Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppi$
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 457
    • Päijät-Häme

    [quote=Thuppu;1264617]Hiukan lisää offtopiccia... Kerro nyt mikä niiden ??erinomainen?? funktio on? Hiukan on tuo jäänyt itselleni arvoitukseksi kun en mitään eroa käytännössä huomannut niiden poiston jälkeen. Etteikö turvallisellakin konstilla olisi päästy samaan lopputulokseen..? Aksiloiden materiaali ja rakenne ainakin on lapsellista.



    - "kerro nyt"...??

    Sanoinhan jo että maallikkona en rupea puntaroimaan tarkemmin, koska se on täyttä arvailua...

    puntaroidaan kuitenkin:

    Noh eiköhän siinä ole nämä nykyiset päästöjutut yhtenä syynä (arvaus+kuulopuheet)... Sitten myös tämän itse jutun aiheena oleva "steppiaski" taitaa myös kytkeytyä jollain tavalla läppiin... Koska moottorijarrutushan heikkenee läppien poiston myötä (todettu ja koettu)... Vaikka eihän se kauheasti jarruta vaikka läpät olisivatkin paikallaan ja toiminnassa.

    Mutta, mutta löytyyhän noista läpistä juttua haulla ihan "tuskassa" tältä foorumilta... (olethan itsekin kirjoittanut aiheeseen liittyvää)


    Ja kyllä.... Varmasti ne olisi voitu suunnitella sinne jämäkämminkin... Mutta kun piru vie ei ole...
    Mutta "bisneshän" se on joka kannattaa...:think
    Last edited by tumppi$; 17-06-2008, 18:52.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Niin jos nuo säälittävän kuuluisat 530d steptronicit alkaa laukeamaan, niin Saksasta saa rempatun automaattilaatikon tilalle n. 1500 eurolla. Vanha rikkinäinen laatikko täytyy antaa vaihdossa. Hintaan sisältyy 12kk takuu, mutta ei rahteja. Noita kunnostettuja laatikoita löytyy lähes kaikkiin malleihin.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Cell View Post


        Uskallan samanmoisen väitteen antaa vaikkapa moottoreista. Hurjaa.

        Nyt ei käsittääkseni puhuttu moottoreista mitään, koska niissä ainakin vielä on tarkasti rajatut vaihtovälit. Eli nykymoottorit ovat vielä jo suunnittelupöydällä puhtaasti valmistuskustannuksellista syistä suunniteltukin niin että elinkaari mennään tietyin vaihtovälein.
        Moottorin vaihtovälejä ei siis mitenkään voi rinnastaa ko.laatikon vaihtoväliin joka taas on jo piirrustuspöydällä suunniteltu niin että se kestää vähintään tuon moottorin kestoiän ilman vaihtojakin.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by MarttiKK View Post
          Eihän sinullakaan ole esittää mitään faktaa. Samalla tavalla väität asioista ilman mitään näyttöä väitteen todenmukaisuudesta. Mistä muuten tiedät VARMASTI (kiva korostella), että niissä laatikoissa ei ollut tökkiviä laatikoita ENNEN nesteiden vaihtoa?.
          Siis minulla on kuitenkin se FAKTA että BMW ja ZF molemmat ovat ko.laatikkoöljyn olevan lifetime! Periaatteessa tämä riittää minulle niin kauan kun selkeää faktaa on siitä että BMW:llä ja ZF:llä insinöörien laskelmien pilkut ovat osuneet väärään paikkaan. Eli jollainhan tällaista FAKTAA pitää olla olemassa mikäli kalliisiin ja 100% varmuudella riskin omaaviin vaihtoihin ryhdytään.
          Eli kaikki muu on todellakin aivan pelkkää spekulaatiota vaihtoa puoltavalta tahoilta, ennen kuin selvästi öljyn vaihtamattomuudesta korkanneita laatikoita alkaa ilmestymään, samalla kuin vertailuryhmä (eli laatikot joihin öljyt on vaihdettu) mennä porskuttaa miljoonia.
          Ihan aikuisten oikeasti nänhän ei ole, vaan kellään ei varmastikkaan ole mitään faktaa siitä että öljynvaihdot estäisivät nämä 530D laatikoiden äkkikuolemat, tai pidentäisivät muutenkaan niiden elinkaaren pidemmälle kuin niiden laatikoiden ryhmä johon vaihtoja ei ole tehty.

