TJJ: Ei tunnu aukeavan tuo kansi tuosta kovin helposti. Käytitkö jotain terävää talttaa vai mitä?
Puukkoa ja vasaraa. Kansi on aika ohut joten siihen liimasauman reunaan puukko ja vasaralla naputtaa niin lähtee siististi. Sinulla kun on parempi kamera niin otapa kunnon kuvia noista johdoista ja niistä ihan ohuista johdoista yms.
Tuossa kuva puukotuksesta:
Puukkoa ja vasaraa. Kansi on aika ohut joten siihen liimasauman reunaan puukko ja vasaralla naputtaa niin lähtee siististi. Sinulla kun on parempi kamera niin otapa kunnon kuvia noista johdoista ja niistä ihan ohuista johdoista yms.
Lähti, mutta oli kyllä lujassa paikoin kun meinas kansi vaan haljeta ennen kuin irtosi. Sisällä oli yksi noista sun kuvan alareunan johdoista irti ja vääntynyt paikoiltaan. Varmaan puukon kärki saattoi osua siihen kantta avatessa. Muuta vikaa en ole vielä havainnut, mutta otan kyllä illan mittaan kuvia.
Lähti, mutta oli kyllä lujassa paikoin kun meinas kansi vaan haljeta ennen kuin irtosi. Sisällä oli yksi noista sun kuvan alareunan johdoista irti ja vääntynyt paikoiltaan. Varmaan puukon kärki saattoi osua siihen kantta avatessa. Muuta vikaa en ole vielä havainnut, mutta otan kyllä illan mittaan kuvia.
Minulla lähti tosiaan aika helposti, 3 reunaa irti ja alareuna lähti kun vähän taivutti. Sen hyytelön alla menee piireillekin ohuita johtoja, onneksi en niihin osunut... Nyt on modulissa silikonirasva korjatussa kohdassa ja kansi kiinni Sikaflexillä ja näyttää yhä toimivan. Toki hiukan arveluttaa miten kauan nuo korjaukset kestää, olisi pitänyt olla suurennuslasi/valo, parempaa/ohuempaa tinaa ja parempaa johtoa.
Ne alkuperäiset johdot muuten taipuu todella helposti, en tajua mitä ainetta ne ovat. Minulla niistä oli kaksi irti piirilevyn reunasta ja toiset kaksikin oli kai jo melkein irti koska ne irtosi kun niihin koski. Surkeasti tehty rakenne tuossa on, Boschin olisi ollut helppo tehdä kestävämmätkin liitokset.
Kun otat kuvia, niin laitapa muutamaan kuvaan vaikka tulitikku mittakaavaksi. Kuvissa kun nuo johdot ja niiden väli näyttää suuremmilta kuin mitä ne oikeasti ovat.
Eli viat johtuvat katkenneista johdoista? Mitä veikkaat, että mikä tämän aiheuttaa? Kuumuus vai tärinä?
Sitä tässä vain yritän hakea, että jos viat aiheuttaa tärinä, niin sille ei oikein voi mitään, mutta kuumutta vastaan voisi tehdä jotain!
Paljonko oli kilometrejä kun hajosi?
Piirilevyjen välisistä johdoista johtuu, ei ole vikaa itse piireissä tms. Molempia tärinää ja lämmön vaikutusta arvelen syyksi. Tuon ison levyn takanahan on ABS-jarrujen venttiilien sahkömagneetit, joten niistä varmaan siirtyy tärinää koko systeemiin vaikka ne onkin irti tuosta piirilevystä. En oikein usko, että tuolle voi tehdä mitään ennaltaehkäisevää hoitoa, iltarukouksia tietysti voi kokeilla... Kilometrejä oli 122tkm, vika alkoi tämän viikon keskiviikkona, korjaantui muutamaksi päiväksi boksin liitintä heiluttamalla ja lauantaina tilanne oli toivoton.
Ne alkuperäiset johdot muuten taipuu todella helposti, en tajua mitä ainetta ne ovat. Minulla niistä oli kaksi irti piirilevyn reunasta ja toiset kaksikin oli kai jo melkein irti koska ne irtosi kun niihin koski. Surkeasti tehty rakenne tuossa on, Boschin olisi ollut helppo tehdä kestävämmätkin liitokset.
Mullakin oli tosi irtonaisen tuntuisia 2 tai 3 noista sun kuvan yläreunassa olevasta kahdeksasta paksummasta johdosta. Näyttivät olevan ihan OK, mutta kun vähän koski niin tuntui että vain se läpinäkyvä mömmö pitää niitä kiinni. Merkitsin ne myös tohon mun kuvaan alle.
Kun otat kuvia, niin laitapa muutamaan kuvaan vaikka tulitikku mittakaavaksi. Kuvissa kun nuo johdot ja niiden väli näyttää suuremmilta kuin mitä ne oikeasti ovat.
Eipä tullu laitettua kun luin tän vasta otettuani kuvat, mutta noitten johtojen rasteri on ~1,2mm, eli ovat todellakin tiheässä alkaa tumpelomman juottamaan itse.
Mun boksi näytti siis sisältä tältä:
Samasta kuvasta löytyy reilusti isompi versio ilman mun töherryksiä tästä:
Tosta pitäs näkyä millaisesta värkistä on kysymys. En oo kyllä ikinä ennen nähny missään tollaseen läpinäkyvään mömmöön upotettuna noin paljaita mikropiirejä... Ja mitähän noissa hiuksenohuissa kultajohdoissa sitten liikkuu?
Mullakin oli tosia irtonaisen tuntuisia 2 tai 3 noista sun kuvan yläreunassa olevasta kahdeksasta paksummasta johdosta. Näyttivät olevan ihan OK, mutta kun vähän koski niin tuntui että vain se läpinäkymä mömmö pitää niitä kiinni. Merkitsin ne myös tohon mun kuvaan.
