memebuy23buy

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tiku
    BTCF Member
    • Jan 2011
    • 47
    • Kainuu

    Kiitos vastauksesta Mad_Mike. Juuri tuota tarkoitin, että riittääkö pelkkä webasto? Tuota on ilmeisesti huollettu ainakin hehkutulpan osalta, mutta muuten en tiedä. Kilometrejä on takana yli 300 000.

    Onko tuo säteilylämmitin jollakin tapaa kannattavampi kuin lohkolämmitin, voikohan jommankumman esimerkiksi asentaa itse? Tai kumpi on edullisempi. Auto on 520D.

    Comment

    • pere
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 172
      • Berlin

      Originally posted by Mad_Mike View Post
      Originally posted by Tiku View Post
      Hei vaan

      Mielessä E39 vm. 2003 ostaminen, ja autossa on ainoastaan webasto, ei lohkolämmitintä. Ovatko nämä tehdasasenteiset kuinka luotettavia, vai olisiko syytä asentaa lisäksi lohkolämmitin ihan vain kaiken varalle? Joka aamu kun olisi pakko päästä matkaan olipa pakkasta paljon tai vielä enemmän.

      Onko näitä myös huollettava samaan tahtiin kuin volvon ardicceja? Niistä ei hirmu paljon kehuja kuule?
      Itellä oli edellisen 530d:n kans senverran onkelmia orggis weban kans, että voin sanoa, ettei ei ole kovin luotettava kampe jos ei ole uusittu vielä mitään osia ja kilometrejä alkaa oleen 200tkm paikkeilla. (kiertovesipumppu,ohjainkortti+hehku piti vaihtaa.)
      Ja mulla se webasto ei kyllä lämmittänyt auton sisätiloja kunnolla lämpimäksi. Suosittelen laittamaan säteilylämmittäjän akkulaturilla ja sisäpistokkeella webaston rinnalle. JOS haluaa varmistaa autonlämpenemisen myös sillon kun on oikeasti kylmä -25C--> Ja tuo akkulaturin käyttö webaston yhteydessä on kyllä suositeltavaa varsinkin jos ajomatkat ei ole kovin pitkiä.
      Mulla taas 530d -03:n orggiswebasto pelasi ihan ongelmitta ne kaksi talvea mitä auto oli. Normaalisti pidin webastoa joka aamu ja iltapäivä lämmittämässä n. 15min (moottorin lämpömittari nousi lähelle sinisen ylärajaa ja auto lämpesi sisältä ihan lämpimäksi tuossa ajassa) ja kovemmilla pakkasilla (-25C) ehkä 20min. Jos ajaa kovin lyhyttä matkaa, niin webaston päivittäinen käyttö voi aiheuttaa ongelmia akun kanssa (webasto sammuu automaattisesti ennen aikojaan), jolloin C-TEK:n tms kiinteästi autoon asennettavan laturin laitto voisi olla fiksu temppu.
      Last edited by pere; 22-09-2011, 13:02.
      e61 535dAT -08

      ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

      Comment

      • AnttiR
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 819
        • Jyväskylä

        Yli 300tkm mittarissa ja webastolle ei ole tarvinnut tehdä vielä mitään.
        Ja itse ainakin olen pärjännyt sillä ihan hyvin. Ikkunat sulaa kovemmillakin pakkasilla.
        Ja 530d:hen ei tietääkseni ole mahdollista asentaa tavallista lohkolämppäriä, siksi säteilijä.
        Käytän webastoa myös vähintään kahdesti päivässä ja aina melkein sen 20min.
        Last edited by AnttiR; 22-09-2011, 13:04.
        E61 535d -04

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2016
          • Kangasala

          Täällä on hyviä kokemuksia tehdaswebasta. Neljäs talvi lähtee kohta, eikä mitään ongelmia ole vielä ollut. Toki hehkut ja akku sekä pää- että egr -termostaatit pitää olla kunnossa, jotta minimoidaan webaston ajonaikainen päälläolo. Tuo Miken ehdottama ylläpitolaturi on kyllä hyvä olla olemassa. Säteilylämppärille en itse ainakaan ole kokenut tarvetta.
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • Tiku
            BTCF Member
            • Jan 2011
            • 47
            • Kainuu

            Kiitokset vastauksista. Valtaosin hyviä kokemuksia tällä kierroksella, joten ihan lupaavalta vaikuttaa. Saahan sen lämppärin sitten jälkikäteen, jos niikseen tulee.

            Tavallaan aiheeseen liittyen, onko Bemareihin olemassa niitä nahkaisia ja mallikohtaisia etumaskin peitteitä kylmimpiä kelejä varten. Nelipyttyisissä ei kuulemani mukaan aivan riitä lämpö kylmillä keleillä ilman keulan suojausta. Ne pahviviritykset eivät ole ikinä miellyttäneet omaa silmää.

