omaan pommiin kans vaihdettu uusi loota kun oli 170tkm mittarissa, ja auto oli täysin vakio/lastuttamaton siinä vaiheessa. nyt ajettu 50tkm uudella lootalla ja siitä 25tkm koneen softa päivitettynä. vielä toistaiseksi ei ongelmia, mut kai tää pian levee
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic
Collapse
X
-
Originally posted by Hemi View PostNäytäppä yksi ilman öljynvaihtoa hajonnut 300 tai 500-sarjasta repäisty bensasteppi? No ok, näitähän Suomessakin pari kolme meni 10-20tkm:n ensitaipaleella/takuuaikana, mutta kyllä noin käytännössä kyseessä on Lifetime laatikko.
En kuitenkaan koskaan ole väittänyt dieselinkään laatikkoa ikuiseksi, mutta se on selvää että ko.laatikon ongelmia tilastollisesti on kuitenkin nyt tällä saitilla hypetetty sellaisiin sfääreihin, jossa oikeasti ei olla.
Se on selvää että ko.laatikko EI TODELLAKAAN pidä lastutuksesta, eikä siitä täällä vaarattomaksi todetusta öljynvaihdosta jos/kun ensivaihto tapahtuu 150tkm:n tuolla puolen.
Ilmeisesti ongelma tuossa lastutuksessa ei ole lisääntyneessä tehossa itsessään, vaan siitä että ko.laatikko pelaa softapuolella jo niinkin paljon koneen softan kanssa yhteen, jota tuo lastutus taas ei täysin ota huomioon.
Eli samalla pitäisi päivittää myös laatikon ohjelmat.
Jostain syystä eri laatikkosoftalla olevissa ja hyvin eri painoisissa e46 ja X5:ssa olevissa 3.0D:ssä näitä ongelmia ei juurikaan ole, vaan ne kulminoituvat lastutettuihin 530D malleihin.
Se on kuitenkin fakta, että vakiokunnossa ja ilman öljynvaihtoja näillä diesel askeillakin ajellaan 500-sarjalaisissa melkoisen pitkiä siivuja ilman ongelmia.
Romiksilla ehjän GM-diesel takuulaatikon myyntiaika kuitenkin on joitain päiviä kun taas bensakoneiden ZF:t ovat käytännössä ongelmajätettä. Tämä taas toki kertoo siitä että noiden GM-valmisteiden kanssa ongelmia kuitenkin jonkin verran on. Sen verran kuitenkin vähän että mitään kummempia varauslistoja ei käsittääkseni ainakaan kotimaisilla takuupurkaamoilla näistä kuitenkaan ole, joten mistään opel ecotec moottoriin verrattavaa problematiikkaa näissä ei kuitenkaan ole..
Edelleenkään en ole vieläkään kuullut yhdestäkään ehjästä laatikosta joka on hajonnut öljynvaihtoon, ainoastaan niitä jossa mekaanista vikaa on yritetty korjata uusilla öljyillä. Ei luonnollisestikaan pelaa.. Yhtä lailla näitä on tuntunut leipovan lastutettuina ja vakiona.
AUDI TT Roadster 3.2
PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ
ex.
E38 740iA cosmosschwarzmetallic
E38 740iA bmw schwarz II
E39 530dAt titansilbermetallic
E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
E32 735iA - lachssilbermetallic
E24 635CSI polarismetallic
AUDI A6 TDI
SAAB 'takemenow' 900i
CITROËN XSARA VTS
CITROËN JUMPER
FORD MONDERO
ALFA ROMEO 159 2.4JTDM
+ 23 x Peugeot
Comment
-
-
Tokihan noihin "nimeltä mainitsettomiin" merkkiliikkeisiin myös kulminoituu kaikki ongelmat joita ko.laatikoihin tässä maassa tulee.
Varmasti tuo 200-250tkm on 530D:ssä myös yksi ajosuoritemäärä jossa laatikon "porsiminen" todennäköisimmin tapahtuu, jos se on tapahtuakseen.
Tämä ei ole kuitenkaan mikään 530D:n yleinen laatikon maksimielinkaari, vaan yksi välietappi jossa ongelmat ehkä todennäköisimmin voivat realisoitua.
Tuohon ylikilometreillä tehtyyn öljynvaihdon riskittömyyteen voi toki kukin myös tykönään uskoa ihan kuten haluaa, mutta ns.tosielämässä tilanne ei kuitenkaan ole ihan niin ruusuinen, että kaikki ongelmat ovat olleet jo ennen vaihtoa.
Eli TIEDÄMMEKÖ aina 100% varmuudella että vaihtoa EI OLE missään välissä tehty, kun auton Saksasta tai Suomesta autoliikkeestä haemme?
Aika usein ongelmat näissäkin vain tahtovat tulla hyvin pian auton ostamisen jälkeen?
Nämä automaattiaskien öljynvaihtojen ongelmat kun ikävä kyllä eivät kosketa vain BMW:merkkisten henkilöautoja, vaan ovat kyllä tuttuja käytännössä kaikissa muissakin merkeissä tuolta 50-luvun jenkkikieseistä lähtien.
Tuo väite siis siitä että KAIKKI ongelmat ovat olleet jo ENNEN öljynvaihtoja, on oikeasti täydellisen absurdi.
Oikeassa kohtaa ja oikein tehtynä riski toki on minimaalinen sadassa muussakin automerkissä/mallissa.
chorrus: Tiedätkö aivan 100% varmuudella että omaan laatikkoosi EI ole öljynvaihtoa vielä tehty?
Jos näin, niin nythän meillä on mahdollisuus hyvin kuvin nähtynä todistaa mikä ja mistä syystä ko.laatikon ongelmat ovat tässä kohtaa syntyneet?