Tuo sinun kuva on kyllä aivan loistavan hyvälaatuinen, minun 3,2 megapikselin kameralla ei oikein homma onnistunut... Ja kuva tosiaan hämää, näyttää helpolta hommalta kunnes kannen avaa ja tajuaa miten ohuita ne johdot oikeasti on.
Nuo kuvaan merkityt on etupyörien johdot, oikean puolimmainen on vasen etupyörä, sitten oikea etupyörä.
Hiuksenohuissa johdoissa menee ihan normaaleja signaaleja, oikean alanurkan kolme on ne mitkä minä katkaisin ja niissä menee plussa, diagnostiikka ja ohjaamon ASC-nappulan signaalit. Harmi vaan ettei silloin, kun kultafoliot kärvähti, ollut noin hyvää kuvaa vertailukohtana...
Sain abs valot sammumaan, mutta eilen ajoin vakkari päällä ja abs valo syttyi ja auto sammui.. vikakoodi fuel injekction system.
Olettaisin, että singnaali katosi oikeasta takarenkaasta.
TDS automaatti ko. auto
Auto käyntiin ja meno jatkui..abs valo ei palanut...
Voisiko pitää paikkansa????
Vikakoodin lukua!
Jakopäärempat n45 ja n42 moottoreihin
Vetokoukut asennettuna.
Tuo sinun kuva on kyllä aivan loistavan hyvälaatuinen, minun 3,2 megapikselin kameralla ei oikein homma onnistunut...
Eipä tossa nyt megapikselit niin paljoo vaikuta, vaan enempi muut jutut. Eli mulla oli kamera jalustalla ja kamerasta irti olevalla salamalla + softboksilla + valoisella heijastimella sain kohtuullisen tasaisen valon tohon. Mitään oikeeta makro-objektiivia en omista mutta 50mm loitonnettuna tuntui toimivan melko riittävästi tässä. Paremmin tosta kuvasta tosiaan näkee nuo pienet jutut kuin mitä ite silmällä.
Sulla on joku tarkka speksi jossain kun tiedät mikä johto on mikä? Vai onko nuo jossain BMW:n omassa huolto-ohjeessa tosiaan kerrottu noin tarkkaan vaikkei kai oo ollut edes tarkoitus että näitä kukaan alkas korjaan?
Pitää yrittää kysellä jos löytäisin jostain pätevän äijän kolvaan noi irtona olevat johdot kasaan niin vois joskus kesällä huvikseen kokeilla tulisko tosta vielä toimiva boksi jonka vois myydä "edullisesti" perävalotakuulla.
Sulla on joku tarkka speksi jossain kun tiedät mikä johto on mikä? Vai onko nuo jossain BMW:n omassa huolto-ohjeessa tosiaan kerrottu noin tarkkaan vaikkei kai oo ollut edes tarkoitus että näitä kukaan alkas korjaan?
Tuon ulkopuolisen liittimen nastajärjestys ja signaalit minulla vain on tiedossa, siitä sitten mittailin mihin ne menee.
Nyt iski se päivä kun ABS valot syttyi jo toistamiseen. Ensimmäisellä kerralla oli vasen takapyörän anturi saanut tarpeekseen. Sen vaihtamalla päästiin vuosi eteenpäin. Nyt herjaa vasemmasta etupyörästä...
Taidan tilata ensin anturin ja sitten kun sen vaihto ei auta niin aletaan kiroilla.
Mistä olette tilanneet sitä boksia, itsellä ei saksa taivu joten ebay.ta en osaa käyttää. Miten se liitin boksista lähtee irti, voimalla vaan vai? ja mistä sen numero löytyy.
TJJ: Minkä tason kolvin käyttäjä siihen korjaukseen tarvitaan?
Edit: Liitin lähti hyvin irti ei tarvinnut voimaa, mutta miten pystyy tämän elektroniikka osan irrottamaan siitä pumpun kyljestä?
Irrottaa vaan pelkästään ne 6 kpl torksi ruuveja? tuleeko sieltä nesteitä pihalle?
... mutta miten pystyy tämän elektroniikka osan irrottamaan siitä pumpun kyljestä?
Irrottaa vaan pelkästään ne 6 kpl torksi ruuveja? tuleeko sieltä nesteitä pihalle?
Juuri ne 6 ruuvia. Ei tule nesteitä eikä muutakaan ihmeellistä.
TJJ: Minkä tason kolvin käyttäjä siihen korjaukseen tarvitaan?
Kolvin käyttäjän pitää olla kokenut ja omistaa juotosasema 0,2-0,4mm terällä, lisäksi suurennuslasi, hyvä näkö ja hyvät hermotkin pitäisi olla. Ehkäpä elektroniikkaharrastaja joka on lisäksi rakentanut laivoja pulloon olisi sopivan tarkka ja kärsivällinen tuohon hommaan...
Mitenkäs tuo suojageeli, jota näistä autokomponenteista usein löytyy. Liukeneeko esim. isopropanoliin ja mistä uusi geeli päälle? Suurin osa tietysti vain kaapii enimmät syrjään, kolvi hoitaa loput ja jätetään oman onnensa nojaan.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Miten teillä ne valot käyttäytyi? Syttyikö kesken ajon?
Minulla valot ei pala aamulla eivätkä syty ajon aikana ikinä, mutta kun pysähtyy ja käynnistää koneen uudelleen valot loistaa.
Olisko niin että aamulla kun on viileämpi boksi toimii ja kun se sit lämpenee katoaa yhteys. Mut mut kesken ajon ne ei kuitenkaan syty eikä sammu. :think
Comment