Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racingred
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2006
    • 256

    Myyjä sano että autoon on vaihdettu eteen kuljettajan puoleinen anturi. Ei kuulemma anna mitään vikakoodeja, eli oletti vian olevan moduulissa (eli boksissa)

    Eli voiko toi vasen taka-antura olla kuitenki rikki, antaishan se sillon vikakoodin? Ja jos boksi rikki, ei se sillon edes anna vikakoodeja eli vika vissiin sit siinä eikä anturissa?

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      Originally posted by racingred View Post
      Myyjä sano että autoon on vaihdettu eteen kuljettajan puoleinen anturi. Ei kuulemma anna mitään vikakoodeja, eli oletti vian olevan moduulissa (eli boksissa)

      Eli voiko toi vasen taka-antura olla kuitenki rikki, antaishan se sillon vikakoodin? Ja jos boksi rikki, ei se sillon edes anna vikakoodeja eli vika vissiin sit siinä eikä anturissa?
      Perinteinen boksin vika, eli yhteys poikki boksin liittimeltä piirilevylle antaa kyseisen anturin vikakoodin. Millähän nuo koodit on luettu, jos ei anna mitään ja silti nuo viat ovat päällä?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Originally posted by racingred View Post
        Myyjä sano että autoon on vaihdettu eteen kuljettajan puoleinen anturi. Ei kuulemma anna mitään vikakoodeja, eli oletti vian olevan moduulissa (eli boksissa)

        Eli voiko toi vasen taka-antura olla kuitenki rikki, antaishan se sillon vikakoodin? Ja jos boksi rikki, ei se sillon edes anna vikakoodeja eli vika vissiin sit siinä eikä anturissa?
        Joko anturi, linja / anturilinjan kytkentä ohjausyksikössä tai yksikön maadoitus vialla. Kahdessa ensimmäisessä tapauksessa vikakoodi kyllä saadaan ulos, viimeisimmässä ei koska yksikköön ei päästä kiinni, toki tämän yleensä huomaa tästä...(jos voidaan olla varmoja ettei kiinnipääsemättömyys johdu muista seikoista) joskus kyseinen ongelma voi jumittaa koko diagnostiikan siten että mihinkään autossa ei päästä kiinni ennen abs yksikön kaapelin tai ao. can siltauksen irroitusta. Kaikkien korjaus on mahdollista, mutta yksikön maadoituksen katkeaminen on voinut joissakin tapauksissa aiheuttaa muita ongelmallisia vikoja yksikköön, joskin tämä on harvinaista. Näiden korjaus ei taas aina ole välttämättä kannattavaa koska esim. saksasta/ebay saa toimivia tai helpommin korjattavia yksiköitä melkoisen edullisesti.

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          Itselläni ilmeni samanlaista ongelmaa kuin aikaisemmissa postauksissa, eli;

          Käynnistää auton jarrut/abs toimii. Moottori normaalilämpöinen abs valot syttyvät aivan itsestään päälle (myös luistonesto) autossa puhdistettu kaikki navat, takana uudet laakerit ja edessä uudet anturit. Kävin tuossa juuri paikallisesta elektroniikka kaupasta poistamassa "tarkkuus" kolvin ja tänään otan boxin auki. Jos sitä on nuorempana emolevyjen, näytönohjainten ja jopa prossujen pinneja juoteltu volttien nostamiseksi niin eiköhän sitä yhdet johdotkin osaa kolvata kiini.

          Olla netistä poimittu hyvä kuva kyseisestä kapistuksesta. Koitan muistaa ottaa jotain kuvia kun touhuan.

