Originally posted by Jürgen_
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tutina syö miestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Pe-te View PostTämä veikkaus on luultavasti lähellä totuutta. Käytin juuri renkaita rengaskoneella eikä niissä ole silmällä nähtävää pystyheittoa. Sen sijaan kun renkaita pyörittelee kiinni autossa, edessä kuskin puolella pystyheitto on huomattava. Myös apukuskin puolella näkyy hienoinen, joskin selvä heitto eli kylläpä niin taitaa olla että joko uudet navat ovat heitolliset tai sitten asennuksessa on sössitty kunnolla. Koetin vaihtaa myös renkaita takaa eteen, eikä tuossa heitossa tullut muutosta (ja takana ollessa heittoa ei näy) joten tuo napa luultavimmin se syyllinen.
Koska itse en nyt saa tuon käden ollessa kipsissä tehtyä oikein mitään järkevää, täytynee varata tällä kertaa merkkihuollon puolelle aika napojen heiton mittaukseen ja asennuksen tarkastukseen / uusimiseen. Tiedä sitten täytyykö koettaa saada rahansa noista KL:n navoista pois ja pistää merkkileimatut vai ottaa uudet tarvikenavat.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostJuuri oli KL-Varaosista tullut yhdelle kaverille vääränkokoiset navat. Keskireikä oli ollut 72.5mm kun E39 on tosiaan se 74mm.
Minä, eikä moni muukaan autoa ihmetellyt tullut edes ajatelleeksi että tällainen olisi mahdollista. Ilman _nixu_:n vinkkiä en olisi vieläkään tullut ajatelleeksi. Näin jälkikäteen on päivänselvää että olisi pitänyt tajuta heti mitata tuo napa, mutta kun kerran menivät nätisti paikalleen ei tullut epäiltyä edes että olisivat väärästä vehkeestä. Ja jälkiviisaushan on tietty sitä "parasta" viisautta...
Omalta osaltani tämä taistelu on tältä erää päättynyt. Nyt auto kulkee niinkuin sen kuuluukin ilman että ratti vatkaa!Oi tätä ajamisen riemua.
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille ja ongelman selvittämisessä auttaneille. Nyt on vielä edessä KL:n kanssa säätö jotta saisin napojen hinnan takaisin sekä kenties jotain hyvitystä turhaan tehdystä työstä (epäilen kyllä saanko työstä mitään hyvitystä, mutta kokeilen ainakin kun kerran virhe ei ollut omani).
EDIT: KL hyvitti mukisematta napojen hinnan + ylimääräisestä vaihtotyöstä aiheutuneet kustannukset. Nyt voikin keskittyä pakoputken kannakkeen vaihtamiseen ja takajarrujen huoltoon...F11 520dA (N47N) -13
ex E60 530dA (M57N2D30) M-Sport -06
ex E39 530dAT (M57) M-Sport Individual-03
Comment
-
-
Originally posted by Pe-te View PostYllä oleva sitten kävi toteen myös omalla kohdallani eli mysteerion viimeinen pala oli sitten KL-varaosilta saadut väärän kokoiset navat. Olivat juurikin tuon 72.5mm vaikka alustanumerolla ne aikanaan hain. Eli varoittavana esimerkkinä kaikille tarvikenapojen hakijoille... mitatkaa ne navat ennen asennusta niin ei tarvi ihmetellä outoja oireita.
Minä, eikä moni muukaan autoa ihmetellyt tullut edes ajatelleeksi että tällainen olisi mahdollista. Ilman _nixu_:n vinkkiä en olisi vieläkään tullut ajatelleeksi. Näin jälkikäteen on päivänselvää että olisi pitänyt tajuta heti mitata tuo napa, mutta kun kerran menivät nätisti paikalleen ei tullut epäiltyä edes että olisivat väärästä vehkeestä. Ja jälkiviisaushan on tietty sitä "parasta" viisautta...
Omalta osaltani tämä taistelu on tältä erää päättynyt. Nyt auto kulkee niinkuin sen kuuluukin ilman että ratti vatkaa!Oi tätä ajamisen riemua.
