No tuon kuvauksesi mukaan sain ymmärryksen, että autosi toimii oikein. Luistonesto siinä puuttuu peliin, kun kitkat ei riitä. Noi Zsiisustelut oli extraa johon minäkin joskus sorrun
Täytyy myöntää, että tässä väsyneenä ja hiukka kärttysenä töissä ollessa tuli kans ehkä hiukka ylireagoitua.
No takaisin ongelmaan. Totesin uuden anturin olevan merkkiä PEX ja viallinen. Laitoin nyt vanhan takasin, se ainaki on puhtaasti rikki, eikä vaan sekota järjestelmää.
Auto on E39 528iA -97 Touring.
Alkoi keväällä ensin ASC valo palamaan satunnaisesti. Sammui aina, kun käänsi
virrat pois. Myöhemmin "valoshow" tuplaantui, kun ABS valo alkoi syttymään
kesken ajon, ja samalla kulutusmittari ja nopeusmittari putosivat pois pelistä.
Vikakoodin luku paljasti vian olevan kuskin puolen takapyörässä. Lisäksi herjaasi
valve actuator joku... Eihän niillä printterit toiminu. Näin huonomuistiselle pitäis
olla kaikki paperilla.
Noniin. Kuskin puolen takapyörään vaihdettiin siis ABS-anturi ja samalla myös
uusi laakeri. ABS-valo sammui, ja mittarit pelaa. OK
Sitten ASD2 moottorista puuttui yksi hammas muovisesta rattaasta, ja näin
ollen se oli jumiutunut. Tämä liennee se valve actuator... herja. Tämä ASD2
moottori siis sulkee ilmamassamittarin jälkeen olevaa läppää tarpeen mukaan,
jos pito takapyöriltä katoaa. Ratas korjattu, ja ASC-valo sammui.
Mutta sitten tilalle ilmaantui semmoinen vaiva, että jarrupoljin täristää alle 30km/h jarrutuksissa. Mitään ylimääräisiä varotusvaloja ei siis enään mittaristossa pala. Kyseistä polkimen täristystä ei ollut ennen korjaus ja osien
vaihto operaatiota.
Mikä mikä, tietääkö joku!?
Pääsin kerhoon, tänään syttyi aamulla 10min ajon jälkeen abs- ja luistonestonvalo. Myöhemmin päivällä sama juttu, mutta tällä kertaa juuri ennen valojen syttymistä oli havaittavissa suht voimakasta nykimistä kiihdytettäessä(!). Aiemmin ei ole moista ilmennyt.
Nopeusmittari ja vakkari toimii ok, eli vissiin kumpikin taka-anturi on kunnossa. Mittasin edestä apukuskin anturin vastuksen, n. 3000ohmia. Mitä luokkaa ehjän anturin vastus on?
Pääseekö antureita mittaamaan kivuttomasti suoraan abs-boxin päästä, niin ei tarviis suotta aukoa hauraita liittimiä pyöräkotelossa?
Pääsin kerhoon, tänään syttyi aamulla 10min ajon jälkeen abs- ja luistonestonvalo. Myöhemmin päivällä sama juttu, mutta tällä kertaa juuri ennen valojen syttymistä oli havaittavissa suht voimakasta nykimistä kiihdytettäessä(!). Aiemmin ei ole moista ilmennyt.
Nopeusmittari ja vakkari toimii ok, eli vissiin kumpikin taka-anturi on kunnossa. Mittasin edestä apukuskin anturin vastuksen, n. 3000ohmia. Mitä luokkaa ehjän anturin vastus on?
Pääseekö antureita mittaamaan kivuttomasti suoraan abs-boxin päästä, niin ei tarviis suotta aukoa hauraita liittimiä pyöräkotelossa?
E39 -96.
Edestä oikealta mulla pimeni anturi niin teki juuri tuota.Nyki niin helvetisti kiihdyttäessä ja sitten, kun valot pamahti mittariin niin toimi taas. Kuten sulla niin mullakin ei tuota nykimistä ole teettänyt, kuin tuo oikea etu anturi.
E36 95 316i Sedan
E39 97 540i Touring
E46 99 320Ci Coupe
E53 01 X5 4,4 V8
E65 05 730d
F10 11 523i Sedan
F90 08 320i Sedan
Lisäyksenä edelliseen. Tuossa tein pienen testilenkin nyt parkkipaikan ympäri. ABS valo ei syttyny. Luistonesto tuikki ku kiihytti hiukka rivakammin. Sitte kuulin myös semmosta ihme rutinaa ajaessa, vähä niinku absirutinaa, muttei tuntunu polkimessa.