          Lopuksi tuohon viimeiseen, eli minä tiedän sen ihan siitä että todellakin olen mm.omistajien/autoliikkeiden kanssa luonnollisesti väkisinkin ollut yhteydessä ko.vikojen syntyhistoriasta. Eli 80%:ssa kuvio on se että joku on ostanut joko Suomesta tai Saksasta +250tkm ajetun 530D e39:in ja vaihtanut/vaihdattanut "ensihuoltona" laatikkoöljyt(liikkeissä näitä ei enään kukaan uskalla vaihdella). Viimeistään jonkin tuhannen kilomertin jälkeen ovat alkaneet tökkimiset, epälogiikka ja luistattelut, jonka jälkeen hammasratasvalo tauluun. Laatikot ovat menneet joko suoraan omistajille tai autoliikkeille jotka ovat suostuneet laatikonvaihdoista osan korvaamaan.
          Kyseessä on usein liikkeissäkin varsin tarkkaan tarkastetut vaihdokit joissa ei todellakaan ole laatikoissa ollut mitään "hämärää" ennen öljynvaihtoa.

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            Originally posted by Hemi View Post
            Siis minulla on kuitenkin se FAKTA että BMW ja ZF molemmat ovat ko.laatikkoöljyn olevan lifetime! Periaatteessa tämä riittää minulle niin kauan kun selkeää faktaa on siitä että BMW:llä ja ZF:llä insinöörien laskelmien pilkut ovat osuneet väärään paikkaan. Eli jollainhan tällaista FAKTAA pitää olla olemassa mikäli kalliisiin ja 100% varmuudella riskin omaaviin vaihtoihin ryhdytään.
            Eli kaikki muu on todellakin aivan pelkkää spekulaatiota vaihtoa puoltavalta tahoilta, ennen kuin selvästi öljyn vaihtamattomuudesta korkanneita laatikoita alkaa ilmestymään, samalla kuin vertailuryhmä (eli laatikot joihin öljyt on vaihdettu) mennä porskuttaa miljoonia.
            Ihan aikuisten oikeasti nänhän ei ole, vaan kellään ei varmastikkaan ole mitään faktaa siitä että öljynvaihdot estäisivät nämä 530D laatikoiden äkkikuolemat, tai pidentäisivät muutenkaan niiden elinkaaren pidemmälle kuin niiden laatikoiden ryhmä johon vaihtoja ei ole tehty.

            Lopuksi tuohon viimeiseen, eli minä tiedän sen ihan siitä että todellakin olen mm.omistajien/autoliikkeiden kanssa luonnollisesti väkisinkin ollut yhteydessä ko.vikojen syntyhistoriasta. Eli 80%:ssa kuvio on se että joku on ostanut joko Suomesta tai Saksasta +250tkm ajetun 530D e39:in ja vaihtanut/vaihdattanut "ensihuoltona" laatikkoöljyt(liikkeissä näitä ei enään kukaan uskalla vaihdella). Viimeistään jonkin tuhannen kilomertin jälkeen ovat alkaneet tökkimiset, epälogiikka ja luistattelut, jonka jälkeen hammasratasvalo tauluun. Laatikot ovat menneet joko suoraan omistajille tai autoliikkeille jotka ovat suostuneet laatikonvaihdoista osan korvaamaan.
            Kyseessä on usein liikkeissäkin varsin tarkkaan tarkastetut vaihdokit joissa ei todellakaan ole laatikoissa ollut mitään "hämärää" ennen öljynvaihtoa.
            Eikö täällä joku jo todennut, että sana lifetime voi ajokilometreinä tarkoittaa mitä vaan. GM:n laatikon kohdalla se voi olla 40tkm.

            Kovasti väität ehdottomuuksia ja tarkkoja prosentteja ja mielestäsi ne pitäisi ottaa absoluuttisena totuutena. Kuitenkin ne ovat samanlaisia nimimerkin takaa tulevia väitteitä, jotka eivät ole yhtään "oikeampia" kuin muidenkaan kirjoitukset.

