
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 käsijarru ei pidä
Collapse
X
-
Jep, koitin vaa vähä hieno säätää siitä, mutta parempi tosiaan kun antaa vaa olla
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostLueskelin tätä topiccii jonkiverra ja jäi vaa mietityttää tuo auton sisällä oleva säätö omassa vessassa.. Eli toista ruuvia/mutteria ei saa kirittyy/löystettyy, tuntuu hetke pyöritettyy et antaa periksi jostain... vaikuttaako se käsijarrun toimivuuteen jos kiristää vain takarenkaista? :think
Leave a comment:
-
-
Lueskelin tätä topiccii jonkiverra ja jäi vaa mietityttää tuo auton sisällä oleva säätö omassa vessassa.. Eli toista ruuvia/mutteria ei saa kirittyy/löystettyy, tuntuu hetke pyöritettyy et antaa periksi jostain... vaikuttaako se käsijarrun toimivuuteen jos kiristää vain takarenkaista? :think
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostSamalla toki jos sitä haluais parannella, niin linkun nivelen ja käsijarrukengän väliä kasvattaisi aavistuksen, jolloin se levittäisi enemmän vähemmällä.(kuvaliite, uuden 3-sarjalaisen linkku)
jeps..juuri näin eli käppärin säätökin olisi helpompaa kun tuo linkku liikkuisi samalla vaijerin liikkeellä enemmän kenkiä levittävästi jolloin se ei olisi niin hipsuttelua.
Paikka on vaan saamerin ahdas joten tuo linkun teko uusiksi ei oo niin helppo kun joutuu tekeen aika vänkyrän. Itellä oli tosiaan aika työ saada uudetkin KL-varaosien hilut pitämään.. siis kaikki meni uusiksi kun oli levytkin kuluneet. Ei tuo rakenne vakuuttanut.
PS: Zori pieni avautuminen näin kesälomillaLast edited by Suutari; 25-07-2013, 01:44.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostSe on ominaisuus. Tuossa pari postausta ylempänä näkyy ympyröitynä tuo takakynkän vastapala jota vasten kengät ottaa, muutenhan ne pyörisi rummun mukana
Niin tietty kun kengät on vedettynä niin tuo rako kasvaa ja jotta kenkä ottaa palaan kiinni, se liikkuu ensin hieman.
Vanhemmissa (E3/E12) muistaakseni tuo vastapala on vastakkaisella puolella kuin vaijerin linkku, siis alapuolella. Se tuntuisi teoriassa olevan minusta se toimivampi paikka, koska silloin sen palan ja kenkien väli ei muutu käsijarrun käytön mukaan vaan pysyy vakioina (muuttuu vain säätörullaa säädetäessä)
Mutta tosiaan kun muistin varaisia asioita tuumii saattaa mennä väärin kunnes asian varmistaa.
Leave a comment:
-
-
Se on ominaisuus. Tuossa pari postausta ylempänä näkyy ympyröitynä tuo takakynkän vastapala jota vasten kengät ottaa, muutenhan ne pyörisi rummun mukana
Niin tietty kun kengät on vedettynä niin tuo rako kasvaa ja jotta kenkä ottaa palaan kiinni, se liikkuu ensin hieman.
Leave a comment:
-
-
Mun mielestä ehkä kyseisten jarrujen rakenteen ominaisuus? Mulla tekee samaa...
Leave a comment:
-
-
Itsellä pitää käsijarru kyllä hyvin, mutta kun käsijarrun vetää, auto nytkähtää hieman. Myös ylös nostettuna rengas liikahtelee 1-2cm ennen kuin käsijarru pitää. Oisiko jarrumekanismi välijä?
Leave a comment:
-
-
Jos levyjen rummut ovat kuluneet urille, niin ei ne pidä edes uusilla käsijarrukengillä, ainakaan kunnolla.
Hyviä uusia takalevyjä saa halvalla, niin ei kannata kyllä alkaa käyttämään turhaan aikaa vanhojen kanssa temppuiluun. Sen jälkeen pitää varmasti mäessäkin.
Kunhan ei kisko vauhdissa kässäriä, niin ei pitäisi kulua miksikään. Tarvike kengät varmasti menee vituiksi, jos vauhdissa kiskoo.
