Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIKnyt myös facebookissaKLIKTai suoraan Whats App 041591103
Mistä ihmeestä se laatikko tietää minkä kokoiset renkaat alla pyörii?
Tuskin se kuitenkaan moottorin kierroslukuja ja nopeutta vertaa..:think
Se ongema syntyy juuri siitä kun se sitä tiedäkkään, joten se menee sekaisin sen takia että välitykset muuttuvat tai/ja vierintäkitka lisäksi muuttuu. Elektroniikka kuvittelee että auto on koko ajan joko loivassa alamäessä tai ylämäessä. Ilmeisesti laatikko myös oppii tämän ja alkaa käyttäytymään sen mukaan.
Se ongema syntyy juuri siitä kun se sitä tiedäkkään, joten se menee sekaisin sen takia että välitykset muuttuvat tai/ja vierintäkitka lisäksi muuttuu. Elektroniikka kuvittelee että auto on koko ajan joko loivassa alamäessä tai ylämäessä. Ilmeisesti laatikko myös oppii tämän ja alkaa käyttäytymään sen mukaan.
Sen ymmärrän, että laatikko alkaa temppuilla jos eri akseleilla on erikokoiset renkaat, mutta jos renkaissa on hieman eri suuri vierintäkehä tai hieman poikkeava vierintäkitka niin siihen en usko. Tomaatti päättelee kuorman kaasupolkimen asennon, pyörimisnopeuden ja vaihteen perusteella. Peräkärryn hinaaminen olisi silloin isoimmilla vaihteilla mahdotonta, keskieuroopassa olevat kymmenien kilometrien nousut/laskut saisivat myös lootan temppuilemaan.
Itsellä samanlaiset Q:t eikä mitään ongelmaa.
Aika mutuilua taas koko topic täynnä.:think
Kuten sanottu, vääränlaisella käytöllä saa vakionakin lodjun hajalle.
Itselläni auto pelaa moitteetta. On ollut boxi kiinni, nykyisin lastutettuna.
Laatikon ja peränöljyt vaihdettuna.
Säännöllisesti vetelen hevoskärryä ja hyvin pelittää.
Tonnin lisähinta korjatusta lodjusta ei todellakaan ole paha.
Jos tuntuu kalliilta niin kannattaa ajella sillä Pösöllä vaan ja myydä se BMW.
Ei tämä kyllä rahasta ole kiinni, mutta ei 530d ole autona TODELLAKAAN niin vakuuttava laitos ole että olisin asenteella "maksaa mitä maksaa". Kieltämättä kiehtova ajatus kun uutena varmaan seittämän kertaa halvempi Peugeot 306 toimii paremmin Mutta kun ei se riitä. Mutta kyllä kaduttaa, olisi vaan pitänyt ostaa se Mersu. Pistetään tämä läjään ja kärsitään "järki vs tunne 1-2" -valinta..
Tsemppiä vaan jos kärryä vedät lastun kanssa, laskisin itse jo päiviä, luotan yhtä paljon siihen hevosen päättelykykyyn siellä kärryn perässä kun tuohon (ainakin dieselin) Steptronicciin
Autoa ei ole poljettu reikäpäässä lastulla eikä vakiona, ainakaan mun omistusaikana. Eikä kuulemma edellisellä omistajalla ole ollut mitään häikkää tuon lodjun kanssa.
Joo, tsekkailin rengaskoon ja kuten arvelinkin niin väärin muistin. Edessä pyörii 235/45/17 ja takana 255/40/17. Otin vielä ABS/ASC -ohjainboksin liittimen irti(hukatakseni nopeustiedon) ja samanlailla menee vikatilaan, eli vika ei taida olla helpointasorttia. Eli ei muuta kun keksimään paja jolle tuo menee.