            Olen itse jutellut automaattilaatikoita korjaavien asentajien kanssa ja yhdenkään en ole kuullut sanovan, että todistetusti olisi voitu yhdenkään laatikkovian syynä olleen öljynvaihto. Tämä siis näin nimimerkin takaa ja pelkkänä väitteenä.

            Jos laatikko on menossa rikki ja se oireilee jo, niin ei öljynvaihto sitä korjaa. Jos tällaisessa tapauksessa syytetään öljynvaihtoa, ei voi syyttää kuin auton omistajaa.

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              Originally posted by MarttiKK View Post
              Eikö täällä joku jo todennut, että sana lifetime voi ajokilometreinä tarkoittaa mitä vaan. GM:n laatikon kohdalla se voi olla 40tkm.

              Kovasti väität ehdottomuuksia ja tarkkoja prosentteja ja mielestäsi ne pitäisi ottaa absoluuttisena totuutena. Kuitenkin ne ovat samanlaisia nimimerkin takaa tulevia väitteitä, jotka eivät ole yhtään "oikeampia" kuin muidenkaan kirjoitukset.

              Olen itse jutellut automaattilaatikoita korjaavien asentajien kanssa ja yhdenkään en ole kuullut sanovan, että todistetusti olisi voitu yhdenkään laatikkovian syynä olleen öljynvaihto. Tämä siis näin nimimerkin takaa ja pelkkänä väitteenä.

              Jos laatikko on menossa rikki ja se oireilee jo, niin ei öljynvaihto sitä korjaa. Jos tällaisessa tapauksessa syytetään öljynvaihtoa, ei voi syyttää kuin auton omistajaa.
              Minä kysyin öljynvaihtoa bensasteppiin merkkihuollossa ja he olivat kovastikin sen kannalla, eli mitään ongelmaa ei heidän mukaansa ole jos vaihto tehdään "meidän menetelmällä".Kustannusarvio 250-300e.Mahdolliseen rikkoontumiseen ja siitä seuraavaan vastuukysymykseen ko. toimenpiteen seurauksena he vain totesivat:Jos laatikko on öljynvaihtoon tuotaessa ehjä (testataan), ei varmasti mene rikki öljynvaihdolla.Useisiin autoihin kuulemma on vaihdettu eikä mitään ongelmia ole ollut.

              Noh, poistuessani huollosta havaitsin lattialla 4kpl lavalla/paketissa olevia uusia Bmw:n automaatteja, en sitten alannut kyselemään mihin ja miksi olivat menossa...:think
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Minulle ainakin Bmw:llä sanoivat, ettei kannata vaihtaa missään tapauksessa jos laatikko toimii normaalisti. Toisessa liikkeessä sanoivat samaa jopa e34 laatikon öljynvaihdosta joihin kuuluu vaihto huolto ohjelman mukaan.

