E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #406
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Ahahahaha Anteeksi maalaisuuteni. Nyt mä vasta ymmärsin mikä on homman nimi. Sun menetelmällä ei olla irroittamassa kompuraa autosta ja kantamassa keittiönpöydälle jonne on hyvä levittää rakeet.
    Mä vaan jotenkin kuvittelin että kun ottaa letkut irti niin paineiden ei pitäisi laskea järjestelmästä.
    Kyllä, olet aivan oikeassa. Jos avaa vain sen mustan letkun niin ei sieltä paineet katoa minnekään ja jos katoaa, niin silloin on venttiileissä vikaa. Se on totta.
    Vähän epäselvästi ehkä kirjoitinkin. Tosiaan rakeiden vaihtoon ei kannata kompuraa edes irrottaa autosta, mutta tarvittaessa kompurankin saa sinne keittiön pöydälle avaamatta putki liitoksia venttiileiltä. Kompura on kolmella pultilla kiinni tuossa asennuskehikossa niin jättää kehikon venttiileineen autoon ja irrottaa pelkän kompuran. Tuossa vielä yksi kuva mikä ehkä selventää. https://www.google.fi/imgres?imgurl=...BNcQMwgcKAMwAw
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      #407
      Originally posted by markok View Post
      Vähän epäselvästi ehkä kirjoitinkin. Tosiaan rakeiden vaihtoon ei kannata kompuraa edes irrottaa autosta, mutta tarvittaessa kompurankin saa sinne keittiön pöydälle avaamatta putki liitoksia venttiileiltä. Kompura on kolmella pultilla kiinni tuossa asennuskehikossa niin jättää kehikon venttiileineen autoon ja irrottaa pelkän kompuran. Tuossa vielä yksi kuva mikä ehkä selventää. https://www.google.fi/imgres?imgurl=...BNcQMwgcKAMwAw
      Juuri näin, mä halusin sen irti kokonaisuudessaan että sain putsattua ja tutustuttua härveliin valoisalla pöydällä eikä pimeällä parkkipaikalla. Mikäli vielä joskus rakeita tarvii vaihdella niin en mä sitä enää irroita. Kyllä sen verran hyvänä on pysynyt tuolla laatikossaan.

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 959
        • Salo

        #408
        Karmea linkki:

        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Kojootti324
          BTCF Member
          • May 2014
          • 61
          • Rock Village

          #409
          Nyt sitten mullakin rupes kiukuttelee 530D Toukka -01.

          Vikavalo palo, kunnes käynnistin uudestaa.

          Kompura on ollut "liian" hiljaa!

          Sulake oli ehjä.
          Attached Files

          Comment

          • pepa12
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 65
            • Iisalmi

            #410
            Monenko amperin suleke kuuluu alumperin tasonsäädölle? Nyt 25A ja saa usein vaihtaa palaneen sulakkeen tilalle uuden. Alkuperäisestä sulakkeen koosta ei siis tietoa.
            Pakkasella ongelmat alkoivat, laskee välillä pelkääjänpuolen pussin tyhjäksi ja joskus myös kummatkin palkeet. Vuotoko? Mutta toisinaan pysyy ryhdissään montakin päivää ennen kuin taas alkaa. Rakeet olen ajatellut kuivata ohjeitten mukaan, jospa sillä ongelma ratkeaisi, vai meneekö palje vaihtoon. Valittaa pakkasella tasonsäätöä mutta korjaantuu kunhan tarpeeksi monta kertaa sammuttaa, käyttää ovet lukossa ja laittaa takaisin käyntiin. Toisinaan sammutuksen jälkeen kuuluu pihinä vänkärinpuolen puolelta mutta välillä tosiaan saattaa pysyä ajotasossa montakin päivää, jopa viikkoja. Mikä neuvoksi?:think

