Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SkyMan
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 518
    • Sirius

    Lainataan vähän tätä topikkia ja sekotetaan pakkaa. Autona E36 316ti Compact ja ASC-valo palaa, eikä ABSit ja luistonesto toimi. Anturivika tiettävästi juu, mutta mikä anturi? Yritettiin laittaa piuhaan ja kattoa, niin eihän se päästäny edes järjestelmään sisään! Asentaja oli ihmeissään. Milläs tuon viallisen anturin vois muuten todeta, kun ei viittis ihan varuiks neljää anturia ostaa... Kiitos!
    Coffee isn´t my cup of tea

    Comment

    • Kinner
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 99
      • jyväskylä

      Originally posted by Kinner View Post
      mulla alkoi abs/asc valot palamaan siten että ensin jarrut jarrutteli itsestään
      ja kun painoin jarrua abs hakkasi vaikka ei ollut aihetta,sitten syttyi valot mittaristoon
      ennen näitä oireita ja valoja mittaristo ei toiminut normaalisti vaan heittää noin 20km/H
      ja jätättää kiihdyttäessä. vika koodi kertoi että takavasen anturi rikki,
      vaihdoin sen mutta ei vaikututsta elikkäs jos abs boxi olis rikki mittaristo olis
      kokonaan pimeä vai?miten mittaristo toimii jos saa nopeuden vain etu.oikealta anturilta?
      voisiko vika olla takavasen laakeri?ajatuksia ja ehdotuksia kuunnellaan.
      Niinkuin jo kerroin että nopeus mittari huijaa ja jätättää
      mutta katsoin livedatalla nopeusmittarin toimintaa ja hyvin toimi sitä kautta eli onko abs boxi tärkeä nopeuden saantiin livedatalla katsoessa?
      vai onko mulla joku toinen vika tuon mittariston kanssa?
      niin ja vika koodi oli 7 front left speed sensor faulty or abs-inlet valve
      ja anturi vaihdettu mutta mikä tuo inlet valve on?
      käyttis e61 530Da Touring Lci -08
      ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
      PärräSuzuki gsx-r 750-00
      ex e39 523i sedan-97
      ex Kawasaki zzr600-93
      ex e34 525tdsa Touring-92
      ex e34 524td sedan-90
      ex e30 324tdic sedan-88

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Originally posted by SkyMan View Post
        Lainataan vähän tätä topikkia ja sekotetaan pakkaa. Autona E36 316ti Compact ja ASC-valo palaa, eikä ABSit ja luistonesto toimi. Anturivika tiettävästi juu, mutta mikä anturi? Yritettiin laittaa piuhaan ja kattoa, niin eihän se päästäny edes järjestelmään sisään! Asentaja oli ihmeissään. Milläs tuon viallisen anturin vois muuten todeta, kun ei viittis ihan varuiks neljää anturia ostaa... Kiitos!
        Tuo voi olla vikakoodin luennan kannalta sellainen malli etteivät aivan kaikki testerit tue kyseistä abs yksikikköä, eli helpoin tapa selvittää vikaa lienee kuitenkin viedä auto luettavaksi jollakin muulla testerillä. Toki kiinnipääsyn estävä vika voi myös aiheuttaa abs valon palamisen, tällöin yksikön liitännät on mitattava manuaalisesti vian paikantamiseksi.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by Kinner View Post
          Niinkuin jo kerroin että nopeus mittari huijaa ja jätättää
          mutta katsoin livedatalla nopeusmittarin toimintaa ja hyvin toimi sitä kautta eli onko abs boxi tärkeä nopeuden saantiin livedatalla katsoessa?
          vai onko mulla joku toinen vika tuon mittariston kanssa?
          niin ja vika koodi oli 7 front left speed sensor faulty or abs-inlet valve
          ja anturi vaihdettu mutta mikä tuo inlet valve on?
          Siis oliko vika taka- vai etuvasemmassa alunperin? Nopeusmitarin pulssi tulee takaa vasemmalta. Autosi lienee vm 97 joten käytännössä boksivian mahdollisuuden voit unohtaa. Livedatalla seuraamaan anturien antamaa signaalia ja tarkemmin tutkimaan sitä anturia jonka pulssi poikkeaa muista->

          Etuanturin kiinnityskohdassa mahdollisesti oksidoitumista (kiinnityspinnan tulee olla tasainen, oksidikerros voi olla tiukassakin), jolloin anturi ei mene riittävän lähelle pulssikehää. Takana taas voi olla magneettista likaa kehällä, jarrucleaner + paineilmapuhdistus anturin reiän kautta riittää.