          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            Onnea yritykseen Kerran töissä katselin Elektronimikroskoopilla ABS yksikön sisälle... Sissus sentään että on hienoa elektroniikkaa
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              Originally posted by reekoon View Post
              Kävin tuossa juuri paikallisesta elektroniikka kaupasta poistamassa "tarkkuus" kolvin ja tänään otan boxin auki. Jos sitä on nuorempana emolevyjen, näytönohjainten ja jopa prossujen pinneja juoteltu volttien nostamiseksi niin eiköhän sitä yhdet johdotkin osaa kolvata kiini.
              Kansi aukeaa parhaiten terävällä mattoveitsellä kohtisuoraan sivusta terä enintään sentin ulkona, leikataan takareunaa lukuunottamatta kaikki useammalla vedolla viiltoa pikkuhiljaa syventäen (ei keralla repimällä). Toki kuumalankaleikkuri olisi vielä parempi. Takareuna lähtee kääntämällä kansi pystyyn (konepelti auki) ja nostamalla toisesta reunasta niin että se kansi irtoaa kokonaan (parempi ottaa pois edestä, ei toki pakko).
              Uusittavat kohteet ovat nuo 8 linjaa tuossa tuon nettikuvan yläreunassa (yhtä ei kannata koska tällöin saat korjata huomenna uudestaan), sen lisäksi aivan oikeassa reunassa oleva maadoitus kannattaisi myös tehdä vaikka lankoja siinä onkin kolme rinnan, silti se vikaantuu joskus. Maadoitus kytketään mielellään parin piirilevylle menevän linjan rinnalle. Muut kestävät kyllä. Jos DSC yksiköstä irroittaa (tarpeettomasti) tuolle vasemmassa reunassa olevalle pienemmälle painopiirille menevät langat korjaus ei onnistu kolvilla koska yksi johdin menee suoraan transistorille (kyseinen liitoskin onnistuu toki meillä kyllä).
              kannattaa varoa alumiinilankojen vieressä olevia kultalankoja (toki nekin voi korjata). Alumiinilangat tulisi poistaa nitkuttelemalla niitä niin kauan kunnes irtoavat, raaka veto voi irroittaa kontaktit levyn puolelta. Tämän jälkeen tulee poistaa kaikki (aivan kaikki) suojausaine tulevista liitoskohdista ja esitinata pinnat ennen lankojen kiinnitystä. Tina ei välttämättä tartu kuin hiertämällä se pintaan, piirilevyn puoli kannattaa juottaa kondensaattorien juotospisteisiin, varo oikosulkuja. Kaikki tinatyypit eivät välttämättä tartu ollenkaan (meillä noihin korjauksiin käytettävä maksaa noin 100€/rulla...). Myös vähänkään liian fluxaava tina on haitaksi. Varo oikosulkuja...
              Yhdyslankoihin tulisi jättää elämisvaraa eli kaarellle ne. Ohutta yksisäiettä, mieluiten aluminoitua (ei hapetu). Lopuksi testaus /mittaus ja suojalakkaus.
              Kansi kiinni muovihitsauksella, ht silikonilla tai jollakin kunnon liimalla, tärkeintä että tiiviys on 100%.
              Kärsivällisyyttä ja aikaa hommaan. Piirilevyn muiden kohteiden vahingoittumista on vältettävä viimeiseen asti! Kaikki suojausaineen alla olevat muut kytkennät tulee jättää koskemattomaksi, mikään ei edes saa osua näihin, siellä on pienenpieniä kultalankoja myös joilla muut ict ovat kytkettyinä itse levyn kontakteihin, näiden korjaaminen on erittäin työlästä... jos jokin pintaliitoskondensaaattori vaurioituu liikalämmöstä sen vaihto ei ole vielä kovin paha rasti.. Jollei onnistu niin ebay tai puh nro alla auttaa...
              Teen tästäkin korjaustopikin joskus jos on aikaa, varmaan jouluna kai seuraavan kerran.

              EDITTIÄ: Yllämainittu pätee siis autoihin jotka ovat valmistettu 9/98 jälkeen. Vanhermmissa on harvemmin boksiongelmia.
              Last edited by WSE1; 04-08-2009, 23:23.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                Tässäkin näyttää toki olevan vieläpä niin että mitä enemmän ko. yksiköitä korjaa sitä enemmän alkaa tulla vastaan vaikeammin korjattavia, ts. jonkun muun vian kuin anturilinjojen katkoksen omaavia yksiköitö (jotka eivät siis tule kuntoon yllämainitulla tavalla). Toki vikakoodikin on sitten jotain muuta. Yllämainittu korjaus (onnistuessaan) pätee siihen tilanteeseen jossa ainoa yksiköllä oleva vika on se että ehjäksi todetusta anturista ja mitatusta anturin johdotuksesta huolimatta yksikkö herjaa anturivikaa.
                Tai toisessa tapauksessa siihen ettei yksikköön pääse ollenkaan kiinni - joskus jopa koko autoon, ennekuin yksikön liitäntäkaapelin tai can väyläsillan irroitttaa.. Tämä johtuu taas maadoituslangoituksesta yksikön sisällä joka on poikki/katkoo. Toki joskus maadoituksen irtoaminen/katkominen on aiheuttanut muutakin ongelmaa yksikön toimintaan.
                ASC valve relay koodi ei taas useimmiten johdukaan venttiilien ohjaukselle menevän langoituksen irtoamisesta vaikka niin voisi luullakin yksikön rakenteen perusteella.
                En haluaisia ketään lannistaa kokeilemaan mutta jos ei joka päivä ammatikseen vastaavia töitä tee kannattaa harkita ainakin kaksi kertaa ennenkuin ryhtyy korjailemaan. Minulla on tuossa muutama yksittäisten henkilöiden omatoimisten korjausyrityksen kohteina ollut yksikkö joita nyt ajan kanssa (silloin kun aikaa on) laittelen kuntoon, ihan vain haasteena itselleni ja tekniikoiden kehittämiseksi. Taloudellisesti kannattavaa näiden "harjoittelukappaleiden" korjaus toimintavarmaksi ei käytännössä saksan ebayn hintojen vuoksi enää useimmiten ole, mutta teknisesti mahdollista sekin usein on.
                Last edited by WSE1; 04-08-2009, 01:52.