            Comment

            • Muurahainen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #411
              Originally posted by pepa12 View Post
              Monenko amperin suleke kuuluu alumperin tasonsäädölle? Nyt 25A ja saa usein vaihtaa palaneen sulakkeen tilalle uuden. Alkuperäisestä sulakkeen koosta ei siis tietoa.
              Pakkasella ongelmat alkoivat, laskee välillä pelkääjänpuolen pussin tyhjäksi ja joskus myös kummatkin palkeet. Vuotoko? Mutta toisinaan pysyy ryhdissään montakin päivää ennen kuin taas alkaa. Rakeet olen ajatellut kuivata ohjeitten mukaan, jospa sillä ongelma ratkeaisi, vai meneekö palje vaihtoon. Valittaa pakkasella tasonsäätöä mutta korjaantuu kunhan tarpeeksi monta kertaa sammuttaa, käyttää ovet lukossa ja laittaa takaisin käyntiin. Toisinaan sammutuksen jälkeen kuuluu pihinä vänkärinpuolen puolelta mutta välillä tosiaan saattaa pysyä ajotasossa montakin päivää, jopa viikkoja. Mikä neuvoksi?:think
              Aloita rakeiden kuivauksella. Helppoa ja halvin aloituskohta.

              Comment

              • kalevik
                BTCF Member
                • Apr 2009
                • 959
                • Salo

                #412
                Originally posted by pepa12 View Post
                Monenko amperin suleke kuuluu alumperin tasonsäädölle? Nyt 25A ja saa usein vaihtaa palaneen sulakkeen tilalle uuden. Alkuperäisestä sulakkeen koosta ei siis tietoa.
                Pakkasella ongelmat alkoivat, laskee välillä pelkääjänpuolen pussin tyhjäksi ja joskus myös kummatkin palkeet. Vuotoko? Mutta toisinaan pysyy ryhdissään montakin päivää ennen kuin taas alkaa. Rakeet olen ajatellut kuivata ohjeitten mukaan, jospa sillä ongelma ratkeaisi, vai meneekö palje vaihtoon. Valittaa pakkasella tasonsäätöä mutta korjaantuu kunhan tarpeeksi monta kertaa sammuttaa, käyttää ovet lukossa ja laittaa takaisin käyntiin. Toisinaan sammutuksen jälkeen kuuluu pihinä vänkärinpuolen puolelta mutta välillä tosiaan saattaa pysyä ajotasossa montakin päivää, jopa viikkoja. Mikä neuvoksi?:think
                Sulakkeet 49 (30A) ja 50 (7.5A) :



                Edellä jo neuvottin että rakeet kuivaksi, ohjeet varmaan tässä säikeessä.
                E61 525i, Suzuki VS1400
                Exät: Jaana, Susanna, Maija

                Comment

                • JiiP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 1734
                  • Tampere

                  #413
                  Originally posted by pepa12 View Post
                  Monenko amperin suleke kuuluu alumperin tasonsäädölle? Nyt 25A ja saa usein vaihtaa palaneen sulakkeen tilalle uuden. Alkuperäisestä sulakkeen koosta ei siis tietoa.
                  Pakkasella ongelmat alkoivat, laskee välillä pelkääjänpuolen pussin tyhjäksi ja joskus myös kummatkin palkeet. Vuotoko? Mutta toisinaan pysyy ryhdissään montakin päivää ennen kuin taas alkaa. Rakeet olen ajatellut kuivata ohjeitten mukaan, jospa sillä ongelma ratkeaisi, vai meneekö palje vaihtoon. Valittaa pakkasella tasonsäätöä mutta korjaantuu kunhan tarpeeksi monta kertaa sammuttaa, käyttää ovet lukossa ja laittaa takaisin käyntiin. Toisinaan sammutuksen jälkeen kuuluu pihinä vänkärinpuolen puolelta mutta välillä tosiaan saattaa pysyä ajotasossa montakin päivää, jopa viikkoja. Mikä neuvoksi?:think
                  Tuossa sitten on vielä se, että jos pussit tyhjenee ja kompura käy paljon (=imee ilmaa ulkoa) niin järjestelmään kerääntyy kosteutta. Joka voi tosiaan kostautua nyt pakkasilla.
                  Official member of BTCF-Sauna Team
                  E46 316i -03
                  Ex:
                  E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    #414
                    Rakeiden kuivauksen jälkeen luulin homman taas pelittävän. Päivän toimi ilman ilmoitusta. Eli oikea tipahtaa harvakseltaan, yleensä ajon aikana. Aamulla kun auton kylmästä käynnistää, kaikki on ok.
                    Mistä vikaa etsimään?
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #415
                      Originally posted by Jasu View Post
                      Rakeiden kuivauksen jälkeen luulin homman taas pelittävän. Päivän toimi ilman ilmoitusta. Eli oikea tipahtaa harvakseltaan, yleensä ajon aikana. Aamulla kun auton kylmästä käynnistää, kaikki on ok.
                      Mistä vikaa etsimään?
                      Itsellä vuotaa nyt palje. Uuden saapumista odotellessa...

