Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Soininen View Post
    Laatikko toimii oikein hyvin... MUTTA noin 100km/h vauhdissa vitos vaihteella kun turbiinilukko mennyt päälle hiljalleen kiihdyttäessä jyristää vähäsen ja tuntuu sellainen pieni nypytys. Loppuu heti kun vauhti kasvaa noin 115km/h. Millään muulla vaihteella ei tee ja vain ainoastaan tuossa nopeudessa. Turbiini kaput?

    Niin ja ei mene vikatilaan eikä tule vikakoodeja.
    Todennäköisesti tässä kohtaa turbiinivika. Tsekkaa onko öljyjen seassa metallipurua. Koska öljyt vaihdetu (jos hiljakkoin, niin 100% varmuudella turbiini)?

    Comment

    • Soininen
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 1296
      • Kajaani

      Originally posted by Hemi View Post
      Todennäköisesti tässä kohtaa turbiinivika. Tsekkaa onko öljyjen seassa metallipurua. Koska öljyt vaihdetu (jos hiljakkoin, niin 100% varmuudella turbiini)?
      Öljyn vaihdosta ei tietoa. Liekkö ikinä. Melko uusi tapaus tämä auto minulle. Uskaltaako tuolla ajaa? Töihin pitäisi kulkemaan päästä
      E28 "525i" M52 -84
      F11 520d xDrive -16

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        Originally posted by Soininen View Post
        Öljyn vaihdosta ei tietoa. Liekkö ikinä. Melko uusi tapaus tämä auto minulle. Uskaltaako tuolla ajaa? Töihin pitäisi kulkemaan päästä
        Eikös näihin voisi soveltaa sitä ajattelumallia että voi toki ajaa, mutta mitä kauemmin sinne sorvaa tuota metallin purua joukkoon, sen todennäköisemmin sitten saa koko lootan vaihdella pelkän turbiinin sijaan.

        Hemi korjaa jos en ole päätellyt oikeaan suuntaan.
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • Soininen
          BTCF Member
          • Nov 2006
          • 1296
          • Kajaani

          Originally posted by Zoui View Post
          Eikös näihin voisi soveltaa sitä ajattelumallia että voi toki ajaa, mutta mitä kauemmin sinne sorvaa tuota metallin purua joukkoon, sen todennäköisemmin sitten saa koko lootan vaihdella pelkän turbiinin sijaan.

          Hemi korjaa jos en ole päätellyt oikeaan suuntaan.
          Niin ajattelinkin ja kun ajaa niin ettei turbiinilukkoa vasten jyryytä niin kaipa tuo kestää siihen asti kun remontin tekee. Ajellut nyt "sportti" päällä ja toiminut oikein hyvin.
          E28 "525i" M52 -84
          F11 520d xDrive -16

          Comment

          • Soininen
            BTCF Member
            • Nov 2006
            • 1296
            • Kajaani

            Originally posted by Soininen View Post
            Niin ajattelinkin ja kun ajaa niin ettei turbiinilukkoa vasten jyryytä niin kaipa tuo kestää siihen asti kun remontin tekee. Ajellut nyt "sportti" päällä ja toiminut oikein hyvin.
            Nyt on tehdaskorjattu turbiini vaihdettu ja siinähän se vika oli. N.300km takana ja ainakin toistaiseksi pelaa oikein hyvin. Öljyssäkään ei pahemmin hilettä ollut ja magneetissakin vain sellaista oikein hienojakoista metalli mönjää. Että ehkä se vielä jonkin aikaa tuo laatikko menisi :think
            E28 "525i" M52 -84
            F11 520d xDrive -16

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              Originally posted by Ramram View Post
              Oma 525dA -03 meni pari viikoa sitten AVK:lle 618000km ajettuna ja hyvin pelasi laatikko koko matkan.
              Tilalle hankittu vasta sisäänajettu vastaava (436000km) hiukan oireilee,kun pihasta kylmänä peruuttaa pois, niin D:n kytkeytyminen kestää välillä muutaman sekunnin. Ihan kuin keräisi voimia kytkeytymiseen.
              Osaisko joku vinkata madollisen vian paikkaa, ettei tulisi tuhoja turhaan.
              Tää ei ehkä tähän keissiin enää auta, mutta jollekin tulevaisuudessa apua.

              Mulla oli sama ongelma, eli kylmänä pakki jurnutti erityisesti tyhjäkäynnillä. Kaasua painettaessa auton liikkuessa ääni väheni ja lämpimillä öljyillä katosi kokonaan. Kerran puolilämpimillä öljyillä jurnutti ja sitten ääni katosi sekä vika poistui sillä kertaa. Eli vika oli joko/tai, ei öljyn lämmetessä hitaasti vähenevä. Ongelma oli pakin solenoidissa.

