Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1839
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by MayheM View Post
    ... Kuskin puolelta tosin takaa levy ei lähtenyt irti väkivalloinkaan tahi lämmittämällä, liekö käsijarru kanissa (vinkkejä irroitukseen?). Toiselta puolelta levy kyllä irtosi ihan hyvin....
    Omassa E39:ssa jarrulevyjä uusiessa oli takalevyjen kanssa samaa oiretta.
    Itse tein seuraavasti.

    - Jarrusatula irti
    - Varmista että käsijarru ei ole säädetty liian liki, löysää säätöä tarvittaessa
    - Ruiskauta jotain ruosteen irroitusainetta levyn ja navan keskireiän rakoon valmiiksi muhimaan
    - Kevyttä naputtelua jarrulevyn napaosaan.
    - Jos tuolla ei vielä irtoa, laita sopivan kokoinen ulosvetäjä kyveysti vetämään levyä ja samalla koputtele levyn keskiosaan napakasti.
    Huom. Jos et uusi levyjä vaan käytät ne edelleen, varo liian suurta vetoa ettet vedä levyä kieroon

    Omassa autossa levy oli pirun tiukassa siitä navan keskireiän aukosta, siinä kun tuntuu olevan pirun tiukka sovite. Irtosi kun naputteli levyn keskiosaa vasaralla ja samalla varovasti kiristi ulosvetäjän vetoa

    Uusia levyjä asennettaessa putsasin keskireiän liitoksen ja laitoin vielä kevyesti kuparitahnaa estämään tarttumisongelmat. Tosin uusien levyjen reiän sovitus ei tuntunut olevan lähellekkään yhtä ahdas kuin vanhojen.

    Jos taas sovite tuntuu edelleen ahtaalta, voi kokeilla pyyhkäistä levyn reiän reunoja hiomapaperilla, pienikin apu vaikuttaa paljon.
    Last edited by Havis; 28-05-2012, 08:01.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      Originally posted by MayheM View Post
      Juu, tuli suoritettua itsekin tämä urakka viikonloppuna, kuten myös molempien koiranluiden vaihto eteen (HD-malleihin). Tein sen oikein "pitkän kaavan mukaan" ja huolellisesti. Huollon seurauksena tutinat jarruttaessa katosivat (epäilin kieroja levyjä), mutta muut tutinat alustassa kyllä säilyivät sellaisenaan (taustaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=248568). Kuskin puolelta tosin takaa levy ei lähtenyt irti väkivalloinkaan tahi lämmittämällä, liekö käsijarru kanissa (vinkkejä irroitukseen?). Toiselta puolelta levy kyllä irtosi ihan hyvin.

      Siinä alustaa tutkiessa tuntui maallikon kouraan, että takapään tukivarsissa saattaisi olla vähän löysää, joskaan mitenkään raskauttavalta se ei tuntunut. Etupää sen sijaan tuntui olevan ihan timmissä koiranluiden vaihdon jälkeen, vaikka reaktiotankoja en irroittanutkaan. Tutinat siis jatkuvat, joten olisko vinkkejä jäljellä? Sen kuskin puolen jarrulevyn kimppuun täytynee hyökätä kunnolla vielä paremmalla ajalla...

      Edit. Tutinat tuntuvat vaihtelevan aika paljon ajoalustan mukaan. Tärinät tuntuvat välillä hyvin hiljaisessakin vauhdissa ja yleensä pahimmillaan jossain satasen kulmilla +/- 20 km/h. Välillä hyvällä alustalla tosin menee ihan kivastikin - joskaan ei niin junamaisesti kuin vielä talvella. Onko mitään lääkkeitä mistä lähteä asiaa tutkimaan.
      Ne reaktiotangon puslat on helppo tarkistaa kun irroitat vaan sieltä puslapäästä sen varren pois. Ihan turha oikeastaan ennemmin miettiä noita tutinoita jos noita tyypillisimpiä ei ensin sulje pois 100%. Takaa itsellä tuli tärinät ainakin narinaheloista. Helppo todeta esim näin:



      Touringissa voi olla myös ne perän apurungon puslat menneet väljiksi.