Kiitokset kaikille neuvoja antaneille ja ongelman selvittämisessä auttaneille. Nyt on vielä edessä KL:n kanssa säätö jotta saisin napojen hinnan takaisin sekä kenties jotain hyvitystä turhaan tehdystä työstä (epäilen kyllä saanko työstä mitään hyvitystä, mutta kokeilen ainakin kun kerran virhe ei ollut omani).
Eipä tuollainen ihan ekana tule mieleen että navat voivat olla vääränkokoiset. Näköjään samaa sarjaa on myyty muillekinE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Laitan tähän oman E39 tilanteen:
Vuosi sitten edessä ravisti ja vatkasi ohjauspyörää. Vaihdatin powerflex puslat eteen ja se ongelma katosi.
Toinen ongelma oli vempulointi etenkin motarilla ajettaessa. Vaihdatin viime viikolla taakse narinahelat ja se auttoi. Nyt kulkee tosi paljon paremmin. Mukava ajella taas. Arvelisin, että noin 90% :sti parani. Kun jäihän tuohon alustaan vielä niitä alkuperäisiä tukivarsia vaihtamatta muutama.
Comment
-
-
Originally posted by p86880 View PostJa taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.
Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
-takakelkan puslat vaihdettu
-koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
-narinahela vaihdettu
-etuiskarit vaihdettu
-taka ylävarsi vaihdettu
-taka-alapallo vaihdettu
-etu tukivarsi vaihdettu
-rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
-eri renkaita koitettu
-nelipyöräsuuntaus tehty
-eri renkaan paineita koitettu
-vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
-vanteet on suorat
-renkaat vaihdettu edestä taakse
Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.
Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
Kävin huollattamassa kardaaniakselia. Paikallinen ad korjaaja katsoi votoakseleiden ja kardaanin kunnon ja totesi että kardaani voisi vaihtaa. Uusi kardaani maksaisi vain 650 e eli käytännössä ilmainen.
NO opiskelijan budjetilla oli päädyttävä Kardaanin tasapainottamiseen. Homma maksoi 170 e ja liikkessä totesivat että kardaani oli lähes uuden veroisessa kunnossa, pienet painot hitsattiin kardaaniin kiinni.Nivelet olivat kunnossa. Auto tämän jälkeen ajokuntoon ja tiellä.
Sama v-käyrän nostaja tärinähän se siellä! Pian lähtee järki!
No ei muuta kuin samalta istumalta kaksi aikaa huoltoliikkeisiin. Toinen Nesteelle ja Toinen Autokaareen, entiseen merkkikorjaamoon Seinäjoella. Kokemuksesta tietäen, että nesteellä on aivan päteviä huoltajia töissä.
No auto vietiin Nesteelle ja Tulos olis euraavan lainen:
Olivat nostaneet auton pukille ja ajaneet autolla ilmassa. Oli kuulema Oikea takarengas alkanut tärisemään niin kovaa notta koko takapää oli alkanut heilumaan. Syyksi ilmoittivat vetoakselin liikkumisen poikittaisuunnassa.
Nyt vain odotellaan seuraavan viikon tiistaita että saataisiin auto kuntoon. Onneksi on vielä toinen aika toiseen liikkeeseen jos ihmettä ei tapahdu.
Ja jos tämän korjaus saa auton kulkemaan suoraan niin en enään koskaan vie autoani Ad korjaajalle seinäjoella.
Comment
-
-
Originally posted by p86880 View PostOlivat nostaneet auton pukille ja ajaneet autolla ilmassa. Oli kuulema Oikea takarengas alkanut tärisemään niin kovaa notta koko takapää oli alkanut heilumaan. Syyksi ilmoittivat vetoakselin liikkumisen poikittaisuunnassa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMites noi vetoakselin nivelten kulmat menee jos nosturilla ajaa "ilmassa"? Ei välttämättä vastaa ihan tiellä ajamista, jos asiasta mitään tajuan... :think
Comment
-
-
Originally posted by p86880 View PostJa taas täällä olisi yksi tärinä ongelmainen E39 farkku, 2001 530d automaatti.
