Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3029
    • Sjundeå

    Originally posted by Kaivo View Post
    Nostellaas vähän. Olisi kiikarissa 525iA -96 mallia. reilu 170tkm mittarissa, olisiko järkeä lähteä vaihtelemaan tosissaan omaa iS:ää siihen? netistä kattelin, niin reilun sekunnin nopeempi olisi omaan verrattuna. Topicin alussa joku tuumailia, että väh 08/98. Onko nämä alkupään koneet sitten ihan toivottomia? Irtoisi toi kys. yksilö ihan sopuisaan hintaan?

    En ainakaan omassani (entinen 523iA touring) huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa, vaikka oli ns "vanha moottori". Saahan toki kaikesta negatiivisia puolia esiin, jos niin haluaa. Sehän on sitten tietenkin fakta, että auto on 12 vuotta vanha, jolloin saattaa jo sitäkin johtuen ilmetä yhtä sun toista.

    Kokeile ihmeessä jos edullisesti lähtee. Laiska oli tuo oma touringi automaattina, mutta mukava matka-auto, ja yllättävän taloudellinen ollakseen iso farkku.
    -25 Toyota Proace City Verso
    -23 Nissan Leaf

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      Kertaus on opintojen äiti... mites tuon E39 faceliftit nyt menikään. Eli 98 tehtiin jotain, ja 00 jotain muuta. 00 ainakin 523->525 ja 528->530.

      Mutta jos keskitytään 540iAT malliin, niin mitä käytännön eroa on 96/99/02 malleilla. Isoja eroja siis, ne Hellan etuvalot kyllä saa jälkeenpäinkin. Eli kannattaako maksaa esim 02 mallista, vai hakea vähänajettua hyvinvarusteltua 97:aa tai 99:ä?
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • Kepa
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 353
        • Nokia

        Originally posted by jsa014 View Post
        Kertaus on opintojen äiti... mites tuon E39 faceliftit nyt menikään. Eli 98 tehtiin jotain, ja 00 jotain muuta. 00 ainakin 523->525 ja 528->530.

        Mutta jos keskitytään 540iAT malliin, niin mitä käytännön eroa on 96/99/02 malleilla. Isoja eroja siis, ne Hellan etuvalot kyllä saa jälkeenpäinkin. Eli kannattaako maksaa esim 02 mallista, vai hakea vähänajettua hyvinvarusteltua 97:aa tai 99:ä?

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Toki osaan googlata itsekkin. Tuolta näkee että 540:n kone on sama, ja on lause "Tällöin muuttuivat moottorit, automaattivaihteistot, ja auton elektroniikka monilta osin". Niin teki, mutta mitä tuo teki 540:lle? Kone ei muuttunut. Muuttuiko vaihteisto, mitä tuo elektroniikan muutos oli. Eli mitä käytännön eroa on esim 97 ja 99 540:llä?
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • jyrbba69
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2008
            • 2394
            • Kouvola

            Ainakin uusi steppi, ja paljolti sähköjä muuteltu.
            2015 AMG GTS
            -----------------------------

            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
            [email protected]

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7456
              • Oulu

              Tämmöset kommentit löysin, eli tämän mukaan konekin muuttui:




              Originally posted by jyrbba69 View Post
              Ainakin uusi steppi, ja paljolti sähköjä muuteltu.
              Enpä oo yhtään perehtynyt muutoksiin 540i:n osalta, mutta kaipa siinäkin ABS-systeemit ainakin muuttui 9/98-päivityksessä.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 13-10-2008, 11:08.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • kosti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1713
                • Vantaa/Lappeenranta



                Kommentteja...pitäisi myyjän mukaan oleman siistikuntoinen ja toimiva peli. Kävi puhelussa ilmi kuitenkin, että autossa vaihtomoottori. Syystä tai toisesta mokoma herätti vähän kammotuksia, mutta mikä lienee näissä totuus. Kuulemma jälki kuin tehtaalta ja kaikki tehty asiallisesti. Miten tuollaiseen vaihtomottiin pitäisi suhtautua?

                niin lisäyksenä, konevaihdon on tehnyt liike takuulla höystettynä. mikäli tuo nyt sitten asiaa liikuttaa
                Last edited by kosti; 13-10-2008, 11:23.
                Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

                Comment

                • jyrbba69
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2394
                  • Kouvola

                  Emmä ainakaan sitä kauhistelisi vaan olisin ihan tyytyväinen jos noin paljon kilometrejä keränneeseen rassiin on vaihdettu moottori. Olisi tietysti kiva tietää mitä sillä uudella on ajettu. Yleensä niistä löytyy jonkunäköinen takuutodistus.

                  -Jyri
                  2015 AMG GTS
                  -----------------------------

                  www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                  [email protected]

                  Comment

                  • kosti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1713
                    • Vantaa/Lappeenranta

                    Originally posted by jyrbba69 View Post
                    Emmä ainakaan sitä kauhistelisi vaan olisin ihan tyytyväinen jos noin paljon kilometrejä keränneeseen rassiin on vaihdettu moottori. Olisi tietysti kiva tietää mitä sillä uudella on ajettu. Yleensä niistä löytyy jonkunäköinen takuutodistus.

