Nykyinen e39 525iA tourinki on ihan jees autona, muttei jaksa enää säväyttää riittävästi ja vähitellen olen huomannut vilkuilevani yhä enemmän ja enemmän automyyntisivustoja... kääk.
530iA olis luonnollinen hyppäys "isompaan" ja teknisesti varmaa M54 ja steptronic tekniikkaa... mutta tarjokaako riittävästi lisäfiiliksiä?!?
540iA... siinä on jotain erilaista, kutoskone ei enää tunnu mitenkään erikoiselta, lähinnä sellainen perusbemarin minimivaatimus. 8-sylinterinen tuo jotain luksusta, erilaisuutta ja vaikka kutosen äänet on ok, mutta kun vuosi sitten ohjastin e39 Mvitosta oli se ison koneen aina läsnä oleva vääntö ja sopivilla kierroksilla/kaasupolkimen asennoilla tuleva pakoääni suloääntä korvilleni
Mutta mutta, onko 540 enää järkevä valinta jos vertaa 530 malliin. Miten tekniikan keston laita, hajooko 540 stepit helposti ja jos niin miksi. Ainakin monen kohdalla myynti-ilmoituksissa on mainintaa vaihdetusta/korjatusta laatikosta. Eli soveltuuko 540i steppi trailerikäyttöön laatikon keston puolesta? On noita vanhempia harrasteautoja, joita tarvittaessa olis kiva vedellä.
Onko tekniikassa ( moottori ym ) joku rajakohta ns ison pamauksen tyyliin kuten 6-koneisten kohdalla.
Käyttökulut toki on 540 kohdalla korkeimmat, mutta polttoainekulutuksen perusteella ei valintaa tehdä, koska kilsat vuositasolla jää kuitenkin alle 10tkm rajan.
Kommentteja, kokemuksia, vinkkejä... kiitos.
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Nykyinen e39 525iA tourinki on ihan jees autona, muttei jaksa enää säväyttää riittävästi ja vähitellen olen huomannut vilkuilevani yhä enemmän ja enemmän automyyntisivustoja... kääk.
530iA olis luonnollinen hyppäys "isompaan" ja teknisesti varmaa M54 ja steptronic tekniikkaa... mutta tarjokaako riittävästi lisäfiiliksiä?!?
540iA... siinä on jotain erilaista, kutoskone ei enää tunnu mitenkään erikoiselta, lähinnä sellainen perusbemarin minimivaatimus. 8-sylinterinen tuo jotain luksusta, erilaisuutta ja vaikka kutosen äänet on ok, mutta kun vuosi sitten ohjastin e39 Mvitosta oli se ison koneen aina läsnä oleva vääntö ja sopivilla kierroksilla/kaasupolkimen asennoilla tuleva pakoääni suloääntä korvilleni
Mutta mutta, onko 540 enää järkevä valinta jos vertaa 530 malliin. Miten tekniikan keston laita, hajooko 540 stepit helposti ja jos niin miksi. Ainakin monen kohdalla myynti-ilmoituksissa on mainintaa vaihdetusta/korjatusta laatikosta. Eli soveltuuko 540i steppi trailerikäyttöön laatikon keston puolesta? On noita vanhempia harrasteautoja, joita tarvittaessa olis kiva vedellä.
Onko tekniikassa ( moottori ym ) joku rajakohta ns ison pamauksen tyyliin kuten 6-koneisten kohdalla.
Käyttökulut toki on 540 kohdalla korkeimmat, mutta polttoainekulutuksen perusteella ei valintaa tehdä, koska kilsat vuositasolla jää kuitenkin alle 10tkm rajan.
Kommentteja, kokemuksia, vinkkejä... kiitos.
Ei se 530iA ole juuri sen kummenpi kuin se 525:kaan. Jos e39 korimalli on tulossa niin 540 katselisin sitten. Tai sitten ajelee 525:lla ja päivittää suoraa E61 530iA.. Kyllä se 540 jaksaa hymyilyttää aika pitkään 525:sen jälkeen.. nimimerkillä kokemusta on. Vääntöä kuitenkin +80% ja tehoa melkein +50% tuntuu!
Mielestäni V8 ja R6 tekniikoiden luotettavuudessa ei juurikaan ole eroa. 540 tulee uudempi m62tu moottorimalli 9/98 -> ja kai se laatikkokin päivittyi viimeistään tuossa. Katselisin kyllä tuosta 99 vuosimallista eteenpäin ja mielellään tietenkin vielä facelift malleja 01->
Tästäkin aiheesta on aikaisemmin "väännetty" sivukaupalla, löytynee searchilla.
Olen aikaissa ostaa 520iA-mallista e39 farkkua. Autolla on ajettu 280tkm ja hieman mietityttää tuo vaihdelaatikon kestävyys. Eri foorumeilla on ollut juttua laatikoiden hajoamisesta, mutta onko riski yhtä suuri myös näillä pienemmillä bensamoottoreilla?
Onko näin paljon ajetulla bensa-autolla vielä paljon kilometrejä luvassa vai onko todennäköisempää saada täysi pommi? Autossa on täysi merkkiliikkeen huoltokirja tähän päivään saakka. Mitään nivelten tai muiden kuluvien osien vaihtoja ei ole dokumentoitu, mutta auto näyttää ainakin nyt toimivan hienosti.
Mainittakoon vielä etten osaa kovin isoja remontteja tehdä itse, joten silläkin saattaa olla vaikutusta auton hankinnassa.
Olen aikaissa ostaa 520iA-mallista e39 farkkua. Autolla on ajettu 280tkm ja hieman mietityttää tuo vaihdelaatikon kestävyys. Eri foorumeilla on ollut juttua laatikoiden hajoamisesta, mutta onko riski yhtä suuri myös näillä pienemmillä bensamoottoreilla?