          Comment

          • TumeM
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 119
            • rovaniemi

            Rupes itelläki tuota abs ja luistoneston valo palaa jatkuvasti. Muutamankerran tehny sillai et on syttynyt, ku startannut auton ja palanu koko ajon ajan ja seuraavankerran,ku startannut niin ei oo enää palanu.

            Oisko vika vaan liitoskohta:think

            Comment

            • TKGL
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 260
              • Tampere

              Originally posted by TumeM View Post
              Rupes itelläki tuota abs ja luistoneston valo palaa jatkuvasti. Muutamankerran tehny sillai et on syttynyt, ku startannut auton ja palanu koko ajon ajan ja seuraavankerran,ku startannut niin ei oo enää palanu.

              Oisko vika vaan liitoskohta:think
              Ei voi tietää, jos et lueta vikakoodeja.

              Comment

              • TumeM
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 119
                • rovaniemi

                Tuossa kävi mielessä,et voiko syyllinen olla oik.takapyöränlaakeri joka piettää olemassaolostaan ääntä,välyksiä ei toki tunnu.

                No se menee torstaina vaihtoon ja kattoa sit vieläkö on mittaristo joulukuusena

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2093
                  • *

                  WSE1 sulla on privalaatikko täynnä!
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Originally posted by Driver22 View Post
                    WSE1 sulla on privalaatikko täynnä!
                    Eiköhän kaveri oo tietonen asiasta itsekkin
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2093
                      • *

                      Ei sitä kaikki välttämättä itse huomaa

                      Lähinnä nyt kiinnostais sen oman pdc-boksin kohtalo, kun ko. firmasta en ole ketään saanut viikkoihin puhelimella kiinni, nettisivut on suljettu ja sähköpostiosoitetta ei ole enää olemassa...
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • bmwbil
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 230
                        • Varsinais-Suomi

                        Itselläni on viimeisen parin viikon aikana syttynyt abs ja asc valot pariin kertaan, mutta ne ovat sammuneet itsestään. Ensimmäisen kerran ne syttyivät viikko sitten ja viimeksi tänään, kun olin irrottanut molemmat etupyörät etsiessäni ajon aikana etupyöristä kuuluvaa krohinaa. Mietin mistähän tuo valojen syttyminen voisi johtua. Onko kyseessä vain tilapäinen häiriö vaiko merkkejä jostain tulevasta viasta.
                        Tuollaisilla olen tässä vuosien varrella ajellut.

                        Fiat 600 -71, Ford Cortina -72, Saab 99 -72, Bmw 316- 78, Bmw 315 -82, Bmw 316 -84, Bmw 316 -85, (Chevrolet Corvette -85 summercar, Toyota corolla -87, Nissan -87 wintercars), Bmw E34 (91), Corvette C4 (94). Porsche 911 Carrera 4S (07)

                        Now: Lamborghini Gallardo 2006
                        Bmw E39 520 i M5 look (98)

                        Comment

                        • Gize
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 548
                          • Tampere

                          Oma abs-ongelma ratkaistu

                          Jaetaanpa nyt sitten omakin tarina tänne, vaikka onnistuneesti se onkin jo ratkaistu.

                          Autossa syttyi ihan puun takaa kyseiset abs ja asc valot, liikkeellelähtiessä, ei siis töyssyä tai mitään. Kun pääsin kotipihaan, sammutin auton, ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen ei mitään valoja enää. Ajattelin jo, että onneksi oli hetkellinen häiriö, sillä autohan on ollut minulla vasta syyskuun alusta. No, seuraavana aamuna taas hetken ajon jälkeen valot tauluun, ja avustimet siis pois pelistä. Tätä jatkui useita päiviä, ja seurasin tilannetta jolloin totesin, että valot syttyivät aina noin 4 minuutin ajon jälkeen. Tästä rupesin jo pelkäämään ja manailemaan boksivikaa, joka siis ilmeisesti voi ilmetä juurikin lämpöriippuvaisuutena. Ajattelin että tuossa ajassa kone (ja boksi tietysti) lämpeää juuri siihen häiriölämpötilaan. No, hetken tilannetta seurattuani valot rupesivat palamaan aina virtojen ollessa päällä. Tämän jälkeen lähdettiin vikakoodinlukuun.

