Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Originally posted by Ramzez View Post
    Jaahas, sitä on aika liittyä epäonnisten joukkoon ilmajousituksen osalta. Eli nyt olisi työn alla 04/00 530d, jossa pakkasten tultua on alkanut olla ongelmia ilmaperän kanssa. Tämä laitos on siitä speciaali, että kyseessä on sedan-malli, eli ilmajousituksen rakennekin on hieman erilainen verrattuna touringiin. Kysymys kuuluukin, onko joku purkanut kyseisen mallisen auton kompuraa ja kuivattanut niitä rakeita. Lähinnä kiinnostaisi mahdolliset erot touring-malliin verrattuna.

    Jos kukaan ei myönnä korjanneensa sedaneita, niin edes jonkinlaiset seikkaperäiset ohjeet tuon touringin osalta kiinnostaisivat. Jonkin verran oli jo kuvia tässä topikissa, mutta kirjalliset purkuohjeet eivät olisi pahitteeksi.

    Mainittakoon lopuksi vielä se, että auto siis on alkanut kulkea lintassa, perä ei nouse, mutta vuorokausi lämpimässä tallissa korjasi ongelman. Ts. järjestelmässä täytyy olla kosteutta joka jäätyy.
    Kompura on täysin sama sedan ja touring malleissa. Foorumilta löytyy hyvät ohjeet rakeiden vaihtoon ja se on helppo toimenpide tehdä. Työ olisi hyvä tehdä lämpöisessä, koska muoviletkut eivät välttämättä tykkää pakkasessa taivuttelusta. Nopeasti sanottuna homma menee näin:
    - Kompura irti auton peräkontista (johtoja ja letkuja ei tarvitse irrottaa, kääntää vain ympäri, että pääsee käsiksi).
    - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
    - Musta letku irti kuivaimen päästä.
    - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan.
    - Kuivain on käsissä ja rakeet saa tiputettua kuivamaan.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by markok View Post
      Kompura on täysin sama sedan ja touring malleissa. Foorumilta löytyy hyvät ohjeet rakeiden vaihtoon ja se on helppo toimenpide tehdä. Työ olisi hyvä tehdä lämpöisessä, koska muoviletkut eivät välttämättä tykkää pakkasessa taivuttelusta. Nopeasti sanottuna homma menee näin:
      - Kompura irti auton peräkontista (johtoja ja letkuja ei tarvitse irrottaa, kääntää vain ympäri, että pääsee käsiksi).
      - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
      - Musta letku irti kuivaimen päästä.
      - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan.
      - Kuivain on käsissä ja rakeet saa tiputettua kuivamaan.
      Kiitoksia avusta, rakeet on nyt kuivattu.

      Ei ollut vaikea operaatio. Hieman teetti ylimääräistä työtä kun kuivasin myös sen äänieristeen joka on siinä kompuraa suojaavassa metallikannessa. Se oli hieman nihkeä, niin pistin sen saunan lauteille kuivumaan pariksi tunniksi. Rakeet kuivasin uunissa. Ja ainakin inpalla sain perän taas liikkumaan, että luulisi tuon nyt toimivan. Näkee sitten myöhemmin ajossa, toimiko kyseinen korjaus.

      Comment

      • Macke
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2009
        • 1134
        • Porvoo

        Multa löytyis sitten tuota silica geeliä muutaman kuivaimen verran jos jollain on tarvetta. Isompikokoista kuin alkuperäiset ryynit, mutta hyvin tuntuisi pelittävän. Pidempää kokemusta ei tosin ole kun tälle talvelle vaihdettu, mutta herjat ainakin hävis autosta.

        Uusien ryynien kanssa aika paljon nopeampi korjausoperaatio, ja vanhat voi laittaa jemmaan ja nakkaa takaisin kuivattuina sitten taas jos ja kun tulee sitä kosteutta sinne järjestelmään sen verran että alkaa oireilemaan. Privalla kontaktia jos kiinnostaa.

        Comment

        • sonikk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 1664
          • Kerava

          Jaahas. Tuli kuivattua rakeet ja herjat mittaristossa väheni, mutta nyt on oikea takakulma ollut parina aamuna kentässä. Täytyy vielä kokeilla että letkujen liittimet tiukasti kiinni.

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            Mulla on jyviä myytäväksi saakka jos joku tarvitsee
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Jopppe
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 74
              • Joensuu

              e39 530d farkku 03 vuosimallia, tuota kokeiltiin säätää mutta apparin puoli ei halunnut laskea tuolla "syötä oikea arvo" laatikkoon, kuskin puoli totteli ja madallus oli esim. se 20mm, mutta apparin puoli ei..saatiin sitten jotenkin se tiputettua alas niin että kone väitti sen olevan suorassa ja sitä se olikin mittaamalla, sen jälkeen muokattiin tuota aikaa millä perää saa ajettua ylös ja jatkettiin niin kauan kuin oli halutussa korkeudessa. ohjelma kiinni ja kaapeli irti eikä perän korkeus muuttunut sen jälkeen. osaako joku sanoa onko tuolla kyseisellä menetelmällä tehdyssä madalluksessa riskejä? esim. jos palkeet nyt tyhjenee jonkunverran itsestään tajuaako se palautua samaan korkeuteen?
              tai syitä tuolle ettei apparin puoli halunnut laskea. näytössä paistaa taas teksti "selflevel susp." jne

              Kysellään tässäkin ketjussa jos joku oisais valaista
              Ex:E60 523i -06
              Ex:E39 530dA touring -03

              E36 323Ci supercharged

              Comment

              • JiiP
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1734
                • Tampere

                Tuli kuivattua rakeet ja ajattelin, että kirjoitan siitä pikaohjeet, mutta MarkoK oli jo homman tehnyt.. no laitetaan vielä pari tarkennusta for dummies (eli esmes itselle) Markon listaan.

