e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    Minä "epatasapainotutin" taas vaihteeksi renkaat kokeeksi.Heittoja oli 10-15gr per pyörä.Mutta eipä tuo auttanut mitään, samoin se tutajaa 110 ja ylöspäin.Renkaissa ei asentajan mukaan ollut selkäheittoa mutta sivuittain kuvio "vipelti" enemmän tai vähemmän joka renkaassa.Painotus tehtiin aivan uudella Cemb-koneella ja pyörät kiristeltiin huolellisesti momentin kera.Erikoista oli vaikka vanteet pitäisi olla juuri autooni sopivat (ei soviterenkaita), asentaja kertoi että napavälystä on liikaa, vanne mitattiin ja se oli kyllä 74.1 mutta jotenkin se välys sieltä löytyi kun pyörää heilutteli ylös alas.Takana tätä välystä ei niin paljon löytynyt..

    Kerroin auton ongelmista ja hymyillen asentajat totesivat että kyllähän se tämän e39 mallin ikävä ominaisuus vaan on tuo tutina mutta mikä tai mitkä asiat sen aiheuttaa, sen kun tietäisi..Muissa Bmw-malleissa heidän mukaansa näitä ongelmia ei juurikaan ole..toki totesivat sitten että melkein joka auton valmistajalla jokin malli löytyy jossa on samoja tärinä ongelmia..tai sitten renkaat kuluvat miten sattuu.

    Minun autossani ratti ei juuri vatkaa vaan aivan kuin tutke tulisi takapäästä jotenkin, vaikea selittää ja vielä vaikeampi korjata vikaa jota ei löydy.Mutta täytyy tutkia tuota napavälystä, mahdollistahan olisi sorvauttaa vanteen keskireiät suuremmaksi, ja holkittaa ne tarkasti sitten napaan sopiviksi.Toki tuokin voi mennä vikaan ja tutina tuplaantua
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • jantsu
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 168
      • siilinjärvi

      vapinan loppu

      Minulla oli ennen e39 farmari,joka ravisti jatkuvasti 80-120 nopeuksilla.
      Vikaa etsittiin kaikkialta ja lopulta SYY löytyi.Vanne/vanteet eivät istuneet napaan ja siihen laitettiin alumiinisovite/teippi ja kuinkas ollakaan VAPINA lakkasi siihen eikä esiintynyt sen koommin.Vaikka 3 eri rengasliikkeestä sanottiin että vanteet on sopivat autoon,niin tarvittiin 4. liike huomaamaan navan ja vanteen välinen pieni klappi.Jos auto on muilta osin kunnossa, niin tämä auttaa varmasti.BMW:n omat vanteet ovat juuri sopivat napaan ilman mitään sovitteita.
      ex 530 dat
      ex V70 T5
      nyt 530da M-sport

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Tämä voidaan poislaskea tuolla jo aiemminkin käsitellyllä "kotikeskityksellä".
        Eli sillä varmistetaan se että selkäheittoa ei ole kun pyörä on navassa kiinni.

        Comment

        • nokitykki
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 41
          • Kurikka

          Alatukivarret

          Originally posted by TJJ View Post
          Tuo puslien "kovuus" katoaa muutamassa viikossa, vaikea sanoa tottuuko siihen vai alkaako ne jo pehmetä. Mitään muuta muutosta ei ole tapahtunut. Menikö sinulla alatukivarret suoraa paikalleen vai pitikö puslan hammastettua osaa hioa?

          Jännä juttu, että minullahan tärinä myöskin siirtyi ylemmäs. Sitten tein jarruremonttia (kaikki pyörät irti) ja se katosi. Mutta nyt viimeisimmän pyörien irrotuksen jälkeen on taas lievä tärinä tuolla 115-120 kohdalla. Pitäisi ottaa pyörät irti ja kiristää uudelleen, joku tuossa jutussa näyttää olevan aika tarkkaa. Tosin silloin kun auto oli täysin vakaa, niin renkaat oli vaan "heitetty" kiinni ja kiristetty pulttipyssyllä (jossa säädettävä momentti) suurinpiirtein oikeaan momenttiin. Ota tuosta sitten selvä...
          Joo, alatukivarsien hammastusta piti hioa. Leveys oli 53mm kun alkuperäisessä 52mm. Mulla pieni värinä saattaa johtua hampaalle kuluneista misukoista (ihan vakio 16" vanteilla). Vaihdan vielä kun jaksan/ehdin taka-apurungon puslat. Tuntuu hieman "värisevän" terävissä montuissa pienellä vauhdilla.

