Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aripaa
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 520
    • Kuhmo

    poistettu
    Last edited by aripaa; 17-02-2013, 17:34.
    Ext. bmw:t
    e28 518i -87
    e34 518i -92
    e39 540ia sedan 7/98
    e39 540ia sedan 9/98
    e39 540ia tour. 12/98
    E34 525i Touring 7/92

    Vikakoodien lukua/nollausta.

    e39 540 ia sedan 7/96

    Comment

    • Ridermtb79
      Newbiemmer
      • Sep 2012
      • 16
      • Uusimaa

      Originally posted by aripaa View Post
      Kyseessä e39 540ia touring -99 ja tasonsäätö.
      Mistä? löydän releen (vihreä) ja ohjaus boksin, virrat kulkee läpi, mittasin vastukset ja virta tulee kompuralle mutta ei lähde pyörimään, olen nyt sulatellut josko olisi jäässä.
      Sama homma tänään mulla. Kyseessä 520i -98 touring. Perä "nuukahti" kuskin puolelta kun tuli vähän pakkasta. Olisiko vinkkejä mitä tehdä että huomenna voisi ajella normaalisti töhin kun autossa on M alustasarja ja kulkee hieman matalalla normaalistikin..

      M

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Ridermtb79 View Post
        Sama homma tänään mulla. Perä "nuukahti" kuskin puolelta kun tuli vähän pakkasta. Olisiko vinkkejä mitä tehdä että huomenna voisi ajella normaalisti töhin kun autossa on M alustasarja ja kulkee hieman matalalla normaalistikin..

        M
        Kun menet sivun verran taaksepäin tätä viestiketjua, niin löydät ohjeet kompuran ilmankuivaimen rakeiden kuivaamiseksi. Kyseisen homman tekee yhdessä iltapäivässä. Jos aika ei kuitenkaan tähän riitä, itse ainakin pyrkisin selvittämään, onko kompura ja/tai venttiilit jäässä. Eli varapyörä pois ja se kompuran sisältävä metallinen kotelo irti korista. Sitten lämmittelisin kuumailmapuhaltimella kompuraa ja venttiileitä selvittääkseni, josko ilmajousitus alkaisi toimimaan. Jos paikat ovat jäässä, niin silloin ilmajousitus lakkaa toimimasta.

        Comment

        • aripaa
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 520
          • Kuhmo

          Olisiko raatilaisilla mitään konstia tiedossa jolla saisi manuaalisesti pumpattua ilmaa jousiin, kun ei ole laitettu täyttö venttiiliä (joka olisi hyvä olla olemassa hätävarana) jos kompressori ei toimi. Saisikohan ilmaiskareiden täyttö venttiilistä sovellettua tähän tarkoitukseen soveltuvan täyttöventiilin.
          Ext. bmw:t
          e28 518i -87
          e34 518i -92
          e39 540ia sedan 7/98
          e39 540ia sedan 9/98
          e39 540ia tour. 12/98
          E34 525i Touring 7/92

          Vikakoodien lukua/nollausta.

          e39 540 ia sedan 7/96

          Comment

          • Ridermtb79
            Newbiemmer
            • Sep 2012
            • 16
            • Uusimaa

            Jos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.

            Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja

            Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..

            M

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Ridermtb79 View Post
              Jos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.

              Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja

              Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..

              M
              Yirtän hieman vielä itse selventää noita edellisen sivun ohjeita niin pitkälle kuin vain jaksan muistaa kyseisen operaation ulkoa. Suosittelen kuitenkin erittäin vahvasti että suorittaisit operaation jossakin lämpimässä. Kylmässä kun muoviosat eivät tykkää irrota ehjänä.

              Originally posted by JiiP View Post
              Tuli kuivattua rakeet ja ajattelin, että kirjoitan siitä pikaohjeet, mutta MarkoK oli jo homman tehnyt.. no laitetaan vielä pari tarkennusta for dummies (eli esmes itselle) Markon listaan.