                          Vikakoodeista löytyi seuraavaa:

                          7 Pyörintänopeusanturi, etuvasen väärä / ei signaalia
                          33 Pyörintänopeusanturi, etuvasen Katkos
                          67 Ajoittaiset suihkutusmäär. vaihtelut on havaittu

                          Korjaamon kaveri kertoi että viimeisin tulee juurikin siitä, kun luistonesto kytketään pois pelistä, esimerkiksi kyseisen vasemman etuanturin vian takia. Ei siis vika, vaan liittyy tähän siten, että abs-ongelma antaa vian myös luistonestolle, joka siis poistuu kun abs-ongelma ratkaistaan.

                          Tästä viisastuneena, ja 40 euroa köyhtyneenä, suoritin hintavertailua ja löysin etuvasemman abs-anturin täältä Tampereelta 45 euron hintaan (uusi, sis. ALV 23%). Anturi tilattiin ja tulikin heti seuraavana arkipäivänä, ja seuraavaksi vaihtohommiin.

                          Anturin vaihto oli tosiaan noin puolen tunnin homma osien puhdisteluineen, rengas pois, kotelo auki, liitin irti, johdon kiinnikkeet irti, yksi kuusiokolokantainen pultti irti, ja anturi kevyesti vetämällä ulos. Ihmettelin kuinka kevyesti vanha anturi tuli irti, kun moni manannut sen olleen työn ja tuskan takana. No, tämä ainakin tuli kevyesti vetämällä. Uusi anturi paikalleen, pultti kiinni, johto kiinni ja kiinnikkeisiinsä, rengas takaisin. Ja valot sammui ensimmäisen 3 metrin matkalla.

                          Odotellaan kuinka kauan pysyvät poissa, toivottavasti pitkään!

                          ps. Vanha anturi oli ihan paskan peitossa, voiko olla että tuo ongelma olisi johtunut vain liasta? Tai siis tottakai voi, mutta miten ehkäistä lian pääsy sinne, jotta näiltä vältyttäisiin jatkossa?
                          Kulkineet:
                          BMW 730dA -03
                          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                          BMW 323i -95
                          Honda CBR600Fighter
                          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                          Comment

                          • TMW
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 145
                            • Kempele

                            Omassani ( rouva ajaa) valot syttyi ennemmin tai myöhemmin ( varsinkin uudelleen liikkeelle lähdön jälkeen ). Boksi kävi Roi:ssa ja taas pelaa. En tiedä mitä tekivät mutta pääasia että toimii taas.
                            -Teijo

                            Comment

                            • jp_olli
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2009
                              • 101
                              • Kalajoki

                              Originally posted by TMW View Post
                              Omassani ( rouva ajaa) valot syttyi ennemmin tai myöhemmin ( varsinkin uudelleen liikkeelle lähdön jälkeen ). Boksi kävi Roi:ssa ja taas pelaa. En tiedä mitä tekivät mutta pääasia että toimii taas.
                              -Teijo
                              Jos kävi minulla, niin samat toimenpiteet teen kuin Elektromekalla. Sieltä on hyvät opit saatu ja jotain koitettu opettaa vastineeksi.

                              Muotoillaan nyt niin, että kaikki vialliset ja myöhemmin vikaantuvat osa-alueet korjataan / parannellaan boksista.
                              Autoelektroniikan huoltoa
                              Teho-optimointeja
                              Varaosia pikselikorjauksiin
                              www.sercap.fi
                              044-0760422

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by Driver22 View Post
                                Ei sitä kaikki välttämättä itse huomaa

                                Lähinnä nyt kiinnostais sen oman pdc-boksin kohtalo, kun ko. firmasta en ole ketään saanut viikkoihin puhelimella kiinni, nettisivut on suljettu ja sähköpostiosoitetta ei ole enää olemassa...
                                Offtopikkia, mutta menköön...
                                Tyhjensin privan ennen pohjoisen reissua, tuloshan on se että viestejä tulee enempi kuin ehtii vastailla. Firma on toki edelleen toiminnassa, työmäärää ja kyselyitä vain on tarkoitus radikaalisti vähentää jotta nykyisetkin pystyy tekemään. Nyt ei pahemmin luuriin tule vastailtua kun marraskuu on käytännössä täynnä ja joulukuulle ei uusia töitä oteta, puheluita tulisi toki niin ettei muuta ehtisi tekemään kuin olemaan puhelimessa. Siitä PDCstä ei löydy vikaa mutta ompahan ict juotettu uudelleen joten lähetän testattavaksi.
                                ABS korjauskyselyt ja muut vastaavat kannattaa jatkossa osoittaa esimerkiksi JP Ollille.
                                Last edited by WSE1; 03-11-2010, 02:31.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