poistettu
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Tasonsäätö
Collapse
X
-
Originally posted by aripaa View PostKyseessä e39 540ia touring -99 ja tasonsäätö.
Mistä? löydän releen (vihreä) ja ohjaus boksin, virrat kulkee läpi, mittasin vastukset ja virta tulee kompuralle mutta ei lähde pyörimään, olen nyt sulatellut josko olisi jäässä.
M
Comment
-
-
Originally posted by Ridermtb79 View PostSama homma tänään mulla. Perä "nuukahti" kuskin puolelta kun tuli vähän pakkasta. Olisiko vinkkejä mitä tehdä että huomenna voisi ajella normaalisti töhin kun autossa on M alustasarja ja kulkee hieman matalalla normaalistikin..
M
Comment
-
-
Olisiko raatilaisilla mitään konstia tiedossa jolla saisi manuaalisesti pumpattua ilmaa jousiin, kun ei ole laitettu täyttö venttiiliä (joka olisi hyvä olla olemassa hätävarana) jos kompressori ei toimi. Saisikohan ilmaiskareiden täyttö venttiilistä sovellettua tähän tarkoitukseen soveltuvan täyttöventiilin.Ext. bmw:t
e28 518i -87
e34 518i -92
e39 540ia sedan 7/98
e39 540ia sedan 9/98
e39 540ia tour. 12/98
E34 525i Touring 7/92
Vikakoodien lukua/nollausta.
e39 540 ia sedan 7/96
Comment
-
-
Jos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.
Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja
Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..
M
Comment
-
-
Originally posted by Ridermtb79 View PostJos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.
Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja
Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..
M
Originally posted by JiiP View PostTuli kuivattua rakeet ja ajattelin, että kirjoitan siitä pikaohjeet, mutta MarkoK oli jo homman tehnyt.. no laitetaan vielä pari tarkennusta for dummies (eli esmes itselle) Markon listaan.
Koko hommassa muuten tarvitsee vain 10mm avaimen jatkovarrella ja 10mm lenkin.Originally posted by JiiP View Post- Koko paketti on autossa kiinni neljällä mutterilla/pultilla vararenkaan alla.
Metallikuoren päällä olevat pultit avataan vasta kun olet saanut kuoren käännettyä ympäri.
Kun nämä uloimmat pultit on avattu, pitäisi koko rakennelman olla liikuteltavissa. Käännä koko systeemi ympäri.
Jos kyseistä pakettia ei ole ennen avattu, ovat pultit sellaisilla lukkolevyillä kiinni (ne jotka juuri äsken avasit) ja ne pitää irroittaa, että saat peltisen pohjalevyn avattua.
Tässä kohtaa pitäisi kaikki sisuskalut olla näkyvillä ja tällöin myös niiden lämmittämisen tulisi onnistua kohtuullisesti.
HUOM! metallikuoren lämmittäminen sitä purkamatta on kokolailla hidas prosessi, koska kuoren sisällä on vahvahko äänieristekerros, joka eristää kompuran ja venttiilit kokolailla tehokkaasti, jolloin ulkopuolelta puhallettu lämpö ei vaikuta niihin kuin pitkällä viiveellä. Tämän takia tämä metallinen paketti täytyy avata, jotta saat lämpöä suoraan oikeisiin komponentteihin.
Originally posted by JiiP View Post- Nosta pakettia etureunasta ja kampea johdot ja letkut kiinni pitävä muoviklipsu pois kuoresta.
Originally posted by JiiP View Post- Nyt kuivain paketti irti kuoresta, kiinni kolmella pultilla.
Originally posted by JiiP View Post- Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
Originally posted by JiiP View Post- Musta letku ja sähköliitin irti kuivaimen päästä.
- Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan. Paketin sisällä oleva jousi voi vähän vängätä pakettia avatessa, mutta ei sen enempää
Originally posted by JiiP View Post- Kuivain on käsissä ja kuivaimen metallisen reikälevyn paikallaan pitävä akselissa kiinni oleva muovitsydeemin lähtee käsin pyörittelemällä pois.
Mistä tiedän tämän, no siitä, että avasin kyseistä kuivainta työpöydällä ja pieni määrä rakeista meinasi karata, koska kyseinen metallinen takalevy lähtikin itsekseen aukeamaan. Onneksi rakeet eivät karanneet työpöydältä, joten ne oli helppo kerätä takaisin, mutta vitutus olisi sanoin kuvailematon, jos sen olisi mennyt huolimattomasti avaamaan esimerkiksi pihalla ja rakeet olisivat levinneet maastoon. Siinä vaiheessa ainoaksi mahdollisuudeksi olisi enää tullut hankkia uudet rakeet.
Originally posted by JiiP View Post- Metallilevy voi olla vähän jässähtänyt kiinni, mutta piikillä kampeaa irti.