              Koko hommassa muuten tarvitsee vain 10mm avaimen jatkovarrella ja 10mm lenkin.
              Originally posted by JiiP View Post
              - Koko paketti on autossa kiinni neljällä mutterilla/pultilla vararenkaan alla.
              Näistä muttereista/pulteista on tarkoitus aluksi avata vain ne uloimmat.

              Metallikuoren päällä olevat pultit avataan vasta kun olet saanut kuoren käännettyä ympäri.

              Kun nämä uloimmat pultit on avattu, pitäisi koko rakennelman olla liikuteltavissa. Käännä koko systeemi ympäri.

              Jos kyseistä pakettia ei ole ennen avattu, ovat pultit sellaisilla lukkolevyillä kiinni (ne jotka juuri äsken avasit) ja ne pitää irroittaa, että saat peltisen pohjalevyn avattua.

              Tässä kohtaa pitäisi kaikki sisuskalut olla näkyvillä ja tällöin myös niiden lämmittämisen tulisi onnistua kohtuullisesti.

              HUOM! metallikuoren lämmittäminen sitä purkamatta on kokolailla hidas prosessi, koska kuoren sisällä on vahvahko äänieristekerros, joka eristää kompuran ja venttiilit kokolailla tehokkaasti, jolloin ulkopuolelta puhallettu lämpö ei vaikuta niihin kuin pitkällä viiveellä. Tämän takia tämä metallinen paketti täytyy avata, jotta saat lämpöä suoraan oikeisiin komponentteihin.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Nosta pakettia etureunasta ja kampea johdot ja letkut kiinni pitävä muoviklipsu pois kuoresta.
              Kyseinen muoviklipsu pitää irroittaa kokonaisuudessaan metallikuoren kyljestä. Moni saattaa erehtyä yrittää avata ne kaksi muovista klipsiä, jotta saisi letkut irti, mutta näin ei kuulu toimia! Ne ovat kyllä avattavissa, mutta ovat erittäin hauraat ja halkeavat helposti. Irroita mieluummin koko liitin runkoineen metallisesta kuoresta. Se lähtee kyllä, jos varovasti esim. muovisella verhoilutyökalulla kampeaa sen irti kuoresta.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Nyt kuivain paketti irti kuoresta, kiinni kolmella pultilla.
              Tässä kohtaa tulee avata ne metallikuoren päällä olleet pultit. Joudut siis avaamaan pultit sisäkautta (kuoren sisäpuolelta), mutta pitämään esim. lenkkiavaimella ulkopuolelta kiinni, jottei pultti lähde pyörimään mukaan kun yrität avata muttereita. Huomaa, että välissä on kumisia tärinänvaimennuspaloja ja muistaakseni myös prikkoja, jotka eivät saa hukkua ja on asennettava takaisin samalla tavalla kuin olivatkin.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
              Tai akun miimusnapa irti.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Musta letku ja sähköliitin irti kuivaimen päästä.

              - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan. Paketin sisällä oleva jousi voi vähän vängätä pakettia avatessa, mutta ei sen enempää
              Toinen pulteista ei muistaakseni mahtunut tulemaan pois paikoiltaan, mutta tästä huolimatta kuivain on kuitenkin purettavissa.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Kuivain on käsissä ja kuivaimen metallisen reikälevyn paikallaan pitävä akselissa kiinni oleva muovitsydeemin lähtee käsin pyörittelemällä pois.
              Tässä kohtaa on syytä olla todella varovainen. Kun lähdet pyörittämään kyseistä muovipalaa pois, saattaa myös se metallinen pyöreä levy lähteä aukenemaan. Tällöin myös rakeet tulevat esille. Suosittelen erittäin vahvasti, että kuivain avattaisiin esimerkiksi syvän ämpärin sisässä. Tällöin ne kuivaimelle elintärkeät rakeet eivät karkaa vahingossakaan, jos onnistut avaamaan kuivaimen siten, että rakeet pääsevät valumaan ulos.