                Comment

                • Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  Jos laatikko on menossa rikki ja se oireilee jo, niin ei öljynvaihto sitä korjaa. Jos tällaisessa tapauksessa syytetään öljynvaihtoa, ei voi syyttää kuin auton omistajaa.
                  Uskoisin myös itse että tämä on se yleinen kuvio että laatikko esimerkisi vaihtaa vähän terävästi ja tätä sitten yritetään korjata öljynvaihdoilla vaikka laatikossa on ihan oikeasti vikaa. Luulen myös että sama pätee noihin hemin mainitsemiin saksantuonteihin niissä jo edellinen omistaja havainnut että laatikkossa on tapahtunut jotain muutosta ja kalliin remontin pelossa on laitettu auto kiertoon ennenkuin hajoaa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Radon View Post
                    Uskoisin myös itse että tämä on se yleinen kuvio että laatikko esimerkisi vaihtaa vähän terävästi ja tätä sitten yritetään korjata öljynvaihdoilla vaikka laatikossa on ihan oikeasti vikaa. Luulen myös että sama pätee noihin hemin mainitsemiin saksantuonteihin niissä jo edellinen omistaja havainnut että laatikkossa on tapahtunut jotain muutosta ja kalliin remontin pelossa on laitettu auto kiertoon ennenkuin hajoaa.
                    Minä nyt olen sattunut ajamaankin jokusta tähän öljynvaitoon tiltannutta tapausta ja voin vannoa että pienintäkään vikaa/häiriötä ei ainakaan näissä ole ennen vaihtoa ollut. Toisaalta, jos omistaja kertoo laatikkoa esim.minulta tiedustellessaan/tilatessaan, laatikon aiemmin toimineen täysin moitteetta ja että nykimiset, luistamiset, epälooginen käytös, "palaneen hajut",vikavalon syttyminen ym. alkoi VASTA jonkin aikaa öljyn vaihdon jälkeen, niin en oikein tiedä mihin johtopäätökseen tästä voi tulla kuin että ko.öljynvaihdolla on jotain tekemistä asian kanssa? Aivan samoja tarinoita kun vielä kuulee muualtakin Suomen ja Ruotsin purkaamoketjuista, eikä pelkästään suinkaan BMW:n laatikoista vaan aivan yleensä, niin melkoista mielikuvitusta kyllä pitää vaatia että todellakin uskoo vikojen olleen päällä jo ennen vaihtoja?
                    Ainakaan minun mielikuvitus ei kyllä tähän millään tahdo taipua?
                    Toki kun näitä tarinoita hieman kaivelee, niin huomaa että tällaisia ongelmia toki syntyy selkeästi useammin silloin kun ko.vaihtoa ei ole tehty/teetetty huolellisella huuhtelumenetelmällä, mutta sekään ei aivan selvästi poista riskiä aivan täysin.
                    Toki tässä kun vielä huomioi sen että ko.vaihto yleensäkkin oikein tehtynä tehdään huuhtelumenetelmällä/öljypohjan puhdistuksella ja suodattimen vaihdolla, kertoo siitä että sakkaa/sedimenttiä on kiertoon irtoamassa ja sen aiheuttamia ongelmia on olemassa. Toki taas enemmän tai vähemmän riippuen aiemmasta todellisesta huoltohistoriasta.

                    Comment

                    • Radon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 463
                      • Suomi-Finland

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Minä nyt olen sattunut ajamaankin jokusta tähän öljynvaitoon tiltannutta tapausta ja voin vannoa että pienintäkään vikaa/häiriötä ei ainakaan näissä ole ennen vaihtoa ollut. Toisaalta, jos omistaja kertoo laatikkoa esim.minulta tiedustellessaan/tilatessaan, laatikon aiemmin toimineen täysin moitteetta ja että nykimiset, luistamiset, epälooginen käytös, "palaneen hajut",vikavalon syttyminen ym. alkoi VASTA jonkin aikaa öljyn vaihdon jälkeen, niin en oikein tiedä mihin johtopäätökseen tästä voi tulla kuin että ko.öljynvaihdolla on jotain tekemistä asian kanssa? Aivan samoja tarinoita kun vielä kuulee muualtakin Suomen ja Ruotsin purkaamoketjuista, eikä pelkästään suinkaan BMW:n laatikoista vaan aivan yleensä, niin melkoista mielikuvitusta kyllä pitää vaatia että todellakin uskoo vikojen olleen päällä jo ennen vaihtoja?
                      Ainakaan minun mielikuvitus ei kyllä tähän millään tahdo taipua?
                      Toki kun näitä tarinoita hieman kaivelee, niin huomaa että tällaisia ongelmia toki syntyy selkeästi useammin silloin kun ko.vaihtoa ei ole tehty/teetetty huolellisella huuhtelumenetelmällä, mutta sekään ei aivan selvästi poista riskiä aivan täysin.
                      Toki tässä kun vielä huomioi sen että ko.vaihto yleensäkkin oikein tehtynä tehdään huuhtelumenetelmällä/öljypohjan puhdistuksella ja suodattimen vaihdolla, kertoo siitä että sakkaa/sedimenttiä on kiertoon irtoamassa ja sen aiheuttamia ongelmia on olemassa. Toki taas enemmän tai vähemmän riippuen aiemmasta todellisesta huoltohistoriasta.
                      En siis tarkoittanut että asia aina olisi noin mitä tarinoin, vaan saattaa olla yleinen tapahtumaketju. Harvathan alkaa useamman sadan euron vaihteistoöljyn vaihtoja teettämään ihan huvin vuoksi varsinkaan kun niitä ei missään käsketä erityisesti vaihtaa, toki niitäkin ihmisiä on mutta uskoisin että vähemmistössä kuitenkin. Öljynvaihdossahan on muuttujia paljon joten hankala on arvioida mikä johtuu mistäkin, 5hp30 laatikossakin huonot tarvikesuodattimet teettivät harmaita hiuksia jnejne.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        On tietysti aivan epäilemättä totta, että myös jo rikkinäisiin laatikkoihin vaihdellaan öljyjä ihan korjausmielessä, kuitenkaan vähemmän toivottavin tuloksin.