Myykö Motonet Pex antureita? Motonetistä tuon ostin, edellinen minkä sieltä hain oli Ate. Tää oli eri merkkinen. Pitää huomenna perehtyä koodeihin ja vaihtaa ristiin nuo anturit ja kattoa mitä se kertoo.
Anturini oli merkkiä PEX. Sain mutkien kauttaa uuden anturin Motonetistä merkkiä Hella ja nyt toimii normaalisti. Oli Vaasan Motonetissä (muka) ensimmäinen PEX-merkkinen antrui joka oli viallinen, ei oo kuulemma kuulunu jutua muista viallisista.
Vanha Rouva (-97 735iA) päätti sytyttää ABS ja ASC-valot toissapäivänä. Oli märähkö keli ja ajoin pientä hiekkatietä risteykseen. Ajoin pieneen kuoppaan ja jarrutin risteykseen jolloin jarrupoljin rutisi ja valot syttyivät. Muuta vikaa en huomannut, eli mittaristo sekä vak.nop. säädin toimivat. Pari päivää ennen tapahtunutta rattia kääntäessä auto piti ihmeellistä ulinaa jota on myös esiintynyt nyt jälkeenpäin. Luin carsoftilla vikakoodit:
ABS/ACS Error 5 Rear right speed sensor faulty OR ABS-inlet valve, 31 Right rear wheel speed sensor cable, 67 CAN error
HKL/Airco Error 1 Temperature control wheel right (ilmastointi tuntuu kyllä toimivan)
EGS error 149 CAN - ABS/DSC wheel speeds
Kokeilin pelkästään nollaamalla kyseiset boksit mutta valot paloivat edelleen. Auto seisoi pari tuntia ja lähtiessä valot sammuivat mutta syttyivät uudestaan. Jarrupoljin rutisi taas. Nyt valot ovat siitä lähtien palaneet. Vikakoodit luettu viimeksi 2½kk sitten ilman vikoja.
1. Mitä lähden vaihtamaan?
2. Voiko tuo ilmastoinnin vika johtua kyseisestä ongelmasta? Olin lukevinani topicissa jostain vastaavasta.
3. Mikä syynä kääntämisessä esiintyvään ulinaan? Ohjaus tuntuu silloin hieman jäykemmältä ja vastaanpanevalta...
Vanha Rouva (-97 735iA) päätti sytyttää ABS ja ASC-valot toissapäivänä. Oli märähkö keli ja ajoin pientä hiekkatietä risteykseen. Ajoin pieneen kuoppaan ja jarrutin risteykseen jolloin jarrupoljin rutisi ja valot syttyivät. Muuta vikaa en huomannut, eli mittaristo sekä vak.nop. säädin toimivat. Pari päivää ennen tapahtunutta rattia kääntäessä auto piti ihmeellistä ulinaa jota on myös esiintynyt nyt jälkeenpäin. Luin carsoftilla vikakoodit:
ABS/ACS Error 5 Rear right speed sensor faulty OR ABS-inlet valve, 31 Right rear wheel speed sensor cable, 67 CAN error
HKL/Airco Error 1 Temperature control wheel right (ilmastointi tuntuu kyllä toimivan)
EGS error 149 CAN - ABS/DSC wheel speeds
Kokeilin pelkästään nollaamalla kyseiset boksit mutta valot paloivat edelleen. Auto seisoi pari tuntia ja lähtiessä valot sammuivat mutta syttyivät uudestaan. Jarrupoljin rutisi taas. Nyt valot ovat siitä lähtien palaneet. Vikakoodit luettu viimeksi 2½kk sitten ilman vikoja.
1. Mitä lähden vaihtamaan?
2. Voiko tuo ilmastoinnin vika johtua kyseisestä ongelmasta? Olin lukevinani topicissa jostain vastaavasta.
3. Mikä syynä kääntämisessä esiintyvään ulinaan? Ohjaus tuntuu silloin hieman jäykemmältä ja vastaanpanevalta...
1. takaoikean abs anturin. Toimivat: Topran, hella, bosch, original (lienee hella/bosch). Ei toimi: PEX
2. Ei. Sinulla on (ollut) vikaa lämpötilansäätimen rullan potentiometrissa.
3. Joko hihna luistaa tai ohjaustehostimen pumppu alkaa olla lopussa. Tarkista ensiksi kuitenkin ohjaustehostimen nestemäärä.
