Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    Kardaanin epätasapaino

    ...voisiko olla noin helppo vika?
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • KATKU
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 230
      • Vaasa

      Originally posted by p86880 View Post
      Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.

      Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!

      Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
      -takakelkan puslat vaihdettu
      -koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
      -narinahela vaihdettu
      -etuiskarit vaihdettu
      -taka ylävarsi vaihdettu
      -taka-alapallo vaihdettu
      -etu tukivarsi vaihdettu
      -rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
      -eri renkaita koitettu
      -nelipyöräsuuntaus tehty
      -eri renkaan paineita koitettu
      -vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
      -vanteet on suorat
      -renkaat vaihdettu edestä taakse

      Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.

      Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...

      Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
      Tosta linkistä post 4 löytyy kohtalotovereita tohon etulaakerin naksahteluun. Itselläni naksui kans ja hiljeni vaihdolla. Tosin en huomannut, että se olisi aiheuttanut mitään tärinöitä.

      Comment

      • Pe-te
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 198
        • Ylöjärvi

        Originally posted by p86880 View Post
        Ja taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.

        Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
        Originally posted by p86880 View Post
        Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
        Onhan takaiskarit kunnossa? Itselläni oli tuota tutinaa/tärinää kanssa noilla nopeuksilla kun oma auto tuli, mutta se poistui vaihtamalla takakelkan puslat ja takaiskarit. Aluksi vaihdettiin takakelkan puslat, mutta vaiva väheni vain hitusen. Sitten vaihdettiin myös takaiskarit ja johan vaiva loppui.

        Huomattava seikka omassani oli, että iskaritesteissä takaiskarit näyttivät olevan kunnossa, mutta kun olivat irti eivät olleet niin mairittelevassa kunnossa.
        F11 520dA (N47N) -13
        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1839
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by p86880 View Post
          Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
          Samaa naksetta piti omassa E39:ssa toinen etupyörän laakeri, ja ääni loppui kun vaihtoi uuden laakerin. Noissa on kuulemma sellaista ilmiötä, että muuten äänettömän laakerin kehä tms. katkeaa ja laakerit napsaa tuohon katkokseen. Mielestäni kannattaa vaihtaa, vaikkei suoraan tutinoihin liittyisikään.

          Tutinoita voisi seuraavaksi etsiä esim. kardaanin kuminivelistä tai vetareista.
          Last edited by Havis; 21-09-2009, 19:37.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • p86880
            Newbiemmer
            • Aug 2009
            • 8
            • Etelä-Pohjanmaa

            Originally posted by Jürgen_ View Post
            Kardaanin epätasapaino

            ...voisiko olla noin helppo vika?
            Voisihan se toki olla, mutta kun katsastusasemalla miehet sitä katseli, niin painolevy oli kiinni...

            Comment

            • p86880
              Newbiemmer
              • Aug 2009
              • 8
              • Etelä-Pohjanmaa

              Originally posted by Pe-te View Post
              Onhan takaiskarit kunnossa?

              Huomattava seikka omassani oli, että iskaritesteissä takaiskarit näyttivät olevan kunnossa, mutta kun olivat irti eivät olleet niin mairittelevassa kunnossa.
              Katsastusukkelit eivät ainakaan valittaneet takaiskarien kunnosta, eli ei ainakaan näkyvää vikaa..

              Comment

              • p86880
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 8
                • Etelä-Pohjanmaa

                Onko mitään mahdollisuutta tarkastaa kardaanin suoruutta ilman sen irrottamista?

