tuleekin juuri tuosta, kun heittokohdat sattuvat vastakkaiseen vaiheeseen. Täytyy kokeilla toisilla renkailla, esimerkiksi heittämällä takaa eteen tai noilla talvipyörillä. Pidemmäksi aikaa ei viitsi jättää ennenkuin selviää miksi renkaille on käynyt noin, ettei käy toisillekin renkaille sama. Onko kenties viime kulmien säädössä vedetty liikaa aurausta tms.
Kumit on laitettu vanteille Nokian Renkaiden labrassa viimeisen päälle, eikä niissä näkynyt pystyheittoa kun ne olivat tuoreena alla... enkä itseasiassa nähnyt moista vielä parisen viikkoa sitten joten aika hiljattain on tullut. Siksi epäilys kulmissa, joita on säädetty lähiaikoina.
Kyllähän se pystyheitto renkaaseen tulee siitä että vanne ei keskitä 100% napaan. Ja e39:ssä sen pitää keskittää. Ja se että jos vatkaus on hetken poissa kun vanne on ollut irti niin kielii juuri tuosta keskittämisongelmasta.
Kyllähän se pystyheitto renkaaseen tulee siitä että vanne ei keskitä 100% napaan. Ja e39:ssä sen pitää keskittää. Ja se että jos vatkaus on hetken poissa kun vanne on ollut irti niin kielii juuri tuosta keskittämisongelmasta.
Jos ongelman lähde on keskittyminen, se tarkoittaa silloin että vanteisiin sorvatut keskitysrenkaat ovat epäonnistuneet...ja tässä tapauksessa myös takapäässä pitäisi olla samanmoisia löydöksiä. hyvä pointti...täytyy tutkia.
F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Jos ongelman lähde on keskittyminen, se tarkoittaa silloin että vanteisiin sorvatut keskitysrenkaat ovat epäonnistuneet...ja tässä tapauksessa myös takapäässä pitäisi olla samanmoisia löydöksiä. hyvä pointti...täytyy tutkia.
Kokeileppa tosiaan jollain varmasti suorilla E39:n orkkisvanteilla ja hyvillä renkailla tuota. Ehkä se vika on noissa nykyisissä vanteissa/renkaissa ainakin osittain :think
Sori vaan pojat en pysty enään lukemaan tätä topiccia vakavalla naamalla.. tää homma on muutaman osalta riistäytyny aivan käsistä.. vaihdetaan osaa ihan hatusta heittämällä.. sitte jotain autokeskuksen testejä.. mullakin testasivat onko välystä alustassa: Potkasivat 2x takarenkaaseen! ei herneitä eikä muuitakaa palkokasveja.. koittakaa selvitä!
Comment