Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    Originally posted by kromo View Post
    Pienin puhtaan matka-ajon (n. 250km matkalta) kulutus on kompuutterin mukaan ollut 7,6l/100km, ihan muun liikenteen mukana kesärajoituksin, tosin ilman ohituksia. ...
    Tuo kompuutteri heittää yleensä todellisuudesta melkoisesti jos ei ole kalibroitu. Kalibroinnin jälkeenkin se yleensä näyttää liian optimistisesti johtuen liikaa näyttävästä matkamittarista. Tämmöset faktat täytyy mainita kun porukka rupee noilla deseillä pelaamaan. Todellisen kulutuksen saa kun mittaa tankilla ja ottaa kilometrit navigaattorista.
    E39 ostajille tiedoksi että ajotietokoneeseen voi muutamalla kikalla korjata kulutusindeksin.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1960
      • Hki

      Originally posted by Kentsu View Post
      Tuo kompuutteri heittää yleensä todellisuudesta melkoisesti jos ei ole kalibroitu. Kalibroinnin jälkeenkin se yleensä näyttää liian optimistisesti johtuen liikaa näyttävästä matkamittarista. Tämmöset faktat täytyy mainita kun porukka rupee noilla deseillä pelaamaan. Todellisen kulutuksen saa kun mittaa tankilla ja ottaa kilometrit navigaattorista.
      E39 ostajille tiedoksi että ajotietokoneeseen voi muutamalla kikalla korjata kulutusindeksin.
      Ja virhettä syntyy juuri siitä, että yleensä ilmoitetaan pitkän matkan kulutus. Useimmiten ajo on kuitenkin lyhyttä pätkäajoa, jolloin kone ei ole koko ajan edes lämmin. Mutta kyllä 2,5l koneella pääsee 9-12l pitkänajan keskikulutukseen vakiorengastuksella.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7456
        • Oulu

        Originally posted by Erh4be View Post
        Aika usein tulee ajettua väliä LPR-HML ja päinvastoin niin kesällä tuolla matkalla (230km) yleensä kulutus 6.5-7l/100km ja keskinopeus ~85 km/h.

        ...

        Tämmöset kulutuslukemat on siis saatu 205/65/15 renkailla
        Mulla oli puoli talvea alla tuon koon talvirenkaat ja silloin meni vakkari päällä 100 km/h mittarissa 6.6l/100km ajotietokoneen mukaan sadan kilsan testisiivu. Näytti vain noin 7% liian vähän ajotietokone silloin (eikä tämä sisällä vielä matkamittarin virhettä), eli 7 pintaan todellinen kulutus kai tuossa. Kerällä kun on alla 235/45R17 renkaat niin ei 7 litran kulutuksella voi maantielläkään ajaa mihinkään.

        Originally posted by Vanquish View Post
        Mutta kyllä 2,5l koneella pääsee 9-12l pitkänajan keskikulutukseen vakiorengastuksella.
        Ei mulla mene pätkäajossakaan paljoa yli 10 litran kuin kovimmilla pakkasilla. Mun pidemmän ajan kulutus 17" renkain näkyy täällä (lähinnä 5 km pätkäajoa + muutama 500 km maantielenkki silloin tällöin): http://www.tankkaus.com/graph_yearco...earchcar=13973
        Last edited by Petri.Kekkonen; 22-11-2009, 14:01.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • kromo
          Bimmer Rookie
          • Nov 2007
          • 150
          • Etelä-Savo

          Originally posted by Kentsu View Post
          Tuo kompuutteri heittää yleensä todellisuudesta melkoisesti jos ei ole kalibroitu.
          Piti nyt sitten testata tämäkin (ei sillä etten olisi heittoa uskonut, ihan mielenkiinnosta vaan... . GPS:llä tarkistettuna tämä ko. yksilö pari talvea ajetuilla 205/65-15 talvirenkailla etenee 97,3km trippimittarin (oletan että trippi ja matkamittari näyttävät samaa?) näyttäessä 100km. Kun tällä korjaan tuon 02/09-11/09 ajetun matkan (n. 23tkm) ja lasken keskikulutuksen kaikista tankatuista litroista niin tulokseksi tulee n. 10,3l/100km. Eli kompuutterin lukema näyttää n. 0,5l/100km liian vähän.