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  Originally posted by p86880 View Post
                  Voisihan se toki olla, mutta kun katsastusasemalla miehet sitä katseli, niin painolevy oli kiinni...
                  On tavattu semmoinenkin ihme kuin vettä kardaaniputkessa tosin oli kyse chevystä mutta kuitenkin. Ilmeisesti kondensoitunutta kosteutta jostain huokosen kautta sinne päässyt.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Pe-te
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2008
                    • 198
                    • Ylöjärvi

                    Laitetaas nyt lyhyt päivitys omastakin koslasta, eli tänään auto kävi autokeskuksessa parin tunnin analyysissä ja ainakin toinen alatukivarsi oli löysällä. Kardaanin pieni pystyvälys todettiin myös niin pieneksi ettei sen pitäisi aiheuttaa ongelmia. Mielenkiintoinen havainto oli myös että eturenkaissa, joissa ei alle laitettaessa ollut pystyheittoja, olivat muuttuneet sellaisiksi joissa on sisäkehällä selvästi silmin havaittavaa pystyheittoa.

                    Alatukivarret kiristettiin oikein ja iskarien kiristykset tarkistettiin, niissä ei löytynyt huomautettavaa toistaiseksi. Nyt lähti myös pyyntö maahantuojalle teknisestä avusta ongelman ratkaisuun (katsotaan nyt tuleeko sitä).

                    Lyhyen ajon jälkeen tuntuisi, että ongelma hieman lieveni ja vatkaus myös muuttui hieman toisenlaiseksi. Mutta täytynee ajaa vähän enemmän ettei ole ennenaikainen ilo...
                    F11 520dA (N47N) -13
                    ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                    ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by Pe-te View Post
                      Laitetaas nyt lyhyt päivitys omastakin koslasta, eli tänään auto kävi autokeskuksessa parin tunnin analyysissä ja ainakin toinen alatukivarsi oli löysällä. Kardaanin pieni pystyvälys todettiin myös niin pieneksi ettei sen pitäisi aiheuttaa ongelmia. Mielenkiintoinen havainto oli myös että eturenkaissa, joissa ei alle laitettaessa ollut pystyheittoja, olivat muuttuneet sellaisiksi joissa on sisäkehällä selvästi silmin havaittavaa pystyheittoa.

                      Alatukivarret kiristettiin oikein ja iskarien kiristykset tarkistettiin, niissä ei löytynyt huomautettavaa toistaiseksi. Nyt lähti myös pyyntö maahantuojalle teknisestä avusta ongelman ratkaisuun (katsotaan nyt tuleeko sitä).

                      Lyhyen ajon jälkeen tuntuisi, että ongelma hieman lieveni ja vatkaus myös muuttui hieman toisenlaiseksi. Mutta täytynee ajaa vähän enemmän ettei ole ennenaikainen ilo...
                      Siis sulla on edelleen alla renkaat, joissa on silmin havaittavaa pystyheittoa? Tokihan ne voi täristää ja vatkata. Mielenkiintoista nyt on myös se, miten pystyheitto on päässyt syntymään, jos sitä ei kerta aiemmin ollut. Onko kumit esim. ollut kunnolla vanteilla missään vaiheessa.

                      Olisiko mahdollista saada jostain jotkut laaturenkaat (ei pystyheittoa, tasapainotetut, ja vanteet suorat), joilla nyt kokeilla?

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Pe-te
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2008
                        • 198
                        • Ylöjärvi

                        Originally posted by teropa View Post
                        Siis sulla on edelleen alla renkaat, joissa on silmin havaittavaa pystyheittoa? Tokihan ne voi täristää ja vatkata. Mielenkiintoista nyt on myös se, miten pystyheitto on päässyt syntymään, jos sitä ei kerta aiemmin ollut. Onko kumit esim. ollut kunnolla vanteilla missään vaiheessa.

                        Olisiko mahdollista saada jostain jotkut laaturenkaat (ei pystyheittoa, tasapainotetut, ja vanteet suorat), joilla nyt kokeilla?