Nyt on jo melkein kaikki mieleen tulevat keinot yritetty saada bemaria kuntoon, mutta ei niin mikään tunnu auttavan. Täristää siis 60 vauhdissa sekä noin 110 nopeudessa. Ratti ei tärise, mutta perseessä tuntuu. Rupeaa olemaan todella rasittavaa ajaa autolla pitkää matkaa ja jos vikaa ei pian löydy, menee auto paalaamolla!
Nämä seuraavat hommat siis jo koitettu/korjattu:
-takakelkan puslat vaihdettu
-koiranluut eteen ja taakse vaihdettu
-narinahela vaihdettu
-etuiskarit vaihdettu
-taka ylävarsi vaihdettu
-taka-alapallo vaihdettu
-etu tukivarsi vaihdettu
-rankaat on hyvässä kunnossa ja tasapainoitettu kahteen kertaan
-eri renkaita koitettu
-nelipyöräsuuntaus tehty
-eri renkaan paineita koitettu
-vanteen ja pyörän navan välinen välys tilkitty
-vanteet on suorat
-renkaat vaihdettu edestä taakse
Ja kaiken tämän lisäksi alustan kuntoa on katsottu kolmessa eri huolto firmassa, sekä tutkittu kahden katsastusmiehen kanssa bemarin tärinää, mutta mitään ei löytynyt. Alustan siis pitäisi olla kunnossa.
Varasin ajan jo etupyörien laakerien vaihtoon, mutta huollosta soitettiin heti ja sanottiin ettei tärinä voi johtua siitä, vaikka etulaakerit naksuvat oudosti. Huoltomiehen mukaan sinne on varmaan mennyt kivi. Uskoakko sitten tuota...
Nyt siis jos jollakin olisi vielä ideoita tuon tärinän pois saamiseksi, ne otetaan innolla vastaan..?
tuohan on aika kattava (kallis) lista, mutta väkisinkin pistää silmään muutamasta kohdasta monikossa käytettävän sanamuodon uupuminen väliltä narina-hela - etu-tukivarsi. varsinkin tuo etutukivarsi olisi pitänyt/kannattanut vaihtaa samalla vaikka se onkin hävyttömän hintainen kappaleeltaan, omasta E39 sedanista sain tärinät loppumaan kun vaihtoi eteen molemmat reaktiotangot sekä alatukivarret samalla kerralla. voihan se olla että tuo kyseinen tärinä ei laakerista välttämättä tule, mutta yleisesti todettuna onhan se nyt aivan varma että jos laakerin ulkokooli heiluu kuin hullun mulkku mielettömän perseessä sisäkooliin nähden kulumisen vuoksi niin seuraus siitä on tärinä. millä kierrosnopeudella se alkaa resonoimaan onkin sitten taasen toinen juttu.
Last edited by bmw e34; 09-10-2009, 18:49.
Comment
-
-
Niin no, sillä tiellähän ei ole loppua jos alkaa vaihtamaan "kunnossa olevia" alustan osia uusiin. Tottakai jos kaikki rikki olevat osat on vaihdettu niin sen jälkeen pitää alkaa etsimään tärinän aiheuttajaa noista alatukivarsista ja muista alustan osista.
Jos auto nostetaan ilmaan väärin ja sillä ajetaan, niin täriseekö molemmat puolet vai vain toinen?
Comment
-
-
Onko kukaan,koskaan vaihtanut kardaanin keskivaiheilla sijaitsevaa kannatinkumi/tukilaakeri-yhdistelmää noiden tärinöiden poistamiseksi?
Ja jos on vaihtanut,onko siitä ollut apua?
Tässä viestiketjussa on saanut lukea satoja niin uskomattomia toimenpiteitä mystisten tärinöiden poissulkemiseksi että joissain ei tunnu olevan mitään tolkkua.
Jos renkaat ja vanteet on suorat ja tasapainossa eikä auton alustasta löydy tutkimusten jälkeen mitään järkiperäistä syytä,väljyyksiä tms.noille tärinöille niin pitäisikö syitä etsiä liikkuvista massoista kuten kardaani ja vetarit?
On saanut lukea juttuja joissa autoon on vaihdettu takapäähän lähes kaikki mahdolliset puslat ja tukivarret ja tärinät on vaan pahentuneet,eikö tälläiset johdu juuri siitä että esim.kardaanissa oleva epätasapaino tulee vaan voimakkaampana esiin kun kaikki muut palikat on uutta ja tiukkaa?