                Koko hommassa muuten tarvitsee vain 10mm avaimen jatkovarrella ja 10mm lenkin.

                - Koko paketti on autossa kiinni neljällä mutterilla/pultilla vararenkaan alla.
                - Nosta pakettia etureunasta ja kampea johdot ja letkut kiinni pitävä muoviklipsu pois kuoresta.
                - Nyt kuivain paketti irti kuoresta, kiinni kolmella pultilla.
                - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
                - Musta letku ja sähköliitin irti kuivaimen päästä.
                - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan. Paketin sisällä oleva jousi voi vähän vängätä pakettia avatessa, mutta ei sen enempää
                - Kuivain on käsissä ja kuivaimen metallisen reikälevyn paikallaan pitävä akselissa kiinni oleva muovitsydeemin lähtee käsin pyörittelemällä pois.
                - Metallilevy voi olla vähän jässähtänyt kiinni, mutta piikillä kampeaa irti.
                - Rakeet uuniin +2h 130 astetta.
                Official member of BTCF-Sauna Team
                E46 316i -03
                Ex:
                E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                Comment

                • sonikk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 1664
                  • Kerava

                  Tiukkasin noita letkujen liitoksia mutta edelleen sama homma, yön aikana perä laskee maahan.

                  Täytyy nyt vielä kokeilla laittaa akun viereisiin liitoksiin hieman kierteisiin lukitetta ja tiukasti kiinni. Eli ainakin allekirjoittaneella tuli enemmän ongelmia kuivauksen jälkeen kun alkoi vuotaa ilmat pois.

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    Originally posted by sonikk View Post
                    Tiukkasin noita letkujen liitoksia mutta edelleen sama homma, yön aikana perä laskee maahan.

                    Täytyy nyt vielä kokeilla laittaa akun viereisiin liitoksiin hieman kierteisiin lukitetta ja tiukasti kiinni. Eli ainakin allekirjoittaneella tuli enemmän ongelmia kuivauksen jälkeen kun alkoi vuotaa ilmat pois.
                    Muovirunko jostain murtunut ja kusee ilmat jne.. :think

                    Uutta vaan tilaamaan, halpaa ku saippua taas
                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by _nixu_ View Post

                      Uutta vaan tilaamaan, halpaa ku saippua taas
                      Rautajouset tilalle, halpaa ja helppoa

                      Multa kohta jää kaikki hilppeet toimivasta ilmaperästä jos joku tarttee...

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        Niin. Koitin kyllä varovasti käsitellä ja nuo oli ainoat liitokset mitkä avasin, plus tietty se musta letku kuivaimesta. Muistaako joku kumpi letku on vas ja kumpi oik, oikea puoli kun tippuu enemmän.

                        Comment

                        • Rahu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 6464
                          • Tuusula

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Rautajouset tilalle, halpaa ja helppoa
                          ..Ja tyhmää. Tuo tekniikka on niin yksinkertaista ja osia saatavana niin miksei hyvää varustetta pitäisi kunnossa.
                          BMW Service
                          P.o4oo925441
                          [email protected]
                          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Rahu View Post
                            Tuo tekniikka on niin yksinkertaista ja osia saatavana niin miksei hyvää varustetta pitäisi kunnossa.
                            Tekniikka ei kovin yksinkertainen jos vertaa esim.e34 hydrauli systeemiin. Se oli simppeli ja toimintavarma myös pakkasessa. Foorumia kun lukee niin aika paljon ongelmia ilmajousien kanssa, vuotaa milloin mistäkin tai kompuralle ei tule virtaa yms. Osatkaan ei ole ihan halpoja.

                            Varusteena on hyvä jos on käyttöä. Omaani harvemmin lastaan niin raskaasti, että perä painuisi reilusti.

                            Eikös se ole hyvä kun joku purkaa pois niin toiset saa varaosia

                            Comment

                            • mikkov66
                              Newbiemmer
                              • Jul 2012
                              • 5
                              • Rovaniemi

                              Tasonsäädön kompuran vaihto. Onko mitään erityistä??
                              Palautuuko normiarvoihin perä kun uus on tilalla?
                              Eli käytännössä miten se kannattaa vaihtaa ettei tee mitään typeryyksiä?

                              Comment

                              • Oxygen
                                Bimmer Rookie
                                • May 2011
                                • 103
                                • Pori

                                mää veikkaan et noi kosteusongelmat johtuu siittä ku ajellaa lkylmästä lämpimää ja päinvastoin... omissa ei ole ollut ongelmaa kaks kpl omistanu e39 farkkuja ilmaperällä ja on hyvä varuste. Auto täynnä porukkaa ja sit viel kantamukset (välillä niitä kaljalaatikoitaki on ollu siel peräs jonki verran... )

                                PAITSI sellanen vika ollu kummassaki et se johto mikä menee anturille ni imee vedet sisäänsä ja lakkaa toimimasta... (kuori hankautuu johki? tai talvikelit tekee luultavasti asiansa )
                                Last edited by Oxygen; 17-12-2012, 08:37.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