                Comment

                • pthuone
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 29

                  Originally posted by Racink View Post
                  Tuohon vikaan ei enää kyllä nopeusanturi vaikuta.
                  Niinpä vaan auttoi.
                  Elektromekassa todettiin että molemmat etuanturit rikki( menneet todennäköisesti keväällä iskarien vaihdon yhteydessä...tästä suuret kiitokset iskarit vaihtaneelle Kaarinalaiselle yritykselle)kotona vaihdoin uudet anturit
                  (motonet-Ate merkki) ja ilmastointi alkoi heti toimimaan ja kaikki varoitusvalot tietysti sammuivat. Itse asiassa ilmastointi hyrähti käyntiin jo oikean puoleisen etuanturin vaihdon jälkeen.

                  Suuret kiitokset Elektromekaan viime torstain avusta.

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    Voisko joku osoittaa realoem:stä missä tuo boksi sijaitsee e39 528 vm.2000? En löytäny sitä olleskaa.

                    Edit: löytyi


                    Kertoisko joku miten nuo ykkös ja kakkososat saa irti toisistaan ja johtonipun kakkososasta? Sain vain sen johtonipun kannen irti tuosta kakkososasta, mutta nippu pysyy tiukasti kiinni? kakkososa on ilmeisesti ihan kiinni vain ruuveilla tuossa metallisessa ykkösosassa?
                    Last edited by racingred; 11-08-2009, 20:17.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      Originally posted by racingred View Post
                      Voisko joku osoittaa realoem:stä missä tuo boksi sijaitsee e39 528 vm.2000? En löytäny sitä olleskaa.

                      Edit: löytyi


                      Kertoisko joku miten nuo ykkös ja kakkososat saa irti toisistaan ja johtonipun kakkososasta? Sain vain sen johtonipun kannen irti tuosta kakkososasta, mutta nippu pysyy tiukasti kiinni? kakkososa on ilmeisesti ihan kiinni vain ruuveilla tuossa metallisessa ykkösosassa?
                      Tuo realoemin linkki kuvastaa ATE yksikköä jota ei varmasti ole kolmeysissä, nelikutosessa toki. kaapelin saa irti vetämällä päässä olevan lukitussalvan ulos ja nostamalla pois. Ohjainksikkö on kiini kuudella T20 torx kantaisella ruuvilla hydrauliikkayksikössä. ruuvien irroituksen jälkeen yksikkö lähtee pois vetämällä sitä ulos n 3cm, solenoidien keloja kannattaa varoa ja teipata ne vaikka maalarinteipillä yli toisiinsa&yksikön reunoihin etteivät ne liiku mikäli yksikköä on tarkoitus enempikin kuljetella. Autolla voi ajaa vaikka yksikkö ei ole paikoillaan.

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1638
                        • Vähäkyrö

                        Kahlasin tuossa parhaani mukaan koko keskustelua läpi ja silmiini ei osunu vastaavaa tapausta, kuin massani.

                        Eli pari kk sitten sytty nuo ABSin ja ASC:n valot tauluun. Sillon vikakoodi kertoi vasemman etuanturin olevan rikki. Vaihdoin sen, ei ongelmaa. Nyt pari viikkoa sitten syttyi valot uudestaan. Tällä kertaa vikakoodit kertoi oikean etuanturin olevan rikki. Valot on joskus sammunut itsestään ja joskus valojen ollessa sammuneena on normi jarrutuksissa poljin tärissyt hieman. Tänään sitten vaihdoin anturin ja lähdin ajamaan, valot ei syttyny. ehkä n. 10m ajon jälkeen jarrutin hiukan ja poljin tärisi. Sitten lähdin liikkeelle, niin luistoeston valo välkkyi ja vetoja ei ollut. No sammutin luistoneston napista, niin taas mentiin. Sitten hetken ajon jälkeen syttyi ABS valokin.