              Lisätietoa ja osaavalle DIY-ohjeet: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=893453. Solenoidi maksaa satasen luokkaa ja päälle normi öljynvaihdon kulut.
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Soininen View Post
                Nyt on tehdaskorjattu turbiini vaihdettu ja siinähän se vika oli. N.300km takana ja ainakin toistaiseksi pelaa oikein hyvin. Öljyssäkään ei pahemmin hilettä ollut ja magneetissakin vain sellaista oikein hienojakoista metalli mönjää. Että ehkä se vielä jonkin aikaa tuo laatikko menisi :think
                Minkä väristä se öljy oli?

                Comment

                • Soininen
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 1296
                  • Kajaani

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Minkä väristä se öljy oli?
                  Sellaista tummemman punaista. Kuinka niin?
                  E28 "525i" M52 -84
                  F11 520d xDrive -16

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1630
                    • Vähäkyrö

                    Toissa vloppuna löi vikavalon tauluun. Nousin autosta ja laitoin läppärin kiinni ja takasa autoon virrat päälle...valo sammunut.

                    Nyt edellisenä vloppuna olin autolla lähdössä ja vikavalo taas taulussa ja laatikko vikatilassa. Annoin auton olla jonkun tunnin, jolloin vika oli poistunut. Seuraavana päivänä sama homma, mutta pelkkä virtojen poiskäyttö poisti vian.

                    Myös kesällä oli vikavalo päällä ja laatikko vaihto töksähtelevästi. Oon yrittänyt viakoodia lukea laatikosta, muttei onnistu (INPA) pääsee viakoodivalikkoon asti, mutta jos lukee, niin tulee erroria. Nollaamaan pystyy koodit ja adaptaatiot ja kaiken muun.

                    Tilasin käytetyn ohjainboksin, josko sillä korjaantuu vai voiko vika olla muualla?

                    Toinen on sitten sellanen, että ku sopivasti kiihyttää ripeämmin niin ihan ku 2-3 välillä luistais (olettaen että lähtee liikkeelle kakkosella D asennossa). Stepillä ei sitä tee. Adaptaatioiden nollaus auttoi hetkellisesti, mutta tuli takaisin. Tämä taitaa olla sitten ihan mekaaninen vika jo?

                    Mittarissa 403tkm, öljyt vaihdettu 190tkm kohdilla ja ehkä reilu 100tkm sitte.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Soininen View Post
                      Sellaista tummemman punaista. Kuinka niin?
                      Ei siis mahdottoman pitkään sitten vaihdettu. Eli tahtoo näistä vanhemmista jo turbiinit korkkailla tuon vaihdon seurauksena ja tarkoittanee myös sitä että ilmeisesti vika syntyi kohtuullisen lähiaikoina.
                      Metallipurua ei siis todennäköisesti ole vielä ehtinyt kiertmämään systeemissa tolkuttomia määriä ja tätä kautta itse laatikon voi olettaa olevan vielä ihan ok ja sen puolesta ei varmaan tarvitse pelätä.
                      Kuitenkin mekin olemme vaihtaneet ensimmäiset turbiinit jo vuosia sitten ja laatikkoihin millä oli vikaisena purua kierrossa ajettu pitkään.
                      Nämä toimii moitteetta vielä tänäkin päivänä, eli aika hyvin nämä tuon metallipurushokin kyllä kestää(näkyy kuitenkin joissain sisäosissa lievänä naarmuuntumisena ja kytkinpinnoissa painuneena pientä hilua).
                      Eli toki, mitä nopeammin turbiini vaihtoon oireiden ilmaannuttua, sitä parempi.

                      Comment

                      • erä-koira
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 541
                        • peräkylässä

                        mullakin 523 tulee rattaan kuva välillä tauluun ja laatikko ei osaa nostaa vaihetta vitoselle enää 80 vauhissa nostaa vain kieroksia joutuu laittaa manuaali puolen pääle että voi ajaa ja jarrupoljin jurnuttaa tuntuu selvästi polkimes continues control tulee abs vikakoodi
                        NO FOODS NO FARMS

                        Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
                        e39 523i vm:97

                        Comment

                        • Soininen
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 1296
                          • Kajaani

