Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesa
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 363
    • Oulu

    Originally posted by Clavurion View Post
    Kenenkäs valmistama napa oli kyseessä?
    FAG, uusikin on FAG:n laatikossa mutta Koyo.
    Nykyiset:
    BMW F11 535DA xDrive -15
    Toyota Yaris Hybrid -20

    Exiä noin 60 kpl...

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      Originally posted by Bomb5 View Post
      Huomasin tuossa eilen, että kun ajaa parkkiin ja sammuttaa auton ja kääntelee rattia ihan vähän edestakaisin, kuuluu pieni lonksuminen jostain. Jos auto on käynnissä ja tehostin päällä, ei kuulu mitään. Kokeilin käännellä käsin renkaista, mitä nyt lumen päällä pystyy jänkäämään, niin silloinkin kuuluu jotain, ehkä enemmän vasemmanpuoleista rengasta tuupatessa. Viime keväänä eteen tuli uudet lemförderin alatukivarret, koiranluut ja raidetangonpäät (kokonaisuudessaan). Reaktiotankoihin vaihdoin vain powerflexit, kun pallonivelpäät vaikuttivat olevan kunnossa. Mistähän mahdollisista paikoista tuo ääni voisi tulla? Ajossakin mielestäni huomaa, että tuuli ottaa hieman herkemmin kuin aiemmin ja voi tehdä pientä sivuttaisliikettä. Talvirenkaat on 205-kapeat ja paineet ok. Ei tutise eikä puolla tai täristä jarruttaessa.
      Itselläkin kuuluu ihan pieni kloksunta jos sammutettuna ratista vemputtaa, ääni tulee ohjausvaihteesta todennäköisesti siitä akselitumpista mihin ohjausakseli kiinnittyy. Siinä pieni välys. On tainnu kuulua melkein uudesta asti. Enpä oo asiasta stressiä ottanu..

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Originally posted by Tome View Post
        Itselläkin kuuluu ihan pieni kloksunta jos sammutettuna ratista vemputtaa, ääni tulee ohjausvaihteesta todennäköisesti siitä akselitumpista mihin ohjausakseli kiinnittyy. Siinä pieni välys. On tainnu kuulua melkein uudesta asti. Enpä oo asiasta stressiä ottanu..
        Ok, pistetään tämäkin mieleen. Tuo välys on todella pieni, mutta ärsyttää nyt kun sen huomasin. TJJ:lle kiitos tuosta raidetangon kiristysvinkistä, täytyy sitäkin katsoa, jos ei muualta löydy. Reaktiotangon pallonivelessä tuo ei varmaan voi olla, kun välys tuntuu juuri käännellessä rengasta klo. 3 ja 9 kohdista, eli miten ne normaalistikin kääntyvät, mikä viittaisi raidetankoon tai sen päihin. Täytyy keväämmällä käyttää taas jossain nosturilla, niin selviää mitä on menny, jos on mitään. Katsastuksestahan toi menee läpi taas heilahtamalla. Viimeksikin oli alatukivarren pallonivel vasemmalta edestä ja narinahela oikealta takaa menny, eikä sanonu mitään.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Klonksuuko silloin jo kun rattia kääntää ilman voimaa edestakas, vai pitääkö alkaa jo vähän käyttämään voimaa?

          Jos on se ristikko väljä konehuoneen puolelta? Itellä oli, vähän tuon tapaista oiretta, mutta ennenkaikkea ajossa huomasi, kun oli pieni välys ratissa.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Klonksuuko silloin jo kun rattia kääntää ilman voimaa edestakas, vai pitääkö alkaa jo vähän käyttämään voimaa?