          Elikkä ko. kikkare mee siis puhtaassa matka-ajossa muun liikenteen mukana himppu reilulla 8l kulutuksella, ja keskikulutus pyörii siinä 10,5l tasolla. Suurin tankillisen korjattu keskikulutus on minulla siis ollut 12,5l/100km ja pienin 9,5l/100km.
          _______
          Kimmo
          _______________
          525iA Touring -01

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            Ja mulla pienin tankillisen kulutus 8,83 ja suurin 16,12. Keskiarvo vioden ajalta 11,16l/100km. Bensaa kuluu kun koittaa saada 525:n kulkemaan kuin 540

            Viikonloppuna Tampereen reissulla mennessä kulutus 7,7/89,7km/h ja tullessa 7,8/88,5km/h. Eli pääsee kohtuulukemiin kun talvinopeuksilla menee paljoa ohittelematta. Mutta eipä se 540 juuri enempää matkassa vienyt, ja meno oli kuitenkin aivan eri luokkaa.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • suffeli
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 559
              • JKL


              E39 1999 528i m-sport 17" pyörillä.
              ------
              G31 530d

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1960
                • Hki

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ei mulla mene pätkäajossakaan paljoa yli 10 litran kuin kovimmilla pakkasilla. Mun pidemmän ajan kulutus 17" renkain näkyy täällä (lähinnä 5 km pätkäajoa + muutama 500 km maantielenkki silloin tällöin): http://www.tankkaus.com/graph_yearco...earchcar=13973
                Näyttää olevan juuri tuossa 9-12l/100km haarukassa. Tarkoitinkin siis keskikulutusta mikä sisältää kaiken ajon. Mulla menee kehä1 sisällä noin litra enemmän, mutta käytän taloudellisen ajon niksejä ja toisaalta myös lusikkapohjassa ajoa..

                Comment

                • Pande
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1324
                  • Helsinki

                  En viitsi 100 sivua lukemaan läpi ja luulen että joku osaa aika helposti vastata tähän.

                  Olen katsellut nyt 2000-2002 vuosimallin 530d:tä. Näyttäis olevan 3 eri teholuokkaa?

                  Mitenkäs ne menee ja mitä muutoksia autoissa on? Pelkällä lastulla tehty vai isompaakin muuttunut. Onko kuinka radikaalia ostaako 2000 135kw vai 2001 142kw:sen? Onko jälleenmyynti arvossa huomattavaa eroa?
                  Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                  330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                  sigpic

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    Originally posted by Pande View Post
                    Olen katsellut nyt 2000-2002 vuosimallin 530d:tä. Näyttäis olevan 3 eri teholuokkaa?

                    Mitenkäs ne menee ja mitä muutoksia autoissa on? Pelkällä lastulla tehty vai isompaakin muuttunut. Onko kuinka radikaalia ostaako 2000 135kw vai 2001 142kw:sen? Onko jälleenmyynti arvossa huomattavaa eroa?
                    E39:ssä vain 2 tehoversiota. Erot marginaalisia moottoripuolella. 9/2000-> facelift versio sitten muiden muutosten takia varmasti haluttavampi.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Pande
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 1324
                      • Helsinki

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      E39:ssä vain 2 tehoversiota. Erot marginaalisia moottoripuolella. 9/2000-> facelift versio sitten muiden muutosten takia varmasti haluttavampi.
                      Okkei, kiitos.
                      Vielä varmistukseks, onko siis faceliftissä siis myös sitten aina toi tehokkaampi mylly (wikipedia kertokin että mylly vaihtu). Eli mitäs muita eroja noissa on. Kun jotenkin oma silmä ei erota mikä on facelift ja mikä ei, noissa E39:ssä

                      Noista automaateista että sitä normaalia automaattilootaa kun on vähän herjattu niin missä vaiheessa on tullut steptronic? Se on ilmeisesti parempi?