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        Originally posted by Antsah View Post
        Ne reaktiotangon puslat on helppo tarkistaa kun irroitat vaan sieltä puslapäästä sen varren pois. Ihan turha oikeastaan ennemmin miettiä noita tutinoita jos noita tyypillisimpiä ei ensin sulje pois 100%. Takaa itsellä tuli tärinät ainakin narinaheloista. Helppo todeta esim näin:



        Touringissa voi olla myös ne perän apurungon puslat menneet väljiksi.
        Kiitoksia. Silläpä täältä kyselen, kun ei ole kokemusta/asiantuntemusta niin paljon että osaisi etsiä, tai todeta "tyypillisimpiä vikoja". Nämä puutkin on niin pitkiä ja rönsyäviä, että hetki menee puiden läpi kahlaamisessa.

        Pitää tosiaan yrittää repiä irti vielä tuo jarrulevy takaa ja sitten yrittää tutkia niitä reaktiotangon puslia sekä näitä heloja. Paikkoja irroittelematta ei tosiaan puusilmä todennut muuta kuin sen, että isoin osa takapään tukivarsista tuntui olevan vähän väljiä, mutten tiedä kuinka jäemriä niiden sitten pitäisi olla.
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Originally posted by MayheM View Post
          Kiitoksia. Silläpä täältä kyselen, kun ei ole kokemusta/asiantuntemusta niin paljon että osaisi etsiä, tai todeta "tyypillisimpiä vikoja". Nämä puutkin on niin pitkiä ja rönsyäviä, että hetki menee puiden läpi kahlaamisessa.

          Pitää tosiaan yrittää repiä irti vielä tuo jarrulevy takaa ja sitten yrittää tutkia niitä reaktiotangon puslia sekä näitä heloja. Paikkoja irroittelematta ei tosiaan puusilmä todennut muuta kuin sen, että isoin osa takapään tukivarsista tuntui olevan vähän väljiä, mutten tiedä kuinka jäemriä niiden sitten pitäisi olla.
          Yksi vaihtoehto on tietysti viedä korjaamolle nuo nurkat ravisteltaviksi. Itsellä narinahelojen väljyys paljastui kun vein ohjauskulmien säätöön ja säätäjä nyki renkaat läpi-> takarenkaat joustivat selvästi tuolla klo 12-6 otteella. Samalla periaatteella pitäisi kyllä paljastua ne väljät takaylätukivarretkin kun eri suuntaan rengasta nytkyttelee. Kaverin voi vaatia että saa tunnusteltua mikä osa antaa periksi.

          Tänä keväänä sitten löytyi ohjauskulmien säätö "yrityksessä" taasen väljät alatukivarret edestä Puslien kunnon näkee oikeastaan parhaiten taskulampun kanssa ratkeamia metsästellen. Noiden reaktiotankojen puslia ei vaan tahdo ilman irrottamista puslan päästä nähdä.
          Last edited by Antsah; 28-05-2012, 14:43.

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Originally posted by Antsah View Post
            Yksi vaihtoehto on tietysti viedä korjaamolle nuo nurkat ravisteltaviksi. Itsellä narinahelojen väljyys paljastui kun vein ohjauskulmien säätöön ja säätäjä nyki renkaat läpi-> takarenkaat joustivat selvästi tuolla klo 12-6 otteella.
            Kyllä, ei maksa hirveesti, kun käyvät alustan läpi ja tietää mitä palikkaa pitää hommata. Sama homma kävi itelläkin tuon suuntauksen kanssa. Väljää löytyi edestä ja takaa, ei pahoja, mutta sen verran, että ei kannattanut suunnata. Tilasin Lemförderit Saksasta, osat on paikoillaan ja auto suunnattu. Nyt kulkee kyllä aika mallikkaasti.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Originally posted by Antsah View Post
              Siksihän se just kahnaa kun siellä on ollut levyn ja navan välissä sontaa. Levy ei ole ollut suorassa. Tuskin se levy kiero on.
              Näin vähän itekin mietiskelin. Kunhan tässä aikaa taas likenee, niin tutkitaan asiaa lisää, kahnaako vielä vaiko ei.

              Originally posted by MayheM View Post
              Kuskin puolelta tosin takaa levy ei lähtenyt irti väkivalloinkaan tahi lämmittämällä, liekö käsijarru kanissa (vinkkejä irroitukseen?). Toiselta puolelta levy kyllä irtosi ihan hyvin.
              Veikkaisin että saattais olla tosiaan kengät niin kireellä, tai jopa vähän jumia se levittäjä, ettei kengät palaudu ihan kiinni asti. Mutta tosiaan pultinreiästä löysäämällä kenkiä, ja naputtelemalla vasaralla tms levyn rumpuosaa, yleensä irtoaa. Ja toki saattaa siitä keskeltäkin purra kiinni. Havis hyvin kertoikin tuossa.

              Originally posted by Antsah View Post
              Yksi vaihtoehto on tietysti viedä korjaamolle nuo nurkat ravisteltaviksi. Itsellä narinahelojen väljyys paljastui kun vein ohjauskulmien säätöön ja säätäjä nyki renkaat läpi-> takarenkaat joustivat selvästi tuolla klo 12-6 otteella. Samalla periaatteella pitäisi kyllä paljastua ne väljät takaylätukivarretkin kun eri suuntaan rengasta nytkyttelee.
              Ite kanssa otin otteen 10-4 suunnilleen, niin taaemmat ylätukivarret väljinä -> Empäs viekkään vielä säätöön, tilaus car-parts24:een, ja Lemförderiä kotia kohti.
              Saattais tulla vaikka huomenna, sais toivottavasti vaihdettua ja kulmat ruotuun, niin ois taas vähä vähemmän renkaita syövä auto.
              Sitä ennen toki vielä käyn nimenomaan nuo navan ja levyn väliset pinnat läpi, ettei väännä yhtään kieroon rengasta.
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • MayheM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 521
                • Oulu

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Kyllä, ei maksa hirveesti, kun käyvät alustan läpi ja tietää mitä palikkaa pitää hommata. Sama homma kävi itelläkin tuon suuntauksen kanssa. Väljää löytyi edestä ja takaa, ei pahoja, mutta sen verran, että ei kannattanut suunnata. Tilasin Lemförderit Saksasta, osat on paikoillaan ja auto suunnattu. Nyt kulkee kyllä aika mallikkaasti.
                Auto on ollut jo (erään foorumilaisen) korjaamolla tutkittavana tutinoiden takia ja ainoa vika mitä kuulemma löytyi, oli yksi huono koiranluu. Ei ole lähistöllä oikein muita potentiaalisia paikkoja, koska paikallinen Metro-autokin on mua sen verran kusettanut, joten taitaa olla parempi yrittää tutkia itse asiaa - kunhan vain pääsisi kunnolla käsiksi aiheeseen. Mutta kyllä se tästä lähtee...
                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  Kuten tuossa aijemmin kirjoittelin että etupäässä en huomannut eroa herkistelyn jälkeen kunnes nyt oli eturenkaat jälleen irti ja muistin sitten hioa vanteittenkin kiinnitys kohdat ja siihen loppui loputkin tärinät. On se vain tarkka auto tuo e39.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by janke View Post
                    Kuten tuossa aijemmin kirjoittelin että etupäässä en huomannut eroa herkistelyn jälkeen kunnes nyt oli eturenkaat jälleen irti ja muistin sitten hioa vanteittenkin kiinnitys kohdat ja siihen loppui loputkin tärinät. On se vain tarkka auto tuo e39.
                    Mulla tutisi auto 17" kesärenkailla alkuun selkeästi. Vanteet oli aika tiukassa, kun oli päässyt karstaa kertymään. Jarruille en tehnyt mitään, vaan harjasin vain nuo vanteiden ja napojen väliin jäävät pinnat huolellisesti messinkiharjalla ja voitelin kevyesti. Lähti tutinat samantien. Täytyy vielä nuo jarrutkin huoltaa, kun kerkeää.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • MayheM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 521
                      • Oulu

                      Noniin, lähti se kuskin puolen takalevykin irti, kun itse kärsivällisesti vasaralla naputtelin keskiön ympäriltä, ruostespraytä spruuttailin ja kopisuttelin vielä kumivasaralla takaa päin levyä. Sai siinä jonkun reilun vartin kai ähertää. Kaveri sitä jo viime viikonloppuna irti kokeili, mutta ehkä silloin ei ollut tarpeeksi aikaa/kärsivällisyyttä.

