memebuy23buy

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Ridermtb79 View Post
    Jos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.

    Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja

    Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..

    M
    Yirtän hieman vielä itse selventää noita edellisen sivun ohjeita niin pitkälle kuin vain jaksan muistaa kyseisen operaation ulkoa. Suosittelen kuitenkin erittäin vahvasti että suorittaisit operaation jossakin lämpimässä. Kylmässä kun muoviosat eivät tykkää irrota ehjänä.

    Originally posted by JiiP View Post
    Tuli kuivattua rakeet ja ajattelin, että kirjoitan siitä pikaohjeet, mutta MarkoK oli jo homman tehnyt.. no laitetaan vielä pari tarkennusta for dummies (eli esmes itselle) Markon listaan.

    Koko hommassa muuten tarvitsee vain 10mm avaimen jatkovarrella ja 10mm lenkin.
    Originally posted by JiiP View Post
    - Koko paketti on autossa kiinni neljällä mutterilla/pultilla vararenkaan alla.
    Näistä muttereista/pulteista on tarkoitus aluksi avata vain ne uloimmat.

    Metallikuoren päällä olevat pultit avataan vasta kun olet saanut kuoren käännettyä ympäri.

    Kun nämä uloimmat pultit on avattu, pitäisi koko rakennelman olla liikuteltavissa. Käännä koko systeemi ympäri.

    Jos kyseistä pakettia ei ole ennen avattu, ovat pultit sellaisilla lukkolevyillä kiinni (ne jotka juuri äsken avasit) ja ne pitää irroittaa, että saat peltisen pohjalevyn avattua.

    Tässä kohtaa pitäisi kaikki sisuskalut olla näkyvillä ja tällöin myös niiden lämmittämisen tulisi onnistua kohtuullisesti.

    HUOM! metallikuoren lämmittäminen sitä purkamatta on kokolailla hidas prosessi, koska kuoren sisällä on vahvahko äänieristekerros, joka eristää kompuran ja venttiilit kokolailla tehokkaasti, jolloin ulkopuolelta puhallettu lämpö ei vaikuta niihin kuin pitkällä viiveellä. Tämän takia tämä metallinen paketti täytyy avata, jotta saat lämpöä suoraan oikeisiin komponentteihin.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Nosta pakettia etureunasta ja kampea johdot ja letkut kiinni pitävä muoviklipsu pois kuoresta.
    Kyseinen muoviklipsu pitää irroittaa kokonaisuudessaan metallikuoren kyljestä. Moni saattaa erehtyä yrittää avata ne kaksi muovista klipsiä, jotta saisi letkut irti, mutta näin ei kuulu toimia! Ne ovat kyllä avattavissa, mutta ovat erittäin hauraat ja halkeavat helposti. Irroita mieluummin koko liitin runkoineen metallisesta kuoresta. Se lähtee kyllä, jos varovasti esim. muovisella verhoilutyökalulla kampeaa sen irti kuoresta.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Nyt kuivain paketti irti kuoresta, kiinni kolmella pultilla.
    Tässä kohtaa tulee avata ne metallikuoren päällä olleet pultit. Joudut siis avaamaan pultit sisäkautta (kuoren sisäpuolelta), mutta pitämään esim. lenkkiavaimella ulkopuolelta kiinni, jottei pultti lähde pyörimään mukaan kun yrität avata muttereita. Huomaa, että välissä on kumisia tärinänvaimennuspaloja ja muistaakseni myös prikkoja, jotka eivät saa hukkua ja on asennettava takaisin samalla tavalla kuin olivatkin.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
    Tai akun miimusnapa irti.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Musta letku ja sähköliitin irti kuivaimen päästä.

    - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan. Paketin sisällä oleva jousi voi vähän vängätä pakettia avatessa, mutta ei sen enempää
    Toinen pulteista ei muistaakseni mahtunut tulemaan pois paikoiltaan, mutta tästä huolimatta kuivain on kuitenkin purettavissa.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Kuivain on käsissä ja kuivaimen metallisen reikälevyn paikallaan pitävä akselissa kiinni oleva muovitsydeemin lähtee käsin pyörittelemällä pois.
    Tässä kohtaa on syytä olla todella varovainen. Kun lähdet pyörittämään kyseistä muovipalaa pois, saattaa myös se metallinen pyöreä levy lähteä aukenemaan. Tällöin myös rakeet tulevat esille. Suosittelen erittäin vahvasti, että kuivain avattaisiin esimerkiksi syvän ämpärin sisässä. Tällöin ne kuivaimelle elintärkeät rakeet eivät karkaa vahingossakaan, jos onnistut avaamaan kuivaimen siten, että rakeet pääsevät valumaan ulos.