                      Tossa olis ollut yks vaihtoehto mut ehkä sit skippaan kun ei ole facelift


                      Vai miltä toi näyttää kokeneemman E39 harrastajan silmään? Ite kun oon vaan tutkiskellut E36 ja E46:sia.
                      Last edited by Pande; 28-11-2009, 22:07.
                      Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                      330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                      sigpic

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        Originally posted by Pande View Post

                        Tossa olis ollut yks vaihtoehto mut ehkä sit skippaan kun ei ole facelift


                        Vai miltä toi näyttää kokeneemman E39 harrastajan silmään? Ite kun oon vaan tutkiskellut E36 ja E46:sia.
                        Mun silmään toi näyttää hyvältä. Pakoputken päät nyt on mitä on..
                        Näyttäis olevan oikeen M-pakettikin, ainakin sisusta ja korisarja. Vähän ajettu (ainakin väitetään) eikä hintakaan pahalta kuulosta. Eikun hakemaan.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4855
                          • Espoo

                          Originally posted by Pande View Post
                          Okkei, kiitos.
                          Vielä varmistukseks, onko siis faceliftissä siis myös sitten aina toi tehokkaampi mylly (wikipedia kertokin että mylly vaihtu). Eli mitäs muita eroja noissa on. Kun jotenkin oma silmä ei erota mikä on facelift ja mikä ei, noissa E39:ssä

                          Noista automaateista että sitä normaalia automaattilootaa kun on vähän herjattu niin missä vaiheessa on tullut steptronic? Se on ilmeisesti parempi?
                          Ulkoisesti helpoimmat huomata: faceliftissä tulee angeleyes rinkulat etuvaloihin ja LED-valot taakse. Valojen vaihto tosin on aika helppo päivitys tehdä vanhempaan. Faceliftissä pysäköintitutka myös edessä ja navi 16:9 ruudulla, mutta nämä tietysti edellyttävät kyseisten varusteiden olemassa oloa.

                          530D automaatti = steptronic = se herjattu GM:n laatikko
                          Last edited by O.K.; 30-11-2009, 10:29. Reason: lisää ulkoisia helppoja facelift-tunnusmerkkejä
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • Pande
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1324
                            • Helsinki

                            Originally posted by O.K. View Post
                            Ulkoisesti helpoimmat huomata: faceliftissä tulee angeleyes rinkulat etuvaloihin ja LED-valot taakse. Valojen vaihto tosin on aika helppo päivitys tehdä vanhempaan. Faceliftissä pysäköintitutka myös edessä ja navi 16:9 ruudulla, mutta nämä tietysti edellyttävät kyseisten varusteiden olemassa oloa.

                            530D automaatti = steptronic = se herjattu GM:n laatikko
                            Ja parempi loota on millä nimellä ja mistä vm alkaen tms.?
                            Ex: 325i Facelift, M-Sport II -02, 330CIA Cabriolet M-Sport II Topasblau -02,
                            330D Touring -01 *bbs edition*, 328 coupé Hellrot -99, 328 M-Sport Montrealblau -95, 328 coupé Madeiraviolet -95
                            sigpic

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1968
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by Pande View Post
                              Ja parempi loota on millä nimellä ja mistä vm alkaen tms.?
                              E39 kohdalla joko bensakoneen perästä löytyvä steppi tai manuaali. Käytännössä tuo ei muuta vaadi kun kovaa ajoa ja tilillä pitää olla n. 3ke korjausrahaa laatikkoa varten.
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by joko View Post
                                E39 kohdalla joko bensakoneen perästä löytyvä steppi tai manuaali. Käytännössä tuo ei muuta vaadi kun kovaa ajoa ja tilillä pitää olla n. 3ke korjausrahaa laatikkoa varten.
                                Bensasteppiä varten..ko?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