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ei siis mahdottoman pitkään sitten vaihdettu. Eli tahtoo näistä vanhemmista jo turbiinit korkkailla tuon vaihdon seurauksena ja tarkoittanee myös sitä että ilmeisesti vika syntyi kohtuullisen lähiaikoina.
                          Metallipurua ei siis todennäköisesti ole vielä ehtinyt kiertmämään systeemissa tolkuttomia määriä ja tätä kautta itse laatikon voi olettaa olevan vielä ihan ok ja sen puolesta ei varmaan tarvitse pelätä.
                          Kuitenkin mekin olemme vaihtaneet ensimmäiset turbiinit jo vuosia sitten ja laatikkoihin millä oli vikaisena purua kierrossa ajettu pitkään.
                          Nämä toimii moitteetta vielä tänäkin päivänä, eli aika hyvin nämä tuon metallipurushokin kyllä kestää(näkyy kuitenkin joissain sisäosissa lievänä naarmuuntumisena ja kytkinpinnoissa painuneena pientä hilua).
                          Eli toki, mitä nopeammin turbiini vaihtoon oireiden ilmaannuttua, sitä parempi.
                          Näimpä se taitaa olla. Jospa sillä nyt hurruuttelisi Lienekkö mitään hyötyä jos jonkin vertaisen ajon jälkeen vaihtaisi vielä öljyt uudelleen...? vai meneekö vain rahan tuhlaamiseksi. Huuhtelemalla vaihdettiin öljyt kuitenkin turbiinin vaihdon yhteydessä
                          E28 "525i" M52 -84
                          F11 520d xDrive -16

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8972
                            • Kellokoski

                            Originally posted by erä-koira View Post
                            mullakin 523 tulee rattaan kuva välillä tauluun ja laatikko ei osaa nostaa vaihetta vitoselle enää 80 vauhissa nostaa vain kieroksia joutuu laittaa manuaali puolen pääle että voi ajaa ja jarrupoljin jurnuttaa tuntuu selvästi polkimes continues control tulee abs vikakoodi
                            Sulla on ihan eri laatikko kuin mitä tässä ketjussa käsitellään.

                            Korjaa abs vika niin vaihteistokin alkaa toimia oikein.
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Soininen View Post
                              Näimpä se taitaa olla. Jospa sillä nyt hurruuttelisi Lienekkö mitään hyötyä jos jonkin vertaisen ajon jälkeen vaihtaisi vielä öljyt uudelleen...? vai meneekö vain rahan tuhlaamiseksi. Huuhtelemalla vaihdettiin öljyt kuitenkin turbiinin vaihdon yhteydessä
                              No, sinne oli öljyt jo jonkin aikaa sitten vaihdettu, jos kerran olivat vielä selkeästi punaiset.
                              Eli en usko että mm.lauhduttimeen ja lauhdutinputkistoon on kertynyt sedimenttiä johon metallipurua olisi jäänyt, joten taitaa melko turhaa olla niiden öljyjen kanssa nyt enään veivata.
                              Siis jos nyt turbiinin vaihdon yhteydessä vaihdettiin öljyt ja suodatin?
                              Nyt tuo uusi turbiini toki kestää taas 300tkm kestää vaihdoilla ja ilman vaitoja satatuhatta pidempään ja itse öljytkin kevyesti siihen kohtaan kun laatikon kytkinlevyt ovat seuraavaksi vaihtolistalla (menee siis tekemättä mitään vielä +200tkm, eikä tähän voi vaikuttaa pidentävästi öljyjä vaihtamalla).

                              Comment

                              • Soininen
                                BTCF Member
                                • Nov 2006
                                • 1296
                                • Kajaani

                                Originally posted by Hemi View Post
                                No, sinne oli öljyt jo jonkin aikaa sitten vaihdettu, jos kerran olivat vielä selkeästi punaiset.
                                Eli en usko että mm.lauhduttimeen ja lauhdutinputkistoon on kertynyt sedimenttiä johon metallipurua olisi jäänyt, joten taitaa melko turhaa olla niiden öljyjen kanssa nyt enään veivata.
                                Siis jos nyt turbiinin vaihdon yhteydessä vaihdettiin öljyt ja suodatin?
                                Nyt tuo uusi turbiini toki kestää taas 300tkm kestää vaihdoilla ja ilman vaitoja satatuhatta pidempään ja itse öljytkin kevyesti siihen kohtaan kun laatikon kytkinlevyt ovat seuraavaksi vaihtolistalla (menee siis tekemättä mitään vielä +200tkm, eikä tähän voi vaikuttaa pidentävästi öljyjä vaihtamalla).
                                Joo toki vaihdettiin öljyt (huuhtelemalla) ja suodatin myös.
                                E28 "525i" M52 -84
                                F11 520d xDrive -16

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