              Mistä tiedän tämän, no siitä, että avasin kyseistä kuivainta työpöydällä ja pieni määrä rakeista meinasi karata, koska kyseinen metallinen takalevy lähtikin itsekseen aukeamaan. Onneksi rakeet eivät karanneet työpöydältä, joten ne oli helppo kerätä takaisin, mutta vitutus olisi sanoin kuvailematon, jos sen olisi mennyt huolimattomasti avaamaan esimerkiksi pihalla ja rakeet olisivat levinneet maastoon. Siinä vaiheessa ainoaksi mahdollisuudeksi olisi enää tullut hankkia uudet rakeet.

              Originally posted by JiiP View Post
              - Metallilevy voi olla vähän jässähtänyt kiinni, mutta piikillä kampeaa irti.
              - Rakeet uuniin +2h 130 astetta.
              Tai keräämällä rakeet johonkin astiaan ja lämmittämällä niitä kuumailmapuhaltimella. Tosin paljon työläämpää kuin käyttää uunia, mutta myös toimiva keino jos ei halua uunia käyttää.



              Lopuksi vielä korostaisin sitä, että on erittäin suositeltavaa varmistaa, onko aiemmin mainittu paksu äänieriste (se joka oli metallikuoren sisässä) märkä. Jos on, se on syytä kuivata esimerkiksi saunassa. Lisäksi jos pyöränkoteloon on kertynyt kosteutta, on se kuivattava huolellisesti. Muutoin tämä kosteus helposti kulkeutuu jälleen ilmankuivaimeen ja lopulta kompuraan ja venttiileihin, jäädyttäen taas paikat.
              Last edited by Ramzez; 06-01-2013, 21:05.

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Ramzez View Post
                Kiitoksia avusta, rakeet on nyt kuivattu.

                Ei ollut vaikea operaatio. Hieman teetti ylimääräistä työtä kun kuivasin myös sen äänieristeen joka on siinä kompuraa suojaavassa metallikannessa. Se oli hieman nihkeä, niin pistin sen saunan lauteille kuivumaan pariksi tunniksi. Rakeet kuivasin uunissa. Ja ainakin inpalla sain perän taas liikkumaan, että luulisi tuon nyt toimivan. Näkee sitten myöhemmin ajossa, toimiko kyseinen korjaus.
                Jaahas, ilmeisesti rakeiden kuivaus ei ainakaan kaikkia ongelmia poistanut. Auto alkoi tässä taannoin taas valittamaan, että "self level suspension inact". Mikähän tuolla nyt voisi olla ongelmana? Vikakoodia ei suostu antamaan ja perä on toistaiseksi pysynyt normaalilla tasolla.

                Ja kyseessä oli siis 530d 04/00 sedan (jossa ilmapalkeet ja iskarit ovat yhtä pakettia).

                Comment

                • Ridermtb79
                  Newbiemmer
                  • Sep 2012
                  • 16
                  • Uusimaa

                  Mulla taas auton perä nousi kun oli ollut tyhjäkäynnillä hetken noin 5-10 min ja sen jälkeen ajoin 1km verran juna-asemalle(vittu että vitutti muuten mennä ruuhkajunalla töihin auton sijasta) Mutta taas päivän päätteeksi kun tulin töistä oli perä low riderina. Joten olisikohan vaan jäässä..???

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    Originally posted by Ridermtb79 View Post
                    Mulla taas auton perä nousi kun oli ollut tyhjäkäynnillä hetken noin 5-10 min ja sen jälkeen ajoin 1km verran juna-asemalle(vittu että vitutti muuten mennä ruuhkajunalla töihin auton sijasta) Mutta taas päivän päätteeksi kun tulin töistä oli perä low riderina. Joten olisikohan vaan jäässä..???
                    Kyllä meidän autossa on aina ollut vuoto jossain, jos perä on ollut lowriderina. Joskus on valo palanut mittaristossa mutta ei ole mennyt perä alas.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • aripaa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2006
                      • 520
                      • Kuhmo

                      poistettu.
                      Last edited by aripaa; 30-01-2013, 18:21.
                      Ext. bmw:t
                      e28 518i -87
                      e34 518i -92
                      e39 540ia sedan 7/98
                      e39 540ia sedan 9/98
                      e39 540ia tour. 12/98
                      E34 525i Touring 7/92

