Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppis
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 165
    • Laihia

    #91
    omaan pommiin kans vaihdettu uusi loota kun oli 170tkm mittarissa, ja auto oli täysin vakio/lastuttamaton siinä vaiheessa. nyt ajettu 50tkm uudella lootalla ja siitä 25tkm koneen softa päivitettynä. vielä toistaiseksi ei ongelmia, mut kai tää pian levee
    BMW M535i 1986

    Comment

    • chorrus
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 565
      • 00100

      #92
      Originally posted by Hemi View Post
      Näytäppä yksi ilman öljynvaihtoa hajonnut 300 tai 500-sarjasta repäisty bensasteppi? No ok, näitähän Suomessakin pari kolme meni 10-20tkm:n ensitaipaleella/takuuaikana, mutta kyllä noin käytännössä kyseessä on Lifetime laatikko.
      En kuitenkaan koskaan ole väittänyt dieselinkään laatikkoa ikuiseksi, mutta se on selvää että ko.laatikon ongelmia tilastollisesti on kuitenkin nyt tällä saitilla hypetetty sellaisiin sfääreihin, jossa oikeasti ei olla.
      Se on selvää että ko.laatikko EI TODELLAKAAN pidä lastutuksesta, eikä siitä täällä vaarattomaksi todetusta öljynvaihdosta jos/kun ensivaihto tapahtuu 150tkm:n tuolla puolen.
      Ilmeisesti ongelma tuossa lastutuksessa ei ole lisääntyneessä tehossa itsessään, vaan siitä että ko.laatikko pelaa softapuolella jo niinkin paljon koneen softan kanssa yhteen, jota tuo lastutus taas ei täysin ota huomioon.
      Eli samalla pitäisi päivittää myös laatikon ohjelmat.
      Jostain syystä eri laatikkosoftalla olevissa ja hyvin eri painoisissa e46 ja X5:ssa olevissa 3.0D:ssä näitä ongelmia ei juurikaan ole, vaan ne kulminoituvat lastutettuihin 530D malleihin.
      Se on kuitenkin fakta, että vakiokunnossa ja ilman öljynvaihtoja näillä diesel askeillakin ajellaan 500-sarjalaisissa melkoisen pitkiä siivuja ilman ongelmia.
      Romiksilla ehjän GM-diesel takuulaatikon myyntiaika kuitenkin on joitain päiviä kun taas bensakoneiden ZF:t ovat käytännössä ongelmajätettä. Tämä taas toki kertoo siitä että noiden GM-valmisteiden kanssa ongelmia kuitenkin jonkin verran on. Sen verran kuitenkin vähän että mitään kummempia varauslistoja ei käsittääkseni ainakaan kotimaisilla takuupurkaamoilla näistä kuitenkaan ole, joten mistään opel ecotec moottoriin verrattavaa problematiikkaa näissä ei kuitenkaan ole..
      Nimeltämainitsematon merkkiliikekin myönsi "epävirallisessa" keskustelussa että 530d laatikko ei vaan kestä. 200-250tkm ja porsii. Tämä tietysti vain yhden henkilön suusta, kertoi myös että näitä 530d:tä käy harva se päivä laatikonvaihdossa, kertoi ajan joka siihen käytetään ja antoi melkeimpä "listahinnan" työlle.

      Edelleenkään en ole vieläkään kuullut yhdestäkään ehjästä laatikosta joka on hajonnut öljynvaihtoon, ainoastaan niitä jossa mekaanista vikaa on yritetty korjata uusilla öljyillä. Ei luonnollisestikaan pelaa.. Yhtä lailla näitä on tuntunut leipovan lastutettuina ja vakiona.

      AUDI TT Roadster 3.2
      PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
      PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

      ex.
      E38 740iA cosmosschwarzmetallic
      E38 740iA bmw schwarz II
      E39 530dAt titansilbermetallic
      E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
      E32 735iA - lachssilbermetallic
      E24 635CSI polarismetallic
      AUDI A6 TDI
      SAAB 'takemenow' 900i
      CITROËN XSARA VTS
      CITROËN JUMPER
      FORD MONDERO
      ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

      + 23 x Peugeot

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #93
        Tokihan noihin "nimeltä mainitsettomiin" merkkiliikkeisiin myös kulminoituu kaikki ongelmat joita ko.laatikoihin tässä maassa tulee.
        Varmasti tuo 200-250tkm on 530D:ssä myös yksi ajosuoritemäärä jossa laatikon "porsiminen" todennäköisimmin tapahtuu, jos se on tapahtuakseen.
        Tämä ei ole kuitenkaan mikään 530D:n yleinen laatikon maksimielinkaari, vaan yksi välietappi jossa ongelmat ehkä todennäköisimmin voivat realisoitua.
        Tuohon ylikilometreillä tehtyyn öljynvaihdon riskittömyyteen voi toki kukin myös tykönään uskoa ihan kuten haluaa, mutta ns.tosielämässä tilanne ei kuitenkaan ole ihan niin ruusuinen, että kaikki ongelmat ovat olleet jo ennen vaihtoa.
        Eli TIEDÄMMEKÖ aina 100% varmuudella että vaihtoa EI OLE missään välissä tehty, kun auton Saksasta tai Suomesta autoliikkeestä haemme?
        Aika usein ongelmat näissäkin vain tahtovat tulla hyvin pian auton ostamisen jälkeen?
        Nämä automaattiaskien öljynvaihtojen ongelmat kun ikävä kyllä eivät kosketa vain BMW:merkkisten henkilöautoja, vaan ovat kyllä tuttuja käytännössä kaikissa muissakin merkeissä tuolta 50-luvun jenkkikieseistä lähtien.
        Tuo väite siis siitä että KAIKKI ongelmat ovat olleet jo ENNEN öljynvaihtoja, on oikeasti täydellisen absurdi.
        Oikeassa kohtaa ja oikein tehtynä riski toki on minimaalinen sadassa muussakin automerkissä/mallissa.
        chorrus: Tiedätkö aivan 100% varmuudella että omaan laatikkoosi EI ole öljynvaihtoa vielä tehty?
        Jos näin, niin nythän meillä on mahdollisuus hyvin kuvin nähtynä todistaa mikä ja mistä syystä ko.laatikon ongelmat ovat tässä kohtaa syntyneet?
        Eli todellako siitä että öljyt on jätetty vaihtamatta? Vai jostain muusta? Ja mistä todellisesta syystä?

        Comment

        • Aukes!
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2014
          • Riihimäki

          #94
          Originally posted by Antti O View Post
          Mitäs me tästä opimme? Että ei kannata 530d lastuja harrastaa..
          Taksit tuskin lastuttavat ja samanlailla ne leviää niistäkin.


          - E60 -05 "too small to mention"
          ex: 4x Mercedes, 6x BMW, 4x VW ja monta muuta.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #95
            Täällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.

            Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              #96
              Originally posted by juster View Post
              Täällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.

              Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.
              et vissiin ole pahemmin lukenut foorumilta näitä topikkeja? eihän se mitään jos öljyt vaihdetaan uudesta asti esim. 50tkm välein, mutta ensimmäisen kerran jos 200tkm ajettuun vaihtaa uudet puhdistavat, niin vanha pinttynyt paska saattaa lähteä liikenteeseen ja tukkia kanavia. ym. vastaavaa. niin pitkään varmasti toimii paremmin, kun tällainen tapahtuu, jos on tapahtuakseen :think
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #97
                Originally posted by bemu2000 View Post
                et vissiin ole pahemmin lukenut foorumilta näitä topikkeja? eihän se mitään jos öljyt vaihdetaan uudesta asti esim. 50tkm välein, mutta ensimmäisen kerran jos 200tkm ajettuun vaihtaa uudet puhdistavat, niin vanha pinttynyt paska saattaa lähteä liikenteeseen ja tukkia kanavia. ym. vastaavaa. niin pitkään varmasti toimii paremmin, kun tällainen tapahtuu, jos on tapahtuakseen :think
                Mikä saa lian lähtemään öljynvaihdon yhteydessä liikenteeseen 200 tkm. ajetuissa autoissa, mutta ei 50 tkm. ajetussa autossa?

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  #98
                  Originally posted by juster View Post
                  Mikä saa lian lähtemään öljynvaihdon yhteydessä liikenteeseen 200 tkm. ajetuissa autoissa, mutta ei 50 tkm. ajetussa autossa?
                  no mistä luulet sen lian sinne kertyneen?? oliskohan likaantuneista ikivanhoista öljyistä! vähän erinäköiset on jo öljyt 200tkm ajetussa...
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • chorrus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 565
                    • 00100

                    #99
                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    no mistä luulet sen lian sinne kertyneen?? oliskohan likaantuneista ikivanhoista öljyistä! vähän erinäköiset on jo öljyt 200tkm ajetussa...
                    Ja sitten näitä likaantuneita öljyjä ei kuitenkaan suositella vaihdettavaksi, jeah right!

                    En ole satavarma, etteikö laatikkooni olisi vaihdettu öljyä. Mistäpä olisin, mutta uskon kuitenkin että sillä olisi asiaan vain positiivinen vaikutus. Miten lie edes pystyy todistamaan. Mutta sehän on selvä ettei öljynvaihto riko mitään! Ei moottorikaan laukea öljynvaihdossa longlife-öljyillä? Maalaisjärkeä.

                    juster puhuu asiaa!

                    Mun e32 & e38 (ex) on kumpiinkin vaihdettu öljyt, kummassakin tapauksessa vaihteistontoiminta "hienostui". Vaikka eri laatikkotyyppi onkin, niin silti tämä fakta.
                    Last edited by chorrus; 17-07-2007, 20:54.

                    AUDI TT Roadster 3.2
                    PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                    PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                    ex.
                    E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                    E38 740iA bmw schwarz II
                    E39 530dAt titansilbermetallic
                    E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                    E32 735iA - lachssilbermetallic
                    E24 635CSI polarismetallic
                    AUDI A6 TDI
                    SAAB 'takemenow' 900i
                    CITROËN XSARA VTS
                    CITROËN JUMPER
                    FORD MONDERO
                    ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                    + 23 x Peugeot

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      Originally posted by juster View Post
                      Täällä on monia kertonut eri yhteyksissä esim. allekirjoittanut, kuinka on ”lifetime” öljyt vaihdettu + 150 tkm. ajettuun Bemariin. Ilman mitään että olisi tullut ongelmia. Itse asiassa ei vielä kukaan ole tänne kirjoitellut, että laatikko on hajonnut öljynvaihdon jälkeen. Sen sijaan moni on kirjoittanut, että automaatin toiminta on parantunut, mm. vaihtaminen tapahtuu pehmeämmin.

                      Olisin halukas kuulemaan miten öljynvaihto rikkoo vaihteiston, En mitään 100 % kehäpäätelmiä tyylin ”oletko ihan varma että käytit vaippoja vauvana”. Kuten jo aikaisemmin kirjoitin on Mersu ottanut takaisin öljynvaihdot huolto-ohjelmaan näihin vanhoihin ”lifetime” laatikoihin. BMW:n huolto-ohjelmassa on nykyään uusille autoille vaihteiston öljynvaihdot. Eli tehdas on pistänyt omalta osaltaan tälle ”lifetime” kokeilulle pisteen.
                      Olen tässä asiassa samaa mieltä, hyvä pointti! Hajoamisen syy vain taitaa olla äärettömän vaikea laittaa öljynvaihdon piikkiin. Toisaalta jos laatikko hajoaa eikä öljyjä ole vaihdettu niin ei voi tietää olisiko kestänyt öljyjä vaihtamalla pidempään. Ja kuten esim. Hemi tuossa sanoi, ei voi myöskään tietää onko hajonneseen laatikkoon näitä öljyjä sitten vaihdettu joskus.

                      Pitäisi koota 100kpl 100tkm ajettua E39 530dA:ta joihin VARMASTI ei ole laatikkoöljyjä vaihdettu sitten vain laatikot osiksi pöydille ja tehtäisiin mittaukset osien kuluneisuudesta. Laatikot takaisin nippuun, jonka jälkeen näistä 50:een vaihdetaan öljyt ja 25 kpl molemmista ryhmistä lastutetaan. Sitten veivataan jokaisella kiesillä nyyrbuurinkeliä tms rataa ympäri 8h päivässä niin kauan, että toiset 100tkm on tullut täyteen. Sitten laatikot jälleen auki ja uudet mittaukset.

                      En usko, että täällä foorumilla tähän asiaan tulee koskaan mitään selvyyttä. Osa tyypeistä on maailman tappiin asti sitä mieltä, että öljyjä ei kannata vaihtaa, koska näin ei valmistaja kehoita toimimaan ja toisaalta osa taas täysin päinvastaista mieltä jne.. Ite olen öljyt vaihdattanut enkä kyllä tiedä kumpaan ryhmään itseni laittaisin. No, ehkä nyt kun laatikko kerran toimii niin tuohon toiseen, mutta jos se nyt tänä kesänä hajoaa niin luultavasti ryhmä vaihtuu sen jälkeen...:think

                      Automerkit jotka ovat öljynvaihdot takaisin ottaneet perustavat asiansa johonkin kokemukseen tai tutkimukseen, näin ainakin minä voin kuvitella.. Jokainen voi sitten mielikuvitella itsekseen mitä/millaisia nämä kokemukset ja tutkimukset voisivat olla.

                      Ed: Juu ja anteeksi OT:stä..
                      Last edited by Stone; 17-07-2007, 22:31.
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        Jotta tämä keskustelu ei ajautuisi hyödyttömäksi eipäsjuupasteluksi, öljynvaihtokeskustelua voi jatkaa omassa topikissaan. KLIK
                        Tosin ennen postaamista sieltäkin kannattaa rauhassa lueskella kaikki mutut ja faktat eri nyansseineen.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          ....ja jos nuo GM-stepit nyt kerran "porsii" jo joka tapauksessa tuossa
                          200-250tkm:n välissä, niin miksi yleensäkkään maksaa vaivaa vaihdella öljyjä?
                          Kyllä ne nyt tuon mittaisen "lifetime":n kestää.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            ....ja jos nuo GM-stepit nyt kerran "porsii" jo joka tapauksessa tuossa
                            200-250tkm:n välissä, niin miksi yleensäkkään maksaa vaivaa vaihdella öljyjä?
                            Kyllä ne nyt tuon mittaisen "lifetime":n kestää.
                            ehkä se on siksi just lifetime, koska laatikot on niin heikkoja, että niitten ei edes oleteta kestävän yli 200tkm
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Lanttu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 1643

                              Ainakin eurooppalaisten autonvalmistajien suunnittelulähtökohdissa on yleensä otettu lähtökohdaksi, että henkilöauto etenee kohtuullisen vähillä vaivoilla 160 tkm, sen jälkeen voi tulla suurempia korjauskuluja. Se kriteerihän täyttyy nytkin kirkkaasti, jollei laatikkoa sekoiteta moottorinohjainta säätämällä tai chippaamalla.

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Mulla hajosi laatikko omasta 160tkm kohdalla ja syy oli jumiutunut boost-venttiili, joka ei päästänyt täysiä paineita ja kolme pakkaa luistivat ja tietenkin paloivat!! Ja tätä luitamista ei kestänyt kuin baut 5000km ja ainoastaan silloin tällöin. Eli ei se paljoa tarvitse luistaa niin kaput on!

                                Tästä eteenpäin vaihdan öljyt laatikkoon 50tkm välein!!!!!!!!!!!
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