Onko näin paljon ajetulla bensa-autolla vielä paljon kilometrejä luvassa vai onko todennäköisempää saada täysi pommi? Autossa on täysi merkkiliikkeen huoltokirja tähän päivään saakka. Mitään nivelten tai muiden kuluvien osien vaihtoja ei ole dokumentoitu, mutta auto näyttää ainakin nyt toimivan hienosti.
Mainittakoon vielä etten osaa kovin isoja remontteja tehdä itse, joten silläkin saattaa olla vaikutusta auton hankinnassa.
Bensakoneiden automaattilaatikot ovat ZF:n valmistamia ja lähes ikiliikkujia.
Nuo dieseleiden GM valmisteisten laatikkojen kauhutarinat ei siis kosketa bensakoneisten ZF:iä...vaikka toki taas jonkun tutun tutun tutulta on tällainenkin laatikko joskus poikinut.
Oikeasti, ei mitään huolta tässä kohtaa laatikosta koska se hajoaa ainoastaan väärin tehdyllä "öljyhuollolla"...jota siihen ei tarvitse tehdä.
Kiitos vastauksesta. Tein autosta kaupat ja toivotaan että kaikki menee hyvin. Ensimmäinen BMW kysymyksessä, joten hieman vielä jännittää mitä tulee vastaan. Muuten erinomainen auto, joten toivon että kestää vielä pitkään.
Tulipa ostettua todellinen ikiliikkuja, 525tds saksantuonti, jolla ajettu 585tkm, mutta silti paremmassa kunnossa sisäisesti ja ulkoisesti kuin edelliset 280tkm ja 375tkm ajetut.
Pikkuvikaa tuntuu olevan, mutta ajollisesti lähes 100%, en ole kyllä ennen TDS:ää ajanut, mutta toimivalta tuntuu.
Vikaa mitä pitäisi korjata:
- ABS ja ASC-valot palaa, varmaan antureissa mätää kun välillä sammuu, mutta silloin ABS:it ruksuttaa kun vähän painaa jarrua.
- Ilmastoinnin kompura taitaa olla caput
- Ilmastoinnin siili varmaan caput, puhallinnopeus ei tottele oikein näppäimiä ja autolla on kokoajan nollassa.
- Ulkolämpötilamittari näyttää -40c, mutta varmaan piuhat poikki (toivottavasti)
- Valomoduulissa jotain häikkää, kun matkustajan pitkä palaa kokoajan.
Mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa kuin Iisakin kivikirkkoa, mutta ABS:it pitää 1kk sisään kun katsastus on. Auton kun sai omasta mielestä polkuhintaan niin on vikojensa arvoinen.
Autoon kuulemma syöttöpumppu vaihdettu n. 2 vuotta sitten (100-150tkm) Mikä tämän osan normaali elinikä on ja mistä voi päätellä jos ja kun se alkaa hajoilemaan?
Laitetaanpa nyt vihdoinkin ensimmäinen viesti foorumille
Olisi tarkoitus nyt tässä talven aikana vaihdatella oma lähes 300tkm ajettu V40 T4 työmatkan pidentymisen vuoksi 530d touringiin.
Joku on varmaan vastaavanlaisen vaihdon tehnyt, niin onko odotettavissa kulkupuolella mitään dramaattista muutosta suuntaan tai toiseen? Tavaratilaa ainakin lienee enemmän? Toinen vaihtoehto on sitten E46 330d, mutta tavaratila taitaa olla suurinpiirtein samankokoinen Volvon kanssa, ellei vähän pienempi?
Kulutus lienee matka-ajossa/sekalaisessa ajossa hieman alle tuon T4:n 9l/100km?
Tarkoitus olisi pitää 530d:tä vähän pidempään kuin nykyistä, niin ilmeisesti kannattaisi katsella jotain vähän ajettua? Jonku 200tkm ajetun voi varmaan vielä laskea vähän ajetuksi? Hyvällä pidolla olleessa ei kilometrit kuitenkaan paina?
Minkälainen tuo 525tds on verrattuna 530d? Entä viritettävyys? Tuo 183hv 3.0d ei ainakaan itseä ole kovinkaan vakuuttanut, ajattelin että josko tuo pienempi TDS on jopa parempi pata?
No joo, taisi tulla joku aivopieru tuon suhteen. Hyvä tietää, ettei kuluta noin paljoa.
Juu meni se numero varmaan väärinpäin
Ootko automaattia vai manuaalia miettinyt? Kannattaa kattoa onko lastutettu vai ei, ainakin mulla on semmonen käsitys että autom. + lastu = ei tule kestämään loputtomiin.
Muutenhan E39 ainakin on aivan eri planeetalta ajaa kun S/V40 Tuskin tulet katumaan!
Ootko automaattia vai manuaalia miettinyt? Kannattaa kattoa onko lastutettu vai ei, ainakin mulla on semmonen käsitys että autom. + lastu = ei tule kestämään loputtomiin.
Muutenhan E39 ainakin on aivan eri planeetalta ajaa kun S/V40 Tuskin tulet katumaan!
Manuaalia kattelen, mutta jos hyvä automaatillinen tulee vastaan niin en hylkää sillä perusteella.
On tuosta E39:stä tullut luettua paljon, ehkä vähän liikaakin, mutta kyllä se vaikuttaa juuri semmoiselta mikä on hakusessa.
Minkälainen tuo 525tds on verrattuna 530d? Entä viritettävyys? Tuo 183hv 3.0d ei ainakaan itseä ole kovinkaan vakuuttanut, ajattelin että josko tuo pienempi TDS on jopa parempi pata?
No ei kai noita voi edes verrata. Tuo tds on ihan museokamaa.
Comment