                        Comment

                        • tumppi$
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2007
                          • 457
                          • Päijät-Häme

                          Täytyy vielä tyhmänä kysyä että te ketkä olette nähneet ja avanneet rikkoutuneita steppiaskeja, niin onko niistä yleensä tai ylipäätään koskaan pystynyt toteamaan että mikä paikka sieltä on pettänyt ensin ja aiheuttanut sitten ketjureaktion omaisesti täystuhon?
                          Vai onko tässäkin kirjo ihan laidasta laitaan? Vai onko mahdotonta tehdä diagnoosia?
                          Last edited by tumppi$; 18-06-2008, 19:52.

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Mahdankohan tulkita tätä taabliskaa nyt ihan väärin:

                            Followed BMW Lifetime ATF recommendation, did zero maintenance and auto trans. failed. 78 9.70%
                            Did an ATF drain/refill w/ BMW specified ATF fluid and auto trans. failed. 27 3.36%
                            Did an ATF drain/refill w/ non-BMW ATF and auto trans failed. 6 0.75%

                            ---

                            Öljyjä ei vaihdettu, aski rikki 9.70%

                            vs.

                            Öljyt vaihdettiin BMW-spec, aski rikki 3.36%
                            Öljyt vaihdettiin ei-BMW-spec, aski rikki 0.75%

                            => Ilman öljynvaihtoja rikkoutuneita askeja 9.7% vastaajista
                            => Öljyt vaihdettu, rikkoutuneita askeja 4.11% vastaajista

                            Valehteleeko mun silmät, vai tarkoittaako tuo nyt suomeksi sitä, että Vaihtamalla öljyt laatikkoon, rikkoutumisriski ~ puolittuu.

                            (toki otanta on vain reipas 800, mutta pitäisin tuota aika hyvänä otoksena)

                            Jotenkin tuntuu selvältä, että öljynvaihdolla olisi laatikon käyttöikään suotuisat vaikutukset. Riittää, että huomioi öljyn funktion automaattistepissä ja sen tosiasian, että öljy huononee. Saksalaiset pitävät 200tkm ajettuja autoja todella paljon ajettuina, joten tuota taustaa vasten en ihmettele laisinkaan, että "zero maintenance" ohjelma + paljon ajetut diesel-stepit = KALLISTA REMONTTIA.

                            Sitä voidaan tietysti maailman tappiin spekuloida, että mitä muuta niihin tapauksiin liittyy, jossa öljynvaihtoon ollaan päädytty. Suositus joka toisesta insp II steppiöljyn vaihdosta on minun tietääkseni varsin tuore, joten voi olettaa, että suuri osa öljynvaihdoista on ollut yritys korjata tai parantaa jotenkin laatikon toimintaa, kun siinä on havaittu jotain epämääräistä (eli erittäin harvoin varmaankin BMW-huollon suosittelema huoltotoimenpide).

                            Ja tätä taustaa vasten etenkin nuo tapaukset, joissa laatikko hajosi kun öljyt vaihdettiin (4.11%), niin voidaan ymmärtää myös tilanteina, jossa siis itseasiassa "laatikko hajosi ja sitä yritettiin korjata öljynvaihdolla, mutta ei auttanut", eikä niinkuin nyt monet ajattelevat, että "laatikko hajosi koska öljyt vaihdettiin".