Leave a comment:
-
-
Ei tossa linkussa vikaa ole, kun sen säätää oikein, eli vaijerit löysänä linkku aivan "kiinni". Tällöi sitä vipua riittää siinä kyllä, kenkien ei tarvi paljoa levitä, kun ne jarruttaa jo. Jos sitä haluais jotenkin parannella, niin tekis linkun rosterista, jolloin se ei ruostu ja jumiudu. Samalla toki jos sitä haluais parannella, niin linkun nivelen ja käsijarrukengän väliä kasvattaisi aavistuksen, jolloin se levittäisi enemmän vähemmällä.(kuvaliite, uuden 3-sarjalaisen linkku)
Itelläkin tosiaan tuo toinen korjattu puoli pitää, vaikka on rummut aivan ruvella, epämääräisen muotoiset, kengät kuluneet... Jos viittis ostaa uudet laadukkaan rumpulevyt ja kengät, niin väittisin et aika kauan olisi huoleton. :think
Kokeillaan nyt tuo toinenpuoli vielä siistiä, jos sais pitämään taas molemmat riittävästi.Last edited by Bmw Dreamer; 20-07-2013, 14:52.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostPalat? Siis käsijarrukengät kaikkine tarvikkeineen hankin aikoinaan KL-varaosista. Ei liene ihan kuraa kuitenkaan. Ja kun kerran pari noita olen avannut ja tarkistanut tilanteen ei jarrukenkien pinnoissa näy kulumisen merkkiäkään. Että selitäppäs se.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostOnko sinulla tarvikepalat? Ei se rulla pyöri vaan ne palat on tehty niin pehmeästä aineesta, että ne painuu kasaan/murenee.
Jos pinta murenisi pitäisi sitä murujätettäkin sitten jostain löytyä.
Ei se ongelma ole jarrun pinnoiteessa, vaan vivuston mekaanisessa toteutuksessa, joku siellä on tarpeettoman 'elastinen'.
Miten minä jotenkin muistelen ettei minulla olisi tuota punaisella merkattua tukipalaa ollenkaan, ihan kuin se linkku olis ainoa kiinnekohta tuolla ylhäällä. Muistan varmaan väärin. Pitää varmistaa kun joskus takalevy on irti seuraavalla kerralla.Last edited by Havis; 30-11-2021, 18:43.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Havis View PostE39:n kässärissä tuntuu kuin siellä olisi joku rakenne joka joustaa, tai sitten se säätörulla ajan kanssa kiertyy aukipäin tms. Itse saan säädellä kässärin joka toiseen katsastukseen, vaikka kaikki kässärin roippeet on uusittu jokunen vuosi sitten. Uusilla tavaroilla säätöväli toki harveni, mutta silti ei poistunut.
Leave a comment:
-
-
Olen kyllä sitä mieltä, että jotain tuon E39:n käsijarrun rakenteessa on ottanut takapakkia. Minulla on ollut harrasteautoina E3 ja E12, ja niiden kässärit on olleet selvästi tehokkaampia ja säätönsä pitäviä.
E39:n kässärissä tuntuu kuin siellä olisi joku rakenne joka joustaa, tai sitten se säätörulla ajan kanssa kiertyy aukipäin tms. Itse saan säädellä kässärin joka toiseen katsastukseen, vaikka kaikki kässärin roippeet on uusittu jokunen vuosi sitten. Uusilla tavaroilla säätöväli toki harveni, mutta silti ei poistunut.
Yksi paikka joka epäilyttää on se kenkien välinen alempi palautusjousi, joka laahaa juuri sen säätörullan päällä. Ettei vaan käy niin, että käsijarrua käyttäessä jousen liike nitkuttaa säätörullaa pikkuhiljaa auki päin... Myönnän, aika kaukaa haettu tilanne, muttei kai ihan mahdotonkaan.
Oli niin tai näin, eipä tuo jokavuotinen säätö niin hankalaa ole etteikö sitä viitsi esim kesäisin tai juuri ennen katsastusta tehdä. Sillähän se taas vuodeksi ratkeaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Pmak View PostNo levyt vaihdettu viimesyksynä ja auto ollut seisonnassa talven. Ei ne olleet mielestäni mitenkään pahasti ruosteessa. Hiekkapaperilla kuitenkin pyöräyttelin varmuuden vuoksi sileeksi. En arvannut, että voisi koitua ongelmaksi.
99% varmuudella kasattu oikein. Ei mielesti niin monimutkainen rakenne, mutta ainahan ohareita voi sattua. Pitänee viikolla avata ja tarkastaa. Ihmetyttää vaan se, että molemmilla puolilla samat arvot, ainoastaan heikko teho.
Noniin, pirssi käytetty konttorilla ja vuosiajoaikaa, kiitos ja kumarrus. "Ei vikoja tai puutteita havaittu"
Purin ja kasasin, muuta en sille osannut tehdä. Samat osat ja sama asennus. Liekkö ollut jotain jumissa sittenkin koska nyt tuli dynosta kiltisti se vajaa kaksi kN. Käytännössä en kyllä huomaa mitään eroa. Samassa kohdassa naksuja alkaa käsijarru ottamaan kiinni ja ihan samalla tavalla pitää mäessä ja menee hiekalla lukkoon.
Nooh. Samapatuo. Taistellaan ensikesänä uudelleen
Leave a comment:
-
Leave a comment: