Originally posted by Stroop
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen
Collapse
X
-
Originally posted by Martti View Postjos oisit ollut TU-koneen kanssa tekemisissä, saattaisit olla näistä kahdesta asiasta eri mieltä...ainakin m52b25tu:n, josta itselläni kokemusta.
Comment
-
-
Originally posted by Stroop View PostNiin, kuten sanoin kokemusta ei ole! Mutta olishan se joskus kiva vilkaista tuotakin laitetta. Miten se poikkeaa tuosta vanhemmasta? Ilmeisesti aika radikaalisti jos on vaikea. Tuossa omassa homma on oikeasti helppo.
Comment
-
-
1. Koska homma on kuitenkin huomattavasti helpompi tehdä niin että ilmanputsari, ilmamassamittari ja sen jälkeinen haitariputki on irroitettuna, niin kannattaa aloittaa niistä. Ilmanputsarin kotelo on kiinni yhdellä ruuvilla joka näkyy sisälokasuojan vieressä ylhäältä päin katsottuna. Samoin putsarin alla on yksi kotelo vielä kiinni yhdellä ruuvilla jonka kanta osoittaa taakse päin. Ilmanputsarin klemmari ja haitariputken klemmari irti niin osat voi nostella pöydälle. Kun nämä on irroitettu niin työtilaa ja näkyvyyttä on jo kummasti lisää.
2. Separaarattorille lähtevä huohotinputki lähtee venttiilikopan etupäästä kuljettajan puolelta. Putki on kiinni kopassa liittimellä joka vedetään irti siten että puristetaan putken pään ympärillä olevasta "kehästä" karhennusten kohdalta. Letkun toinen pää löytyykin sitten itse separaattorilta, kiinnitys samanlainen kuin venakopan päässä. Putki voi tuntua olevan tiukassakin mutta lähtee kyllä ilman rikkomista. Venakopan puoleisen pään irroittamista voi helpottaa irroitamalla myös kopan päällä olevan suojamuovin, se ei ole kuin kahdella M8 pultilla/mutterilla kiinni.
3. Separaattorin alapäästä lähtee ohuehko n.20cm pitkä kumiletku öljytikulle. Letku on päistään klemmareilla kiinni, ja on hyvä ehkä ottaa se jo tässä vaiheessa irti kokonaan.
4. Itse separaaattori on kiinni imusarjassa kolmella M8 pultilla jotka löytyvät imusarjan "ulkopuolelta", eli ei siis sieltä ahtaalta puolelta. Ne ovat helposti paikannettavissa kun separaattorin tarkka sijaintikin on jo selvillä. Edessä saattaa olla nesteputkia mutta ne eivät estä pulttien vääntämistä auki.
5. Separaattorin voi nyt vetää imusarjasta irti. Työnnä käsi imusarjan alle ja vedä osaa moottoriin päin, se ei ole tiukasti kiinni imusarjassa, vain painettuna kumiholkin sisään. "Uita" separaattori ensin suoraan alaspäin, sitten käännellen ja pyöritellen imusatsin alla rintapeltiin päin ja sitten se alkaakin olla jo vapailla vesillä.
6. Irroita öljytikku, tai oikeammin tikun putki. Se on kiinni yläpäästään yhdellä mutterilla ja alapäästään O-rengas tiivistyksellä. Kun mutteri on pois niin vedä putkea ylöspäin. Jos se tarttuu alapäästään moottorin kannakkeeseen (jonka läpi se menee) syynä on putken alapäässä oleva kaulus. Taivuta putkea VAROVASTI moottorista poispäin niin että alapää mahtuu tulemaan suorana ylöspäin. Saattaa tuntua että putkea joutuu taivuttamaan paljonkin mutta ilmeisesti se on suunniteltu tämä kestämään. Taivuttaminen takaisin tapahtuu sitten kun putki on jo paikallaan ja yläpään mutteri laitetaan takaisin paikalleen. Pohjamuovin poistamisessa ei ole tässä kohti mitään hyötyä, mutta ennen putken takaisin laittoa on hyvä puhdistaa reiän ympärys ettei moskaa putoa öljypohjaan kun putki painetaan takaisin paikalleen. Silloin pohjamuovi on hyvä ottaa pois.