            Jos on se ristikko väljä konehuoneen puolelta? Itellä oli, vähän tuon tapaista oiretta, mutta ennenkaikkea ajossa huomasi, kun oli pieni välys ratissa.
            Joo tuota ristikkoa myös mietin. Täytyy nyt kattoa vielä uudestaan, mutta yhdellä kädellä riittää käännellä n. +/- 5 asteen kääntöä ratista edestakaisin, kyllä siihen vähän pitää voimaakin laittaa, mutta ei kovin paljoa. Selkeää väljää aluetta siinä keskellä ei ole, eli ratti alkaa heti vastustamaan kasvavasti kumpaankin suuntaan, mutta tuo kolaus kuuluu, jos tarpeeksi nopeasti tekee tuon käännön. Vielä viime syksynä en tuota huomannut ollenkaan.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              Originally posted by Bomb5 View Post
              Joo tuota ristikkoa myös mietin. Täytyy nyt kattoa vielä uudestaan, mutta yhdellä kädellä riittää käännellä n. +/- 5 asteen kääntöä ratista edestakaisin, kyllä siihen vähän pitää voimaakin laittaa, mutta ei kovin paljoa. Selkeää väljää aluetta siinä keskellä ei ole, eli ratti alkaa heti vastustamaan kasvavasti kumpaankin suuntaan, mutta tuo kolaus kuuluu, jos tarpeeksi nopeasti tekee tuon käännön. Vielä viime syksynä en tuota huomannut ollenkaan.
              Oletko kokeillut auton alta ottaa rattiakselista kiinni ja liikuttaa sitä edes,takas ja sivuille? Jos siinä vaiheessa kuuluu kolina, niin puslat ja laakeri kulahtanut sieltä hammas möltistä.... Näin ainakin itsellä ja se ärsyttävä kolina seuraa mukana.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Originally posted by Bomb5 View Post
                Joo tuota ristikkoa myös mietin. Täytyy nyt kattoa vielä uudestaan, mutta yhdellä kädellä riittää käännellä n. +/- 5 asteen kääntöä ratista edestakaisin, kyllä siihen vähän pitää voimaakin laittaa, mutta ei kovin paljoa. Selkeää väljää aluetta siinä keskellä ei ole, eli ratti alkaa heti vastustamaan kasvavasti kumpaankin suuntaan, mutta tuo kolaus kuuluu, jos tarpeeksi nopeasti tekee tuon käännön. Vielä viime syksynä en tuota huomannut ollenkaan.
                No se ristikkohan on helppo testata ku kaveri heiluttaa rattia, ja ite pitää kättä ristikossa. Tosin en nyt kuitenkaan kertomasi perusteella ihan heti usko, että tuossa ois se vika, vaan jossain mikä vaatii enemmän voimaa antaakseen tuon välyksen. :think
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Macinaggio
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2010
                  • 119
                  • Espoo

                  Originally posted by Bomb5 View Post
                  Joo tuota ristikkoa myös mietin. Täytyy nyt kattoa vielä uudestaan, mutta yhdellä kädellä riittää käännellä n. +/- 5 asteen kääntöä ratista edestakaisin, kyllä siihen vähän pitää voimaakin laittaa, mutta ei kovin paljoa. Selkeää väljää aluetta siinä keskellä ei ole, eli ratti alkaa heti vastustamaan kasvavasti kumpaankin suuntaan, mutta tuo kolaus kuuluu, jos tarpeeksi nopeasti tekee tuon käännön. Vielä viime syksynä en tuota huomannut ollenkaan.
                  Vaikuttaisi siltä että hammastangon holkit ovat kuluneet. Vasemmanpuoleinen kuluu enemmän kuin oikeanpuoleinen, kun tuo pinioni on vasemmalla LHD-autoissa. Muutkin ehdotetut viat ovat toki mahdollisia, mutta itse olen omassa 530i -01 huomannut saman vian. Vian paikallistin noin 140 tkm mittarilukemalla ja nyt on 181 tkm, eikä kolina ole pahentunut vielä lainkaan.

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    Originally posted by Macinaggio View Post
                    Vaikuttaisi siltä että hammastangon holkit ovat kuluneet. Vasemmanpuoleinen kuluu enemmän kuin oikeanpuoleinen, kun tuo pinioni on vasemmalla LHD-autoissa. Muutkin ehdotetut viat ovat toki mahdollisia, mutta itse olen omassa 530i -01 huomannut saman vian. Vian paikallistin noin 140 tkm mittarilukemalla ja nyt on 181 tkm, eikä kolina ole pahentunut vielä lainkaan.
                    Tällä on nyt ajettu n. 135 tkm, että voi olla samasta asiasta kyse. Vähän hankala sanoa, tuntuuko tuo edes ajossa. Paremmin näkee sitten, kun saa leveämmät kesärenkaat alle keväällä. Menee myös kevääseen, että pääsen tuota asiaa tarkemmin katsomaan. Täytyy sitten käydä läpi nuo vikakohteet, mitä tässä on tullut esille. Ei jaksa nyt talvella tehä yhtään ylimääräistä, ellei oo ihan pakko.
                    Last edited by Bomb5; 02-02-2013, 11:04.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Macinaggio
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2010
                      • 119
                      • Espoo