            Comment

            • Croc
              BTCF Member
              • Dec 2004
              • 93
              • Vaasa

              Oktoberfestin kunniaksi tein paluun baijerilaiskantaan muutaman vuoden tauon jälkeen. Auto (facelift 520iA) edustaa E39-mallin vaatimattomampaa osastoa, mutta vaikuttaisi olevan ikäisekseen melko hyvässä iskussa ja ajettavuus tuntuu erittäin mainiolta edellisen etuvetoisen menopelin jälkeen
              F10 520dA -10

              ex E84 X1 20dA -11
              ex E63 645CiA -04
              ex E60 520iA LCI -08
              ex E39 520iA LCI -02
              ex E39 523iA -99

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                Aika hyvä auto E39 on ollut uutena. Latasin TÄNNE PDF:nä TM testin 523i:stä vuodelta -96.

                Tuo sivu on varmaan aika kökkö. Jos joku haluaa tuon PDF:n ladata johonkin parempaan paikkaan, niin voin sen sähköpostilla lähettää jollei sitä tuolta saa ladattua.

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7468
                  • Oulu

                  Originally posted by tmth View Post
                  Aika hyvä auto E39 on ollut uutena. Latasin TÄNNE PDF:nä TM testin 523i:stä vuodelta -96.
                  Toi testi tuli luettuna aikoinaan ihan tuoreeltaan ja siitä varmaan sai ensimmäisen kipinän haaveilu E39:stä, joka tietysti aluksi oli aika kaukana saavuttomattomissa kun itellä oli noihin aikoihin KE30 Corolla alla. Melumittausten tulokset on tuossa koeajossa edelleen uskomattoman hyvät, vaikka toki myöhemmin on vähän heikompiakin tuloksia E39:stä TM:ssä mitattu.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Tejuka
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 692
                    • Ilmajoki

                    Näihin kysymyksiin varmaan löytyisi vastaukset näin pitkästä topicista, mutta niiden etsiminen alkaa käydä jo työstä. Elikkä olisi meininkiä vaihtaa tuollainen -03 530da sedan, jossa mittarissa 165tkm.

                    -Niin millaisiin asioihin tuon tekniikan suhteen kannattaisi kiinnittää huomiota?

                    -Kokemukset automaateista on itsellä vähissä, joten vähän tuo steptronic mieltä painaa. Varsinkin kun kaikki siitä pelottelee, vai onko tuon vuotisissa jo jotain paranusta siihen tullut?

                    -Eli vaihteidenko tulisi vaihtua melko alhaisissa kierrosluvuissa? Mitä nämä kierrosluvut suurinpiirtein ovat?

                    -Ja vaihteiden tulisi ilmeisesti lukittua, ja "luistamisen" olla vaihteenvaihdossa vähäistä? Miten tuon lukittumisen huomaa ja milloin luistaminen on vähäistä?

                    Myös muita ohjeita koeajolle otetaan erityisen mielellään vastaan.

                    Comment

                    • Tentse
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 248
                      • Pirkanmaa

                      e39 ostoslistalla vaihtoehtoina 523i/528i sedan, manuaali askilla ja M52TU moottorilla. 528iA touringilla tullut joskus ajettua joten tuosta jonkinlainen käsitys, mutta millainen tuo 523 on luonteeltaan riittääkö auton suorituskyky ohitus tilanteet yms? kulutus 523 vs. 528?

                      Näitä laitteita kummiskin foorumilla aikalailla, joten jakakaahan päällimmäiset kokemuksenne näistä.
                      Last edited by Tentse; 09-10-2011, 21:17.

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1960
                        • Hki

                        Originally posted by Tentse View Post
                        mutta millainen tuo 523 on luonteeltaan riittääkö auton suorituskyky ohitus tilanteet yms? kulutus 523 vs. 528?
                        Puntit on aika tasan. Toinen yläkierroksilla hieman pirteämpi, mutta vastaavasti hieman janoisempi. Parempi katsoa hyvää peliä.

                        Comment

                        • irppa85
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2011
                          • 229
                          • Jyväskylä, Finland

                          Luulisin että oma E39 530D M-Sport tuli samalta kaverilta, kuin mitä olet katsellut. (nettiautossa kun ei ole muita E39:jä noilla kilsoilla. Myyjä oli kyllä OK.

                          Itse voisin vinkkinä laittaa, että kannattaa silti käyttää auto pukeilla (=esim. Vaihtotarkastuksessa), jossa tsekataan peruskatsastus-tyyliillä, ehkä hieman laajemminkin, miltä se kampe näyttää.