Sen ymmärrän, että laatikko alkaa temppuilla jos eri akseleilla on erikokoiset renkaat, mutta jos renkaissa on hieman eri suuri vierintäkehä tai hieman poikkeava vierintäkitka niin siihen en usko. Tomaatti päättelee kuorman kaasupolkimen asennon, pyörimisnopeuden ja vaihteen perusteella. Peräkärryn hinaaminen olisi silloin isoimmilla vaihteilla mahdotonta, keskieuroopassa olevat kymmenien kilometrien nousut/laskut saisivat myös lootan temppuilemaan.
Tämä syy miksi 9/98-uudemmat e39:it ovat niin allergisia väärille vierintäkehille+renkaan ominaisuuksista onkin tosiaan mutua, mutta se että näin tapahtuu ei 100%:n varmuudella ole. Toki syille voi joku muukin keksiä loogisemman selityksen, kuin vierintäkitkan muutoksen.
ps.ylämäessä laatikko tosiaan joka tapauksessa irroittaa sen lukituksen. Lisäksi nämä ongelmat vääristä vierintäkehistä eivät tulekkaan välittömästi vaan pidemmän ajosuoritteen jälkeen. Tämä viittaa siis laatikon oppimispuoleen/itsekalibrointiin, joka juuri 9/98-uudemmissa on huomattavasti "kehittyneempi" kuin noissa vanhemmissa joissa näitä ongelmia ei juurikaan, tai ainakaan kovin helposti esiinny(keskieuroopassakaan ei ajeta viikkotolkulla pelkkää ylämäkeä).
Mites,eikös noita laatikoita voi jotenkin uudelleen ohjelmoida? Muistaakseni olen lukenut että jollakin on vika korjaantunut sillä:think
Tämä vika tuntuu niin "mekaaniselta", että ei taida olla vaihtoehto.
Kävin tänään merkkiliikkeessä juttelemassa "poikien kesken", sanoivat että kyllähän noita vaihdetaan harva se päivä, kuulemma kertakäyttökamaa, harvoin edes avataan ja katsotaan mikä vikana, vaan lyödään tehdaskorjattu tilalle ja jatketaan. Neljä tuntia kuulemma mene aikaa laatikonvaihtoon.
5v päästä noita laatikoita saa varmaan Motonetista
Kävin tänään merkkiliikkeessä juttelemassa "poikien kesken", sanoivat että kyllähän noita vaihdetaan harva se päivä, kuulemma kertakäyttökamaa, harvoin edes avataan ja katsotaan mikä vikana, vaan lyödään tehdaskorjattu tilalle ja jatketaan.
Sanoiko "pojat" että ne on juuri näitä dieselien GM:n laatikoita eikä bensojen ZF:iä?
Kumma kyllä kun noin hintavassa autossa voi tälläinen tyyppivika olla Mutta vaikuttaisko tuohonkin kun ei öljyjä ole koskaan vaihdettu:think
Sama homma huvittaa kyllä itseäkin
Tähänhän EI missään nimessä kuulu vaihtaa öljyjä, vaan laatikossa ovat ikiöljyt, jeah right, hyvin toimii! Kun tuohon saan uuden laatikon, jos ja kun tuohon tulee kilometrejä niin itse kyllä ajattelin kys. öljyt vaihdattaa jatkossa.
Tähänhän EI missään nimessä kuulu vaihtaa öljyjä, vaan laatikossa ovat ikiöljyt, jeah right, hyvin toimii! Kun tuohon saan uuden laatikon, jos ja kun tuohon tulee kilometrejä niin itse kyllä ajattelin kys. öljyt vaihdattaa jatkossa.
Bemarihan on mennyt uusissa autoissa takaisin vaihteiston öljynvaihtoihin. Varsinkin jenkki kuluttajat eivät hyväksyneet näitä kertakäyttö laatikoita. Johtunee varmaankin siitä että siellä on näistä automaattilaatikoista 50 v. pidempi kokemus kuin meillä.
Mersu on ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan, myös näihin vanhoihin automaatteihin, mitkä aikaisemmin olivat heilläkin huoltovapaita. Loppujen lopuksi tämän ”huoltovapaa” kokeilun maksaa ne kuluttajat joille lyödään Musta Pekka käteen porsineen laatikon muodossa.
Comment