                      Originally posted by Bomb5 View Post
                      Tällä on nyt ajettu n. 135 tkm, että voi olla samasta asiasta kyse. Vähän hankala sanoa, tuntuuko tuo edes ajossa. Paremmin näkee sitten, kun saa leveämmät kesärenkaat alle keväällä. Menee myös kevääseen, että pääsen tuota asiaa tarkemmin katsomaan. Täytyy sitten käydä läpi nuo vikakohteet, mitä tässä on tullut esille. Ei jaksa nyt talvella tehä yhtään ylimääräistä, ellei oo ihan pakko.
                      Joo, ei kannata murehtia, sillä ei varmaan ole mitään kiirettä tehdä asialle mitään. Uudet holkit ja tiivisteet 250-300 tkm lukemissa, veikkaan. Ja ajossa ei kolise yhtään eikä tunnu välystä, vaan juurikin paikallaan moottori sammuksissa rattia kevyesti renkuttaessa, minkä harrastuksen olen lopettanut.

                      Mutta tästä tuli mieleeni kysymys; Nimismiehen kiharoissa ratin airbag vähän kolisee kiinnityksissään, mitäs tälle voisi tehdä?

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        Originally posted by Macinaggio View Post
                        Mutta tästä tuli mieleeni kysymys; Nimismiehen kiharoissa ratin airbag vähän kolisee kiinnityksissään, mitäs tälle voisi tehdä?
                        oisko ruuvit löysällä?
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Macinaggio
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 119
                          • Espoo

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          oisko ruuvit löysällä?
                          Kyllä, jo yli 50 vuotta.
                          Mutta ratista puheenollen, mitä ruuvia pitäisi kiristää?



                          Ovatko kiinnitysruuvit niin lähellä ratin akselia, että ne ovat ratttiakselin suojusten katveessa, eli ensin pitäisi purkaa muovit pois rattiakselin ympäriltä? Mitään purkamatta ratin puolien takana näkyy vain kaksi ovaalia syvennystä, mutta niissä ei ole mitään ruuveja näkyvissä.

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            Originally posted by Macinaggio View Post
                            Kyllä, jo yli 50 vuotta.
                            Mutta ratista puheenollen, mitä ruuvia pitäisi kiristää?



                            Ovatko kiinnitysruuvit niin lähellä ratin akselia, että ne ovat ratttiakselin suojusten katveessa, eli ensin pitäisi purkaa muovit pois rattiakselin ympäriltä? Mitään purkamatta ratin puolien takana näkyy vain kaksi ovaalia syvennystä, mutta niissä ei ole mitään ruuveja näkyvissä.
                            Kuvan ratissa ei ole ruuveja, vaan kiinnitysjouset mainitsemissasi syvennyksissä. 4-puolaisessa ruuvit, samassa paikassa.

                            Jos sulla on tuo sporttiratti, voithan sen ottaa irti ja tutkia josko jousia voisi kiristää tms?
                            Avaimet kauas virtalukosta sitten jos irroittelet...

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Risto113 View Post
                              Kuvan ratissa ei ole ruuveja, vaan kiinnitysjouset mainitsemissasi syvennyksissä. 4-puolaisessa ruuvit, samassa paikassa.

                              Jos sulla on tuo sporttiratti, voithan sen ottaa irti ja tutkia josko jousia voisi kiristää tms?
                              Avaimet kauas virtalukosta sitten jos irroittelet...
                              Se nyt on aivan sama vaikka jättää ne avaimet virtalukkoon, koska akunkenkä pitää olla irti. Mitään airbaggia ei pidä mennä rassaamaan akunkenkät paikallaan.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • marcus_108
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2012
                                • 578
                                • Hyllykallio

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Se nyt on aivan sama vaikka jättää ne avaimet virtalukkoon, koska akunkenkä pitää olla irti. Mitään airbaggia ei pidä mennä rassaamaan akunkenkät paikallaan.
                                Eikö siinäkin ollut vielä että akunkenkä pitää olla ainaki 30min irti ennenkun alkaa sitä bägiä rassaamaan..
                                Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                                Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                                Ex:
                                E39 523i touring -99
                                Opel kadett E 1.6 -89
                                Seat Toledo 1.8 -92
                                Toyota corolla Lb 1.6 -87
                                Vw passat farkku 1.8 -99

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