                        Miltäs kuulostaa? Auto pitäis tässä kuussa katsastaa ja rahaa ei oo laittaa montaa sataa abs-boksiin. Oisko vika siinä, mun tuurilla tietty on. Koodeja en oo ehtiny lukemaan nyt anturin vaihdon jälkeen. En myöskään ehtinyt nollaamaan koodeja vaihdon jälkeen, ku alko satamaan, nii tuli kiire sisälle.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Kahlasin tuossa parhaani mukaan koko keskustelua läpi ja silmiini ei osunu vastaavaa tapausta, kuin massani.

                          Eli pari kk sitten sytty nuo ABSin ja ASC:n valot tauluun. Sillon vikakoodi kertoi vasemman etuanturin olevan rikki. Vaihdoin sen, ei ongelmaa. Nyt pari viikkoa sitten syttyi valot uudestaan. Tällä kertaa vikakoodit kertoi oikean etuanturin olevan rikki. Valot on joskus sammunut itsestään ja joskus valojen ollessa sammuneena on normi jarrutuksissa poljin tärissyt hieman. Tänään sitten vaihdoin anturin ja lähdin ajamaan, valot ei syttyny. ehkä n. 10m ajon jälkeen jarrutin hiukan ja poljin tärisi. Sitten lähdin liikkeelle, niin luistoeston valo välkkyi ja vetoja ei ollut. No sammutin luistoneston napista, niin taas mentiin. Sitten hetken ajon jälkeen syttyi ABS valokin.

                          Miltäs kuulostaa? Auto pitäis tässä kuussa katsastaa ja rahaa ei oo laittaa montaa sataa abs-boksiin. Oisko vika siinä, mun tuurilla tietty on. Koodeja en oo ehtiny lukemaan nyt anturin vaihdon jälkeen. En myöskään ehtinyt nollaamaan koodeja vaihdon jälkeen, ku alko satamaan, nii tuli kiire sisälle.
                          Vikakoodit, vikakoodit... ja vielä parempi jos antureiden nopeussignaalia voisi seurata ajon aikana testerillä/softalla.Toki jos vaihdettu anturi oli pex merkkiä niin ongelmia voi senkin vuoksi olla tiedossa. ABS yksikön typpivian korjauskaan ei toki useita satasia kustanna.

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1638
                            • Vähäkyrö

                            Lisäyksenä edelliseen. Tuossa tein pienen testilenkin nyt parkkipaikan ympäri. ABS valo ei syttyny. Luistonesto tuikki ku kiihytti hiukka rivakammin. Sitte kuulin myös semmosta ihme rutinaa ajaessa, vähä niinku absirutinaa, muttei tuntunu polkimessa.

                            Myykö Motonet Pex antureita? Motonetistä tuon ostin, edellinen minkä sieltä hain oli Ate. Tää oli eri merkkinen. Pitää huomenna perehtyä koodeihin ja vaihtaa ristiin nuo anturit ja kattoa mitä se kertoo.

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              Originally posted by Samppae39 View Post
                              Lisäyksenä edelliseen. Tuossa tein pienen testilenkin nyt parkkipaikan ympäri. ABS valo ei syttyny. Luistonesto tuikki ku kiihytti hiukka rivakammin. Sitte kuulin myös semmosta ihme rutinaa ajaessa, vähä niinku absirutinaa, muttei tuntunu polkimessa.

                              Myykö Motonet Pex antureita? Motonetistä tuon ostin, edellinen minkä sieltä hain oli Ate. Tää oli eri merkkinen. Pitää huomenna perehtyä koodeihin ja vaihtaa ristiin nuo anturit ja kattoa mitä se kertoo.
                              Zsiisus, lue käyttöohjekirja ja paneudu autosi ominisuuksiin. Subjektiivisesti ajatellen mun autoni toimii samoin, sanompa vielä että zsiisus.
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              • Samppae39
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1638
                                • Vähäkyrö

                                Mikäs sulle tuli? Käyttöohjekirjassako lukee mikä autossa on vikana, jos se tekee jotain outoa? Mihis sitä INPAA yms testereitä enää sit tarviikaan luetaan käyttöohjekirjaa!!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