          Comment

          • nokitykki
            Bimmer Rookie
            • Nov 2004
            • 41
            • Kurikka

            Samat sanat

            Originally posted by TJJ View Post
            Alustaremontti (iskarit/laakerit/kumiosat, koiranluut ja nuo tukitangot) on muuten vaikuttanut ohjaukseen tosi paljon ja selvästi eniten vaikutti reaktiotankojen vaihto. Nyt auto menee jyrkissä mutkissa täysin eri tavalla kuin ennen: aikaisemmin tuntui kuin auto karkaisi toiselle kaistalle mutta nyt se tuntuu vetävän mutkan tiukemmin kuin edes oli aikomus. Minä jo vähän ihmettelinkin kun liikenneympyrässä muut ajoi niin kovaa ja oma auto tuntui lähtevän käsistä...
            Tuli muuten itselle juuri samat ajatukset mieleen.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Otin tänään taas pyörät irti ja pyöritin yhden pultinreijän eri kohtaan ja laitoin takaisin kiinni. Ei mitään vaikutusta 115-120km/h ratin heilumiseen. Mutta nyt ajoin vähän pidemmän lenkin ja n. 10 minuutin ajon jälkeen ratin heiluminen loppui. Joten mitään vikaa ei taida enää olla vaan kyseessä on renkaiden ominaisuus/muotovirhe kylmänä. Pitänee siis asentaa renkaanlämmittimet ja pitää auto telineillä renkaat irti maasta...

              Niin ja vielä tuosta muotovirheestä: jos tutkitte renkaita niin niiden pitäisi olla ilmassa aika pitkään (tai ehkä heti ajon jälkeenkin onnistuu) ennen kuin mitään johtopäätöksiä renkaan pystyheitosta voi tehdä. Minä luulin ennen, että minulla on edessä pystyheittoa molemmissa renkaissa mutta iskariremontin aikana pyörät oli irti koko päivän ja kun ne laittoi takaisin niin niissä ei ollut yhtään pystyheittoa.
              E39 528iA

              Comment

              • creative 22
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 560
                • Alavus

                Originally posted by jantsu View Post
                Minulla oli ennen e39 farmari,joka ravisti jatkuvasti 80-120 nopeuksilla.
                Vikaa etsittiin kaikkialta ja lopulta SYY löytyi.Vanne/vanteet eivät istuneet napaan ja siihen laitettiin alumiinisovite/teippi ja kuinkas ollakaan VAPINA lakkasi siihen eikä esiintynyt sen koommin.Vaikka 3 eri rengasliikkeestä sanottiin että vanteet on sopivat autoon,niin tarvittiin 4. liike huomaamaan navan ja vanteen välinen pieni klappi.Jos auto on muilta osin kunnossa, niin tämä auttaa varmasti.BMW:n omat vanteet ovat juuri sopivat napaan ilman mitään sovitteita.
                ex 530 dat
                ex V70 T5
                nyt 530da M-sport
                Tuo voisi myös selittää osaltaan sitä miksi ainakin minun autossani tuo vapina pysyy aina jonkin aikaa pois kun renkaat on painotettu tai olleet muuten irti.Jos oletetaan että vanne on "keskellä" ja navassa/vanteessa on liika suuri välys, pääseekö se siitä huolimatta ajossa vähän liikkumaan vaikka kiristys olisi tehty kuinka huolellisesti?

                Kokeilin alkuperäistä varapyöränä olevaa "alumiinipeltivannetta" takapyöräksi (oikealla takana muita enemmän painoja), tärinään tällä ei ollut vaikutusta mutta sen huomion tein että orgis vanne oli huomattavan tiivis napaan, ei pienintäkään klappia tuntunut.Varmaan moni muukin huomannut saman asian?
                Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                BMW Freude Am Fahren

                Comment

                • jantsu
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 168
                  • siilinjärvi

                  Sama oli tilanne minullakin aina tasapainotuksen jälkeen. Rengasliikkeestä lähti myyjän kanssa "testi"ajolle:ei vapinaa, mutta 5km:n päästä se alkoi taas.
                  Tulos:renkaat epätasapainossa.
                  Kyllä se pyörä pääsee liikkumaan vaikka pultit on kiinni, jos vanne ei ole aivan sopiva.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Vai johtusiko noiden vapinoiden hetkellinen häviäminen siitä että takapyöriä hetki roikotetaan nosturilla ja vetarien murrokset käyvät jyrkässä kulmassa haukkaamassa vaseliinia ja samalla hieman herkistyvät? Eli riittääkö pelkkä nosturilla käynti muuttamaan tutinoita hetkeksi?