Kiitos vastauksesta! Eli ABS-anturia metsästämään... Taisi carsoftissa ainakin lukea Bosch (ellei se sitten tarkoita ABS-boksin valmistajaa).
Mikäs tämä potentiometri on ja mikäs sen vaikutus on ilmastoinnin toimintaan?
Turha hirveesti miettiä tuota ilmastoinnin vikaa, koska siinä on kysymyksessä ikivanha Carsoftin bugi ilmastoinnin vikojen tulkkauksessa .. oikea vika selviää, kun lukee ne viat jollain muulla vehkeellä.
Selvä. Nyt kun muistelen, niin oiskohan INPAkin jotain siitä ilmastoinnista herjannut. _nixu_ varmaan muistaisi... Mutta tosiaan, mitään vikaa en ole ilmastoinnissa huomannut.
Ai niin, mistäs tuollaisen ABS-anturin saisi hyvään hintaan Kotka-Helsinki akselilta?
Selvä. Nyt kun muistelen, niin oiskohan INPAkin jotain siitä ilmastoinnista herjannut. _nixu_ varmaan muistaisi... Mutta tosiaan, mitään vikaa en ole ilmastoinnissa huomannut.
Ai niin, mistäs tuollaisen ABS-anturin saisi hyvään hintaan Kotka-Helsinki akselilta?
Minä myös sain ABS ja ASC valot syttymään. Tämä on kyllä oikein huonon onnen remontti. Vaihdoin siis eteen etupyörien laakerit ja siinä samalla sitten kuului naks ABS anturin kohdalta, kun aukaisin apukuskin puolen laakerin muuttereita.
Olisi siis pitänyt irrottaa anturit ennen laakeria. No sain sitten laakerit vaihdettua ja ABS anturin viallisuuden takia (Etu Oikea) vaihteisto ei vaihtanut kuin kakkoselle. Hain sitten la aamuna uuden anturin Motonetistä. Vahdoin eikä alkanut toimimaan. Vaihdoin kuskin puolen (vasen) anturin apukuskin (oikea)puolelle. Nyt vaihteisto alkoi vaihtamaan, mutta tietty valot vielä palaa.
Mittasin ohmeja motonet anturista. Niitä ei ollut mitattavissa. Vanhoista antureista löytyi molemmista 3k08. Minä sitten kiireesti vaihtamaan anturia motenettiin. Uusi paikoilleen. Ei toimi ja uudestaan mittaamaan ohmeja. Ei ole.
Onko näistä vanhan mallin ABS antureista aina mitattavissa ohmeja?
No lauantaina sitten koeajettiin autoa valot palaen, mutta tyytyväisenä siihen, että valtava jollotus oli hävinnyt ja auto oli oikein hiljainen.
Mieltäni jäi kuitenkin askarruttamaan miksi ratti tärisee noin 80-90 vauhdissa. Tänä aamuna 7.9. sitten tutkimaan ja pyörät irti. Mittaus navasta ja tulos noin 72 mm. No nyt sitten on väärät laakerit kiinni, kun navan halkaisijan tulisi olla 74mm.
19.9. Nyt on koYo laakerit vaihdettu FAG laakereihin. ABS valot sammuivat. koYo laakereissa oli navan halkaisijan lisäksi vikana se, että ABS kehä ei ollut suorassa vaan oli painunut osalta matkaa. Uudemmista varaosana myytävistä antureista ei ole mitattavissa resistanssia. Siitä ei siis ole pääteltävissä anturin toiminnasta mitään.
No niin, nyt on sitte ABS-anturi irrotettu ja puhdistettu jarrukliinerillä se onkalo jossa se anturi majailee. Vikakoodit myös nollattu mutta valot palaa vielä vaan :( Ei auta muu ku ostaa uus anturi :( Kiitos neuvoista!
PS. Oli kyllä aika pelottavan näkönen se johtohässäkkä joka katosi sinne auton uumeniin siitä boksista jossa ne liittimet on. Sähköteippiä ei oltu säästelty mutta hauraalta tuntui...
Tänään se sitten tapahtui. Kolme päivää ja n 800 kilsaa myöhemmin alkoi Mobilin jarrukliineri tehdä taikojaan E38:n ABS-anturille. Stadista ku lähdin kotiapäin ajelee niin oli valot sammuneet. Kertaalleen olen vielä auton käynnistänyt ja sillä ajellut ilman valojen syttymistä. Katsoo nyt kuinka kauan toimii... Maybe there is a God? XD
Comment