Ja eihän kardaanin itsessään tarvi olla epätasapainossa vaan juuri tuo kannatinlaakeri tullut tiensä päähän.
Itsellä on 160 tkm ajettu -01 525iA Touring jossa on noita tärinäongelmia lievinä jotka eivät esiinny aina eikä kaikissa nopeuksissa.
Autoon on juuri vaihdettu uudet taka-apurungon puslat 4kpl,koiranluut eteen+taakse sekä reaktiotangon puslat eteen ja missään ei enää tunnu olevan välystä mutta silti värinöitä ilmenee ja 110km/h on se pahin vauhti...
Olen tutkinut asiaa mm.siten että makoilin itse takaluukussa ja iskarin yläpään suojapellit oli irti ja emäntä ajoi autoa,havaitsin että koko takakelkka värähtelee uskomattoman paljon aina kun autossa esiintyy tärinöitä,ja välillä tosiaan saattaa kulkea hetken kuin "sukkasillaan"
Olisi kiva jos tänne saisi vinkkejä niiltä sadoilta tyypeiltä jotka tämän ongelman kanssa ovat painineet,eli ettei lopeteta kirjoittelua siihen kun omalta kohdalta on ongelmat saatu ratkaistua vaan jaksettaisiin kirjoittaa resepti miten omalla kohdalla on ongelmat korjaantuneet.
Comment
-
-
tärinä tarina
Kyseessä -00 e39 ja tutinaongelmaa oli n 110-120 km/h vauhdeissa kesärenkailla. Tässä vaiheessa alla oli loppuunajetut Nokia kesänakit. Kyseessä nimenomaan koko autoa täristävä tutina joka tuntui penkissä ja näkyi hyvin mm. aurinkolipoissa. Menin sitten ostaa halvat kesänakit (Nankang ns2) ja ongelma jatkui, tosin paljon lievempänä, välillä ei juurikaan, tuntui että kylmemmillä renkailla vähemmän. Nyt sitten Nokian Hakkapeliitta 5 talvirenkaat alle ja tuo koko autoa väristävä tutina on kokonaan poissa. Etupään nivelissä on pientä väljää ja joskus aiheuttaa rattiin pientä värinää mutta ei niin että ratti heiluisi yhtään kun siitä päästää irti. Mutta mielestäni tuo etupään väljä on eri ongelma kuin tuo koko auton tutina. Nankangeissa todettu pientä pystyheittoa... nyt sitten mietinnässä ensi kesäksi laadukkaammat ja täysin pyöreät kumit, koska rengasongelmaltahan tuo vaikutti... (?) Tosin tän ketjun lukeneena voisi myös päätellä että löysemmät talvikumit "imee" ongelmat ja oikea ongelma on esim takakelkan puslissa..Tosin niitäkin paria kappaletta vilkasin ja ei ainakaan halkeamia näkynyt...
Comment
-
-
Originally posted by mjr68 View PostOnko kukaan,koskaan vaihtanut kardaanin keskivaiheilla sijaitsevaa kannatinkumi/tukilaakeri-yhdistelmää noiden tärinöiden poistamiseksi?
E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Itelläkin esiintyy edelleeen tota tutinaa 110km/h ympäristössä, eikä kyllä kiinnosta tippaakaan ruveta summassa vaihteleen osia kumpaankaan päähän. Tuo tutina tietysti lakkas kun vaihdoin donitsi koon talvirenkaat, eli 205/65-15, mutta alkuperäisillä 17" tärinää oli juuri tossa 100km/h ympäristössä vaihtelevasti. Ota näistä sitten selvää...olisi kiva saada tuo pikku tutinakin pois, mutta en kyllä tuohon summamutikassa vaihteluun lähde, joten antaa olla siihen asti kun joku tekee jonkun läpimurron tän tutina-asian suhteenF10 530d semiVOLL
ex. E90 320d M-Sport '06
ex. E39 523i M-Sport '00
ex. E36 325i Coupe '92
ex. E30 316i '89
Comment
-
Comment