                      Vikakoodien lukua/nollausta.

                      e39 540 ia sedan 7/96

                      Comment

                      • marcus_108
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 578
                        • Hyllykallio

                        Nyt v*ittu menee järki ton "laatu" (523i ilmaperä) auton kanssa!! Nyt siitä jääty ilmeisesti sitten perä, kyllähän se nyt kerkeskin olemaan ajossa jo melkein viikon edellisen korjaamo keikan jälkeen! onko joku tehny seinäjoen suunnalla tota rakeiden kuivaus operaatiota menestyksekkäästi, jos jotakuta kiinnostaa niin saa kyllä korvauksen menetetystä ajasta,En jaksa nyt alkaa sitäkin tähän saumaan ressaamaan!
                        Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                        Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                        Ex:
                        E39 523i touring -99
                        Opel kadett E 1.6 -89
                        Seat Toledo 1.8 -92
                        Toyota corolla Lb 1.6 -87
                        Vw passat farkku 1.8 -99

                        Comment

                        • aripaa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2006
                          • 520
                          • Kuhmo

                          poistettu
                          Last edited by aripaa; 30-01-2013, 18:22.
                          Ext. bmw:t
                          e28 518i -87
                          e34 518i -92
                          e39 540ia sedan 7/98
                          e39 540ia sedan 9/98
                          e39 540ia tour. 12/98
                          E34 525i Touring 7/92

                          Vikakoodien lukua/nollausta.

                          e39 540 ia sedan 7/96

                          Comment

                          • Ridermtb79
                            Newbiemmer
                            • Sep 2012
                            • 16
                            • Uusimaa

                            Purin kompuran ohjeiden mukaisesti ja kuivasin rakeet. Koko paketti aivan märkänä kosteudesta. Kuivatin koko rontin ja kompuran osat. Nyt toimii täydellisesti. Kiitokset vinkeistä!

                            Comment

                            • aripaa
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 520
                              • Kuhmo

                              Onko kuvassa näkyvä venttiili "nuoli" varmasti oikein päin, kuva on napattu foorumilta, omastani käänsin toisin päin ja vóila tasonsäätö rupesi pelaamaan, meni ilmeisesti väärinpäin kootessani kuivainta. Kuvassa leveämpi puoli ylöspäin ja tappi alaspäin, ei hän tuolla jousella ole virkaa jos venttiili on jousen sisällä tappi alaspäin, ei saa tiiviiksi, jousen pitää painaa venttiiliä ei venttiilin jousta. Pitkään etsin vikaa miksi paineet ei nouse, kompura kierrätti samaa ilmaa eikä päästänyt venttiileille ollenkaan mutta nyt toimii. Onko selitetty ymmärrettävästi.
                              Attached Files
                              Ext. bmw:t
                              e28 518i -87
                              e34 518i -92
                              e39 540ia sedan 7/98
                              e39 540ia sedan 9/98
                              e39 540ia tour. 12/98
                              E34 525i Touring 7/92

                              Vikakoodien lukua/nollausta.

                              e39 540 ia sedan 7/96

                              Comment

                              • MarQu
                                Moderator
                                • Mar 2006
                                • 5517
                                • Vaasa

                                Eilein kuivailin emännän toukasta rakeet. Oli melkoisesti kosteutta joka välissä. No rakeet uuniin pariksi tunniksi ja kuivia oli. Purku ja kasaus aika simppeliä. .Ainut mikä vei aikaa niin oli tuo kuivattaminen. Kannattaa myös kuivata se äänieriste ja rakeiden kotelo. Sielläkin oli välissä kosteutta ihan kiitettävästi.

                                Kasaus takas. Mutta vieläkin meinaa perä olla yläasennossa ja vikavalo palaa mittaristossa. Pitää lueskella koodit joska ne kertois missä vielä olis vika.
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