Juu, e60 oli. En katsonut kumpi loota. Imusarja ei ollut kuitenkaan hirveän likainen,jospa se pakokaasun jäähdytys hieman jelppaa. Omassa oli huomattavasti likaisempi imusarja,ei ole sitä jäähdytintä.
e39 5/00
Mitenkähän näissä e60:ssä? Voikohan ne läpät näissäkin poistaa ihan huoletta vai sekoaako kaikki ja miten käynee päästöarvojen?
Tai jos vaihtas koko imusarjan niin mitähän maksaa?
Joo mutta minulle ei ainakaan ole vielä käynyt selväksi, notta voiko sen e60:een ihan huoletta tehdä.
En näe mitään syytä, miksi ei voisi tehdä. E60 M57N2:ssakin läppäsysteemin on toimintaperiaatteltaan identtinen E39:iin verrattuna. Päästöarvojen suhteen dieselissä mitataan vain savutusarvo, eikä läppien poisto vaikuta siihen mitenkään. Myös moottorinohjaus kuvittelee edelleen läppien olevan toiminnassa, kun läppien siirtoakselin kellolle alipainetta ohjaava solenoidi jätetään tulpattuna toimimaan itsekseen.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
En näe mitään syytä, miksi ei voisi tehdä. E60 M57N2:ssakin läppäsysteemin on toimintaperiaatteltaan identtinen E39:iin verrattuna. Päästöarvojen suhteen dieselissä mitataan vain savutusarvo, eikä läppien poisto vaikuta siihen mitenkään. Myös moottorinohjaus kuvittelee edelleen läppien olevan toiminnassa, kun läppien siirtoakselin kellolle alipainetta ohjaava solenoidi jätetään tulpattuna toimimaan itsekseen.
Ok.
Itse en ole mikään autotekniikan ihmelapsi, mutta voisko tuota läppien vaikutusta mihinkään testata ennen varsinaista poistoa että pelkästään tulppaisi sen alipaineletkun --> läpät pysyy auki?
Voi sitä testata tuolla tavoin, mutta mikään laitteisto ei mittaa niiden asentoa tai niiden asennosta syntyvää vaikutusta. Huoletta voit poistaa. Johonkin topiciin tulikin todettua, että EGR palikoiden poisto (kokonaan uusi "laippa" imusarjaan) + läppien poisto yhdessä pudottivat kulutusta pari desiä, ei päässyt ennen maantieajossa alle kuuden litran. Vielä kun tukki EGR-jäähdytyksen vesikierron, jonka termostaatti on oikea ongelmapesäke, rupesi auto lämpeämäänkin normaalisti. Eli vaikutukset pelkästään positiivisia.
Niin ja kyseessä oli 530D -01 mutta EGR ja läpät löytyy uudemmistakin.
Ok.
Itse en ole mikään autotekniikan ihmelapsi, mutta voisko tuota läppien vaikutusta mihinkään testata ennen varsinaista poistoa että pelkästään tulppaisi sen alipaineletkun --> läpät pysyy auki?
Kyllä juuri näin. Solenoidi löytyy imusarjan alta öljymittatikun kohdilta.
Tosin kuten edellä jo ehdittiin todeta, ei siitä kokeilusta kyllä mitään jää käteen. Tuota tulppausta voisi harkita ensiapuna ennen varsinaista läppäoperaatiota.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kiitos kommenteista.
Tässä on vain puheenaiheena pääosin ollut e39. Ja kun tämä e60 on ihan avaruusalus niin jänskättää vaan siinä mielessä, että ei vaan joutuisi jotain miljoonaa maksavaa uudelleenohjelmointia tai vastaavaa teettämään operoinnin jälkeen (ja merkkikorjaamon vi..uilua). Alan kyllä uskoa pikkuhiljaa senkin, että läppien asentoa ei mikään systeemi sitten tarkkaile.
Olettekos kukaan poisto-operaation tehneistä käyttäneet tämän jälkeen autoa katsastuksessa/päästömittauksessa? Näkyykö poisto siellä mitenkään?
Anteeksi vain skeptisyyteni...
En missään tapauksessa epäile, etteikö olisi kaukoviisautta poistaa mokomat hirvitykset nimenomaan välttääkseen niistä johtuvan konerikon. Kysymysmerkki minulle tässä asiassa on vain tämä e60. Nii ja mulla on manuaali.
Kiitos kommenteista.
Tässä on vain puheenaiheena pääosin ollut e39. Ja kun tämä e60 on ihan avaruusalus niin jänskättää vaan siinä mielessä, että ei vaan joutuisi jotain miljoonaa maksavaa uudelleenohjelmointia tai vastaavaa teettämään operoinnin jälkeen (ja merkkikorjaamon vi..uilua). Alan kyllä uskoa pikkuhiljaa senkin, että läppien asentoa ei mikään systeemi sitten tarkkaile.
Olettekos kukaan poisto-operaation tehneistä käyttäneet tämän jälkeen autoa katsastuksessa/päästömittauksessa? Näkyykö poisto siellä mitenkään?
E60 näyttää ehkä sisältä avaruusalukselta, muttei se sitä sen kummemmin ole pellin alta kuin e39:kään. Ihan voit huoletta ne repiä sieltä pois.
Katsastuksessa/päästömittauksessa mitataan savutusarvoa, johon nämä eivät vaikuta mitenkään. Näiden vaikutus on havaittavissa vain laboratoriomittauksissa tiettyjen osatekijöiden osuessa kohdalleen.
E60 näyttää ehkä sisältä avaruusalukselta, muttei se sitä sen kummemmin ole pellin alta kuin e39:kään. Ihan voit huoletta ne repiä sieltä pois.
Katsastuksessa/päästömittauksessa mitataan savutusarvoa, johon nämä eivät vaikuta mitenkään. Näiden vaikutus on havaittavissa vain laboratoriomittauksissa tiettyjen osatekijöiden osuessa kohdalleen.
No hienoo. Mitenkäs nuo imusarjan pultit, onko ne jossain momentissa? Ja voisitteko kuvailla tuon solenoidin alipaineletkun tulppaamisen tarkemmin. Kun ei ole vielä imusarja irti niin ei ihan heti hahmota... Siis että mistä kohtaa jne..
Olen kyllä lukenut noita irrotusprojekteja ja ohjeita täältä foorumilta mutta ei niistäkään täysin selvinnyt tämä tulppaus.
Letkun tulppaaminen on ihan yksinkertaisesti letkun tukkimista, ei sitä nyt sen tarkemmin voi kuvailla :think
Kyllä ne varmaan johonkin momenttiin tehtaalla vedetään ihan vain että saadaan toistettava lopputulos ilman tarkistelua, mutta käsivaralla ne voi vetää kiinni ihan huoletta.
Letkun tulppaaminen on ihan yksinkertaisesti letkun tukkimista, ei sitä nyt sen tarkemmin voi kuvailla :think
Epäilemättä
Tarkoitinkin lähinnä että kun irrotan sarjan niin miten löydän oikean kohdan letkusta? Eli jos ymmärsin oikein niin letku irti kellosta ja tukkoon vain?
Varmaan kun imusarja on sylissä niin sitten ihan päivänselvä juttu, mutta kun se on vielä paikoillaan...
Comment