                        Tero
                        On alla edelleen ja uskon että ainakin osa tän hetken vatkauksesta tuleekin juuri tuosta, kun heittokohdat sattuvat vastakkaiseen vaiheeseen. Täytyy kokeilla toisilla renkailla, esimerkiksi heittämällä takaa eteen tai noilla talvipyörillä. Pidemmäksi aikaa ei viitsi jättää ennenkuin selviää miksi renkaille on käynyt noin, ettei käy toisillekin renkaille sama. Onko kenties viime kulmien säädössä vedetty liikaa aurausta tms.

                        Kumit on laitettu vanteille Nokian Renkaiden labrassa viimeisen päälle, eikä niissä näkynyt pystyheittoa kun ne olivat tuoreena alla... enkä itseasiassa nähnyt moista vielä parisen viikkoa sitten joten aika hiljattain on tullut. Siksi epäilys kulmissa, joita on säädetty lähiaikoina.
                        F11 520dA (N47N) -13
                        ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                        ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          Originally posted by Pe-te View Post
                          On alla edelleen ja uskon että ainakin osa tän hetken vatkauksesta tuleekin juuri tuosta, kun heittokohdat sattuvat vastakkaiseen vaiheeseen. Täytyy kokeilla toisilla renkailla, esimerkiksi heittämällä takaa eteen tai noilla talvipyörillä. Pidemmäksi aikaa ei viitsi jättää ennenkuin selviää miksi renkaille on käynyt noin, ettei käy toisillekin renkaille sama. Onko kenties viime kulmien säädössä vedetty liikaa aurausta tms.

                          Kumit on laitettu vanteille Nokian Renkaiden labrassa viimeisen päälle, eikä niissä näkynyt pystyheittoa kun ne olivat tuoreena alla... enkä itseasiassa nähnyt moista vielä parisen viikkoa sitten joten aika hiljattain on tullut. Siksi epäilys kulmissa, joita on säädetty lähiaikoina.
                          Kyllähän se pystyheitto renkaaseen tulee siitä että vanne ei keskitä 100% napaan. Ja e39:ssä sen pitää keskittää. Ja se että jos vatkaus on hetken poissa kun vanne on ollut irti niin kielii juuri tuosta keskittämisongelmasta.

                          Comment

                          • Pe-te
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 198
                            • Ylöjärvi

                            Originally posted by Tome View Post
                            Kyllähän se pystyheitto renkaaseen tulee siitä että vanne ei keskitä 100% napaan. Ja e39:ssä sen pitää keskittää. Ja se että jos vatkaus on hetken poissa kun vanne on ollut irti niin kielii juuri tuosta keskittämisongelmasta.
                            Jos ongelman lähde on keskittyminen, se tarkoittaa silloin että vanteisiin sorvatut keskitysrenkaat ovat epäonnistuneet...ja tässä tapauksessa myös takapäässä pitäisi olla samanmoisia löydöksiä. hyvä pointti...täytyy tutkia.
                            F11 520dA (N47N) -13
                            ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
                            ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8974
                              • Kellokoski

                              Originally posted by Pe-te View Post
                              Jos ongelman lähde on keskittyminen, se tarkoittaa silloin että vanteisiin sorvatut keskitysrenkaat ovat epäonnistuneet...ja tässä tapauksessa myös takapäässä pitäisi olla samanmoisia löydöksiä. hyvä pointti...täytyy tutkia.
                              Kokeileppa tosiaan jollain varmasti suorilla E39:n orkkisvanteilla ja hyvillä renkailla tuota. Ehkä se vika on noissa nykyisissä vanteissa/renkaissa ainakin osittain :think
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • Exami
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 986
                                • Hyvinkää, Tuusula

                                Sori vaan pojat en pysty enään lukemaan tätä topiccia vakavalla naamalla.. tää homma on muutaman osalta riistäytyny aivan käsistä.. vaihdetaan osaa ihan hatusta heittämällä.. sitte jotain autokeskuksen testejä.. mullakin testasivat onko välystä alustassa: Potkasivat 2x takarenkaaseen! ei herneitä eikä muuitakaa palkokasveja.. koittakaa selvitä!
                                sigpic
                                Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