                            Tero
                            Last edited by teropa; 19-06-2008, 12:15.
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by teropa View Post
                              Mahdankohan tulkita tätä taabliskaa nyt ihan väärin:

                              Followed BMW Lifetime ATF recommendation, did zero maintenance and auto trans. failed. 78 9.70%
                              Did an ATF drain/refill w/ BMW specified ATF fluid and auto trans. failed. 27 3.36%
                              Did an ATF drain/refill w/ non-BMW ATF and auto trans failed. 6 0.75%

                              ---

                              Öljyjä ei vaihdettu, aski rikki 9.70%

                              vs.

                              Öljyt vaihdettiin BMW-spec, aski rikki 3.36%
                              Öljyt vaihdettiin ei-BMW-spec, aski rikki 0.75%

                              => Ilman öljynvaihtoja rikkoutuneita askeja 9.7% vastaajista
                              => Öljyt vaihdettu, rikkoutuneita askeja 4.11% vastaajista

                              Valehteleeko mun silmät, vai tarkoittaako tuo nyt suomeksi sitä, että Vaihtamalla öljyt laatikkoon, rikkoutumisriski ~ puolittuu.

                              (toki otanta on vain reipas 800, mutta pitäisin tuota aika hyvänä otoksena)

                              Jotenkin tuntuu selvältä, että öljynvaihdolla olisi laatikon käyttöikään suotuisat vaikutukset. Riittää, että huomioi öljyn funktion automaattistepissä ja sen tosiasian, että öljy huononee. Saksalaiset pitävät 200tkm ajettuja autoja todella paljon ajettuina, joten tuota taustaa vasten en ihmettele laisinkaan, että "zero maintenance" ohjelma + paljon ajetut diesel-stepit = KALLISTA REMONTTIA.

                              Sitä voidaan tietysti maailman tappiin spekuloida, että mitä muuta niihin tapauksiin liittyy, jossa öljynvaihtoon ollaan päädytty. Suositus joka toisesta insp II steppiöljyn vaihdosta on minun tietääkseni varsin tuore, joten voi olettaa, että suuri osa öljynvaihdoista on ollut yritys korjata tai parantaa jotenkin laatikon toimintaa, kun siinä on havaittu jotain epämääräistä (eli erittäin harvoin varmaankin BMW-huollon suosittelema huoltotoimenpide).

                              Ja tätä taustaa vasten etenkin nuo tapaukset, joissa laatikko hajosi kun öljyt vaihdettiin (4.11%), niin voidaan ymmärtää myös tilanteina, jossa siis itseasiassa "laatikko hajosi ja sitä yritettiin korjata öljynvaihdolla, mutta ei auttanut", eikä niinkuin nyt monet ajattelevat, että "laatikko hajosi koska öljyt vaihdettiin".

                              Tero
                              Niin....näihän tätäkin voidaan lukea/tulkita missä tahansa kontekstissa kuinka halutaan, riippuen tietenkin siitä mitä mieltä ko.vaihdoista sattuu olemaan.
                              Mehän emme tästä tiedä keskimääräisiä ajosuoritteita miten ne suhtautuu ko."tuloksiin"? Ammatikäytössä näitä kun ei vaihdella, niin ajosuoritteet voi olla x5 suhteessa yhteen kerran huollettuun yksityiskäyttöiseen? Sitäkään tuskin edes vastaajat ovat tienneet, onko öljyjä vaihdettu aiempien omistajien toimesta vai ei?
                              Sitäkään emme tiedä onko kyseessä 9/98-uudemmat stepit, vai onko mukana keltaisen lätkän laatikoita? Lastut? Jos n.tosielämässä vikaantunutta laatikkoa yritetään korjata öljyhuollolla ja vika ei korjaannu, niin todellako omistaja mieltää ja tässä tapauksessa kirjaa vian syntyneeksi öljynvaihdon seurauksena?

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Juu, mutta jos oletus on se, että kaikki 800 vastaajaa on samanarvoisessa asemassa keskenään. Yhtä sekalaista se seurakunta on joka vaihtoehtoa kohden. Eli ajatus siitä, että pitäisi jokaisen auton tarkat taustat ja käyttö tietää, niin ei ole tässä kyllä validi.

                                Juuri sen vuoksi, kun emme noita detaljeja tiedä, niin pitää katsoa tuota massaa, ja siitä syntyneitä tuloksia, jotka on tuossa nähtävillä.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