7. Letkujen ja separaattorin puhdistukseen ei liene suurempia ohjeita tarvitse, jarrukliineri on hyvä aine tähän käyttöön ja jonkunlainen rassi, paineilma on myös hyvä apu.
Öljytikun putken kyljessä oleva "natsa" ei johda suoraan putken sisään, vaan putken alapään ympärillä on vaippa jonka kautta linjasta tulevat huohotinhöyryt menevät öljypohjaan. Tässä on ehkäpä linjan ahtain kohta josta tukkeutuminen alkaa. Rassiksi käy vaikkapa sopivan kokoinen nippuside ja liuotukseen jarrukliineri.
Kokoaminen tapahtuu käänteisessä järjestyksessä.
Pieni varoituksen sana jarrukliinereistä; kaikki merkit eivät ole sopivia muovi- ja kumiosille. En nyt voi tähän mainita mitään tiettyjä merkkejä puolesta enkä vastaan kun edustan itse maahantuontiyhtiötä joka tuo maahan mm ko. aineita. Mutta asian voi selvittää vaikkapa kysymällä joltain paikalliselta korjaamolta mitä irtokliineriä heidän pumppupullonsa ovat kestäneet. Lähes kaikissa spraypulloissa lukee että on varottava suihkuttamasta muovi- ja kumiosille muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Rustailin nämä "ohjeet" muistinvaraisesti ja jotkut pulttikoot ym. saattavat heittää häränpyllyä.
Comment
-
-
Tere.
Mulla oli myös huohotinputket ja separaattori täynnä tota "sinappia". Auto on e36 328i M52b28.
1. kuvassa on venakopalta lähtevän huohotinputken alkupää...täynnä paskaa.
2. kuvassa olen laittanut molempien putkien päälle solumuovia joka toivottavasti estää putkien jäätymisen kovilla pakkasilla.
3. kuvassa asennettuna
4. kuvassa on kaikki osat mitkä putsasin Motonetin Super Brake Cleanerilla
Comment
-
-
Just sai pelätä, että menee kansi remonttiin, kun nosti lämmöt 10km ajon jälkeen ja höyry nousi ja jäähdytysnesteet oli vähissä, just kun sain parkkiin, niin iski varoitustekstin näyttöön. No siitä selvis vesipumpun ja termarin vaihdolla jne.
Mutta nyt kun parkkeerasin työpaikan pihaan, niin armoton käry konepellin alta ja oli sylkenyt öljyä (näytti vähän samalta kuin Epsen:in kuvissa, s.8), mutta öljyä oli kyllä enemmän. Ajossa ei huomannut hajua tms. kun en ei tarvinnut pysähtyä tai hidastaa matkalla yhtään. Auto seisoi viikonlopun ajamattomana pihalla ja pihalla siis muutenkin, kun ei ole edes katosta ja pakkasta tänään aamulla -13C. Öljyt on vaihdettu hetki sitten (samalla kuin termari jne.) ja silloin huomauttivat, että venttiilikopan tiiviste kannattaa vaihtaa, muistelisin, että sanoivat, että öljyä on sieltä vähän vuotanut, muttei tee hallaa koneelle. No en sit kerenny silloin jättää autoa sen takia huoltoon. Ajona on viime aikoina ollut työmatka maantietä pitkin 20km/suunta ja välillä pidempiä matkoja.
Voiko tälläinen johtua jostain muusta kuin huohotusjärjestelmän tukkeutumisesta? Korkkia katsoin ja jotain möhnää siinä oli, mutta aika vähäsen, toki muualla sitä voikin olla sit enemmän. Ja uskaltaako tuolla nyt ajaa korjaamolle ~25km, vai pitääkö samantien tilata traileri automaattivaihteiston takia?
Ja auto on siis E39 523i vm-96, ajettu 112tkm.
On se kivaa, kun lukee näistä mahdollisista ongelmista vasta kun vahinko on jo tapahtunut.nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96
Comment
-
-
huohotin
tuttu juttu itellä e36 325:sessa.
huohotin tukkoon ja puoli litraa öljyä pihalle venttiilikopan päädystä suoraan flektiin ja siitä tasaisesti ympäri konehuonetta.....
Ratkaisu alkuperäinen huohotin systeemi\venttiili mäkeen ja peukalonpaksuinen letku venakopasta suoraan putsarille, ei oo jäätynyt enään(sotkee vähän suodatinkoteloa mutta helppo putsata).
sitä valkoista puuroa kertyy korkkiin ja huohottimeen itellä kans lyhyissä kaupunkiajoissa joka on ihan normaalia. pitäs puhdistua kun ajat useamman sata kilometriä
Comment
-
-
Kokeilen tänään, että lisään öljyä ja jos ei kovasti sylje öljyä, niin ajan korjaamolle, mutta jos sylkee, niin hinataan hitaasti ja rauhallisesti sinne. Osia saa varmaan odotella hyvän aikaa. Korjaamolta ohjeistivat, että tilaisin samantien separaattorin ja venttiilikopan tiivisteet.
Jospa tästä (ja edellisestä) nyt oppis, että talvella ainakaan en enää jätä viikonlopuksi seisomaan autoa. Ja ilmeisesti pitäis enemmän revitellä välillä...nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96
Comment
-
-
Originally posted by KirsiH View Post
Voiko tälläinen johtua jostain muusta kuin huohotusjärjestelmän tukkeutumisesta? Korkkia katsoin ja jotain möhnää siinä oli, mutta aika vähäsen, toki muualla sitä voikin olla sit enemmän.
Originally posted by KirsiH View PostJa ilmeisesti pitäis enemmän revitellä välillä...
Comment
-
-
Ihmetyttää edelleen mikä vaikuttaa tuohon majoneesin muodostumiseen. Viimesyksynä sitä tuntui tulevan öljykorkkiin melko paljon, kun taas nyt ei ollenkaan. Molempina syksyinä olen vaihdattanut Castrol Edge Sport -öljyt koneeseen ja ajokin on ollut samanlaista pätkää taajamassa.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostIhmetyttää edelleen mikä vaikuttaa tuohon majoneesin muodostumiseen. Viimesyksynä sitä tuntui tulevan öljykorkkiin melko paljon, kun taas nyt ei ollenkaan. Molempina syksyinä olen vaihdattanut Castrol Edge Sport -öljyt koneeseen ja ajokin on ollut samanlaista pätkää taajamassa.
Tuossa kun on alaputken putsaamisesta ollut juttua niin vaikka sekin on tietenkin ihan hyvä olla puhdas niin sen tukkeutuminen ei kuitenkaan aiheuta välitöntä ongelmaa koska se on vain valumaputki takaisin öljytilaan. Itse huohotus tapahtuu yläputken ja separaattorin venttiilin kautta imusarjaan.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
Uskalsin hiljakseen ajella korjaamolle, kun matkalla vähän väliä tarkistelin, ettei roiskinut öljyä, eikä se vähentynyt säiliöstä, eikä höyryäkään enää noussut mistään... ehtivät nyt huomenna katsoa tilannetta, venttiilikopan tiivisteet on tilattu ja niiden vaihdon lisäksi on tarkoitus huohotusjärjestelmät putket eristää ja koko järjetelmä puhdistaa ja tarkistaa ja mahdollisesti vaihtaa osia siihen.
No pikkuhiljaa tulee esiin kaikki asiat mitkä pitäisi tarkistaa ennen kuin tulee ongelmia... mutta kun ei niitä tajua tarkistaa ennen niitä ongelmia. Toiveissa olis, että tämän ja alustan huollon jälkeen pääsis vähän aikaa ilman kalliita remontteja... takaraivossa vain kummittelee, että mihinkään paskaan olen mennyt käteni lykkäämään kun tuon saksan ihmeen ostin.nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96
Comment
-
Comment