                      Kyllä meno on herkistely-remontin jälkeen jotenkin tasaisempaa ja jarrujen tärinät lakanneet, mutta ajoittain tutinat vaivaavat edelleen, paljon ajoalustasta riippuen. Samoin siinä satkun vauhdeissa tuntuu säännöllisesti tutisevan, mutta aiemmin tutinaa oli laajemmalla nopeuskirjolla kyllä.

                      Seuraavaksi tiedossa ne reaktiotankojen puslien tarkistukset ja jos ovat ok, niin sitten takapään tukivarsien vaihtoja harkinnassa. Ne kun olivat ainoat hiemankaan väljän tuntuiset osat mitä alustasta havaitsin. Paikallinen ammattitaitoinen korjaaja ei löytänyt tosin niistä mitään huomautettavaa, ainoastaan koiranluusta (molemmat meni vaihtoon samalla). No, täytyy osa kerrallaan käydä autoa läpi, kunnes vika löytyy...
                      BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                      BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                      BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                      BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                      VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                      BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                      Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                      Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                      Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                      Comment

                      • MayheM
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 521
                        • Oulu

                        Onkos porukalla kokemusta, että takapään väljähköjen puslien vaihto olisi auttanut tutinoihin? Ne nyt näyttäis olevan ainoa selkeä normaalista poikkeava kohta alustassa...
                        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                        Comment

                        • fizfi24
                          Newbiemmer
                          • Jul 2011
                          • 2
                          • helsinki

                          Bmw e46 2004 90-130km/h

                          1 Vuoden pitkään tappelun jälkeen .Ei tärise enä ratti .
                          Kävin aika monta rengasliikettä läpi ei osannut tasapainottaa !!!! ,oli kaikenlaista selitykset vanteet kierot renkaat pystyheitto.
                          Kaikki etupää osaat vaihdettu ihan turha (( Raha mennyt yli 1000e ihan turha...

                          Tänään kävin Rengas-soppi Herttoniemi tärinä loppu .
                          Bmw e46 2004 205/55/R16
                          Linki missä on sama kone HUNTER GSP 9700
                          Last edited by fizfi24; 26-06-2012, 19:02.

                          Comment

                          • mijuko
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 951
                            • ۩□□۩

                            Originally posted by fizfi24 View Post
                            1 Vuoden pitkään tappelun jälkeen .Ei tärise enä ratti .
                            Kävin aika monta rengasliikettä läpi ei osannut tasapainottaa !!!! ,oli kaikenlaista selitykset vanteet kierot renkaat pystyheitto.
                            Kaikki etupää osaat vaihdettu ihan turha (( Raha mennyt yli 1000e ihan turha...

                            Tänään kävin Rengas-soppi Herttoniemi tärinä loppu .
                            Bmw e46 2004 205/55/R16
                            Linki missä on sama kone HUNTER GSP 9700
                            http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...eEGLXbHOmJhl5g

                            Hyvä tietää

                            Comment

                            • tonez
                              Newbiemmer
                              • Feb 2008
                              • 12
                              • Alavus

                              Samaan aiheeseen liittyen..

                              Kertokaas viisaammat. 525d man. -01 320tkm ajettu.
                              Etupäähän uusittu reaktiotangot,alatukivarret, koiranluut,raidetangonpäät, iskarit. kaikki lemförder! pyöränlaakerit FAG, jarrut joka nurkkaan. kulmat säädetty liikkeessä.

                              Oireet : Ratti vatkaa, pieni tutina/tärinä, Jarruttaessa ei mitään oireita. Ratin vatkaaminen tasoittuu kyllä siedettäväksi kun autolla ajettu 5-10km, tarkoitan sitä että jos auto seisonut useamman tunnin.

                              Oireet samat 19" ja 17" alkp vanteilla ja uusilla misukan kumeilla, eli ei ole tasapainotuksessa vikaa.

                              Perään ei ole vaihdettu vielä mitään. Voiko ottaa rattiin jos perässä väljää? Joidenkin mukaan kyllä?

                              Menee hermot! :think

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Jarruille tehty mitään?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