                      Comment

                      • Jasu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2110
                        • Tampere / Isojoki

                        #416
                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Itsellä vuotaa nyt palje. Uuden saapumista odotellessa...
                        Omaan vaihdoin uudet alkuperäiset syksyllä.
                        Volvo S80 V8
                        Mercedes C250d
                        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                        Comment

                        • Muurahainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #417
                          Originally posted by Jasu View Post
                          Omaan vaihdoin uudet alkuperäiset syksyllä.
                          No niiden ei luulisi sitten vuotavan.

                          Jos aivan randomisti tyhjenee niin venttiilit kenties?
                          Kuivasitko koko yksikön vai pelkät rakeet?

                          Comment

                          • Moskar39
                            Newbiemmer
                            • Jan 2016
                            • 25
                            • Tuusula

                            #418
                            Kannattaisi katsoa myös paisuntasäiliöiden ja letkuliitosten kunto. Jos ajossa joskus tippuu nopeasti, voisi kuitenkin viitata palkeeseen. Ja toden totta, jos järjestelmä vuotaa ja kompura käy usein, joutuu kuivainta usein huoltamaan. Omaa edellisen kerran huoltaessa jouduin kuivaamaan myös venttiilit, koska niihin oli tiivistynyt hieman vettä ja jäätyivät jumiin.

                            Comment

                            • grandpa-look
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 531
                              • Vaasa/Seinäjoki

                              #419
                              Samaa ongelmaa täälläkin.. randomisti laskee kuskin puolelta perä. Välillä laskee tunninkin seisonnan aikana, toisinaan pysyy useita päiviä ylhäällä. Ei laske koskaan ajon aikana enkä ole mitään suhinaa kuullut pussien puolelta. Jouluna käytin kompurapaketin pöydällä ja kuivasin rakeet. Olivat kyllä täysin märät ja kuivainyksiköstä tuli jopa vesipisaroita kun sitä heiluttelin.

                              Click image for larger version

Name:	20151224_114656.jpg
Views:	1
Size:	75.5 KB
ID:	4833637
                              Click image for larger version

Name:	20151224_115603.jpg
Views:	1
Size:	67.2 KB
ID:	4833638
                              Click image for larger version

Name:	20151224_115609.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	4833636

                              Aika hyvä yhdistelmä oli tuo vanha vokkipannu ja kuumailmapuhallin

                              Taitaa olla venttiilipaketin uusinta seuraavana edessä :think
                              Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                              ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                              Comment

                              • Jasu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2002
                                • 2110
                                • Tampere / Isojoki

                                #420
                                Inpalla perä nousee ja laskee normaalisti.
                                Kävin sitten tallilla sulattelemassa autoa usean tunnin ajan.
                                Lopuksi huomasin, että oikea kynkkä on aivan täynnä paakkuuntunutta lunta (siis juuri anturin luona). Kun sain kaiken sulaksi ja lähdin kotia päin, ei mitään ilmoituksia koko matkana.
                                Volvo S80 V8
                                Mercedes C250d
                                M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                                Comment

                                Working...
                                X