- Rakeet uuniin +2h 130 astetta.
Lopuksi vielä korostaisin sitä, että on erittäin suositeltavaa varmistaa, onko aiemmin mainittu paksu äänieriste (se joka oli metallikuoren sisässä) märkä. Jos on, se on syytä kuivata esimerkiksi saunassa. Lisäksi jos pyöränkoteloon on kertynyt kosteutta, on se kuivattava huolellisesti. Muutoin tämä kosteus helposti kulkeutuu jälleen ilmankuivaimeen ja lopulta kompuraan ja venttiileihin, jäädyttäen taas paikat.Last edited by Ramzez; 06-01-2013, 21:05.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKiitoksia avusta, rakeet on nyt kuivattu.
Ei ollut vaikea operaatio. Hieman teetti ylimääräistä työtä kun kuivasin myös sen äänieristeen joka on siinä kompuraa suojaavassa metallikannessa. Se oli hieman nihkeä, niin pistin sen saunan lauteille kuivumaan pariksi tunniksi. Rakeet kuivasin uunissa. Ja ainakin inpalla sain perän taas liikkumaan, että luulisi tuon nyt toimivan. Näkee sitten myöhemmin ajossa, toimiko kyseinen korjaus.
Ja kyseessä oli siis 530d 04/00 sedan (jossa ilmapalkeet ja iskarit ovat yhtä pakettia).
Comment
-
-
Mulla taas auton perä nousi kun oli ollut tyhjäkäynnillä hetken noin 5-10 min ja sen jälkeen ajoin 1km verran juna-asemalle(vittu että vitutti muuten mennä ruuhkajunalla töihin auton sijasta) Mutta taas päivän päätteeksi kun tulin töistä oli perä low riderina. Joten olisikohan vaan jäässä..???
Comment
-
-
Originally posted by Ridermtb79 View PostMulla taas auton perä nousi kun oli ollut tyhjäkäynnillä hetken noin 5-10 min ja sen jälkeen ajoin 1km verran juna-asemalle(vittu että vitutti muuten mennä ruuhkajunalla töihin auton sijasta) Mutta taas päivän päätteeksi kun tulin töistä oli perä low riderina. Joten olisikohan vaan jäässä..???E61 525d LCI
Comment
-
-
Nyt v*ittu menee järki ton "laatu" (523i ilmaperä) auton kanssa!! Nyt siitä jääty ilmeisesti sitten perä, kyllähän se nyt kerkeskin olemaan ajossa jo melkein viikon edellisen korjaamo keikan jälkeen! onko joku tehny seinäjoen suunnalla tota rakeiden kuivaus operaatiota menestyksekkäästi, jos jotakuta kiinnostaa niin saa kyllä korvauksen menetetystä ajasta,En jaksa nyt alkaa sitäkin tähän saumaan ressaamaan!Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
Ford Mondeo 1.8 Stw -01
Ex:
E39 523i touring -99
Opel kadett E 1.6 -89
Seat Toledo 1.8 -92
Toyota corolla Lb 1.6 -87
Vw passat farkku 1.8 -99
Comment
-
-
Onko kuvassa näkyvä venttiili "nuoli" varmasti oikein päin, kuva on napattu foorumilta, omastani käänsin toisin päin ja vóila tasonsäätö rupesi pelaamaan, meni ilmeisesti väärinpäin kootessani kuivainta. Kuvassa leveämpi puoli ylöspäin ja tappi alaspäin, ei hän tuolla jousella ole virkaa jos venttiili on jousen sisällä tappi alaspäin, ei saa tiiviiksi, jousen pitää painaa venttiiliä ei venttiilin jousta. Pitkään etsin vikaa miksi paineet ei nouse, kompura kierrätti samaa ilmaa eikä päästänyt venttiileille ollenkaan mutta nyt toimii. Onko selitetty ymmärrettävästi.Ext. bmw:t
e28 518i -87
e34 518i -92
e39 540ia sedan 7/98
e39 540ia sedan 9/98
e39 540ia tour. 12/98
E34 525i Touring 7/92
Vikakoodien lukua/nollausta.
e39 540 ia sedan 7/96
Comment
-
-
Eilein kuivailin emännän toukasta rakeet. Oli melkoisesti kosteutta joka välissä. No rakeet uuniin pariksi tunniksi ja kuivia oli. Purku ja kasaus aika simppeliä. .Ainut mikä vei aikaa niin oli tuo kuivattaminen. Kannattaa myös kuivata se äänieriste ja rakeiden kotelo. Sielläkin oli välissä kosteutta ihan kiitettävästi.
Kasaus takas. Mutta vieläkin meinaa perä olla yläasennossa ja vikavalo palaa mittaristossa. Pitää lueskella koodit joska ne kertois missä vielä olis vika.sigpic
Comment
-
Comment