                          Omaan mielenrauhaan teki ainakin varsin paljon, kun ostohetkellä sai tietoa mm. iskareista, jarruvoimista, alustan kunnosta jne jne. ...

                          näitä tekee esim. A-Katsastus / soitolla ko. toimipaikkaan selviää lisää. Hintaa taisi tulla hurjat 90 € mikä on 12-16k€ autoa ostaessa mielestäni kovin vähän.


                          Originally posted by Tejuka View Post
                          Näihin kysymyksiin varmaan löytyisi vastaukset näin pitkästä topicista, mutta niiden etsiminen alkaa käydä jo työstä. Elikkä olisi meininkiä vaihtaa tuollainen -03 530da sedan, jossa mittarissa 165tkm.

                          -Niin millaisiin asioihin tuon tekniikan suhteen kannattaisi kiinnittää huomiota?

                          -Kokemukset automaateista on itsellä vähissä, joten vähän tuo steptronic mieltä painaa. Varsinkin kun kaikki siitä pelottelee, vai onko tuon vuotisissa jo jotain paranusta siihen tullut?

                          -Eli vaihteidenko tulisi vaihtua melko alhaisissa kierrosluvuissa? Mitä nämä kierrosluvut suurinpiirtein ovat?

                          -Ja vaihteiden tulisi ilmeisesti lukittua, ja "luistamisen" olla vaihteenvaihdossa vähäistä? Miten tuon lukittumisen huomaa ja milloin luistaminen on vähäistä?

                          Myös muita ohjeita koeajolle otetaan erityisen mielellään vastaan.
                          Päivittäisessä ajossa: E93 335i DCT -09
                          Kesäkäytössä: E39 M5 -02

                          Aiemmin:
                          @TZ
                          Nismo-Mule; Nissan March (Micra) 1.0l K11C "Highrise"
                          Toyota IST 1.5l 1NZ-FE "Tuned by H&R"
                          @FIN
                          E39 530dA M-Sport -02
                          Fiat Croma 2.0ie 8v -92

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            Originally posted by Tentse View Post
                            ... mutta millainen tuo 523 on luonteeltaan riittääkö auton suorituskyky ohitus tilanteet yms? kulutus 523 vs. 528?
                            Ite oon ainakin pärjännyt, kolmosta joutuu tietty hakemaan jos 80 km/h haluaa kiihdyttää yhtään ripeämmin. Kulutus maantiellä 7-8 vauhdista riippuen, seka-ajossa 8-9 ja taajamassa mulla 9-10.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Tejuka
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2007
                              • 692
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by irppa85 View Post
                              Luulisin että oma E39 530D M-Sport tuli samalta kaverilta, kuin mitä olet katsellut. (nettiautossa kun ei ole muita E39:jä noilla kilsoilla. Myyjä oli kyllä OK.

                              Itse voisin vinkkinä laittaa, että kannattaa silti käyttää auto pukeilla (=esim. Vaihtotarkastuksessa), jossa tsekataan peruskatsastus-tyyliillä, ehkä hieman laajemminkin, miltä se kampe näyttää.

                              Omaan mielenrauhaan teki ainakin varsin paljon, kun ostohetkellä sai tietoa mm. iskareista, jarruvoimista, alustan kunnosta jne jne. ...

                              näitä tekee esim. A-Katsastus / soitolla ko. toimipaikkaan selviää lisää. Hintaa taisi tulla hurjat 90 € mikä on 12-16k€ autoa ostaessa mielestäni kovin vähän.
                              Kiitti vinkistä Joo myyjä vaikuttaa kyllä asialliselta hepulta..

                              Comment

                              • esk
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2006
                                • 135

                                BMW e39 osto!

                                Moro,

                                Olen seuraillut foorumia jo jonkin aikaa, ja taannoin kirjottelin showroomiinkin jonkunlaisen tarinan yhdesta e34 sedanista. Asia kuitenkin liittyy e39 korimalliin, tarkemmin touringiin vm. -97. Olen ostamassa kyseistä autoa ja haluaisinkin nyt tietää mitä tulisi ottaa huomioon autoa ostaessa. Tässä yksilössä kilometrejä taulussa 206 000 ja varustettu tiptronicilla. Saksassa aikaisemmin 2 omistajaa ja yleisilmeeltään todella siisti, myös konehuoneen puolelta. Huoltokirjaa riittää tonne 120 000 asti.. Olen ajanut autolla nyt pariin otteeseen ja hyvältä tuntuu - ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. Tekniikasta en kyllä ymmärrä mitään.

                                edit: Unohtu mainita, että kyseessä tosiaan 520iA
                                e39 520iA Touring -97
                                ex. e34 525iA -95

                                Comment

                                Working...
                                X