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Vai johtusiko noiden vapinoiden hetkellinen häviäminen siitä että takapyöriä hetki roikotetaan nosturilla ja vetarien murrokset käyvät jyrkässä kulmassa haukkaamassa vaseliinia ja samalla hieman herkistyvät? Eli riittääkö pelkkä nosturilla käynti muuttamaan tutinoita hetkeksi?
                      Tuotakin on kokeiltu, sisemmät murrokset oli irti, olivat kyllä aika kankeita liikutella mutta selvästi "liestyivät" kun niitä heilutteli ja pyöritteli liikeradan äärirajoilla, samalla koetin painella nivelen kumin sisäpuolella mahdollisesti olevaa rasvaa niveleen päin.Tulos ainakin minulla:Ei vaikutusta tutinaan.Mutta sehän olisikin ollut helppoa....

                      edit:Voisiko tuo aiemmin mainitsemani aavistuksen suuri napavälys olla syy tutinaan 110kmh ylöspäin?Onhan e39:n navassa reilusti "kaulusta" että eihän se nyt tuostakaan pitäisi kiinni olla.Täytyy sovittaa orgis. vannetta vielä eteen, onko se siellä yhtä jämpti kuin takanakin.
                      Last edited by creative 22; 26-09-2006, 22:18. Reason: lisäkysymys
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • JamBBa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 362
                        • Vantaa

                        Ite oon vähän viisastunut oman tapauksen kohdalla... Heitin "pelti"vanteet 195/65/15 renkailla alle, ajotutinat hävisi täysin. Edelleen kovemman vauhdin jarrutuksissa havaittavissa pientä ratin vipatusta ja jonkun sortin jyrisevää soundia.
                        Oireet kuitenkin pieneni reilusti verrattuna aluihin (9x18 & 235/40 antyret), joissa jonkun sorttista pystyheittoa havaittavissa.

                        Aika hurjasti tehostaa oireita ei-niin-pyöreät renkaat, mutta tuntuu olevan pyöräntuennassakin vielä remontoitavaa..
                        Say NO to signatures!

                        Comment

                        • hurtta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 444

                          Originally posted by JamBBa View Post
                          Ite oon vähän viisastunut oman tapauksen kohdalla... Heitin "pelti"vanteet 195/65/15 renkailla alle, ajotutinat hävisi täysin. Edelleen kovemman vauhdin jarrutuksissa havaittavissa pientä ratin vipatusta ja jonkun sortin jyrisevää soundia.
                          Oireet kuitenkin pieneni reilusti verrattuna aluihin (9x18 & 235/40 antyret), joissa jonkun sorttista pystyheittoa havaittavissa.

                          Aika hurjasti tehostaa oireita ei-niin-pyöreät renkaat, mutta tuntuu olevan pyöräntuennassakin vielä remontoitavaa..

                          Vapinat jarrutuksissa tulevat yleensä kieroista levyistä edessä joten pyörillä ei siihen voi parannusta saada. Jostain syystä bemujen levyt menee vaihtoon hemmetin paljon aikaisemmin kuin muissa vehkeissä.

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            Originally posted by hurtta View Post
                            Vapinat jarrutuksissa tulevat yleensä kieroista levyistä edessä joten pyörillä ei siihen voi parannusta saada. Jostain syystä bemujen levyt menee vaihtoon hemmetin paljon aikaisemmin kuin muissa vehkeissä.
                            Omalla kohdalla vapinat jarrutuksissa ja ratin tutina katosivat reaktiotankojen puslien vaihdolla + samoihin aikoihin tuli puhdistettua ja voideltua jarrusatuloiden liukutapit jarrupalojen vaihdon yhteydessä. En mene vannomaan kumpi noista poisti lievän jarrututinan vaiko molemmat yhdessä.
                            Jotta asiat ja syyt ei menisi sekaisin, edellen painotan että ratin väpätys ja koko auton tutina ongelmien aiheuttajineen on kaksi eri asiaa.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Voi kait kuluneet palatkin aiheuttaa tuota tutinaa jarrutuksessa ?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by Kentsu View Post
                                Omalla kohdalla vapinat jarrutuksissa ja ratin tutina katosivat reaktiotankojen puslien vaihdolla + samoihin aikoihin tuli puhdistettua ja voideltua jarrusatuloiden liukutapit jarrupalojen vaihdon yhteydessä. En mene vannomaan kumpi noista poisti lievän jarrututinan vaiko molemmat yhdessä.
                                Jotta asiat ja syyt ei menisi sekaisin, edellen painotan että ratin väpätys ja koko auton tutina ongelmien aiheuttajineen on kaksi eri asiaa.
                                Jep, useita aiheuttajia löytyy. Hyvä tietää että reaktiotankojenkin vaikutus on noinkin merkittävä - paljonko on kilometrejä lasissa sulla?

                                Comment

                                Working...
                                X