Eli todellako siitä että öljyt on jätetty vaihtamatta? Vai jostain muusta? Ja mistä todellisesta syystä?
Comment
-
-
Täällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.
Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostTäällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.
Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postet vissiin ole pahemmin lukenut foorumilta näitä topikkeja? eihän se mitään jos öljyt vaihdetaan uudesta asti esim. 50tkm välein, mutta ensimmäisen kerran jos 200tkm ajettuun vaihtaa uudet puhdistavat, niin vanha pinttynyt paska saattaa lähteä liikenteeseen ja tukkia kanavia. ym. vastaavaa. niin pitkään varmasti toimii paremmin, kun tällainen tapahtuu, jos on tapahtuakseen :think
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostMikä saa lian lähtemään öljynvaihdon yhteydessä liikenteeseen 200 tkm. ajetuissa autoissa, mutta ei 50 tkm. ajetussa autossa?
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postno mistä luulet sen lian sinne kertyneen?? oliskohan likaantuneista ikivanhoista öljyistä! vähän erinäköiset on jo öljyt 200tkm ajetussa...
En ole satavarma, etteikö laatikkooni olisi vaihdettu öljyä. Mistäpä olisin, mutta uskon kuitenkin että sillä olisi asiaan vain positiivinen vaikutus. Miten lie edes pystyy todistamaan. Mutta sehän on selvä ettei öljynvaihto riko mitään! Ei moottorikaan laukea öljynvaihdossa longlife-öljyillä? Maalaisjärkeä.
juster puhuu asiaa!
Mun e32 & e38 (ex) on kumpiinkin vaihdettu öljyt, kummassakin tapauksessa vaihteistontoiminta "hienostui". Vaikka eri laatikkotyyppi onkin, niin silti tämä fakta.Last edited by chorrus; 17-07-2007, 20:54.
AUDI TT Roadster 3.2
PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ
ex.
E38 740iA cosmosschwarzmetallic
E38 740iA bmw schwarz II
E39 530dAt titansilbermetallic
E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
E32 735iA - lachssilbermetallic
E24 635CSI polarismetallic
AUDI A6 TDI
SAAB 'takemenow' 900i
CITROËN XSARA VTS
CITROËN JUMPER
FORD MONDERO
ALFA ROMEO 159 2.4JTDM
+ 23 x Peugeot
Comment
-
-
Originally posted by juster View PostTäällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.
Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.
Pitäisi koota 100kpl 100tkm ajettua E39 530dA:ta joihin VARMASTI ei ole laatikkoöljyjä vaihdettu sitten vain laatikot osiksi pöydille ja tehtäisiin mittaukset osien kuluneisuudesta. Laatikot takaisin nippuun, jonka jälkeen näistä 50:een vaihdetaan öljyt ja 25 kpl molemmista ryhmistä lastutetaan. Sitten veivataan jokaisella kiesillä nyyrbuurinkeliä tms rataa ympäri 8h päivässä niin kauan, että toiset 100tkm on tullut täyteen. Sitten laatikot jälleen auki ja uudet mittaukset.
En usko, että täällä foorumilla tähän asiaan tulee koskaan mitään selvyyttä. Osa tyypeistä on maailman tappiin asti sitä mieltä, että öljyjä ei kannata vaihtaa, koska näin ei valmistaja kehoita toimimaan ja toisaalta osa taas täysin päinvastaista mieltä jne.. Ite olen öljyt vaihdattanut enkä kyllä tiedä kumpaan ryhmään itseni laittaisin. No, ehkä nyt kun laatikko kerran toimii niin tuohon toiseen, mutta jos se nyt tänä kesänä hajoaa niin luultavasti ryhmä vaihtuu sen jälkeen...:think
Automerkit jotka ovat öljynvaihdot takaisin ottaneet perustavat asiansa johonkin kokemukseen tai tutkimukseen, näin ainakin minä voin kuvitella.. Jokainen voi sitten mielikuvitella itsekseen mitä/millaisia nämä kokemukset ja tutkimukset voisivat olla.
Ed: Juu ja anteeksi OT:stä..Last edited by Stone; 17-07-2007, 22:31.
Comment
-
-
Jotta tämä keskustelu ei ajautuisi hyödyttömäksi eipäsjuupasteluksi, öljynvaihtokeskustelua voi jatkaa omassa topikissaan. KLIK
Tosin ennen postaamista sieltäkin kannattaa rauhassa lueskella kaikki mutut ja faktat eri nyansseineen.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post....ja jos nuo GM-stepit nyt kerran "porsii" jo joka tapauksessa tuossa
200-250tkm:n välissä, niin miksi yleensäkkään maksaa vaivaa vaihdella öljyjä?
Kyllä ne nyt tuon mittaisen "lifetime":n kestää.
Comment
-
-
Ainakin eurooppalaisten autonvalmistajien suunnittelulähtökohdissa on yleensä otettu lähtökohdaksi, että henkilöauto etenee kohtuullisen vähillä vaivoilla 160 tkm, sen jälkeen voi tulla suurempia korjauskuluja. Se kriteerihän täyttyy nytkin kirkkaasti, jollei laatikkoa sekoiteta moottorinohjainta säätämällä tai chippaamalla.
Comment
-
-
Mulla hajosi laatikko omasta 160tkm kohdalla ja syy oli jumiutunut boost-venttiili, joka ei päästänyt täysiä paineita ja kolme pakkaa luistivat ja tietenkin paloivat!! Ja tätä luitamista ei kestänyt kuin baut 5000km ja ainoastaan silloin tällöin. Eli ei se paljoa tarvitse luistaa niin kaput on!
Tästä eteenpäin vaihdan öljyt laatikkoon 50tkm välein!!!!!!!!!!!Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
Comment