    Mistä tiedän tämän, no siitä, että avasin kyseistä kuivainta työpöydällä ja pieni määrä rakeista meinasi karata, koska kyseinen metallinen takalevy lähtikin itsekseen aukeamaan. Onneksi rakeet eivät karanneet työpöydältä, joten ne oli helppo kerätä takaisin, mutta vitutus olisi sanoin kuvailematon, jos sen olisi mennyt huolimattomasti avaamaan esimerkiksi pihalla ja rakeet olisivat levinneet maastoon. Siinä vaiheessa ainoaksi mahdollisuudeksi olisi enää tullut hankkia uudet rakeet.

    Originally posted by JiiP View Post
    - Metallilevy voi olla vähän jässähtänyt kiinni, mutta piikillä kampeaa irti.
    - Rakeet uuniin +2h 130 astetta.
    Tai keräämällä rakeet johonkin astiaan ja lämmittämällä niitä kuumailmapuhaltimella. Tosin paljon työläämpää kuin käyttää uunia, mutta myös toimiva keino jos ei halua uunia käyttää.



    Lopuksi vielä korostaisin sitä, että on erittäin suositeltavaa varmistaa, onko aiemmin mainittu paksu äänieriste (se joka oli metallikuoren sisässä) märkä. Jos on, se on syytä kuivata esimerkiksi saunassa. Lisäksi jos pyöränkoteloon on kertynyt kosteutta, on se kuivattava huolellisesti. Muutoin tämä kosteus helposti kulkeutuu jälleen ilmankuivaimeen ja lopulta kompuraan ja venttiileihin, jäädyttäen taas paikat.
    Last edited by Ramzez; 06-01-2013, 20:05.

    Leave a comment:


  • Ridermtb79
    replied
    Jos jollain nokkelalla on laittaa kuvia tosta kuivausoperaatiosta olisin kiitollinen. Löysin vararenkaan alta metalliboksin minne letkut menivät mutten lähtenyt sitä repimään auki ainakaan pakkasessa. Yritin lämmitellä ko boksia lämmin ilmapuhaltimella ja sisätilanlämppärillä muttei auttanut. Eli nyt varmaankin kokeilen seuraavaksi sitä että otan sen metalliboksin auki ja alan sen jälkeen ihmettelemään mitä tehdä.

    Lisäneuvot ja kuvat olisi kivoja

    Edellisen sivun ohjeet olivat hyviä..

    M

    Leave a comment:


  • aripaa
    replied
    Olisiko raatilaisilla mitään konstia tiedossa jolla saisi manuaalisesti pumpattua ilmaa jousiin, kun ei ole laitettu täyttö venttiiliä (joka olisi hyvä olla olemassa hätävarana) jos kompressori ei toimi. Saisikohan ilmaiskareiden täyttö venttiilistä sovellettua tähän tarkoitukseen soveltuvan täyttöventiilin.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by Ridermtb79 View Post
    Sama homma tänään mulla. Perä "nuukahti" kuskin puolelta kun tuli vähän pakkasta. Olisiko vinkkejä mitä tehdä että huomenna voisi ajella normaalisti töhin kun autossa on M alustasarja ja kulkee hieman matalalla normaalistikin..

    M
    Kun menet sivun verran taaksepäin tätä viestiketjua, niin löydät ohjeet kompuran ilmankuivaimen rakeiden kuivaamiseksi. Kyseisen homman tekee yhdessä iltapäivässä. Jos aika ei kuitenkaan tähän riitä, itse ainakin pyrkisin selvittämään, onko kompura ja/tai venttiilit jäässä. Eli varapyörä pois ja se kompuran sisältävä metallinen kotelo irti korista. Sitten lämmittelisin kuumailmapuhaltimella kompuraa ja venttiileitä selvittääkseni, josko ilmajousitus alkaisi toimimaan. Jos paikat ovat jäässä, niin silloin ilmajousitus lakkaa toimimasta.

    Leave a comment:


  • Ridermtb79
    replied
    Originally posted by aripaa View Post
    Kyseessä e39 540ia touring -99 ja tasonsäätö.
    Mistä? löydän releen (vihreä) ja ohjaus boksin, virrat kulkee läpi, mittasin vastukset ja virta tulee kompuralle mutta ei lähde pyörimään, olen nyt sulatellut josko olisi jäässä.
    Sama homma tänään mulla. Kyseessä 520i -98 touring. Perä "nuukahti" kuskin puolelta kun tuli vähän pakkasta. Olisiko vinkkejä mitä tehdä että huomenna voisi ajella normaalisti töhin kun autossa on M alustasarja ja kulkee hieman matalalla normaalistikin..

    M

    Leave a comment:


  • aripaa
    replied
    poistettu
    Last edited by aripaa; 17-02-2013, 16:34.