                    -Jyri
                    Kyllä vain juu. Uudella motilla ajettu 225tkm,takuutodistukset mukana. Tiedä sitten ..
                    Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

                    Comment

                    • MayheM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 521
                      • Oulu

                      Olisko porukalla kommentteja liittyen Bemarin diesel-tekniikan kehitykseen E39:n elinkaaren aikana? Mielessä olisi E46 323i:n vaihtaminen 530 dieseliin tulevaisuudessa huomattavasti kasvaneen työmatka-ajon takia. Tuli hommattua tuo kolmonen kaupunkiautoksi, mutta kun matkaa nykyään kertyy, niin dieseli - ja samalla isompi sellainen voisi tulevaisuudessa olla paikallaan. Harkinnassa olisi joku 99-02 vuosimalli, riippuen pitkälti siitä, kuinka merkittäviä päivityksiä tuolla aikavälillä on tapahtunut.

                      Mutta koska tarkalleen E39 3-litrainen diesel päivittyi, joskus 2000/2001 aikana kai? Onko noilla koneilla suuri ero tehoissa, väännössä ja kulutuksessa? Onko ero näissä teknisten tietojen mukainen (M57D29: 184hv/390Nm vs. M57D30: 193hv/420Nm), vai huomattavasti suurempi tai pienempi? Tuli tuo vain mieleen, kun on ollut niin paljon puhetta siitä, että bensakoneissa 9/98 jälkeinen kone on must ja että faceliftin jälkeinen päivitys olisi ollut enemmän "pintapuolinen". Miten muut päivitykset noihin diesel-E39:eihin? Tuliko 9/98 näihinkin suurempaa päivitystä, vai tuliko se vasta koneenvaihdon yhteydessä - ja koska se kone siis tarkalleen vaihtui?
                      Last edited by MayheM; 21-10-2008, 21:24.
                      BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                      BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                      BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                      BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                      VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                      BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                      Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                      Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                      Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by MayheM View Post
                        Olisko porukalla kommentteja liittyen Bemarin diesel-tekniikan kehitykseen E39:n elinkaaren aikana? Mielessä olisi E46 323i:n vaihtaminen 530 dieseliin tulevaisuudessa huomattavasti kasvaneen työmatka-ajon takia. Tuli hommattua tuo kolmonen kaupunkiautoksi, mutta kun matkaa nykyään kertyy, niin dieseli - ja samalla isompi sellainen voisi tulevaisuudessa olla paikallaan.?
                        En ymmärrä tätä intoa hankkia diesel kun siirrytään taajamasta pois (niin kuin luulen että tarkoitat?). Mun 528ia vei eilen kun Lohja-Espoo reissun ajoin 7.4l100km. Moottoritietä 110km/h mittari nopautta cruise päällä. Espoossa hiukan kaupunki ajoa ja Lohjalla myös. Mitä järkeä ostaa diesel kun bensakin menee noin pienellä? Ei tarvitse maksaa dieselveroa, ei pelkoa dieselin hajoamisesta (imusarja läpät, suuttimet, laatikko). Hankinta hinnaltaa bensakoneiset on halvempia, huollot on halvemmat eikä tarvitse kädet öljyisinä sauhuta

                        Kaupungissa 528ia vie 12l/100km, siinä ymmärrän dieelin säästävän kun sillä pääsisi 8 litralla. Itse en edes harkitsisi pienempää tai dieseliä jos kaikki ajoni oli maantietä. Nyt kun kaupunki ajoa, niin mieli tekisi 520ia (2.2). Jospa sillä pääsisi edess kymppiin työmatka ajossa

                        Comment

                        • MayheM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 521
                          • Oulu

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          En ymmärrä tätä intoa hankkia diesel kun siirrytään taajamasta pois (niin kuin luulen että tarkoitat?). Mun 528ia vei eilen kun Lohja-Espoo reissun ajoin 7.4l100km. Moottoritietä 110km/h mittari nopautta cruise päällä. Espoossa hiukan kaupunki ajoa ja Lohjalla myös. Mitä järkeä ostaa diesel kun bensakin menee noin pienellä? Ei tarvitse maksaa dieselveroa, ei pelkoa dieselin hajoamisesta (imusarja läpät, suuttimet, laatikko). Hankinta hinnaltaa bensakoneiset on halvempia, huollot on halvemmat eikä tarvitse kädet öljyisinä sauhuta

                          Kaupungissa 528ia vie 12l/100km, siinä ymmärrän dieelin säästävän kun sillä pääsisi 8 litralla. Itse en edes harkitsisi pienempää tai dieseliä jos kaikki ajoni oli maantietä. Nyt kun kaupunki ajoa, niin mieli tekisi 520ia (2.2). Jospa sillä pääsisi edess kymppiin työmatka ajossa
                          Itse olen käsittänyt että diesel kulke huomattavasti vähemmällä, oli kyseessä sitten kaupunki tai maantie. En ole keskikulutuksia matka-ajossa mittaillut, mutta oma 323i vie ajotietokoneen mukaan noin 8,4 l/100km, kaikki ajot mukaan lukien. Normaalisti ei tulekaan hirveästi ajettua matkaa, mutta se noin yksi pitempi reissu kuussa tekee kilometreissä jo ison osan. Luulen että harva ihminen kruisailee kaupungissa niin paljon, että dieselin hankintaa saisi sillä perusteltua.