    Leave a comment:


  • Oxygen
    replied
    mää veikkaan et noi kosteusongelmat johtuu siittä ku ajellaa lkylmästä lämpimää ja päinvastoin... omissa ei ole ollut ongelmaa kaks kpl omistanu e39 farkkuja ilmaperällä ja on hyvä varuste. Auto täynnä porukkaa ja sit viel kantamukset (välillä niitä kaljalaatikoitaki on ollu siel peräs jonki verran... )

    PAITSI sellanen vika ollu kummassaki et se johto mikä menee anturille ni imee vedet sisäänsä ja lakkaa toimimasta... (kuori hankautuu johki? tai talvikelit tekee luultavasti asiansa )
    Last edited by Oxygen; 17-12-2012, 07:37.

    Leave a comment:


  • mikkov66
    replied
    Tasonsäädön kompuran vaihto. Onko mitään erityistä??
    Palautuuko normiarvoihin perä kun uus on tilalla?
    Eli käytännössä miten se kannattaa vaihtaa ettei tee mitään typeryyksiä?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Rahu View Post
    Tuo tekniikka on niin yksinkertaista ja osia saatavana niin miksei hyvää varustetta pitäisi kunnossa.
    Tekniikka ei kovin yksinkertainen jos vertaa esim.e34 hydrauli systeemiin. Se oli simppeli ja toimintavarma myös pakkasessa. Foorumia kun lukee niin aika paljon ongelmia ilmajousien kanssa, vuotaa milloin mistäkin tai kompuralle ei tule virtaa yms. Osatkaan ei ole ihan halpoja.

    Varusteena on hyvä jos on käyttöä. Omaani harvemmin lastaan niin raskaasti, että perä painuisi reilusti.

    Eikös se ole hyvä kun joku purkaa pois niin toiset saa varaosia

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Rautajouset tilalle, halpaa ja helppoa
    ..Ja tyhmää. Tuo tekniikka on niin yksinkertaista ja osia saatavana niin miksei hyvää varustetta pitäisi kunnossa.

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Niin. Koitin kyllä varovasti käsitellä ja nuo oli ainoat liitokset mitkä avasin, plus tietty se musta letku kuivaimesta. Muistaako joku kumpi letku on vas ja kumpi oik, oikea puoli kun tippuu enemmän.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post

    Uutta vaan tilaamaan, halpaa ku saippua taas
    Rautajouset tilalle, halpaa ja helppoa

    Multa kohta jää kaikki hilppeet toimivasta ilmaperästä jos joku tarttee...

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by sonikk View Post
    Tiukkasin noita letkujen liitoksia mutta edelleen sama homma, yön aikana perä laskee maahan.

    Täytyy nyt vielä kokeilla laittaa akun viereisiin liitoksiin hieman kierteisiin lukitetta ja tiukasti kiinni. Eli ainakin allekirjoittaneella tuli enemmän ongelmia kuivauksen jälkeen kun alkoi vuotaa ilmat pois.
    Muovirunko jostain murtunut ja kusee ilmat jne.. :think

    Uutta vaan tilaamaan, halpaa ku saippua taas

    Leave a comment:


  • sonikk
    replied
    Tiukkasin noita letkujen liitoksia mutta edelleen sama homma, yön aikana perä laskee maahan.

    Täytyy nyt vielä kokeilla laittaa akun viereisiin liitoksiin hieman kierteisiin lukitetta ja tiukasti kiinni. Eli ainakin allekirjoittaneella tuli enemmän ongelmia kuivauksen jälkeen kun alkoi vuotaa ilmat pois.

    Leave a comment:


  • JiiP
    replied
    Tuli kuivattua rakeet ja ajattelin, että kirjoitan siitä pikaohjeet, mutta MarkoK oli jo homman tehnyt.. no laitetaan vielä pari tarkennusta for dummies (eli esmes itselle) Markon listaan.

    Koko hommassa muuten tarvitsee vain 10mm avaimen jatkovarrella ja 10mm lenkin.

    - Koko paketti on autossa kiinni neljällä mutterilla/pultilla vararenkaan alla.
    - Nosta pakettia etureunasta ja kampea johdot ja letkut kiinni pitävä muoviklipsu pois kuoresta.
    - Nyt kuivain paketti irti kuoresta, kiinni kolmella pultilla.
    - Sähköliitin tai rele irti ettei ala käsissä pyörimään.
    - Musta letku ja sähköliitin irti kuivaimen päästä.
    - Kaksi pitkää pultti auki, jotka pitävät kuivaimen paikallaan. Paketin sisällä oleva jousi voi vähän vängätä pakettia avatessa, mutta ei sen enempää
    - Kuivain on käsissä ja kuivaimen metallisen reikälevyn paikallaan pitävä akselissa kiinni oleva muovitsydeemin lähtee käsin pyörittelemällä pois.
    - Metallilevy voi olla vähän jässähtänyt kiinni, mutta piikillä kampeaa irti.
    - Rakeet uuniin +2h 130 astetta.

    Leave a comment:

Working...
X