                          Mikä sitten on se kulutusero dieselin ja bensan välillä? Kolmilitraisen bensa-E39:n yhdistetty kuultus on kai ilmoitettu jonnekin 9,5:n paikkeille, kun dieselillä vastaava luku on seiskan pinnassa. Suhdeluku polttoainekuluissa/100km olisi näillä spekseillä (9,5/7)*(1,35/1,15) = 1.6 (bensarassin liikuttaminen / dieselin liikuttelu). Satanen bensakoneella maksaa siis noin 13 euroa, kun se dieselillä on suunnilleen 8 euroa. Näin laskeskelin itsekseni ja tulin siihen tulokseen että minunkin kilometreilläni jo diesel tulee halvemmaksi.

                          Kun katselee Keski-Euroopan hintoja, niin dieselin tuonti ei taida tulla bensamallia paljon kalliimmaksi. Mielestäni aika samoissa on dieselien hinnat Saksassa, verrattuna bensoihin. Toiseksi, saahan dieselistä sitten myydessä valtaosan hintaerotuksesta takaisin, vaikka siihen pariksi vuodeksi pääomaa sitoutuukin ja nuo korkotuotot häviää.

                          Mutta olenko ymmärtänyt täysin väärin tuon kulutuksen..?
                          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                          Comment

                          • Anselmo H
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2003
                            • 936
                            • Vantaa

                            Originally posted by MayheM View Post
                            Mutta olenko ymmärtänyt täysin väärin tuon kulutuksen..?
                            Et varmaankaan ole ymmärtänyt väärin. Arvailen BMW Masterin tarkoittavan sitä, että vaikkapa 25000km/vuosi ajoilla ilmoittamillasi kulutuksilla d-ihminen säästää polttoaineessa 1250€. Siitä pois dieselvero, hiukan kalliimmat huollot, em mainitut dieselongelmat (imusarja läpät, suuttimet, laatikko) ja makuasiana lisättäköön dieselin mukanaan tuoma ankea kierrosalue. Onko välttämättä nakuttelun väärti? Voihan siinä tulla absoluttista säästöä monta kymppiä

                            Itsellä tulee kilsoja 25-30tkm/vuosi ja kulutus pyörii 13+l/100km, enkä edes harkitse minkäänlaisen dieselin hankintaa. Monet noilla dieseleiillä ajelee ja kelpo laitteitahan ne on mutta vähäisillä kilsoilla taloudellista perustetta ei ole.
                            Last edited by Anselmo H; 22-10-2008, 08:12.
                            F11 523iA Touring
                            E93 325i cabrio
                            E81 116i
                            Triumph Daytona 955i

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              Kun noita kulutuslukemia tarkastelee, niin muistuttaisin että ne riippuvat hyvin paljon ajotyylistä ja olosuhteista. Jos talouslaskelmia haluaa tehdä, niin pitäisi olla totuudenmukainen oman ajotyylin suhteen. Jos nyt ajelee bensalla ja se tuntuu vievän enemmän omassa ajossa kuin mitä täältä saa lukea, niin ei sitä dieseliäkään saa niihin ihannelukemiin menemään.

                              Omat speksit ovat nyt niin, että kilometrejä tulisi ehkä 32500 tkm/vuosi ja 530d:n keskikulutus pyörisi siellä 8 l/100 km hujakoilla. Polttoaineiden hintoja on mahdoton arpoa, mutta jos laskisi että diesel olisi 1.15 ja Bensa 1.30 litra(siis 15 senttiä dieselin eduksi), niin ratkaisevassa asemassa on se mahdollisen bensa e39:n syönti. En usko että omalla ajolla pääsisin juurikaan alle 12 l/100 km kulutukseen(jos siis 525i tai 530i). Jos nyt optimisesti miettisi että 11.5, niin näillä säädöillä dieselllä pääsisi 1870 euroa vähemmällä. Kyllä sillä jo dieseliverot kuittaisi sekä ne vähän kalliimmat huollot. Jäisi siinä 1000 euroa per/vuosi arvaamattomien vikojen korjaamiseen. Joita kyllä M54-koneissakin voi tiettävästi olla.

                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1178
                                • Tuusula

                                Originally posted by MayheM View Post
                                Mutta olenko ymmärtänyt täysin väärin tuon kulutuksen..?
                                25tkm/a ajomäärällä kyse on korkeintaan muutamista satasista dieselveron jälkeen. Se on tuskin kenelläkään se ratkaiseva tekijä valitseeko 530i:n vai 530d:n.

                                Olen pähkäillyt koko vuoden autokuumeessa ja heilunut dieselin ja bensan välillä monta kertaa ja näillä näkymin ensi keväänä olisi tarkoitus tuoda/tuotattaa -01 tai -02 530iA Touring kaikilla tarpeettomilla varusteilla...
                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